Aktuálně

16. 11. 2011 14:16

Vláda schválila hodnocení základních škol

Vládní kabinet dnes odsouhlasil priority a opatření pro rozvoj vzdělávací soustavy v Česku do roku 2015, a to od mateřských škol, přes základní až po střední školy.

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR vychází z programového prohlášení vlády, zejména v oblastech zavedení hodnotících systémů pro základní školy, podporu technického školství, podporu profesního rozvoje učitelů, snížení administrativní zátěže škol či změn způsobu financování apod. Jeho cílem je zvýšení kvality systému školství a optimalizace sítě škol.

Pro zobrazení videa je nutné povolit JavaScript. Zde jsou instrukce jak povolit JavaScript ve Vašem webovém prohlížeči.

Nahrává se přehrávač videa ...

Testování žáků 5. a 9. tříd základních škol bylo nahrazeno pojmem zjišťování výsledků. Vláda se shodla že, testy na základních školách nebudou sloužit k selekci žáků pro jejich další studium na středních školách, to by byl podle vlády riskantní přístup. Premiér Petr Nečas považuje také za prioritu, aby zjišťování úrovně vzdělání probíhalo elektronickou formou namísto papírových testů. Stát tak ušetří za tuny papíru.

České školy budou konkurenceschopnější

Podle ministra školství Josefa Dobeše představuje schválený dokument klíčový materiál pro konkurenceschopnost českého školství. Upozornil také na zhoršující se výsledky českých dětí v mezinárodních průzkumech vzdělanosti. „Tento materiál má cíl toto zastavit, otočit a změnit,“ dodává Dobeš.

Záměr který předkládá ministerstvo školství vychází ze tří základních tezí, a to podpory učitelů, zvýšení kvality vzdělávání a zvýšení efektivity celého systému.

Pracovní skupina učitelů nastavila standardy

Na zvýšení kvality vzdělávání celý rok pracovala skupina sedmdesáti učitelů na standardech pro žáky 5. a 9. tříd z matematiky, z českého jazyka, a angličtiny. Nyní ještě dopracováváme němčinu a francouzštinu, a to proto, že celý vzdělávací systém je rozvolněný zrušením osnov a učitele nemají porovnání,“ řekl ministr Dobeš. „V klíčových bodech v 5. a 9. třídě je třeba nastavit minimální standard, co musí každé dítě v České republice umět z těch tří klíčových předmětů,“ dodal.

Zavádí se také metoda hodnocení škol, které má být zpětnou vazbou pro školy, učitele i rodiče, aby se dozvěděli, jak dané dítě dosahuje či nedosahuje stanovených minimálních standardů v klíčových předmětech. „Pokud se tak nestane, bude úkolem školy to dané dítě dotáhnout do toho požadovaného standardu,“ uvedl ministr Dobeš.

Dalším důležitým bodem je podle ministra Josefa Dobeše optimalizace nabídky vzdělávání. Připomněl, že v současnosti je síť škol předimenzovaná o dvacet procent. Probíhá ale podle něj snaha o tuto optimalizaci společně s kraji. „Ve chvíli, kdy bude schválen nový model financování, tak jak koalice s tím souhlasí, ministerstvo dostane poměrně silný optimalizační nástroj,“ vysvětlil ministr školství.

Kariérní růst pedagogů je prioritou vlády

V kapitole technického a odborného vzdělávání ministr Dobeš zmínil také nutnost zvýšení praxe studentů a větší účasti zaměstnavatelů v odborném vzdělávání. V rámci koncepčního materiálu zmínil také jako stěžejní podporu kariérního růstu pedagogických pracovníků.

Materiálem se vláda zabývala již v dubnu, byl ale po dohodě přerušen kvůli nutnosti shody změny financování regionálního školství. V říjnu byl pak návrh projednán na Poradě ekonomických ministrů.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie