Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

20. 7. 2011 16:50

Tisková konference po jednání vlády, 20. července 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezké odpoledne, dovolte, abych vás přivítal na dnešní tiskové konferenci po jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a ministra financí Miroslava Kalouska. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes projednávala a schvalovala více než 40 bodů v rámci bodů s rozpravou. Za klíčové body bych si dovolil označit tři. Tedy vláda schválila návrh příjmů a výdajů rozpočtových kapitol a státních fondů na léta 2012-2014. Dále vláda projednala analýzu možností pozastavení činnosti KSČM a také schválila návrh zákona o ochraně ovzduší a další desítky bodů. Co se týče návrhu příjmů a výdajů rozpočtových kapitol, tady chci zdůraznit, že i koaliční smlouva stanovuje naši fiskální strategii, která říká, že v letošním roce deficit veřejných financí musí být nižší než 4,6 % HDP, v příštím roce 3,5 % a v roce 2013 2,9 % HDP a v roce 2014 1,9 % HDP. Dnes jsme schválili variantu, která měla číslo 2, varianta 1 byla stažena z pořadu, protože nezískala podporu všech tří stran, tudíž vycházíme ze stávajícího znění koaliční smlouvy, respektive jejího dodatku. Z hlediska hlavních parametrů dochází ke snížení výdajů kapitol z vymezené základny. Dále dochází k zapojení výnosů z dividend v rámci privatizačního účtu, který bude použit výhradně na krytí schodku důchodového účtu, je to v souladu s koaliční smlouvou a programovým prohlášením. Je to jednoúčelové zamíření těchto prostředků. Podle tohoto návrhu tedy bude zapojeno každoročně 15 miliard. Podrobnosti řekne pan ministr financí. Základní výdaje SFDI jsou stanoveny ve výši 37 miliard korun, tedy opět je dodržena koaliční smlouva, kde je řečeno, že nesmí klesnout objem z roku 2010, kdy to bylo 33 miliard korun. Neklesá, je dokonce mírně navýšen. Co se týče příjmů a výdajů rozpočtu, podle tohoto návrhu budou příjmy necelých 985 miliard korun a výdaje necelých 1090 miliard korun, tedy deficit 1065 miliard. Řada z nás, včetně mě a pana ministra, jsme byli připraveni podpořit i ambicióznější návrh, který by vynuloval deficit důchodového účtu v příštím roce, který by viditelně snížil deficit rozpočtu na 95 miliard korun a návrh, který by dal jasně najevo silnější konsolidační úsilí této vlády ve vztahu k veřejným financím, a který by spočíval i v nepopulárním, ale dle našeho názoru správném kroku, úpravě DPH na 19 % s výjimkami, o kterých jsme mluvili. S tím že já považuji za nezbytné říci, že dvě koaliční strany, ODS a TOP 09, byly připraveny tuto variantu podpořit, třetí koaliční partner ji nebyl ochoten podpořit. Co se týče dalšího bodu, tak analýza možnosti pozastavení činnosti KSČM, vláda vzala tuto analýzu na vědomí a uložila ministru vnitra, aby nechal zpracovat návrh na pozastavení KSČM. Návrh připravit do 31. října. Teprve na základě tohoto návrhu bude vláda rozhodovat, zda podá příslušnou žalobu k NSS nebo ne, protože my jsme povinni postupovat v souladu se zákonem, jako ústřední orgán státní správy. I na základě toho, jestli důkazní břemeno v této žádosti bude dostatečné, aby vláda rozhodla, že podá příslušné podání. Tolik tedy nejvýznamnější body a já poprosím pana ministra financí, aby mne doplnil v té části, která se týkala návrhu příjmů a výdajů státního rozpočtu na příští rok.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Hezké odpoledne, přiznám se, že pan premiér mne trochu uvedl do rozpaků, protože řekl, že uvedu podrobnosti, ale on je tak pregnantně vyjmenoval, že marně přemýšlím, jaké číslo bych ještě dodal. Jenom zopakuji, že jsem podporoval ze dvou variant tu variantu první, která by ovšem předpokládala společnou většinovou vůli sněmovny změnit rozpočtovou legislativu na příjmové stránce, tedy na úpravu základní sazby DPH od 1. 1. 2012 na 19 %. Tato varianta by umožnila čerpat výdaje rozpočtu přesně na úroveň výdajového limitu a současně by vyššími příjmy snížila schodek. Tím že nebyla vůle k podpoření této změny legislativy, museli jsme tuto variantu stáhnout a vláda hlasovala o variantě druhé, která vychází přesně z koaliční smlouvy, schodek je tedy 105 miliard korun. Jednotlivé kapitoly budou muset uspořit zhruba 1,5 % svých provozních výdajů po odečtení výdajů mandatorních a celkové výdaje jsou o 7 miliard nižší, než povoluje vloni schválený výdajový rámec. Tato varianta sice má vyšší deficit, ale v absolutní hodnotě vydává o 7 miliard méně než ta preferovaná varianta. Pokud ji někdo považuje za drastickou a že to bylo nějaké překvapení, tak si dovolím zopakovat, že jsme schválili výdaje pouze o 7 miliard nižší, než mohl někdo předpokládat, což v milionovém rozpočtu není žádná dramatická úprava, nikdo nemůže být překvapen, pokud dnes nějaké překvapení demonstruje. Vláda tím naplňuje svoje odhodlání ve fiskální konsolidaci a trajektorii 3,5-2,9 a 1,9 procenta deficitu, což by znamenalo, řada z vás tu variantu má, můžete si všimnout, že od roku 2013 už předpokládáme stabilizaci výše státního dluhu, tedy přestane růst státní dluh a byl by fixován někde na úrovni nad 40 % ročního HDP a již by nestoupal, což je klíčový moment pro fiskální konsolidaci. Z procesního hlediska je tomu tak, že nyní ministři mají stanoveny své rozpočtové rámce na příští rok. Do 10. srpna musí předložit ministerstvu financí své rozepsané kapitoly a mezi 10. a 21. srpnem je obvykle projednávání ministra financí s jednotlivými správci kapitol a moje povinnost pak do 30. srpna předložit vládě celkový návrh zákona o státním rozpočtu se všemi přílohami. Vláda potom projednává během září tento návrh, bývá zvykem, že nejméně na dvou zasedáních, a do 30. 9. je povinna vláda odevzdat schválený návrh rozpočtu do sněmovny. Tento proces tedy bude nadále pokračovat v těchto termínech.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, dámy a pánové, tolik na úvod dnešní tiskové konference, nyní je prostor pro vaše otázky. TV Nova.

