Archiv zpráv minulých vlád

Stránka byla přesunuta do archivu

26. 11. 2014 11:39

O menšinách máme dostatek informací, říkají mladí. Často ale věří nenávistným fámám

Mladí lidé do značné míry věří řetězovým zprávám tzv. hoaxům, které se šíří po internetu. Řada z nich má nenávistný podtext. Tématu násilí z nenávisti se ve dvouletém projektu, jehož součástí je i právě zahájená mediální iniciativa s názvem HateFree Culture, bude věnovat Agentura pro sociální začleňování.

V reprezentativním výzkumu, který pro Agenturu pro sociální začleňování zpracovala agentura Median, mladí lidé například hodnotili pravdivost 7 tvrzení o Romech. Pět z nich byly populární smyšlenky a zkreslené informace vycházející z hoaxů šířených mezi veřejností.

Tomu, že romské rodiny mají nárok na větší dávky než neromské, věří podle výzkumu 44 procent mladých (za nepravdivý jej označilo 34 procent, 22 procent neví). Podobný počet respondentů (43 procent) souhlasilo, že většinu českých nezaměstnaných tvoří Romové. Menší část odpovídajících již označila za pravdivý výrok, že Romové dostávají léky zdarma a mohou jezdit zadarmo MHD. Za nepravdivé však tyto informace označila jen zhruba třetina respondentů, většina uvedla, že neví.

Třicet procent mladých uvádí, že má s příslušníkem nějaké minority osobní negativní zkušenost. Ti, kteří tuto zkušenost nemají a zároveň důvěřují informacím z hoaxů, hodnotí soužití s menšinami výrazně negativněji než jejich vrstevníci. Zároveň je zajímavé, že ti mladí, kteří vice důvěřují tzv. hoaxům, si mnohem více myslí, že mají o daném tématu dostatek informací.

Výzkum také potvrzuje, že mladí, kteří znají nějakého Roma lépe – je členem jejich rodiny, mají jej mezi kamarády, známými či spolužáky - hodnotí soužití většinové společnosti s Romy významně pozitivněji.

Informace o soužití s různými skupinami obyvatel přijímají mladí nejvíce z elektronických médií a sociálních sítí.

Pozitivním zjištěním je, že téměř devět z deseti dotazovaných si uvědomuje, že útok na jedince, jehož motivem je nenávist, symbolicky postihuje i další členy skupiny, ke které napadený patří. „Násilí z nenávisti nikdy není jen věc útočníka a oběti, postihuje daleko větší skupinu lidí, vytváří atmosféru strachu a ohrožuje společenské soužití obecně,” říká o násilí z nenávisti vedoucí projektu Jaroslav Valůch.

Výzkum - Násilí z nenávisti a mládež

 

 

Kampaň proti násilí z nenávisti

Agentura pro sociální začleňování, která je jedním z odborů Úřadu vlády, nyní zahajuje dvouletý projekt, který se bude tématu násilí z nenávisti intenzivně věnovat.

„Agentura již pátým rokem pomáhá řešit problematiku sociálního vyloučení a dobrého soužití na úrovni měst a obcí. Opakovaně se nám potvrzuje, že v prostředí strachu a nenávisti nemají jakékoli kroky ke zlepšení situace šanci. Vnímáme proto jako povinnost a součást naší odpovědnosti začít se věnovat i oblasti komunikace. Prostřednictvím iniciativy HateFree Culture chceme veřejnosti, a obzvláště mladým lidem, přinášet ověřené a důvěryhodné informace ve formátu, který pro ně bude atraktivní a srozumitelný,“ popisuje důvody, které vedly ke vzniku projektu ředitel Agentury pro sociální začleňování Martin Šimáček.

Hlavními nástroji zmíněné iniciativy HateFree Culture budou facebooková stránka HateFree Culture a webová stránka Hatefree.cz. Ta obsahuje kromě řady dalších informací takzvaný „Hejtomat“, on-line nástroj pro vyvracení nejčastějších hoaxů, mýtů a nenávistných stereotypů. Cílem iniciativy je zvýšit povědomí o násilí z nenávisti, přinášet příběhy obětí, zviditelňovat pozitivní příklady a dlouhodobě reagovat na nenávistné projevy skrze důvěryhodné informace, kreativitu i humor. Na aktivity na internetu naváží další umělecké aktivity a akce ve veřejném prostoru v řadě míst celé republiky.

Na iniciativu již upozorňují spoty v televizích a rádiu se sloganem “Nenávist ti nesluší!”. „Cílem spotů je upoutat pozornost a poukázat na nejbanálnější důvod, proč se nepoddávat nenávisti. Jednoduše nám nesluší. To si v našem fotoateliéru vyzkoušelo také více než 80 známých i méně známých osobností z řad hudebníků, herců či sportovců,” popisuje koordinátor iniciativy Lukáš Houdek. Portréty osobností i dalších sympatizantů iniciativy HateFree Culture je možné vidět na jejích facebookových stránkách.

Obsahem samotného projektu není jen zmíněná mediální iniciativa, jeho součástí budou i vzdělávací aktivity na školách v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, školení policistů v těchto krajích, podpora zástupců měst a obcí v tom, jak srozumitelně komunikovat postupy při řešení sociálních problémů a dva velké sociologické výzkumy.

Celý projekt byl z 80 procent podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska (tzv. “Norské fondy”) a z 20 procent ze státního rozpočtu ČR.

 

Kontaktní osoby:

Jaroslav Valůch, Agentura pro sociální začleňování - vedoucí projektu Kampaň proti násilí z nenávisti
tel.: 725 817 352
mail: valuch.jaroslav@vlada.cz

Daniel Prokop, agentura MEDIAN – realizátor výzkumu
tel.: 608 333 902
mail: daniel.prokop@media.cz


Co je násilí z nenávisti?

Násilí z nenávisti je útokem (fyzickým, verbálním) na člověka jen proto, že přísluší k nějaké skupině. Nezakládá se na osobní zkušenosti útočníka s obětí. V České republice patří nejčastěji k obětem Romové, ale není záležitostí pouze etnických skupin, může se jednat o násilí z důvodu odlišné sexuální orientace, sociálního statusu (např. útok na bezdomovce), handicapu či příslušnosti k subkultuře.

Trestné činy z nenávisti mají na oběti silný dopad. Právě intenzitou jejich strachu, záchvaty úzkosti a ztrátou sebedůvěry se jejich zkušenosti nejvýznamněji odlišují od zkušeností obětí jiných druhů trestné činnosti. Fyzická újma v důsledku násilí motivovaného předsudky je často méně důležitá než velmi silný pocit porušení práv a ponížení, která ji doprovází.

 Kampaň proti Násilí z nenávisti_vizuál3

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty