Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

31. 3. 2008 12:31

TK Dopravní čtyřlístek - naděje pro dopravu 31.3.2008

Jana Bartošová, tisková mluvčí: Dobrý den, dámy a pánové, dovolte mi přivítat vás na představení vládního projektu Dopravní čtyřlístek, který znamená naději pro českou dopravu. Vítám zde předsedu vlády pana Mirka Topolánka, ministra dopravy pana Aleše Řebíčka, ministra vnitra pana Ivana Langera, dále ředitele dopravní policie pana Martina Červíčka a automobilové závodníky pana Karla Lopraise a pana Václava Pecha. O úvodní slovo poprosím předsedu vlády České republiky.
Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Ještě jednou dobrý den, já vás vítám. Stalo se zvykem, že vláda představuje určité systémové kroky v rámci jednotlivých projektů. Jedna z pěti priorit, které jsem prezentoval jako premiérské priority, je „Bezpečný občan v bezpečném státě“ a týká se samozřejmě více rezortů, týká se bezpečnosti vnější i bezpečnosti vnitřní, samozřejmě i bezpečnosti na silnicích. My jsme dlouhodobě dělali některé dílčí kroky a dnes vám představíme projekt, který je průběžný, to znamená my ho nezahajujeme, ty systémové kroky se dělají průběžně a dopravní čtyřlístek je přesně systémové řešení situace, která nejenom nám, ale i veřejnosti dělá velkou starost. A i poslední události na D1, které byly podle mě zvládnuty velmi dobře, ukazují, že to je věc, které se musíme věnovat opravdu systematicky, a nejenom nahodilými kroky, jak tomu bylo v minulosti. Dopravní čtyřlístek obsahuje celou řadu kroků, které se v zásadě dají redukovat do čtyř hlavních směrů, ve kterých už teď děláme a budeme do budoucna dělat taková opatření, aby se u nás opravdu jezdilo bezpečně. Ta první část se týká prevence a výchovy, ta druhá část se týká srozumitelných, spravedlivých zákonů legislativy, ta třetí část pro zlepšení stavu jsou samozřejmě lepší komunikace a ta čtvrtá část je kvalitní práce policie, speciálně dopravní. Myslím, že pánové, kteří jsou tady za mnou, z hlediska kompetencí, z hlediska své odpovědnosti, možná zkušeností, představují přesně tu sestavu, která tento problém bude umět řešit. Stav na silnicích se v poslední době výrazně zhoršuje a přesto, že takové měřítko tohoto problému je počet usmrcených, který byl v roce 2007 druhý nejnižší od roku 1990, tak samozřejmě v porovnání s tím rokem, mezi kterými třeba vznikl bodový systém, to číslo narostlo. To, že roste počet nehod, je jedna věc, to, že narůstá celá řada souvisejících problémů, je také pravda. Policie je podrobována neustálé kritice, stejně tak řidiči kritizují bodový systém. To, že existuje už novela, která se diskutuje, je jenom součást toho celého problému. Stoupá počet automobilů, intenzita dopravy se zvyšuje a je třeba říct, že ten problém trápí celou střední Evropu, naši sousedé mají problémy podobné, ať už Rakousko nebo Slovensko nebo třeba Polsko. To rozhodnutí, že budeme tu situaci radikálně řešit, padlo už před nějakým časem, po našem nástupu do Strakovy akademie, a dnes vám představujeme projekt, který průběžně ukazuje za prvé to řešení, jak probíhá, a za druhé, co míníme koncepčně a promyšleně dělat i do budoucna. Projekt se jmenuje Dopravní čtyřlístek nejenom proto, že čtyřlístek je symbolem štěstí a naděje, ale také proto, že čtyři hlavní oblasti představují čtyři lístky tohoto čtyřlístku, té symboliky štěstí a naděje. Samozřejmě tu první věc, a to představím část toho