TV Nova: Dobrý den, já mám dvě otázky, nejdřív na pana premiéra, přestože vám pan ministr Kubice předložil analýzu, která nedoporučuje pozastavení činnosti KSČM, přesto chcete, aby vypracoval ten návrh, není to trošku paradoxní? Potom na pana ministra, bavili jsme se před týdnem s náměstkem, který říkal, že v roce 2015 či 2016 by mělo být dosaženo vyrovnaného rozpočtu, je to možné?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu tím, že my počítáme, že ministerstvo vnitra nasadí i externí kapacity z hlediska právní expertízy. Zde bych chtěl připomenout, že když šlo o zákaz DS, tak postupovalo ministerstvo ve dvou krocích, v tom druhém nasadilo i externí kapacity právní a pak se podařilo dosáhnout zrušení DS. My jsme domluveni takto s panem ministrem vnitra, že vedle aparátu a útvarů vnitra budou použiti externí právníci, ti přinesou ten návrh v případě, že dojdou k názoru, že je tam ta důkazní jistota a pak se vláda rozhodne a posoudí tu důkazní jistotu, ale je ve hře i varianta, že na základě těch expertíz a kroků, analýz nemají dostatečnou důkazní jistotu proto, aby pan ministr navrhl vládě podat toto podání. Pan ministr může přinést i tu i onu variantu.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Jestli mohu odpovědět já, nepřeje si to jen můj náměstek, je to jasný cíl fiskální strategie vlády. Já jsem opakoval ty první tři roky a v roce 2016 by měla být bilance vyrovnaná.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Na tom se nedohoda na úpravě DPH nemění, tato fiskální strategie vlády je stanovena a platí bez ohledu na to, zda byla přijata varianta 1 či 2.

ČT: Já budu mít tři dotazy, jednoduché. První, jestli jste neměli trošku větší ambici na výdajové straně rozpočtu? Například jako minulý rok, když jste snižovali schodek o 70 miliard, letos to tak výrazné není, nepočítáte s nějakým úsporným balíkem na příští rok či toto jsou definitivní čísla? Druhá na pana premiéra, k zákonu o ovzduší, firmy budou muset do roku 2022 zaplatit asi sedmkrát více za znečišťování, neobáváte se toho, že klesne jejich konkurenceschopnost a nehrozí, že lidé kvůli tomu budou více znečišťovat lokálními topeništi? Třetí věc, týká se aktuálního kroku ministerstva zahraničí, ale zeptám se, které zveřejnilo platy svých vysokých úředníků, jestli předpokládáte, že by něco takového měla dělat i další ministerstva, jestli je k tomu vyzvete, jak tento krok hodnotíte? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu odzadu a musím říci, že já mohu udělat jediné, vyzvat všechny, aby postupovali v souladu se zákonem, předpokládám, že tak činí a nemám důvody pochybovat, že tak budou činit i nadále. Co se týče výdajové strany, dovedeme si představit i další opatření na výdajové straně, jedná se o výdajový strop, ano, hypoteticky si dovedu představit, že některé kapitoly budou pod tím limitem. Ten stanovuje jen horní strop a definitivní verze rozpočtu, toto jsou podklady, ale ten definitivní rozpočet musí být 30. září, tam bude jasné, jaké jsou jednotlivé kapitoly a zda třeba některé, které jsou vyšší, nebudou třeba nižší, třeba v souladu s koaliční smlouvou. A konkurenceschopnost firem, to se omlouvám, já musím říci, že tento návrh nedělá nic jiného, než implementuje směrnici EU, ano, řečeno slovy Járy Cimrmana, nemusí se nám to líbit, nemusíme souhlasit, ale to je vše, co s tím můžeme dělat. Není to naše svobodné rozhodnutí, že bychom se takto chtěli postavit k českému chemickému průmyslu, ale je to důsledek legislativy EU.

Aktuálne.cz: Vy jste měli na programu i analýzu financování politických stran, kterou předkládal ministr vnitra, byl pověřen přípravou změny zákona o politických stranách? Bude to mít jiný praktický dopad? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, to byl bod, kterému jsme věnovali velkou pozornost, my jsme tuto analýzu pečlivě prostudovali, vzali ji na vědomí a je dohoda, že na politické úrovni, tedy vedení koaličních stran se dohodne, jaké další kroky budou udělány v této věci.

Madiafax: Já bych se zeptal, co to znamená, že někteří ministři vlády nepodpořili usnesení, které se týkalo těch výdajových rámců, je to nějaký signál? A pak druhá věc, rozpočet, to jsou miliardy korun, ty létají i ve sporu s Diag Human, podle Ekonomu se vám měla ozvat londýnská společnost Aram, která je schopna ten spor urovnat a vyzývá vládu k urovnání, jak jste jí odpověděli?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že za vedení mezinárodních arbitráží z kompetenčního zákona zodpovídá ministerstvo financí a nepochybuji o tom, že koná všechny nezbytné kroky, to není otázka politických postojů, to je otázka prostě právních analýz a právních postupů, abychom udělali nejlepší kroky pro českého daňového poplatníka. Co se týče hlasování ministrů VV, zde musím říci, že se jedná jen o přípravný materiál k rozpočtu. Ano, dovedu si představit, že někdo není spokojen se svou kapitolou, tak to vyjádřili i hlasováním, ale hlasování o návrhu státního rozpočtu je něco jiného, tam by se podobné hlasování již velmi těžko obešlo bez politických důsledků.

ČTK: Vláda také schválila koncepci zahraniční politiky, kterou už jednou odmítla, jaké byly hlavní změny, které tentokrát vám umožnili s ní souhlasit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Musím říci, že nás nedonutilo nic. V rozpravě, která byla vedena a je dobře, že je vedena, bylo poukazováno na to, že je trošku nevyvážená ta textová část koncepce, protože naše zahraniční a bezpečnostní politika vždy stála na dvou pilířích, členství v EU a NATO. Čili řada z nás trvala na tom, aby tato dvounohá politika byla textově definována i nadále a úpravami v tomto dokumentu k tomu došlo.

ČT: Já bych se doptal na výdaje pana ministra financí, vy jste možná chtěl odpovědět na to, jestli nebudete chystat trošku úspornější rozpočet na výdajové straně?

Miroslav Kalousek, ministr financí: Samozřejmě vždy je možné a žádoucí šetřit co nejvíce. Byly stanoveny limity, rámce jednotlivých kapitol byly stanoveny tak, že není vyčerpán limit výdajů, už teď spoříme oproti předpokladu 7 miliard, abychom nepřekročili plánovaný deficit, to je princip výdajových rámců. Pokud nemáte takové příjmy, abyste dodržel deficit na výdajových rámcích, musíte snížit výdaje a naopak, máte-li větší příjmy, nesmíte je zapojit do vyšších výdajů a snížíte deficit a tento instrument vláda dodržuje. A byl dodržen v obou variantách.

Mediafax: Já bych ten dotaz přepískal na pana ministra Kalouska, který se týkal Aran Globalu, dostali jste dopis, kde nabízí řešení zastavení právních sporů v Rakousku, jak to je?

Miroslav Kalousek, ministr financí: Pan premiér má pravdu, že za všechny mezinárodní arbitráže ručí ministerstvo financí, v tomto případě se nejedná o mezinárodní arbitráž, jedná se o spor vedený u českého rozhodčího soudu při hospodářské komoře. Vede ho ministerstvo zdravotnictví. A co se týče oněch zahraničních rozhodnutí, tam je ministerstvo zastupováno tamními právníky ve spolupráci se zdejší právní službou a nehněvejte se, já se do ukončení tohoto sporu nebudu veřejně vyjadřovat, neboť druhá strana mívá ve zvyku, že cokoliv je vysloveno, je použito proti nám. Mohu vás ubezpečit, že všechny orgány dělají vše pro ochranu zájmů daňových poplatníků.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední dvě otázky, první Reuters.

Reuters: Já bych se zeptal na to pozastavení KSČM, je představa, co by to v případě kladného stanoviska znamenalo pro politickou scénu, sněmovnu, senát?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Teď se nechci pouštět do spekulací, opakuji, očekáváme, že ministerstvo přijde do konce října se stanoviskem, kde bude mít dostatečnou důkazní jistotu a navrhne vládě podání příslušného návrhu anebo dospěje k názoru, že nemá dostatečnou právní sílu na to, aby vládě tento postup doporučilo, a vláda se potom rozhodne. Nemá význam spekulovat, co by to znamenalo, já chci zdůraznit, že zde vláda nevystupuje jako politický orgán, kde se má promítat politický postoj členů vlády. Protože kdybychom hlasovali o tom, jestli se nám líbí existence KSČM, jednomyslně by se vláda usnesla, že nikoliv. Tady se ale jedná o tom, že my postupujeme jak správní orgán sui genesis, který na základě přesně daných zákonů a i legitimity a legality posuzuje správní činnost a dává návrh k soudu, to není otázka politických postojů a názorů. Neznám člena vlády, kterému by se KSČM líbila, ale zde postupujeme jako správní orgán.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední otázka, Radiožurnál.

Radiožurnál: Já jen pana ministra poprosím o doplnění těch výdajů. VV chtějí jednat, vadí jim škrty v resortu dopravy, vidíte nějaký prostor pro jednání? Jaký bude další postup?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já než dám slovo panu ministru financí, protože to je dotaz na něho, já bych jen chtěl něco vyjasnit, nejedná se o žádné škrty v resortu, tam žádné škrty nejsou! Jedná se o uplatnění koaliční smlouvy, kde je řečeno, že objem financí neklesne pod rok 2010 a to neklesne, naopak bude mírně vyšší, tam nejsou žádné škrty, než jsou jinde.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Já snad jen bych připomenul historii SFDI, který byl zřízen v roce 2001, a který byl konstruován tak, že bude financován ze svých vlastních příjmů, později sněmovna doplnila i možnost dotace z rozpočtu do SFDI. Každý ministr financí by si přál, aby ta dotace byla nulová jako do fondu bydlení či nezvyšujeme do systému veřejného zdravotního pojištění. Vláda dnes v těch limitech se rozhodla pro nenulovou dotaci, tedy dotuje tento fond 4 miliardami korun. Může se v rámci priorit vláda rozhodnout, že na úkor nějaké jiné kapitoly tuto dotaci ještě navýší anebo ji sníží a převede ve prospěch jiné kapitoly. To je legitimní politická diskuse na vládě. To nemohu předjímat. Já musím hlídat ty mantinely, příjmy a výdaje, celkový deficit. Ten se změnit nesmí.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, díky za pozornost, hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X