Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

16. 12. 2008 4:00

Výběr z programu jednání vlády 16. prosince

Kabinet premiéra Mirka Topolánka projedná na své úterní schůzi 16. prosince 46 bodů s rozpravou. Schůze vlády bude zahájena v 10:00 hod.


Připomínáme, že vláda v rámci snahy o zlepšení komunikace s veřejností umožňuje občanům nahlédnout do knihovny připravované legislativy. Na této stránce se mohou občané vyplněním jednotlivých kolonek v sekci Hledání seznámit s předkládacími zprávami a zněním návrhů jednotlivých zákonů. Vyhledávání v knihovně připravované legislativy je snadné a rychlé: stačí zadat jednací číslo zákona (je vždy uvedeno v programu schůze vlády pod zkratkou č.j.), nebo klíčové slovo. Poklepáním na název vyhledaného dokumentu se zobrazí veškeré informace o dokumentu včetně příloh, nabízejících již výše uvedené předkládací zprávy a jiné podrobnosti.
Analýza variant vypsání všelidového referenda
Pět možností zapracování institutu celostátního referenda do právního řádu ČR, a to formou:
- obecného ústavního zákona o celostátním referendu,
- obecného ústavního zákona o celostátním referendu s tím, že jednotlivá referenda budou vypisována ad hoc zákonem, 
- vypsání celostátního referenda ad hoc ústavním zákonem, 
- přímé změny Ústavy České republiky, přičemž zvláštní ústavní zákon by nebyl zapotřebí,
- vypsání celostátního referenda ad hoc zákonem.
- Na základě předložené analýzy variant vypsání všelidového referenda by měla vláda rozhodnout o případném obsahu a formě příslušného legislativního materiálu.
 
Se zřetelem k názorům členů vlády na tuto problematiku, zjištěným v rámci připomínkového řízení, se vládě předkládají k rozhodnutí tyto 2 varianty zakotvení institutu celostátního referenda do právního řádu České republiky:
 1. upravovat celostátní referendum ad hoc ústavním zákonem, 2. zpracovat obecný ústavní zákon o celostátním referendu s tím, že jednotlivá referenda budou upravována ad hoc zákonem; přikloní-li se vláda k této variantě, navrhuje se uložit ministru a předsedovi Legislativní rady vlády vypracovat návrh obecného ústavního zákona o celostátním referendu s tím, že se předpokládá, že v případě potřeby provést referendum ministr vnitra vypracuje ad hoc návrh zákona, kterým se upraví rovněž procesní postup při provádění referenda.
- Kromě variant formy, kterou by mělo být celostátní referendum v právním řádu zakotveno, obsahuje tato analýza též výčet obvyklých druhů referenda s cílem umožnit posouzení, o jaký druh referenda (obligatorní či fakultativní, apod.) by se mělo jednat. - Stanoviska jednotlivých členů vlády, guvernéra České národní banky a vedoucího Úřadu vlády, která byla získána v rámci připomínkového řízení, jsou uvedena v části III. předloženého materiálu a v návaznosti na rozhodnutí vlády o způsobu zapracování všelidového referenda do právního řádu České republiky by měla být v dalším legislativním procesu zohledněna při zpracování příslušného vládního návrhu právního předpisu. - Bez rozporů.

Vyhodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií
Povinností nového členského státu vyplývající z primární legislativy EU je připravovat se po vstupu do HMU na vstup do eurozóny.
- Rozhodnutí o načasování vstupu do eurozóny resp. ERM II je rozhodnutím politickým.
- Dosud všechny předchozí materiály obsahovaly jednoznačné doporučení jak MF tak ČNB na základě vyhodnocení vývoje plnění konvergenčních kritérií i stupně ekonomické sladěnosti do systému ERM II ještě nevstupovat.
- Poslední vyhodnocení zároveň doporučilo vládě, aby prozatím nestanovovala cílové datum přijetí eura.
- V letošním roce nastala pokud jde o plnění maastrichtských konvergenčních kritérií výrazná změna: stav veřejných financí přestává být hlavní bariérou, určitá rizika jsou vnímána na straně inflace a kurzových pohybů.
- Pokud jde o sladěnost ekonomiky, Česká republika v posledních letech postupně snižuje svůj odstup od průměrné ekonomické úrovně eurozóny a dochází k určitým zlepšením fungování českého hospodářství. - V nastavení institucionálního rámce na trhu práce však přetrvávají problémy. - V současnosti probíhající světovou finanční krizi lze navíc považovat za dočasně nepříznivý faktor z hlediska budoucího přijetí eura. - Připomínky byly vypořádány.

 Zákon o občanských průkazech


 V souvislosti s předpokládaným schválením vládního návrhu zákona o základních registrech a celkovou elektronizací veřejné správy a v návaznosti na registr obyvatel, registr osob, registr práv a povinností a registr územní identifikace, adres a nemovitostí musí být provedeny změny v souvisejících zákonech, které jsou vyvolány touto navrhovanou právní úpravou základních registrů veřejné správy.
- umožnit vydávání 2 typů elektronických občanských průkazů (dále jen „e-OP“) se strojově čitelnými údaji s 2D kódem obsahujícím agendový identifikátor fyzické osoby pro agendu občanských průkazů, který bude sloužit k jednoznačnému prokázání totožnosti osoby, přičemž jeden typ e-OP bude navíc opatřen elektronickým kontaktním čipem,
- snížit rozsah údajů zapisovaných do občanských průkazů (nadále se nebude zapisovat rodné číslo, trvalý pobyt, rodné příjmení, rodinný stav nebo registrované partnerství, titul, děti, manžel/ka, zákaz pobytu občana, opatrovník u občana, který byl zbaven způsobilosti k právním úkonům)
- nově stanovit 2 správní poplatky shodně ve výši 500.- Kč, a to za vydání e-OP s kontaktním elektronickým čipem (za vydání občanského průkazu bez elektronického čipu se nadále nebude platit žádný správní poplatek), a za podání žádosti o zprostředkování kontaktu;
- Návrh je s rozpory MPSV, MF a MZv. - LRV doporučuje schválit. -

Zákony o spotřebních daních a o stabilizaci veřejných rozpočtů
- Cílem návrhu zákona je promítnout do stávající právní úpravy zdanění pohonných hmot záměry obsažené ve Víceletém programu dalšího uplatnění biopaliv v dopravě. - V návrhu zákona se navrhuje od spotřebních daní osvobodit čisté rostlinné oleje, čisté metylestery mastných kyselin a bioplyn. - Dále je navrženo, aby pro směsi motorové nafty s metylestery mastných kyselin, v nichž metylestery mastných kyselin představují nejméně 30 % objemových všech látek obsažených ve směsi (tzv. směsná nafta), platila snížená sazba spotřební daně ve výši 6 866 Kč/1000 l. - Dále je navrženo umožnit u pohonné hmoty E 85 uplatnění nároku na vrácení spotřební daně z podílu lihu kvasného bezvodého obecně nebo zvláštně denaturovaného, obsaženého ve směsi. - Pohonnou hmotu E 95 a biopaliva druhé generace je navrženo osvobodit od spotřební daně v rámci pilotních projektů technologického vývoje ekologicky příznivějších palivových směsí. - Bez rozporu. - LRV doporučuje schválit. - Zákon o volném pohybu služeb - Směrnice o službách je považována za jeden z nejvýznamnějších aktů evropského práva posledního desetiletí. 

Její správná implementace přinese výrazné zjednodušení podnikatelského prostředí, a to nejen v České republice, ale také v celé Evropě. - Navrhuje výslovné zakotvení práva přeshraničního poskytování služeb. Dále se navrhuje výslovné zakotvení následujících institutů: - uznávání splnění povinnosti, tzn. je-li vyžadováno splnění určitých požadavků pro získání povolení k poskytování služeb a poskytovatel služeb už takové požadavky splnil v jiném členském státě, považují se tyto požadavky za splněné; - uznávání dokladů o splnění určitého požadavku, pokud tyto doklady potvrzují splnění tohoto požadavku v jiném členském státě; - uznávání pojištění, tzn. pokud je pro výkon předmětné činnosti nutné pojištění profesní odpovědnosti a poskytovatel služby doloží pojištění z jiného členského státu, je tato povinnost považována za splněnou; - zřízení jednotných kontaktních míst, kde bude moci poskytovatel služeb jednak získat potřebné základní informace související se vstupem do podnikání, a dále mu zde bude zprostředkováno vyřízení potřebných formalit nutných pro zahájení činnosti, a to i elektronickou formou; - tzv. procedura tichého souhlasu, tedy zvláštní řízení, podle kterého v případech stanovených zvláštním zákonem vznikne oprávnění marným uplynutím lhůty. V ostatních případech převažují důvody veřejného zájmu, které v souladu se směrnicí o službách ospravedlňují skutečnost, že tato procedura není do těchto řízení o povolení k poskytování služeb zavedena. - Směrnice o službách neupravuje proces uznávání odborné kvalifikace ani jednotlivých požadavků na ni. - Směrnice musí být implementována nejpozději do konce roku 2009. - Připomínky byly s resorty vypořádány.
Kompletní program jednání vlády je k nahlédnutí na této stránce (v levém horním rohu nepřehlédněte případné dodatkové body jednání!). Výsledky jednání vlády budou zveřejněny v sekci tiskových zpráv. Zvukový záznam tiskové konference doplníme po jejím ukončení.
Tato stránka má pouze informační charakter. Za závazné se považují informace, které občanům a zástupcům médií zprostředkují členové vlády České republiky, nebo tisková mluvčí vlády České republiky.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Fotogalerie [F] fotogalerie