prvního řešení, je prevence a výchova, a tady my se nedomníváme, že v prezentaci té bezpečnosti na silnicích má být používán humor, ukazuje se, že to působí kontraproduktivně. Myslíme si, že ta osvěta v této oblasti se musí stát tématem každého z nás. Vlády nejsou všemocné, zákony v tomto smyslu fungují, ale daleko nejvíc záleží na samotných řidičích a na tom, jakým způsobem se v provozu chovají. Musí to být celospolečenské téma, musí to být téma, které zajímá každého, a musí být evidentní, že porušování zákonů neznamená jenom karamboly, ale také významný postih. Nesmí být normální, že předpisy se mohou porušovat. To, co vám dnes představíme, je to, co v této oblasti děláme, to, co v této oblasti ještě uděláme, a chceme vypustit projekt Dopravní čtyřlístek dnes zcela oficiálně do světa a do života. Já bych poprosil Ivana Langra, ne Aleše Řebíčka, aby pokračoval v těch oblastech, které se týkají právě ministerstva dopravy a řešených problémů v těch prvních třech lístcích našeho čtyřlístku štěstí a naděje.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Dámy a pánové, dobrý den. Já tedy plynule navážu na pana premiéra. Besip a vůbec prevence a výchova, která v podstatě byla realizována, měla řadu dobrých projektů a nelze říci, že vyloženě nefungovala. Nicméně my jsme se zejména zaměřili na otázku té prevence nikoliv, jak říkal pan premiér, humorné, ale zejména na tu emotivní. My jsme poměrně dlouho studovali zejména v anglosaských zemích řekněme jejich filozofii. Ta filozofie spočívá v tom, že je silně emotivní, někdy až brutální. My jsme zhlédli desítky, desítky spotů, možná kolegové i stovky, některé i ty, které byly řekněme staženy z televizí zejména v Austrálii, a je pravda, že skutečně ty spoty, které já osobně jsem viděl, tak v té hlavě člověku zůstaly a neexistuje, že bych neměl autosedačky a že bych nepřivázal děti. To znamená, musíme jít touto cestou, samozřejmě to znamená i zvýšení nákladů, to znamená, my z 55 milionů nebo ze 60 milionů rozpočtu plánujeme 155 milionů. V každém případě ten koncept tady mám, kolega Piskáček, který sedí mezi vámi, tak pokud bude samozřejmě zájem, tak jsme připraveni i po té oficiální části představit ten koncept. Chceme teď na jaře už, řekněme, administrativně to vyřešit, ať už to jsou výběrová řízení apod. a minimálně po prázdninách chceme s tou kampaní začít. Co se týče těch pravidel hry nebo srozumitelný zákon atd., nechci se věnovat teď té technické novele, jednak už bylo hodně řečeno, jednak ji samozřejmě znáte, takže spíše bych se zaměřil teď na to, jak to funguje a jaký je časový horizont. Víte, že jsem zřídil na ministerstvu dopravy dobrovolnou skupinu 35 expertů, kteří samozřejmě reprezentují další skupiny expertů, bylo dáno zhruba 860 pozměňovacích návrhů nebo námětů na zlepšení. My jsme zvolili filozofii, že tam, kde 80 % bude shoda, tak že budeme to rozpracovávat dále. Jak jistě víte, tak shoda byla 80% pouze na osobě blízké, takže jsme se dohodli, že jsme snížili ta procenta na 60 a tím nám to vlastně vyrýsovalo řekněme sedm základních oblastí, které teď ty jednotlivé podskupiny, které dobrovolně vznikly, rozpracovávají, jak jsem včera zaregistroval na ČT, tak jste s tím již byli seznámeni, ale já pro jistotu vám jen zopakuji, které to byly. Jednak to jsou základní pojmy, kde se chce konkretizovat přesně názvosloví. Pak to jsou povinnosti řidiče, to je otázka třeba typově povinné reflexní vesty, upřesnění