Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

19. 10. 2011 13:37

Tisková konference po jednání vlády, 19. října 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, přeji vám hezké odpoledne, dovolte mi, abych vás přivítal na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a místopředsedkyni vlády paní Karolínu Peake, která dnešní jednání vlády řídila, a proto ji také prosím o úvodní slovo a o to, aby vás seznámila s tím vším, o čem dnes vláda rozhodla.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda dnes mimo jiné projednávala Zprávu o plnění priorit vlády při prosazování rovných příležitostí žen. Předpokládám, že i díky tomu jsem dostala poprvé příležitost vést vládu, nejen proto, že pan premiér měl kvůli cestě z Bruselu mírné zpoždění. Dovolte mi, abych vás seznámila s některými body, kterými se vláda zabývala. Kromě zprávy to byla informace ministra spravedlnosti o možnosti zřizování specializovaných soudních senátů a útvarů státního zastupitelství, zejména v oblasti boje proti korupci. Je to jeden z bodů protikorupční strategie a tato informace byla vzata na vědomí a já doufám, že se o ní budeme dále bavit nejen ve výboru, ale i v koaliční pracovní skupině pro reformu justice, kde se budeme zabývat nejen vznikem speciálního státního zastupitelství, ale i soudu. Dále jsme se zabývali a byl schválen návrh novely zákona o investičních pobídkách, který předložilo MPO a pan ministr Kocourek. Návrh novely zákona o pozemních komunikacích byl také schválen vládou, bude omezovat vznik nových billboardových ploch v okolí silnic a omezovat ty současné. Část novely silničního zákona, která souvisí s vyvlastňováním pozemků pro výkup stavby, byla přesunuta na příští týden. Projednávali jsme i některé návrhy krajů, z Ústeckého kraje, který navrhoval zavedení tzv. přestupkové recidivy, tedy při opakovaném páchání přestupků proti veřejnému pořádku, a nasazení trestních sankcí. Vláda tento návrh neschválila, dala negativní stanovisko, vzhledem k nezapadání tohoto systému do zásad trestní subsidiarity, nicméně si uvědomujeme množství přestupků, ke kterým dochází, a ministr spravedlnosti bude vypracovávat vlastní návrh zákona o přestupcích, kde by se měly zpřísnit sankce při recidivě přestupků a případně i posunout trestání i do té trestní roviny. Dále byl předložen návrh změny statutu LRV, což souvisí s jedním z bodů protikorupční strategie vlády, s přesunem agendy RIA z ministerstva vnitra na Úřad vlády, pod mojí agendu, kde se nově zavádí komise pod LRV, která bude posuzovat dopady regulace nových zákonů na byrokratickou zátěž. Zde jsme schválili část usnesení, část bude ještě vyjednávána mezi ministerstvy, která budou tímto dotčena. Je pravda, že řada legislativců se brání tomu, aby tato pracovní komise LRV už v počátcích legislativního procesu zasahovala a mírnila případné dopady v počátcích. Doufám, že se domluvíme a že ta východiska budou do konce roku schválena. Ještě bych předala slovo panu premiérovi, který vás seznámí s evropskou agendou, kterou dnes vláda projednávala.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vláda ČR se dnes zabývala i aktuální situací na evropské scéně, protože během víkendu bude zasedat jako Ecofin, tak Rada pro všeobecné záležitosti. Klíčovými tématy bude otázka řešení problémů eurozóny, my jsme dnes v rámci zasedání výboru pro EU na vládní úrovni obdrželi i stručnou informaci pana viceguvernéra ČNB, která se týkala situace v bankovním sektoru v EU a v ČR. Je evidentní, že situace, která je v eurozóně, není situací, která by nás měla nechávat lhostejnými. Jsme s ní silně provázáni. 70 % českého exportu směřuje do eurozóny a jakékoliv nestability a ekonomické problémy se přelijí do reálné ekonomiky a projeví se na poptávce po českém zboží a službách a tím pádem i na reálné ekonomice v ČR. My jsme si toho vědomi. Chceme přispět v rámci politických kroků ke stabilizačním krokům, které se dělají v rámci eurozóny. Na druhé straně říkám, že chráníme zájem českých daňových poplatníků, protože si nemyslím, že čeští poplatníci by měli nějak přímo či nepřímo ručit za dluhy, které nadělaly jiné země, či za problémy, které mají některé banky mimo ČR. Toto je základ mandátu, se kterým jedeme o víkendu na toto jednání, které vyvrcholí v neděli. Vedle toho jsme se dnes zabývali i problematikou tzv. potravinové pomoci chudým z evropských fondů, která bude projednávána na zítřejší radě AgriFish. Zde jsme součástí blokační minority, která má dostatečný počet hlasů, aby dokázala zablokovat hlasování, kde jsme spolu s Británií, Švédskem, Německem a Dánskem. My jsme přesvědčeni, že případná potravinová pomoc má být řešena prostřednictvím sociální politiky, která je primárně na národní úrovni, nikoliv v rámci společné zemědělské politiky, protože v rámci tohoto programu se v podstatě jedná o přímé intervenční nákupy na trhu pod záminkou nákupu potravin pro chudé a ve skutečnosti se intervenuje do cen komodit a ty ceny se tímto způsobem tlačí paradoxně nahoru. My s tímto postupem nesouhlasíme, aby tato opatření byla uplatňována v rámci společné zemědělské politiky. Jsme součástí této hlasovací koalice a tomuto postoji dal za pravdu i ESD, který řekl, že toto opatření nesmí být dělána v rámci SZP. S tímto mandátem jede ministr zemědělství na zítřejší jednání rady ministrů.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji za úvodní vyjádření, nyní je prostor pro několik otázek.

