Archiv zpráv pracovních a poradních orgánů vlády

Stránka byla přesunuta do archivu

14. 6. 2010 15:53

Vláda podpořila materiály, které předložil vládní zmocněnec pro lidská práva

Vláda na svém zasedání dne 14. června 2010 projednala a schválila Zprávu o stavu lidských práv v ČR v roce 2009, Zprávu o stavu romských komunit v České republice za rok 2009, Východiska Strategie boje se sociálním vyloučením, Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2011 a Informaci o realizaci Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím v roce 2009. Vláda vzala na vědomí Souhrnnou zprávu o plnění Priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže v roce 2009 a Zprávu o plnění opatření Národního plánu podpory a integrace občanů se zdravotním postižením na období 2006 – 2009 v roce 2009.

Zpráva o stavu LP

 

Se soustřeďuje na plnění mezivládních úmluv, k jejichž dodržování se vláda zavázala. Mezi pozitivy zmiňuje přijetí antidiskriminačního zákona, novelu exekučního řádu,  veřejné vyslovení politování vlády nad pochybeními při výkonu sterilizací a dohodu ústavních činitelů a občanů o společném postoji proti pravicovému extremismu. Tyto iniciativy ministra pro lidská práva jsou mezinárodními autoritami vítány, ačkoliv v případě sterilizací dále probíhají u Evropského soudu řízení proti ČR ze strany obětí, které požadují kompenzace.

Zpráva též ocenila činnost Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách, která působí jako nadresortní orgán pro koordinaci integračních politik na centrální i lokální úrovni.

 

Konstatuje přetrvávající nedostatky: chybí jednotná právní úprava kamerových a sledovacích systémů. Na návrhu novely zákona o ochraně osobních údajů nyní pracuje úřad zmocněnce pro lidská práva. Kamerové a sledovací systémy by měly být provozovány tak, aby zajistily ochranu společnosti, ale aby zároveň nedocházelo k zásahům do soukromí jednotlivce, které nejsou nezbytné.

            Řada problémů přetrvává v oblasti vězeňství, přeplněnost věznic, nedostatek prostor pro realizaci příslušných programů zacházení s vězni podle řádu výkonu trestu odnětí svobody, nedostatek finančních prostředků a personálu, zejména zdravotnických pracovníků a zaměstnanců působících ve věznicích ve vzdělávací a výchovné sféře.

            Velmi vysoký počet dětí žijících v ústavní péči je kritizován dlouhodobě. Vláda připravuje transformaci péče o ohrožené děti. Výbor pro práva dítěte Rady vlády pro lidská práva požaduje ještě před tím, než se změní poměry v náhradní a ústavní péči, kromě jiného zkvalitnit práci orgánů sociálně právní ochrany dětí a soudů, úpravu správního postupu soudů při odebírání dětí, zkvalitnit práci s ohroženými rodinami a změnit systém financování ústavů.

            V roce 2009 došlo ke zhoršení postavení cizinců v souvislosti s ekonomickou krizí; krize zastavila dosavadní nárůst počtu legálních cizinců; došlo ke zvýšení migrace nelegální. Vláda přijala komplexní strategii omezující příchod nových zahraničních pracovníků a realizovala program dobrovolných návratů pro ty cizince, kteří v ČR ztratili možnost pracovního uplatnění.

 

 

 

 

Zpráva o stavu romských komunit v České republice za rok 2009

 

Zpráva představuje situaci Romu v oblasti kultury a romského jazyka, vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdraví, sociálního vyloučení a v oblasti bezpečnosti. Dotýká se i diskriminace Romů a rovnosti mužů a žen.

 

Vláda vyčlenila pro rok 2009 finanční prostředky ke zlepšení situace romské menšiny ve výši 157.383.278,- Kč, což je částka nejvyšší za posledních 6 let.