vztahu řidič chodec. Pak je to ta osoba blízká, dále předjíždění, to jsou revize paragrafu zejména předjíždění na křižovatkách. Dále dopravní nehody, to je otázka finančního limitu, od kterého by byla povinnost přivolat policii. Samozřejmě je otázka řešit auta na leasing, služební auta, služební řidiče atd., ale to se rozpracovává. Pak je to otázka místní a přechodné úpravy a samozřejmě samotný bodový systém. Těch sedm podskupin teď rozpracuje tyhle oblasti do konce dubna s tím, že pak to předloží té celé expertní skupině a pokud, a já věřím, že to dopadne tak, že ta dohoda bude platit, protože tam jsou zástupci poslanců i senátorů, tak s těmi 60 % ministerstvo dopravy půjde do Poslanecké sněmovny a věřím, že disciplinovaně tam nebude každý chtít tvořit další nějaké záležitosti. Co se týče toho posledního, tak to jsou řekněme ty lepší silnice, lepší infrastruktura. My s kolegou jsme pro vás tady připravili, pokud by byl zájem, výstavbu dálnic a rychlostních komunikací do roku 2010. Jsou tam samozřejmě jednotlivé obrázky pro jednotlivé kraje, takže pokud bude zájem, tak s kolegou Piskáčkem po té oficiální části vám to předložíme. Zásadní věc je asi jiná. Ta zásadní věc je taková, že na 1000 mrtvých je 33 na dálnicích. Samozřejmě to není úplně přesný poměr, protože těch silnic nižších tříd je více než dálnic, nicméně když to vezmeme na vozokilometry, tak na milion vozokilometrů na dálnici je jeden mrtvý, kdežto třeba na silnicích první třídy je na 500 000. To znamená, že na dálnicích jeden mrtvý znamená na jedničkách dva a když to přepočteme s tím, co jsem řekl na začátku, tak víte, že nejvíc lidí umírá na silnicích nižších tříd. Z toho vlastně plynou asi dvě zásadní věci, a to jednak, že dálnice jsou nepochybně bezpečnější, a druhá věc je, že my se musíme zaměřit i na podinvestovanost dvojek a trojek, a proto i letos jsme už dali zhruba 650 milionů krajům na silnice druhé a třetí třídy. Chceme letos, aby to byla zhruba miliarda sto tisíc a příští rok plánujeme opět to zvýšit, protože ty kraje a ty jejich komunikace jsou samozřejmě podinvestované a z jejich rozpočtu není možno ten problém řešit, viz jsem viděl v televizi, jak správně jste ukazovali, v jakém žalostném stavu jsou umělé stavby atd. To znamená, my to samozřejmě budeme muset řešit dohromady. Možná poslední věc, kterou bych chtěl zmínit, protože byla dost diskutovaná, tak je otázka telematiky. Pokud ve středu se s ekonomickými ministry a s panem premiérem dohodneme na určitém finančním modelu, tak chceme od 1. 1. 2009 zavést elektronické viněty, podotýkám anonymní, což nám v podstatě vyřeší dva zásadní problémy. Jeden je ten občanský, a to je, že samozřejmě dvě auta můžou mít jednu vinětu, když si je budou přehazovat z auta do auta, to znamená, že pro ty lidi to bude levnější a nebudou mít povinnost to nalepit a už to nemůžou sundat. Druhá věc je, že díky tomu my budeme schopni skutečně on-line řídit dopravní provoz na dálnicích a rychlostních komunikacích. To znamená, my budeme mít řekněme okamžitou reakci a můžeme samozřejmě za přispění dopravní policie z centra z Ostravy řídit vlastně komplet dálniční síť. Toto považuji za jakoby dost důležitý moment, který bych rád, abyste zaznamenali. Já myslím, že zatím je to asi všechno a budu samozřejmě odpovídat na dotazy.
Jana Bartošová, tisková mluvčí: Děkuji ministru dopravy panu Alešovi Řebíčkovi a nyní prosím pana ministra vnitra Ivana Langera.
Ivan Langer, ministr vnitra: Také já přeji dobrý den. Já si myslím, že síla toho projektu, jak řekl pan premiér, je v komplexnosti a v ucelenosti přístupu. Tedy čtyřlístek, ve kterém každý lístek má svůj význam, má být stejně vyvážený, pokud má přinášet onu naději a šanci na zlepšení. Jedním ze subjektů, který bývá velmi často kritizován v souvislosti se situací na našich silnicích, je Policie ČR. Dílem oprávněně, dílem neoprávněně. Neoprávněně z toho důvodu, že současná práce dopravní policie neodpovídá tomu stylu práce dopravní policie, jak bychom si přáli, aby vypadal, a to z důvodu, že policie je leckdy zatěžována zbytečnou administrativou a namísto toho, aby dva policisté mohli být na hlídkové službě, mohli působit preventivně, mnohdy řeší bagatelní dopravní nehody úplně zbytečně, nikoliv ve veřejném zájmu, ale v zájmu soukromých subjektů. Naším cílem je, aby dopravní policie měla respekt a dobrou pověst. Vím, že to může znít jako otřepaná fráze, ale v tomto smyslu i nadále budeme klást důraz na práci inspekce ministra vnitra a víte, že v uplynulých měsících se podařilo rozkrýt celou řadu negativních případů práce dopravních policistů a jakkoliv z mého pohledu je to sdělení ne příliš pozitivní, dovnitř policie to je jasný signál, že chceme-li, aby policie měla respekt a důvěru, potom půjdeme po těch, kteří tento respekt a tuto důvěru nabourávají. Změnil se také systém práce dopravní policie nástupem nového ředitele pana plukovníka Červíčka. Víte, že dopravní policie ustoupila od těch jednorázových megalomanských akcí, na které byly nasazováni nejenom dopravní policisté, ale i jiné složky, a vznikal tak dluh uvnitř jiných složek policie, protože ti policisté nedělali svoji práci. Práce je více decentralizovaná, více efektivní a více zaměřená na jednotlivé regiony. Nicméně konkrétně, dopravní policie byla posílena o 250 nových policistů. Fyzicky 250 nových policistů slouží, navýšili jsme tabulkové stavy a do budoucna chceme navýšit počet dopravních policistů až o 700 s tím, že primárně náborová kampaň, nábor nových policistů bude soustředěn tímto směrem. Druhý zdroj dopravních policistů vidíme v dokončení transformace cizinecké policie vzhledem ke změně charakteru její práce oproti současnosti. Zaregistrovali jste, že po vládě minulý týden Poslanecká sněmovna propustila v prvním čtení návrh reformy policie, a tam je přesně celá řada opatření, která zjednoduší práci dopravní policie, zbaví ji těch zbytných agend a umožní to, aby policisté byli skutečně tam, kde je potřebujeme. Zbavení doprovodu nadměrných nákladů, odstranění asistence u bagatelních nehod, zjednodušení vyšetřování dopravních nehod, např. v případě požití alkoholu, tedy zavedení principu, že dechová zkouška na certifikovaném přístroji bude považována za dostatečný důkaz v rámci správního řízení. To všechno jsou konkrétní věci, které v tuto chvíli blokují obrovské kapacity dopravních policistů a brání tomu, aby byli více vidět na rizikových úsecích a aby působili nikoliv jen represivně, ale také preventivně. Zaměřujeme se také na zlepšení technického vybavení. Předpokládám, že někteří z vás přijdou z této tiskové konference na policejní prezidium, kde dnes bude prezentován nový vzhled vozidel policie. Jen pro vaši informaci, v letošním roce bude vozový park posílen o 700 nových vozidel, v průběhu čtyř let plánujeme 3000 nových vozů a zejména z pohledu řidičů a účastníků silničního provozu je důležitá zásadní změna, a to jsou ony pojízdné služebny. Tedy situace, kdy na místo dopravní nehody přijede pojízdná služebna, na místě policisté vyřeší vše potřebné, jednou pro vždy je dopravní nehoda v tomto smyslu rychle vyřešena, šetří to čas a práci jak policistů, tak také účastníků této nehody. Konkrétní čísla a data o výsledcích a změně, v pozitivním slova smyslu stylu práce dopravní policie, uvede pan plukovník Červíček, nicméně mohu říci, že ač to z Prahy není vidět, dopravní policie v jednotlivých regionech na základě změny koncepce zvýšila svoji aktivitu a za poslední čtyři měsíce vykazujeme právě v regionech se zaměřením na místní specifika a znalost místní problematiky dvojnásobný počet akcí. Za ministerstvo vnitra v dopravním čtyřlístku vše, plukovník Červíček.
Jana Bartošová, tisková mluvčí: Děkuji ministru vnitra, nyní ředitel dopravní policie pan Martin Červíček.
Martin Červíček, ředitel dopravní policie: Dobrý den, dámy a pánové, v roce 2007 dopravní policie eviduje v souvislosti s požitím alkoholických nápojů 4 % dopravních nehod, při nichž umřela na našich silnicích 3 % osob. Pro zajímavost, v prvních dvou měsících dopravní policie zaregistrovala přes 2500 přestupků v souvislosti s požíváním alkoholu, je to dvojnásobný nárůst. Zaznamenali jsme výrazný trend v nárůstu počtu těchto případů. Obdobná situace je v souvislosti s nepřiměřenou rychlostí, v minulém roce na našich silnicích bylo usmrceno zhruba 50 % osob, v kategorii osob do 35 let je to procentuální zastoupení ještě vyšší. Obdobná situace je i v roce 2008, obdobný nárůst jsme zaznamenali i v souvislosti s přestupky navazujícími na nedání přednosti v jízdě a na nesprávný způsob jízdy, kdy prosím zhruba 31 % usmrcených osob je v souvislosti s nedodržováním správných rozestupů mezi vozidly, telefonováním za jízdy, nesprávným předjížděním, a to zdůrazňuji obzvlášť, protože u nesprávného předjíždění jsme zaznamenali zhruba 90% nárůst všech dopravních nehod s těmito následky a svědčí to jednoznačně o agresivitě našich řidičů na našich silnicích.

Prosím, dopravní policie, z pozice ředitele služby dopravní policie deklaruji, že jsme učinili změnu stylu práce, že jsme decentralizovali dopravně-bezpečnostní akce opatření, kdy například v první polovině roku 2007 jsme realizovali 600 dopravně-bezpečnostních akcí a v druhé polovině roku 2007 jsme realizovali přes 1200 dopravně-bezpečnostních akcí. Na to navazuje samozřejmě i realizovaný výkon služby, dohled nad silničním provozem, který je v současné době organizován přímo z regionu s konkrétním zaměřením na problémy, které ten daný region má v souvislosti s vyhodnocením analýz o bezpečnosti situace v dopravě a používáme maximální množství sil personálního a materiálního charakteru, které máme k dispozici, na soustředěný atak vůči nepřizpůsobivým řidičům na našich silnicích. Nově v tomto roce jsme vydali pokyn a budeme realizovat jiný styl práce v souvislosti s monitoringem nepřizpůsobivých řidičů na našich silnicích, to znamená, nejenom že výrazně zvětšíme počet kontrol z vytipovaných stanovišť, ale už jsme začali i s výrazným monitoringem přestupců v souvislosti s používáním civilních vozidel, která máme maximálně vybavená. Nově zavádíme do výkonu služby i novou techniku, která souvisí s vybavením policie motocykly, které budeme používat v souvislosti s radary, se záznamovými zařízeními, apod. Několikrát jsme v minulosti deklarovali, že se zaměříme na riziková nehodová místa. Prosím, v minulosti jsme tak učinili, budeme v tom pokračovat, já bych chtěl jenom zdůraznit, že ne ve všech případech můžeme stát na všech rizikových místech, neboť to ohrožuje i bezpečnost samotných policistů. Proto jsme avizovali, že vytipujeme riziková nehodová místa, budeme se v první řadě zaobírat těmi místy, kde nám to umožňuje tento způsob kontroly a ta ostatní riziková místa se pokusíme minimalizovat, nebo budeme minimalizovat, právě prostřednictvím kontrolní činnosti ve formě skrytého dohledu v civilním provedení vozidel, apod. Bylo tady několikrát avizováno, že největší problémy máme na silnicích první, druhé a třetí třídy mimo obec. Ano i toto je prioritou dopravní policie. V druhém pololetí 2007 jsme se výrazným způsobem zaměřili na dálniční síť, zaměřili jsme se na silnice první, druhé třídy mimo obce a jednoznačně na základě analýzy provedené z roku 2007 budeme v tomto trendu pokračovat. Samozřejmě se budeme věnovat i kritickým časovým obdobím, nejenom v jednotlivých dnech a měsících, ale v souvislosti i s očekávanými problémy v dopravě v návaznosti na letní rekreační sezonu, na už proběhlé velikonoční svátky, apod. a nebude to jenom otázka represe, ale samozřejmě prevence, kdy se budeme snažit maximálně upozorňovat na veškeré rizikové záležitosti, které doprovázejí dopravu v těchto dnech. Prosím, maximální snaha dopravní policie v současnosti souvisí se zajišťováním represe