Archiv zpráv minulých vlád

Stránka byla přesunuta do archivu

2. 4. 2015 16:12

Legislativní rada vlády přerušila tři z celkem čtyř návrhů zákonů, včetně návrhu zákona o NKÚ

Ve čtvrtek 2. dubna 2015 se na Úřadu vlády konalo mimořádné zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada projednala čtyři body. Z toho:

Schválila:
 - návrh zákona o azylu, o pobytu a dočasné ochraně cizinců na území ČR; 

Přerušila:
- návrh zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu,
-  návrh zákona o Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě,
- návrh zákona o dráhách.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších zákonů:
Návrh zákona navazuje na souběžně projednávaný návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů a fakticky jej provádí. Navrhovaná ústavní úprava rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu si vyžádala změnu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu s cílem vytvořit zákonné podmínky pro řádnou aplikaci navrhovaných ústavních změn.
Podle čl. 18 Limské deklarace o základních směrech finanční kontroly, která je významným a v prostředí Evropské unie všeobecně uznávaným dokumentem Mezinárodní organizace kontrolních úřadů (INTOSAI), má celá správa veřejných prostředků bez ohledu na to, zda a jakým způsobem se to odráží ve státním rozpočtu, podléhat kontrole příslušného nejvyššího kontrolního úřadu. Podobnou úpravu, kterou se navrhuje zavést v právním řádu České republiky, mají i některé členské státy Evropské unie. Jedná se například o Polsko, Rakousko, Slovinsko, Portugalsko nebo Španělsko.

Navrhovaná působnost Nejvyššího kontrolního úřadu reaguje na trend směřující k širšímu rozsahu pravomocí nejvyšších kontrolních institucí, vyjádřený v nově koncipovaném znění čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky. Navržená dikce Ústavy České republiky předpokládá, že Nejvyšší kontrolní úřad jako nezávislý orgán vykonává kontrolu hospodaření s veřejnými prostředky a s prostředky poskytnutými z veřejných rozpočtů a dále s majetkem právnických osob s majetkovou účastí státu nebo územního samosprávného celku.
Předkladatelem zákona je Úřad vlády ČR - ministr a předseda Legislativní rady vlády Jiří Dienstbier.
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:
Návrhem zákona se v prvé řadě zajišťuje implementace směrnic Evropské unie, a to směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32/EU ze dne 26. června 2013 o společných řízeních pro přiznávání a odnímání statusu mezinárodní ochrany (přepracované znění) a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/33/EU ze dne 26. června 2013, kterou se stanoví normy pro přijímání žadatelů o mezinárodní ochranu (přepracované znění).
Uvedené směrnice a nařízení jsou „posledními dílky skládačky“ z hlediska legislativní tvorby tzv. společného evropského azylového systému. Transpoziční část novely je poměrně rozsáhlá a představuje většinu navrhovaných změn. V zákoně o pobytu cizinců na území České republiky se navrhuje také úprava, která má zefektivnit ochranu před šířením závažných nemocí ze zahraničí.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo vnitra (MV).
LRV doporučila návrh zákona schválit ve znění jejího stanoviska.

Návrh zákona o Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě a o změně a doplnění některých zákonů (zákon o Úřadu pro ochranu podnikání v dopravě):
Cílem tohoto návrhu je zejména implementace unijního práva, konkrétně transpozice směrnice 2012/34/EU o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru v oblasti organizace a postavení tzv. regulačního subjektu. Předloženým návrhem se zřizuje nezávislý Úřad, který má zabezpečit spravedlivé a nediskriminační podmínky pro přístup a užívání dopravní infrastruktury. Zároveň se vymezuje obecná působnost tohoto Úřadu a stanoví se základní vnitřní organizace a požadavky na jeho předsedu. Úřad bude zřizován jako ústřední orgán státní správy, jeho předsedu jmenuje vláda.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo dopravy (MD).
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a o změně a doplnění některých dalších zákonů:
Cílem tohoto návrhu je zejména implementace unijního práva, konkrétně transpozice směrnice 2012/34/EU o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru a částečná oprava transpozice směrnice 2004/49/ES o bezpečnosti železnic. Návrh zákona přináší podstatné změny zejména v oblasti přístupu a užívání drážní infrastruktury, přístupu a užívání tzv. zařízení služeb, nově vymezuje některé kategorie drah a práva a povinnosti s nimi spojená a dále například nově upravuje, zjednodušuje a modernizuje licencování drážních dopravců. Vedle podstatných změn zákona o dráhách obsahuje tento návrh i změny zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury, které mají za cíl zefektivnit možnosti čerpání prostředků z tohoto fondu na výstavbu a udržování dopravní infrastruktury.
Předkladatelem zákona je Ministerstvo dopravy (MD).
LRV projednávání tohoto zákona přerušila.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X