 

Zpráva identifikuje určité pozitivní signály ve vývoji situace Romů, úspěchy i neúspěchy inkluzívních opatření, představuje příklady dobré praxe a nastiňuje rizika dalšího vývoje situace Romů v případě, že by nebyly řešeny jejich naléhavé problémy.

 

Ocenění si zaslouží řada nestátních neziskových organizací a také některé kraje, města a obce, které projevují zájem o komplexnější řešení situace obyvatel vyloučených romských lokalit. 

 

Co se týče klíčových posunů vládní politiky v roce 2009, Zpráva zmiňuje:

? průlom v oblasti uchování trvalé památky na oběti romského holocaustu přijetím usnesení k zajištění pietního místa a vzdělávacího centra na místech bývalých koncentračních táborů v Letech u Písku a v Hodoníně u Kuštátu,

? přijetí inovativní Koncepce romské integrace na období 2010 – 2013

? nastartování Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách, která v roce 2009 obnovila čerpání z ESF, spolupracovala se 139 institucemi ve 13 pilotních lokalitách na 72 projektech,

? „politování vlády nad zjištěnými individuálními pochybeními zdravotnických pracovníků při provádění sterilizací romských žen“ a další opatření k zabránění opakování obdobných případů v budoucnu,

? iniciativu MŠMT v prosazování inkluzivního vzdělávání v českém školství a kroky vedoucí k uchování romského jazyka (realizace výzkumů, tvorba metodik a materiálu pro výuku romštiny),

? aktivní přístup Ministerstva vnitra, které vytvořilo komplexní Strategii boje proti extremismu a iniciovalo intenzivní zásahy policie proti příznivcům extremistů i zrušení Dělnické strany,  

? z mezinárodní perspektivy – významný příspěvek ČR k vytvoření Základních společných principů romského začleňování, které přijala na jaře 2009 rada EU EPSCO v průběhu Českého předsednictví.

 

Zpráva konstatuje i negativní aspekty vývoje v oblasti romské problematiky:

? V souvislosti s hospodářskou krizí došlo k nepříznivému vývoji na trhu práce, což se nejvýrazněji projevilo nízkou úrovní zaměstnatelnosti těch Romů, kteří nebyli schopni obstát v konkurenci při hledání pracovních míst.

?  Situace se také spíše zhoršila v oblasti bydlení. Romové čelili celé řadě systémových i individuálně podmíněných bariér v přístupu k bydlení. Na druhou stranu narůstá zájem o revitalizace území vyloučených romských lokalit   ze strany měst a obcí.

? V oblasti zdraví byl prostřednictvím výzkumů zaznamenán horší zdravotní stav kvůli celé řádě vzájemně provázaných příčin. 

? Zpráva rovněž uvádí, že se sociální vyloučení nadále dotýká významného podílu romských komunit a že nedochází dlouhodobě ke zmírnění tohoto jevu.

? V průběhu roku 2009 došlo k dalším výkyvům v bezpečnostní situaci Romů nárůstem pravicového extremismu, kdy se jeho příznivci prezentovali svými protiromskými postoji. Nejzávažnějším skutkem, kterým se neonacistická scéna prezentovala, byl útok na romskou rodinu v obci Vítkov dne 19. dubna 2009.

 

 

Východiska Strategie boje proti sociálnímu vyloučení

 

Cílem Strategie je eliminace sociálního vyloučení a problémů chudoby v sociálně vyloučených lokalitách ČR jako největšího sociálního problému současnosti.

 

Východiska Strategie popisují hlavní nástroje a politiky v kompetenci profilových resortů; neukládají resortům konkrétní úkoly, ale vytváří rámec a směry, jakými by se další práce měla ubírat.

 

Východiska budou rozpracována do konkretizované Strategie boje se sociálním vyloučením na léta 2011 – 2015 v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu. Práce bude koordinována ministrem, v jehož působnosti jsou lidská práva a bude probíhat na bázi meziresortních pracovních skupin.