vůči nebezpečnému chování a rizikovým skupinám řidičů. Chtěli bychom v daleko větší míře, aby v dopravních přestupcích registrovaných a zaznamenaných na našich silnicích byly problémy týkající se nesprávného předjíždění, nedávání přednosti v jízdě, nesprávného způsobu jízdy. Samozřejmě se budeme dále věnovat nepřiměřené rychlosti, neboť v současných podmínkách nám jde především o ztlumení provozu na našich silnicích a v souvislosti s těmito nejzávažnějšími delikty, problémy, budeme samozřejmě zavádět i nové formy, například v souvislosti s vybavováním vozidel, kdy jestliže dochází k opakovaným porušením trestně-právních ustanovení na našich silnicích, tak se budeme výrazným způsobem snažit je minimalizovat, a nejenom v oblasti sankcí a represe v souvislosti s orgány činnými v trestním řízení, ale budeme se samozřejmě snažit i postihovat tyto řidiče jinou formou jako například zabavováním těchto vozidel. Jenom pro vaši zajímavost, v minulém roce jenom dopravní policie zaregistrovala přes 5000 trestných činů v souvislosti s dopravou, to znamená na našich silnicích jenom dopravní policie zaznamenala 5000 řidičů, kteří neměli řidičský průkaz, kteří měli zadržený řidičský průkaz a nebo kteří byli pod vlivem alkoholu, popřípadě návykových drog, že to navazovalo na trestně-právní odpovědnost. Obdobná situace je v souvislosti s požíváním alkoholu a obdobná situace i s těmi problematikami, které jsem tady naznačil v úvodu svého vystoupení. Prosím, dopravní policie už v minulém pololetí 2007 se zaměřovala na tyto skutky, budeme v tomto trendu výrazným způsobem pokračovat i v roce 2008. Prozatím děkuji za pozornost.
Jana Bartošová, tisková mluvčí: Děkuji řediteli dopravní policie a nyní vracím slovo předsedovi vlády.

Mirek Topolánek, předseda vlády: Já jsem pozval na dnešní tiskovou konferenci dva své přátele. Oba dva si myslím, že nemusím představovat, ale jenom pro pořádek Karel Loprajs, legenda závodu Paříž-Dakar, šestinásobný vítěz, a můj kamarád Václav Pech, s kterým někdy jezdím jako spolujezdec, jako sedminásobný mistr republiky, já mám pocit, že několikanásobný mistr Evropy, ale to už přesně nevím, Vašku. Takže v jakém pořadí jste se dohodli, že vystoupíte? Starší dostane přednost, takže Karel Loprajs.
Karel Loprajs: Já bych jenom tady pár slov k obrázkům, které uvidíte. Tak vidíte situaci, která je mnohdy na našich silnicích hodně k vidění, plná čára a vozidlo, které tu plnou čáru přejede ještě v zatáčce a v mlze, dovolím si říci, že my takovým způsobem nejezdíme ani na závodech, takže to riskování tady osobního vozu a snažení se o předjetí za každou cenu není na místě. A jestli tady toto je filmovanost civilního vozidla, tak určitě je to k dobru, protože když to vozidlo není označené, tak ti řidiči si dovolují takové věci, jaké vidíte tady.
Václav Pech: Já bych chtěl apelovat na všechny řidiče, protože každý, kdo řídí, si myslí, že umí řídit, že umí jezdit rychle, není to tak. Ani my závodníci neumíme všecko to, co by bylo potřeba umět, proto na silnicích vůbec nezávodíme, silnice nejsou na závodění. My kvůli tomu vyhledáváme soutěže, závodní dráhy a dnes v republice je spousta škol smyku, škol dobré jízdy, jsou tu polygony jak v Mostě, tak v Brně, kde instruktoři učí jezdit správně. Každý si může se svým autem nebo i se zapůjčeným autem na tom polygonu vyzkoušet, co vlastně umí, co to auto snese a do jaké míry s tím autem jde jet rychle, kdy to auto dostává smyk apod., a pak vlastně zjistí, že z těch řidičských dovedností moc věcí neumí. Takže já doporučuji každému, kdo chce jezdit rychle na normálních silnicích, aby si to nechal právě na takovéhle polygony, uzavřené tratě a tam se vyblbnul, vybil svůj adrenalin a naučil se vlastně dělat nějaké smyky tam, a neohrožoval ostatní účastníky silničního provozu.
Jana Bartošová, tisková mluvčí: Děkuji Karlu Loprajsovi a panu Václavu Pechovi i všem ostatním členům vlády i panu řediteli dopravní policie a nyní prostor pro vaše dotazy. Poprosím pouze k tématu.
Pokorný, deník: Pan ministr Řebíček mluvil o nějakých vinětách, to jsem absolutně nepochopil, jestli to je místo dálničních známek, nebo k čemu to má sloužit?

Aleš Řebíček, ministr dopravy: Ano, je to místo dálničních známek. Dnes vlastně dálniční známky jsou papírové, mají nějaké ochranné prvky, atd. Teď to bude elektronická viněta, která je zhruba velikostně stejná, bude anonymní jednoznačně, to znamená nebude přidělována na SPZ, nebo na druh auta, to znamená že ti, kteří mají více aut nebo, řekněme, se střídají při cestě do práce, atd., tak můžou tu vinětu samozřejmě používat jednu, nemusí tím pádem kupovat na každé auto. A pro nás je to dobré v tom směru, že on-line máme jednoznačně informace o intenzitách, to znamená, nevíme, které auto s jakou SPZ to je, ale víme, že tam prostě je. Takže pro řízení provozu je to jakoby nutná, nikoliv postačující, podmínka, abychom mohli lépe reagovat na situace typově zácpy, mlhy, atd. Takže bude to místo dálniční známky.
Pokorný, deník: A cena, případně povinnost...?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: To je to, co budeme řešit ve středu, já bych rád, kdyby ta cena řekněme odpovídala stávající, to znamená aby ten nárůst ceny za použití dálnice a rychlostních komunikací se řekněme zvyšoval lineárně, nikoliv skokově, akorát musíme řešit ještě sedmidenní, atd., protože ta objednotka nebo respektive ten primit bude samozřejmě něco stát.
Pokorný, deník: Ještě jen doplním, ale takhle vlastně tím pádem vypadne spousta peněz z rozpočtu, protože když má rodina dvě auta, tak většinou má dvě dálniční známky, takhle si to budou stírat, prohazovat, takže spoustu peněz... Počítali jste to, kolik tedy by to mohlo ubrat?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Tak nevím, co je to spoustu, my vydáváme zhruba milion dálničních známek, takže samozřejmě těch dvou aut zas tolik není, nicméně my máme spočítané kolik nás stojí smrt, kolik nás stojí havárie, kolik nás stojí těžké ublížení, a můžu vás ubezpečit, že v každém případě se to tomu státu vrátí tím, že nemá náklady spojené s odstraňováním nehod a s ublížením na zdraví atd.
Mirek Topolánek, předseda vlády: A navíc to je i korektní, protože vy samozřejmě jste schopen jako řidič jet pouze v jednom autě a málokdy se vám podaří řídit najednou dvě, takže si myslím, že i z tohoto pohledu je to pro uživatele silničního provozu pro řidiče komfortní situace.

Tomáš Drahoňovský, TV Prima: Dobrý den, ještě k těm vinětám bych se chtěl zeptat. Vy jste, pane ministře, mluvil o tom, že nějakým způsobem vám to umožní sledovat ten provoz, takže jakým způsobem to vlastně bude zabezpečeno, to sledování toho provozu, tam bude nějaký čip v té vinětě, bude to sledováno pomocí mýtných bran a kdo všechno bude mít povinnost tu vinětu mít, je to pouze pro třeba živnostníky, nákladní dopravu, nebo i pro osobní vozy?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Ne, bude to nahrazovat dálniční známku, to znamená bude to i pro osobní vozy, a v podstatě přes mozek, který je v Praze, budou odesílány ty informace okamžitě on-line do Ostravy, kde máme centrum pro koordinaci, a z Ostravy za přispění samozřejmě policie, protože to nemůžeme dělat sami bez policie, může docházet nebo budeme toho využívat k tomu, abychom omezovali eventuálně dopravu, typově bude někde zácpa obrovská, to znamená, že to odkloníme na jedničky, naše tendence samozřejmě je, abychom stejný mechanismus měli pak i na jedničkách a mohli jsme pokračovat dál a dál.
Mirek Topolánek, předseda vlády: Ono to samozřejmě umožňuje prevenci, protože každá komunikace má nějakou zátěž, kterou unese bez problémů, a pokud vám narůstá počet těch vozidel, což vy tímto způsobem jste schopni sledovat, tak jste schopni preventivně tu dopravu odklonit předtím, než k té zácpě dojde.