Respekt: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na tzv. eurotajemníka. Chtěla jsem se zeptat, jestli platí ten stav, že ČR má dva a jestli je to něco, co zůstane, přejete si to či se to bude měnit, kdy? A můžete potvrdit informaci, že na toto téma jste se setkal s ministrem zahraničí, aby se ta věc do summitu vyřešila?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že to považuji za hodně umělý problém, je z něho dělána zbytečná mediální bublina. Máme tu programové prohlášení, kde je řečeno, že za koordinaci evropské politiky zodpovídá předseda vlády, který k tomu má odborný útvar a jeho součástí je i pozice státního tajemníka, je to i v jednacím řádu vlády. Já nezasahuji do kompetencí v rámci jiných resortů. Pokud se kterýkoliv ministr rozhodne v rámci svého resortu zřídit státního tajemníka pro evropské záležitosti, je to jeho právo s tím, že za koordinaci evropské politiky, protože klíčovým rozhodovacím orgánem EU je Evropská rada ve formátu šéfů vlád, tak ta koordinační úloha je na předsedovi vlády a Úřadu vlády. Já věřím, že s panem minstrem doladíme ty jednotlivé kompetenční problémy, které tu logicky jsou, protože za poslední dva roky vzniklo nové uspořádání v rámci Lisabonské smlouvy. Ministři zahraničí již nejsou součástí Evropské rady, nejednají společně s premiéry na jednání Rady. Došlo k rozdělení na dvě sektorové rady, radu pro všeobecné záležitosti a radu pro zahraniční záležitosti s tím, že u nás v rámci dělby práce platí, že za GAK, protože jejím úkolem je příprava ER, tak gesčně zodpovídá Úřad vlády a za Radu pro zahraniční záležitosti zodpovídá ministerstvo zahraničí.

TV Prima: Já jsem se chtěl zeptat, zda vláda přijala usnesení o přidělení těch 31 miliard pro sanaci ekologických škod v Podještědí? A v té souvislosti bych se rád zeptal, jaký máte názor na případné obnovení těžby uranu?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Vláda toto téma pečlivě projednávala, neukončila ho přijetím usnesení, protože jsme se dohodli, že ještě tuto věc detailně projednáme na poradě ekonomických ministrů. Protože skutečně je třeba zvážit kontrolní mechanismy, nezbytný rozsah těchto prací, které jsou objektivně nutné. Já bych uvedl číslo: během těžby uranu v té lokalitě bylo použito a puštěno do země více než 4 miliony tun kyseliny sírové. Další stovky tisíc tun jiných chemikálií a podobně. Sanace tohoto prostoru je nesmírně důležitá a my si to chceme probrat a znovu si změřit nezbytný rozsah prací, a zda tomu cena odpovídá, zda máme dělat rozhodnutí na 30 let či máme jít na kratší etapy typu 5 let a pak se k tomu další vláda vrátí. To bude projednáno. Co se týče uranové rudy, já jsem jak známo zastáncem programu jaderné energie a jednou z výhod ČR je i to, že máme jisté zásoby uranu, takže já tyto úvahy považuji za legitimní, je to otázka politických diskusí, protože by to znamenalo nalezení ekologicky šetrného způsobu těžby. Při pokračování jaderného programu nám to dává komparativní výhodu, že máme k dispozici tento druh energetického zdroje. Je to legitimní diskuse.