 

Předkládaný materiál je plně kompatibilní s Národním akčním plánem sociální inkluze (NAPSI) Příprava návrhu krátkodobých, střednědobých a dlouhodobých opatření bude propojena s přípravou NAPSI.

 

Předkládaný materiál je plně kompatibilní s Koncepcí romské integrace, přičemž řeší podrobně pouze výsek politiky státu v oblasti romské integrace - eliminaci existence sociálně vyloučených lokalit, ve kterých z velké části žijí Romové.

 

Základní východiska řešení lze shrnout do následujících bodů:

- podpora mobility jednotlivců a rodin schopných integrace do české společnosti zpět do sociální a     ekonomické struktury společnosti.: mezigeneračně, školství, vzdělání, zaměstnanost dětí;

- diferenciace politiky zaměstnanosti podle zaměstnatelnosti, (podporovat aktivní, tlačit pasivní);

- podpora prostorové mobility rodin prostřednictvím sociálního bydlení;

- strukturální rozvoj čtyř nejvíce postižených regionů – Ústecký, Moravskoslezský, Karlovarský,        Olomoucký kraj - který pocítí v zlepšení kvality života všichni obyvatelé;

- silná a selektivní motivace samospráv ke spolupráci;

- urychlení vzniku samostatné Agentury pro sociální začleňování.

 

Obce, kraje a partneři dlouhodobě očekávají zásadní akci vlády při předcházení vzniku a šíření ghett. Rozhodne li se stát nerealizovat žádnou strategii, hrozí lokální rozpad občanských komunit na quasi-etnickém základě a vzrůst politického extremismu.

Náklady realizace strategie budou v horizontu několika let kompenzovány na straně příjmů i výdajů veřejných rozpočtů.

 

Konkretizovaná Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015 bude předložena vládě do 31. prosince 2010.

 

Materiál byl široce připomínkován a všechny připomínky povinných připomínkových míst byly vypořádány.

 

 

 

 

Hlavní oblasti státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2011 a Informace o realizaci Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím v roce 2009

 

Návrh Hlavních oblastí je návrhem, připraveným Radou vlády pro NNO ve spolupráci s 13 dotujícími resorty a Úřadem vlády. Tento základní věcný rámec přijímá vláda každoročně. Na jeho základě jednotlivá ministerstva vyhlašují své dotační programy, pomocí kterých realizují státní politiku v oblastech, jako je např. zdravotnictví, kultura, životní prostředí, protidrogová politika, problematika romské komunity, prostřednictvím projektů NNO. Tento rámec dává poměrně přesnou představu, jaké služby a aktivity stát „nakupuje“ a podporuje v projektech NNO.

 

Druhou částí je „Informace o realizaci Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2009“; obsahuje údaje o tom, jakým způsobem ministerstva realizovala oblasti státní dotační politiky v minulém roce. Jedná se tedy o kontrolu plnění zmíněného základního rámce státní dotační politiky.

 

 

Souhrnná zpráva o plnění Priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže v roce 2009.

 

Vláda (na základě usnesení vlády č. 964 ze dne 20. července 2009):

• vzala na vědomí Souhrnnou zprávu o plnění Priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže v roce 2009,

 

• schválila Aktualizovaná opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovných příležitostí pro ženy a muže,

 

• uložila předsedovi vlády České republiky a předsedovi Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů mj. zpracovat do 30. dubna 2011 Strategii rovných příležitostí pro ženy a muže na období 2011 až 2015

 

Zpráva s opatřeními se podává vládě každoročně od roku 1998, navazuje na předchozí zprávy a má za cíl podporovat rovné příležitosti žen a mužů v ČR.

 

Zpráva obsahuje popis současného stavu ve vymezených oblastech a přílohy obsahující souhrn informací o plnění úkolů jednotlivými resorty.

 

V přílohách je i přehled indikátorů EU ke sledování naplňování tzv. Pekingské akční platformy státy EU a dále jsou doplněna i relevantní statistická data.

 

Projednaný materiál je v souladu s Úmluvou OSN o odstranění všech forem diskriminace žen a s přístupem mezinárodních organizací (OSN, Rada Evropy, Mezinárodní organizace práce) a EU k tématu rovných příležitostí žen a mužů.

 

Zpráva konstatuje, že:

• Rada vlády pro rovné příležitosti žen a mužů zřídila 3 nové Výbory, které se věnují vyrovnanému zastoupení žen a mužů v politice, sladění pracovního, soukromého a rodinného života, prevenci domácího násilí a institucionálnímu zabezpečení rovných příležitostí žen a mužů,

• v minulém roce byly vytvořeny na každém resortu pracovní skupiny k rovnosti žen a mužů,

• byly diskutovány otázky týkající se rovných příležitostí žen a mužů v rozhodovacích procesech a také problematika násilí na ženách,

• má být vetší důraz kladen na rovnost žen a mužů jako součást prosazování lidských práv v zahraniční politice České republiky.

Zpráva o plnění opatření Národního plánu podpory a integrace občanů se zdravotním postižením na období 2006 – 2009 v roce 2009

 

Zpráva o plnění opatření Národního plánu podpory a integrace občanů se zdravotním postižením na období 2006–2009 je na základě podkladů jednotlivých resortů zpracována každoročně. Z opatření, která se mají plnit průběžně nebo měla být splněna do 31. 12. 2009, je splněno nebo průběžně plněno 81 opatření, 1 opatření bylo splněno částečně, nepodařilo se splnit 3 opatření. Všechny zásadní připomínky byly vypořádány, materiál je tedy předkládán k projednání bez rozporu.

 

Národní plán podpory a integrace občanů se zdravotním postižením na období 2006 - 2009 byl přijat usnesením vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1004. Souhrnná Zpráva o plnění Národního plánu v roce 2009 byla zpracována z podkladů jednotlivých resortů.

 

Ke zprávám o plnění opatření zaujal stanovisko sekretariát Vládního výboru ve spolupráci s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR.

 

3 nesplněná opatření: 

 

2.6. Navrhnout právní úpravu vytvářející dostatečný prostor a podmínky pro vzájemnou provázanost komplexní rehabilitace osob se zdravotním postižením a potřebnou návaznost jednotlivých oblastí rehabilitace a zároveň sledovat účinnost poskytnuté rehabilitační péče.

(gestoři MPSV, MZD, MŠMT, resorty se mezi sebou nebyly schopny dohodnout)

 

6.19. Připravit a realizovat speciální kursy Národního programu počítačové gramotnosti pro občany se zdravotním postižením – Handicap.

(gestor MV, po převodu z Ministerstva informatiky na MV nebyl již program realizován)

 

7.4. V případě přijetí speciální antidiskriminační normy vyhodnotit zkušenosti a její přínos pro osoby se zdravotním postižením a v případě potřeby zajistit přijetí speciálního zákona řešícího otázky rovného zacházení a zákazu diskriminace osob se zdravotním postižením.

(gestor Vládní výbor, antidiskriminační zákon platí teprve od září, hodnotit 3 měsíce by nemělo význam)

 

• 1 úkol splněn částečně:

 

2.14. Zajistit rovný přístup k veřejným zdrojům pro všechny poskytovatele sociálních služeb, kteří naplní zákonem stanovené standardy kvality.

(gestor MPSV, není dořešena otázka financování)

 

Národní plán uložené úkoly a cíle naplnil, významně přispěl k procesu integrace osob se zdravotním postižením do života společnosti a zlepšil podmínky pro vyrovnávání příležitostí této skupiny osob.

 

Důležitá opatření s problematickým plněním byla převzata do Národního plánu vytváření rovných příležitostí na období 2010-2014.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty