Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Archiv zpráv pracovních a poradních orgánů vlády

Stránka byla přesunuta do archivu

6. 2. 2013 10:21

Rozhovor s Danielem Münichem: Kvalita vzdělávání v Česku

Člen NERV Daniel Münich k představeným "2x5 krokům ke kvalitnímu školství"

Daniel Münichmoderátor
--------------------
Tak to byly zprávy, teď je 14 hodin 8 minut, posloucháte Svět o druhé. Školy plné spokojených dětí a motivovaných učitelů, trh nasycený odborně vzdělanými lidmi. Takový cíl by měl splňovat vzdělávací systém v České republice. Ministr školství Petr Fiala dnes představil kroky, jak takového cíle dosáhnout. Kroků je 10, ale podle ministra se dají shrnout do jednoho slova - kvalita.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/
--------------------
Kvalitní vzdělávací soustava, a nám jde o kvalitní vzdělávací soustavu, je taková která umí úspěšně pracovat jak s těmi úspěšnými, tak s těmi méně úspěšnými dětmi a která na všech stupních nabízí takové vzdělání, které pomůže dětem a mladým lidem uskutečnit jejich plány a které současně plní očekávání společnosti.

moderátor
--------------------
Jedním z těch kroků má být změna financování základního školství, stanovení jednotného normativu tak, aby všechny školy měly stejné podmínky. Dál pak chce ministerstvo školství jasně formulovat požadavky na učitele a současně i zvýšit jejich prestiž ve společnosti. Jako klíčové ministr Fiala označil zvýšení zájmu o technické obory.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/
--------------------
To můžeme změnit tak, že budeme pouze tak, že budeme motivovat děti k zájmu o přírodovědné a technické disciplíny už od předškolních let.

moderátor
--------------------
To ovšem nebude vůbec jednoduché, jak poznamenal premiér Petr Nečas, který se představování nové strategie vzdělávání zúčastnil.

Petr NEČAS, premiér /ODS/
--------------------
Je až fascinující, jak naše vzdělávací soustava dokáže například matematiku znechutit dětem hned třeba v průběhu prvních několika tříd základní školy. To je věc, nad kterou se musíme velmi vážně zamyslet.

moderátor
--------------------
Podporu technických oborů chce dál vyhovět požadavkům trhu, kde je technicky vzdělaných lidí dlouhodobě nedostatek. I proto má i na vysokých školách dojít k diverzifikaci.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/
--------------------
My ale nechceme vysokým školám nic přikazovat, nechceme je administrativně rozdělit. Ale ta profilace, ta nutná diverzifikace by měla probíhat na profilaci studijních programů. A ty studijní programy by se měly rozdělit do 3 typů na praxi orientované profesní studijní programy, na akademické studijní programy a v ojedinělých případech také na výzkumně orientované studijní programy.

moderátor
--------------------
Tolik ministr školství Petr Fiala. V květnu chce ministerstvo předložit novelu vysokoškolského zákona. Mělo by být zavedeno i takzvané kontraktované financování, díky němuž by měly mít univerzity od státu garantovanou určitou částku na několik let dopředu. Nastaví se také podmínky pro slučování škol. Kroky teď rozebereme s ekonomem Danielem Münichem, který se dlouhodobě věnuje školství a který je členem NERVu a teď ho máme na telefonní lince. Přeji dobré odpoledne.

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
Dobré odpoledne.

moderátor
--------------------
Danieli, jak se vám ty představené kroky zamlouvají, zlepší to kvalitu vzdělávání?

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
No já musím říci, že jsem velice potěšen, že se tato tisková konference uskutečnila s účastí pana premiéra. S trochou lítosti konstatuji, že se měla odehrát už někdy v roce 2010 a že je škoda, že uběhly dva roky zbytečně, že pan ministr musel dalších asi půl roku víceméně konsolidovat situaci a teprve teď se zdá, kdy situace je konsolidovaná se začínají dělat věci, které je potřeba.

moderátor
--------------------
No a ministerstvo teď ale plánuje výrazně zasáhnout do chodu vysokých škol, jak jsme slyšeli. Chystá se třeba jejich slučování. Bude tohle pro zástupce vysokých škol přijatelné?

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
Tak jestli jsme pouštěli tiskovou konferenci, tak pan ministr byl velice opatrný. On říkal, že probíhá velice intenzivní složité jednání s reprezentací vysokých škol, že nechtějí vysokým školám do vnitřního řízení nějakým zásadnějším způsobem zasahovat a ta věc ještě není dořešená. To znamená, to je věc, která ještě vlastně není jasná, jak to dopadne.

moderátor
--------------------
Dalším krokem, o kterých jsme zatím nemluvili, je změna udělování akreditací vysokým školám. Poslechněme si pana ministra.

Petr FIALA, ministr školství /nestraník/
--------------------
Máme velmi vysoký počet vysokých škol. My chceme upravit ten systém udělování akreditací a přejít od akreditace jednotlivých oborů k institucionální akreditaci. Současně chceme doplnit akreditační systém o systém hodnocení kvality a to tak, aby se hodnocení kvality stalo přirozenou součástí života každé vysokoškolské instituce.

moderátor
--------------------
Danieli, v 90. letech bylo velkým tématem pro ministra školství to, že Česká republika má 6% vysokoškolsky vzdělaných lidí, že to je méně než Nepál. Teď najednou máme příliš mnoho vysokých škol, jaký je váš názor na jejich redukci?

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
No, když to řeknu velice prostě a lidově, přepísklo se to. Nejdřív jsme měli vysokých škol a studentů málo a teď jich máme až moc a otevřeli jsme systém příliš rychle. Příliš se o tom nepřemýšlelo jak, a teď musíme trošku toho čertíka vrátit zpátky a bude to také obtížné. Každopádně zavedení systému hodnocení a novou formu akreditací vidím jako nejpravděpodobnější jaksi možnost v tom zbývajícím období, které pan ministr má, že se to skutečně podaří dosáhnout.

moderátor
--------------------
Nedávný průzkum ukázal, že se do školy těší jenom třetina žáků. Co s tím může ministr Fiala udělat?

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
Tak v krátkém období se s tím dá dělat skutečně velmi málo. Já myslím, že to důležité je, že se o tom začíná hovořit a že o tom hovoří a dobře si to uvědomuje i pan premiér, protože teprve potom se mohou rozjet ta kola, která za dalších 5-10 let tu situaci změní, protože ty věci souvisí s učiteli, s obsahem výuky a samozřejmě i s přípravou učitelů na pedagogických fakultách a nepedagogických fakultách a to je běh na dlouhou trať. Takže začátek je dobrý, konečně o tom víme.

moderátor
--------------------
Ekonom Daniel Münich, já vám děkuji za rozhovor, na slyšenou.

Daniel MÜNICH, ekonom, člen NERV
--------------------
Na slyšenou.

 

ČRo Rádio Česko, 5.2.2013

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Související zprávy