TV NOVA: Dobrý den, pane premiére, poprosil bych vás o komentář k tomu zamítnutí dotací na výstavbu a renovaci čističek vod ze strany EU. Což by mohlo vést ke zdražení vody v ČR. A nebyly ty podmínky ze strany ČR nastavené špatně, když EU tuto žádost zamítla?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: O této věci velice intenzivně jedná pan ministr Chalupa, měl řadu jednání. V tuto chvíli je v úzkém kontaktu s komisí. My tento problém řešíme. Tento problém vznikl předtím, než vláda pod mým vedením se k této problematice dostala, je dán problematikou vlastnictví a provozovatelů VaK a čističek a my uděláme vše proto, aby ten dopad na ceny vodného a stočného byl minimalizován a měli jsme čističky, které potřebujeme.

ČT: Já bych poprosila o doplnění, jaké jsou možnosti vlády minimalizovat růst cen vody? A říkal jste, že se budete snažit minimalizovat dopady. Pomůžete třeba, když by se sem ty peníze nedostaly, projektům čističek, kde s tím počítají?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To je předčasné dávat tyto detailní informace a já je ani nemám. Nebudu předstírat, že je mám. Intenzivně se jedná. Informace jsou i takové, že částečně to tvrzení mělo být zkresleno, že to úplně takhle přesně Evropská komise neřekla. Všichni víme, že v těch 10 miliardách má být také podle všech informací i 6 miliard, které jsou jaksi počítány na výstavbu čističky v Praze, čili je to složitější problém, který aktivně řeší pan ministr Chalupa, ale říkat jakékoliv podrobnosti by ode mne nebylo správné.

ČT: A k programu vlády, měli jste návrh zákona o poštovních službách, byl projednán, s jakým výsledkem?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tento bod byl také přerušen, protože vyžaduje jistou dohodu mezi MPO, které má na starosti legislativní regulaci, ministerstvem vnitra jako zřizovatelem pošty a ministerstvem financí v případě, že by tam vznikly nějaké vzájemné závazky vůči veřejným rozpočtům.

ČT: Poslední věc k ústeckým zákonům, ona tam nebyla jen ta přestupková recidiva, byly tam i úpravy vyplácení příspěvků na bydlení a další, skutečně všechny ty návrhy dostaly zamítavé stanovisko? Mohli byste být trošku konkrétnější?

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády ČR: Dostaly všechny návrhy zamítavé stanovisko. Považuji, je mi líto, že některé ty návrhy, které přicházejí z jednotlivých krajů, nejsou dopředu diskutovány, třeba i se zástupci vlády, aby se i dobře míněný návrh zákona podařilo připravit tak, aby neměl legislativně-technické problémy, aby nevznikaly nové definice, které zavádí zmatek do systému, a aby se předešlo rozporům s připravovanou legislativou ministerstva či zákonem, který už v té chvíli je ve sněmovně. Co se týká například zákona o přestupcích, to jsem zmiňovala, připravuje ministerstvo spravedlnosti vlastní zákon. Uvědomujeme si potřebu úpravy přestupkové recidivy. Pokud se týká návrhu zastupitelstva Prahy, nebyly to jen ústecké návrhy, na regulaci taxi-služby, zde připravuje návrh zákona ministerstvo dopravy a dnes pan ministr Dobeš jasně deklaroval, že svolá pracovní skupinu, do níž přizve i reprezentanty Prahy. Uvědomujeme si tu problematiku. Není ovšem možné regulovat to tak, jak si představuje Praha, protože pak vzniká jiná regulace pro ostatní města. Loterie, tam nás návrh zastupitelstva kraje vrací na počátek diskusí, kde je vláda dále. Už byl schválen a prezidentem podepsán zákon, který problematiku částečně upravuje a v tuto chvíli je ve sněmovně návrh na zdanění hazardu a stejně tak ministerstvo financí do konce roku předloží vládě nový návrh zákona o loteriích.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, my děkujeme za pozornost.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X