Cílem projektu, který připravilo Informační centrum vlády ČR, je přiblížit a objasnit studentům středních škol a gymnázií proces přípravy legislativních materiálů ve vládě, včetně jejich projednání a obhájení při zasedání vlády ve Strakově akademii.

Projektu Simulované zasedání vlády se účastní studenti pražských gymnázií Na Zatlance, Jana Nerudy, Akademického gymnázia Štěpánská, Nad Štolou, Christiana Dopplera a Jaroslava Heyrovkého, brněnského gymnázia J.G. Mendela, gymnázií ze Skutče, Sokolova, Ostrova, Blanska, Kladna a Chebu.

Každé gymnázium zastupuje v rámci projektu jeden tým. Jednotlivé týmy vystupují v rámci legislativního procesu za konkrétní ministerstva, která byla týmům přiřazena losováním při slavnostním zahájení 17. prosince 2010 ve Strakově akademii.

Úkolem týmů je připravit věcný záměr návrhu zákona na simulované zasedání vlády, včetně všech formálních náležitostí (tj. obálka, průvodní dopis, předkládací zpráva, materiál, vypořádání připomínek, tisková zpráva) a na zasedání vlády tento materiál před ostatními „ministerstvy“ obhájit.

Tým bude na zasedání vlády reprezentovat vždy jeden zástupce („ministr“) spolu se dvěma poradci. Zasedání vlády bude vyvrcholením půlroční přípravy legislativního materiálu a proběhne v zasedací místnosti vlády ve Strakově akademii.

Program simulovaného zasedání vlády bude mít 14 bodů, tzn. 14 legislativních materiálů z jednotlivých škol („ministerstev“).

Téma, jehož legislativní řešení budou studenti připravovat, je ponecháno na jejich invenci; v případě potřeby je možné poskytnout podporu ze strany ICV.

Je vytvořen sdílený komunikační prostor, v němž bude probíhat připomínkové řízení, studentským týmům bude poskytnuta odborná podpora ze strany zaměstnanců ICV, odboru vládní legislativy a odboru vládní agendy.

Cílovou skupinou projektu jsou studenti 3. ročníků středních škol a gymnázií, především tříd nebo výběrových seminářů s humanitním zaměřením.

Studenti v praxi absolvují celý proces přípravy vládního materiálu v přiměřeně zjednodušené podobě. Touto projektovou výukou získají novou znalost legislativního procesu v rámci činnosti vlády ČR a hlouběji porozumí složitosti přípravy legislativních dokumentů.

Harmonogram

17. 12. 2010 Úřad vlády ČR. Úvodní setkání se studenty. Představení projektu, způsob práce, kontakty, losování ministerstev, komunikace. Exkurze do Kramářovy vily.

Do 15. 1. 2011 Výběr témat studentskými týmy ke zpracování.

Do 15. 3. 2011 Vytvoření věcného návrhu zákona.

Do 30. 4. 2011 Připomínkové řízení.

v průběhu 5/2011 Setkání k vypořádání připomínek.

Do 31. 5. 2011 Vypořádání připomínek.

6/2011 Zasedání vlády ve Strakově akademii.

Kontakty

Mgr. Petr Musil, musil.petr@vlada.cz, tel: 602 411 962

Mgr. Dan Urban, urban.dan@vlada.cz