Tiskové konference

26. 6. 2012 14:59

Tisková konference po jednání vlády, 26. června 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, vážené dámy a pánové, začíná tisková konference po jednání vlády, na které vítám místopředsedkyni vlády Karolínu Peake a ministra financí Miroslava Kalouska. Paní místopředsedkyně, požádám vás o úvodní vyjádření.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi v první řadě, abych omluvila pana premiéra, který má setkání se zástupci občanů Lidic a Ležáků a nechtěl je nechat čekat. Proto se omlouvá z dnešní tiskové konference. Na úvod bych ráda zmínila některé body, kterými se dnes vláda zabývala. Na začátku zasedání vlády projednávala vláda v rámci výboru pro Evropskou unii mandát a doplnění mandátu na jednání rady pro obecné záležitosti, které se bude konat v Lucemburku a také v Bruselu ve dnech 28. - 29. června. Dále jsme projednávali přípravu státního rozpočtu a návrh výdajů státního rozpočtu na výzkum, experimentální vývoj a inovace na rok 2013 s výhledem na léta 2014 a 2015. Návrh novely zákona o dani z přidané hodnoty. To jsou všechno body, ke kterým se jistě vyjádří pan ministr financí. Já bych se ráda blíže zmínila o návrhu zákona, kterým se mění zákon o ochraně využití nerostného bohatství, tedy již dávno v koaliční smlouvě odsouhlasená a dlouho očekávaná tzv. malá novela horního zákona, již se z horního zákona vypouštějí komunistické paragrafy umožňující vyvlastňování za účelem těžby a následovat by měla velká novela horního zákona, která celý proces vyvlastňování upraví novým způsobem. Dále mi dovolte zmínit ještě poslanecké návrhy, které dnes prošly jednáním vlády. Jedním z nich je poslanecký návrh, jehož spoluautorem je i ministr zdravotnictví a jimž se vypouští, upravuje povinnost obou rodičů dávat souhlas k vyšetření dítěte. Ostatní věci vám samozřejmě rádi zodpovíme v rámci diskuze.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji a poprosím pana ministra financí Miroslava Kalouska.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Děkuji. Dámy a pánové, vláda se dnes samozřejmě zabývala výdajovými limity státního rozpočtu na rok 2013 se střednědobým výhledem na rok 2014 a 2015. Promiňte, prosím, já se teď soustředím spíše na ten proces, protože čtu v médiích občas dezinterpretaci, jako by vláda dnes schvalovala státní rozpočet. Prosím, schvalování státního rozpočtu je proces, který začíná na jaře stanovením závazných ukazatelů, jako jsou příjmy, výdaje a saldo, a to vychází z fiskální strategie vlády, která je stanovována v konvergenčním programu. Do konce června vláda pak musí rozhodnout o tom, o čem rozhodla dnes a to není nic jiného, než že dá ministrům měsíční domácí úkol, aby jednotlivé limity, které jim byly v rámci tohoto procesu přiděleny, byly podrobně rozepsány do podrobných rozpočtových položek jejich kapitol a ministři pak tuto podrobně rozepsanou svojí kapitolu odevzdávají na konci července ministrovi financí i s rozporem kde konstatují, kde mají nepokryté prostředky na priority, které za priority buď pokládají, nebo jim ze zákona vyplývají. Ministr financí poté co dostane tyto rozepsané polotovary z kapitol, už sestavuje definitivní návrh státního rozpočtu, včetně evropských peněz, včetně půjček evropské investiční banky a řeší v bilaterálních jednáních se správci jednotlivých kapitol ony rozpory. A teprve na konci srpna, kdy celý srpen projednává s jednotlivými ministry ony rozpory, některé z nich vyřeší bilaterálně, některé zůstanou jako rozpory do vlády, teprve na konci srpna odevzdává svůj návrh vládě ČR, vláda ho v září dvakrát až třikrát projednává standardně a na konci září je povinna ho do 30. září předložit poslanecké sněmovně. Říkám to takto podrobně, protože čtu články o tom, jak vláda rozhodla o státním rozpočtu, co to bude znamenat v téhle kapitole a co to bude znamenat v této kapitole. Vláda rozhodne o návrhu státního rozpočtu na konci září tohoto roku. Dnes rozhodla o tom, v jakých limitech mají ministři za domácí úkol tyto prostředky rozepsat na zákonné priority svých kapitol do konce července. Je to proces, je to mezikrok. Z hlediska technologie zpracování toho rozpočtu důležitý, ale je to jenom součást, jeden mezikrok technologie sestavování státního rozpočtu. Dnes to bylo jednomyslně schváleno, byť jsme si vědomi toho, že v srpnu jako vždycky budeme řešit celou řadu rozporů, které ty kapitoly budou hlásit, ať již ministrovi financí nebo vládě jako celku. Zcela jistě ten definitivní návrh státního rozpočtu bude mít některé indikátory pozměněny. Přes co vlak absolutně nejede, je deficit pod 3 %. To znamená, deficit veřejných rozpočtů vláda nepřipustí, aby byl navržen vyšší než 2,9 % na rok 2013. Tolik tedy k tomu, co dneska vláda schválila a moc vás prosím o pokud možno přesnou interpretaci, neschvalovali jsme státní rozpočet. Schválili jsme dnes rozsáhlou novelu zákona o DPH, což nebyla vůbec otázka sazeb, byla to transpoziční novela v rámci Evropské unie a doplnili jsme do ní několik podle mého názoru velmi účinných nástrojů proti daňovým únikům. V rámci DPH například zavádíme institut nespolehlivého správce. Také byla schválena novela zákona o pojišťovnictví, kterou jsme povinni implementovat do našeho právního řádu, rozsudek Evropského soudního dvora z roku 2011. Dosavadní praxí českých pojišťoven bylo vést zvlášť ženy a zvlášť muže. Vzhledem k tomu, že ženy se dožívají vyššího věku a tedy znamenají pro pojišťovny nižší míru rizika, platily a dodnes platí ženy nižší pojistné kapitálové životní než muži. To Evropský soudní dvůr uznal jako diskriminaci, jako genderismus, ženy nesmí být diskriminovány, a proto zakázal, abychom v právním řádu rozdělovali zvlášť ženy, zvlášť muže. Ženy budou zrovnoprávněny a budou tedy platit vyšší pojistné. Tolik body ministra financí na dnešní schůzi vlády.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji vám za úvodní vyjádření a teď je prostor pro vaše dotazy, dámy a pánové.

Česká televize: Pane ministře, chtěl bych se zeptat. Podle toho připravovaného materiálu má důchodový účet deficit 60 miliard korun. Jak velký je to problém podle vás?

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: V roce 2013. V letošním roce se deficit pohybuje kolem 45 miliard, pro rok 2013 skutečně předpokládáme deficit na důchodovém účtu kolem 60 miliard. Pochopitelně že důchodový účet a deficit na důchodovém účtu je jeden z největších problémů každého státního rozpočtu. Já jsem smířen vzorem v konstrukci budoucích rozpočtů a probíhající penzijní a zdravotní reformě s tím, že tento deficit bude doplňován z jiných zdrojů. Není reálné, aby byl ve střednědobé době zlikvidován, ale je naprosto nezbytné, aby byl stabilizován. To znamená, tempo valorizace nemůže být odpoutáno od tempa příjmů, které platíme z důchodového pojistného. Ten přítok a výtok z toho systému musí být mnohem víc provázaný.

ČTK, Jakub Dospiva: Já jsem se chtěl zeptat na peníze pro akademii věd, jestli tedy přijdou o těch 300 milionů? A pak tam výsledek bude 14, ty rizikové programy z evropských peněz. Jak s tím dál? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Já znovu prosím, aby to dnešní rozhodnutí nebylo vnímáno jako definitivní. Všichni rozepisujeme ty limity v rámci těch prostředků, které byly odsouhlaseny. To znamená, jednotlivé kapitoly vědy a výzkumu rozepisují prostředky tak, jak jednomyslně, za dlouhou dobu si pamatuji poprvé, že se stalo, že jednomyslně hlasovala Rada vlády pro vědu a výzkum. To znamená, vláda tak odsouhlasila tyto limity, byť jsme si vědomi toho, a já to panu premiérovi nezávidím, protože jako předseda rady a předseda vlády to bude jeho úkol, byť jsme si vědomi toho, že samozřejmě povedeme další jednání a jsme si vědomi toho, že ta čísla nejsou konečná.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Ten druhý bod, na který jsme zapomněli odpovědět, byl přerušen. Nebyl doprojednán.

Český rozhlas, Martina Spěváčková: Já bych měla ještě doplňující informaci k tomu návrhu výdajů státního rozpočtu na výzkum. Podle jakého klíče jste to rozdělovali? A pan Drahoš dneska mluvil o tom, že ten úbytek peněz pro ně bude znamenat propouštění a také že nebudou moci nakupovat materiály. A druhá otázka je potom, zda byste mohli ještě blíže, asi vy paní vicepremiérko, okomentovat zrušení toho souhlasu obou rodičů při té léčbě dítěte? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Vláda dnes schválila nikoliv prostředky pro rok 2013 na vědu a výzkum, ale limity pro jednotlivé správce, které mají rozepsat a říci, co to pro ně znamená. Vláda neschválila nic jiného než jednomyslné usnesení Rady vlády pro vědu a výzkum. Nezabývali jsme se příliš klíčem, ale akceptovali jsme jednomyslné usnesení Rady vlády pro vědu a výzkum a jsme si vědomi toho, že se ještě povedou některá politická jednání. Říkat dnes, kolik bude mít Akademie věd pro rok 2013, by bylo předčasné a říkat důsledky toho rozhodnutí by bylo ještě předčasnější.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: K tomu druhému návrhu, o němž jste mluvila, tedy novela zákona 372 z roku 2011, která je předkládána poslaneckou iniciativou, nicméně se na ní účastní i ministr zdravotnictví. V podstatě je to velmi krátká, velmi stručná novela týkající se právě nutnosti toho souhlasu obou rodičů pro vyšetření nezletilého dítěte. Je to věc, která se objevila médiích, nikoliv jako nesmyslná, nicméně ukázala se jako zbytečná a komplikující v těchto případech. Asi škoda, že se otázky zdravotní reformy smrskly na tuto celkem banalitu, nicméně banalitu velmi nepraktickou, a proto je na místě ji odstranit ze zákona. Uznal to sám ministr zdravotnictví a uznává to i formou vlastního poslaneckého návrhu.

Reuters, Robert Miller: Já bych se zeptal k té evropské problematice. Dneska ráno pan prezident Rompuy zveřejnil ten dopis čtyř prezidentů, který má tvořit základ pro ten summit ve čtvrtek a pátek, kde se hovoří o vytváření bankovní unie, o směřování k fiskální unii, o společných euro-dluhopisech a těchto věcech. Tak jak to vláda projednala a jaký je ten mandát, se kterým jedete do Bruselu? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Jestli paní místopředsedkyně dovolí. Summit bude projednávat, k tomu také dával premiérovi mandát, summit bude projednávat dvě stěžejní témata. Jedno téma bude onen přírůstový program, který upřímně řečeno také není zatím nijak precizně definován. Jediné co víme s naprostou jistotou, protože už o tom mluvila i rada ministrů financí, je navýšení kapitálu Evropské investiční banky o 10 miliard euro. Pro Českou republiku by to znamenalo navýšit kapitál svůj u Evropské investiční banky o 76 milionů euro a vláda je k tomu připravena. Zatím vůbec nejsou známy podrobnosti, nebo nejsou dohodnuty podrobnosti jednotlivých programů. Jenom se diskutuje o tom, že to bude zaměřeno především do inovací a zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků. Pro Evropskou investiční banku by to znamenalo možnost rozšířit svou úvěrovou angažovanost do všech států Evropské unie zhruba o 60 miliard euro, což už je docela slušná investiční injekce, budou-li ty projekty efektivní. To je jedno velké téma, které budou leadeři komunikovat. To druhé téma je skutečně na samém začátku. My teď na expertní úrovni diskutujeme krizové řízení. Ten materiál, který přišel dnes v noci a já se vám omlouvám, neměl jsem šanci ho zatím přečíst celý, ale je zřejmé, že to projednáváme teď na expertní úrovni, ještě o něco více posouvá směrem k větší integraci. Je tam pro Českou republiku několik velmi citlivých otázek a to zejména ve vztahu dceřiných a mateřských společností bank. Pro nás je nesmírně důležité, aby si nemohly dcery s bankami měnit aktiva za jiných než tržních podmínek, protože by to mohlo znamenat, že bez možnosti zásahu domácího regulátora se výrazně zhorší bilance dcer, které jsou našimi stěžejními bankami. Pro nás je nesmírně důležité, aby kompetence domácího regulátora v zemích dcery byly vyváženy s kompetencemi s regulátorem v zemích, kde je mateřská společnost. Je tam pro Českou republiku celá řada velmi citlivých věcí, kde opravdu musíme hájit naše zájmy a přistupovat k té diskuzi s jistým pozitivním očekáváním, že se podaří vyjednat materiál, který bude akceptovatelný. Nicméně k tomu bude ještě poměrně dlouhá cesta. Zcela jistě ten konečný model, bude-li dohodnut, bude výrazně jiný, než ten co přišel dnes o půlnoci. Tam kde já vidím největší riziko, je skutečnost, že pokud dojde k bankovní unii, které se nebudou účastnit všechny státy, ten materiál to předpokládá, že by bylo sice ideální, aby tam byly všechny, ale když tam všechny nebudou, tak tam budou jenom některé, tak tady podle mého názoru vzniká obrovské riziko, že to bude konec jednotného vnitřního trhu Evropské unie. Že prostě vznikne bariéra a že to ohrožuje tu obrovskou výhodu, kterou všechny státy Evropské unie mají, to je ten jednotný vnitřní trh. Takže si myslím, že toto riziko bude potřeba velmi pečlivě sledovat a eliminovat ho.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Součástí mandátu schváleného dnes na vládě panu premiérovi je i určitý apel vlády ČR vůči Bruselu, aby podobné zásadní dokumenty, dokumenty skutečně zásadního obsahu a přelomového obsahu, přicházely alespoň dny, lépe ještě týdny před jejich faktickým projednáváním a nikoliv pouze hodiny. Přece jenom je to dokument opravdu zásadní, jakkoliv Česká republika je připravena podpořit všechna opatření podporující fiskální disciplínu, tak tento dokument jde ještě daleko dál.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Jestli smím ještě větu. Já prostě chápu, že média potřebují vědět dnes, jak to dopadne a jaký máme naprosto zásadní postoj. Tady chci poprosit o trpělivost v následujících měsících. Je to velmi zásadní téma. Ta jednání bereme nesmírně vážně, jsou velmi zásadní. Jdeme do toho bez ideologické předpojatosti, jdeme vyjednávat zájmy České republiky. Nicméně je velmi brzy na nějaké silné výroky, je to přijatelné, není to přijatelné. Jdeme diskutovat o pokud možno optimálním modelu, kde výnosy budou vyšší, než náklady.

ČTK, Jakub Dospiva: Já se omlouvám, já mám ještě k programu vlády. Tam jste měli mít na stole věcný návrh zákona o stávce a výluce a vy jste to tady nezmínila, nebo jsem to přeslech? Děkuji.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Ano, na programu vlády skutečně byl, protože byl před třemi týdny nebo měsícem přerušen s tím, že se má na vládu vrátit. Nicméně ten návrh zákona po ukončení připomínkového řízení a po dalších jednáních v tripartitě a dalších platformách doznal takových změn, že bylo rozhodnuto o jeho vrácení do připomínkového řízení a měl by být do října zpět na vládu předložen.

Česká televize: Jestli můžu ještě k jiné kauze. Dneska LRV zveřejnila posudek, podle kterého paní Vlasta Parkanová ten posudek na nákup letadel CASA nepotřebovala. Pane ministře, jestli k tomu máte nějaký komentář? Pak bych si ještě dovolil jednu otázku, která s tím souvisí. Na tiskové konferenci Věci veřejné prohlásily, cituji: že Vlasta Parkanová byla jen stafáž zlodějiny, ve které figuruje Miroslav Kalousek a jeho známý Richard Háva z Omnipolu. Podle Věcí veřejných se snažíte zamést věci pod koberec. Tak jestli vás můžu poprosit také k tomu komentář. A potom na paní vicepremiérku. Vy jste se ve sněmovně klonili spíš k tomu vydání paní Vlasty Parkanové. Ten dnešní posudek a ten včerejší změní nějakým způsobem váš názor na tuto věc? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Výkřiky čtvrté cenové skupiny nekomentuji a jistě mi to prominete. Odborným garantem výkladu příslušných zákonů není ve vší úctě k té autoritě ani sekretariát LRV, ani Úřad státu a práva. Odborným garantem je ministerstvo financí a má svou desetiletou kontinuální rozhodovací praxi, která je teď samozřejmě částečně znedůvěryhodněna nebo ochromena tím, že jménem České republiky ministerstvo financí říká, toto je zákonné a toto je nezákonné, takhle se to má dělat. Jménem téže České republiky přichází orgán činný v trestním řízení a říká to, co vám ministerstvo financí jménem republiky řeklo, tak za to my vás budeme jménem téže republiky stíhat. Byť se jedná stále o jednu jedinou právnickou osobu Česká republika. Takže to je trochu ochromení té rozhodovací praxe a je to mimořádná nepříjemnost a vyžaduje to nějaké rychlé sjednocení této výkladové praxe. Já jsem samozřejmě jako ministr financí rád, že zatím veškeré externí právní posudky potvrzují správnost naší výkladové praxe. Tedy jsem ministry na vládě na základě onoho stanoviska LRV informoval, že výkladová praxe ministerstva financí jako ústředního orgánu státní správy oprávněného vydávat odborná stanoviska pro účely praxe zůstává nezměněna. Nicméně že musí počítat s tím, že orgány činné v trestním řízení jsou nezávislé a že je za to mohou kriminalizovat. To si každý musí rozhodnou sám.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: To stanovisko, o které jsem požádala, bylo vypracováno mým náměstkem Petrem Mlsnou, který je místopředsedou LRV, není to přímo stanovisko celého pléna LRV. Nicméně považuji pana doktora Mlsnu za mimořádně kompetentního člověka. Pochopitelně že toto stanovisko je vypracováno ve spolupráci s legislativním odborem Úřadu vlády. Považuji jej tedy za více než relevantní. K té otázce vydávání. Já jsem vždy říkala od začátku této kauzy, že si počkáme v první řadě na stanovisko mandátového a imunitního výboru. Vzhledem k tomu, že skutečně mám skutečné pochybnosti o této kauze, i proto jsem si tento posudek zadala. Ne jenom jako místopředsedkyně vlády, ale také jako poslankyně, která se bude muset rozhodnout, jak v této kauze hlasovat. Já tu kauzu vidím trochu jinak, než byly všechny ty kauzy předešlé, kde jsem se vždy k vydání klonila, právě proto že šlo vždy o nějaký spor mezi dvěma osobami, poslancem a jeho asistentem, poslancem a jeho poslaneckým kolegou nebo kolegyní. Případně jiným sporem, který zkrátka musí rozhodnout soud. Zde je obviňována dřívější členka vlády z toho, že učinila nezákonné rozhodnutí, které, jak se zatím zdá z těchto posudků, nezákonné pravděpodobně nebylo. Nicméně vycházím pouze z veřejných zdrojů. Co se týká obsahu spisu, nemám k němu sama přístup, takže budu také čekat na stanovisko mandátového a imunitního výboru.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Jestli ještě dovolíte obecně k onomu zametání pod koberec, nikoliv k těm plkům od představitelů Věcí veřejných. Obecně k tomu zametání pod koberec bych rád řekl, že zametání případů pod koberec orgány činnými v trestním řízení je jenom jedna strana mince, kde druhá strana té mince je účelové, vymyšlené stíhání. Oboje je špatně. Protože dohromady se to jmenuje možnost účelové manipulace vyšetřováním. Proti obojímu budu bojovat s veškerou vehemencí, které jsem schopen.

Česká televize: Jestli můžu na pana ministra financí ještě jedno téma. NKÚ vydal zprávu o výběru a správě DPH, ta zpráva ho kritizuje. Vytýká i nedostatečnou komunikaci mezi celníky i finančními úřady a Českou republiku to má údajně stát miliardy korun.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Finanční i celní správa vydala již velmi podrobné prohlášení, kde toto stanovisko rezolutně odmítá. Já se k ní připojuji, naprosto ho rezolutně odmítám jako zcela neobjektivní zprávu, která vůbec nebere v úvahu některé skutečnosti, jako třeba že Česká republika všechny věci, všechno zboží, které se do ní doveze, tady také není zkonzumováno. Že je také vstupní branou do ostatních zemí a v takovém případě se v rámci jednotného trhu DPH neodvádí. To je elementární fakt, se kterým NKÚ vůbec nekalkuluje a mě docela šokuje, že to neví. Takových pochybení má ve své zprávě více. My to zcela odmítáme jako neprofesionální zprávu a jsme ochotni si to obhájit.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, dámy a pánové, děkujeme vám za vaši účast i otázky. Hezké odpoledne.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X