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Dnes to je totiž tak, že v podstatě sami víte, že řada navigací už nám umožňuje dopředu předpokládat, nebo tam je ukázáno, kde je problém, a kde není. Je to dané tím, že se využívá těch navigací, nicméně já jsem si osobně včera to vyzkoušel, kdy jsem jel do Německa a navigace ukazovala, že je zácpa přes hranice a ve skutečnosti vůbec žádná nebyla, to znamená tohle je v podstatě nejpřesnější on-line system, který může být, protože sleduje konkrétní auta, byť bez SPZ, ale jakoby kusovky.
Pokorný, deník: Jenom technicky, vlastně infrastruktura k tomu, musíte mít nějaké vysílače, nebo někde, kdo to bude prostě snímat, počítat?
Aleš Řebíček, ministr dopravy: Ano, je to tak, že jak jistě víte, my máme systém liniového řízení před Prahou a před Brnem, a to nám umožňuje řešit dopravu před Prahou a před Brnem, kde v podstatě ty snímače jsou v asfaltu. Tohle je systém, který bude umožňovat využít mýtné brány a vlastně tak, jako nám to bere náklaďáky, dnes vlastně od 12,5 tuny, tak nám ty mýtné brány, které jsou vždy umístěny před jakoukoliv křižovatkou, nebo sjezdem z dálnice nebo nájezdem, tak nám to vlastně po těch kilometrech bude umožňovat tu zátěž jakoby tu intenzitu ukazovat.
Tomáš Drahoňovský, TV Prima: Já ještě poslední, nedala by se tímto způsobem třeba měřit úseková rychlost u osobních automobilů, že v podstatě by se tak třeba umožnilo méně policistům být na silnicích a trestat vlastně řidiče on-line, třeba za překročení rychlosti?
Ivan Langer, ministr vnitra: Tak na to zareaguji já, opovažte se. To už by se dokonce i Vladimír Iljič Lenin s radostí probudil na Rudém náměstí, kdyby k něčemu takovému došlo a já věřím, že si to ani nepřejete.
Mila Kolář, internetové zpravodajství TV Nova: Pane premiére, pod tlakem těchto ustanoveníc toho čtyřlístku, jaký to mělo dopad na vás? Vy dodržujete dopravní předpisy v tuhle chvíli?
Mirek Topolánek, předseda vlády: Já té otázce rozumím, já dodržuji dopravní předpisy, pokud narážíte na mou cestu do Prostějova nebo do Brna, já už přesně nevím, kam to bylo, tak za prvé jsem neřídil, to byste měl vědět, za druhé pro osoby, jako je premiér, prezident, platí v tomto smyslu jiný zákon a ten byl striktně dodržen, jeli jsme rychle a bezpečně. Mohu si o tom myslet, co chci, mohu odmítnout ochranku, nicméně řidič se řídil přesně zákonem. Takže já předpisy dodržuji, pravda je, že řídím poměrně málo, ale snažím se pořád si tuto schopnost udržovat a myslím si, že jezdím velmi bezpečně.
Václav Pech: Já chci jenom říci, že pan premiér je výborný spolujezdec, jako řidiče jsem ho nezažil, ale jako spolujezdce bych si ho vzal kamkoliv, protože několikrát mě navigoval, vyhráli jsme spolu pražský rallysprint, takže jako spolujezdec je výborný.
Jakub Veinlich, Impuls: Já mám dotaz na pana Červíčka, vy jste zmiňoval, že by policie mohla eventuálně zabavovat vozidla, v jakých případech by to bylo a jak by se potom postupovalo, děkuji.

Martin Červíček, ředitel dopravní policie: Už zabavujeme, viz případ například všeobecně známý z Mělníka, ale těch regionů už je víc v ČR, prosím, jedná se vždy o případy porušení trestně-právních ustanovení. Vždy se jedná o případy, kdy dochází k opakovanému porušení těchto ustanovení a ve své podstatě se tímto způsobem policie snaží postihovat ty, co si z nás dělají srandu.
Jana Bartošová, tisková mluvčí: Děkuji, nevidím žádný další dotaz, děkujeme za pozornost, na shledanou.

Mirek Topolánek, předseda vlády: Děkujeme a pomozte nám.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty