Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

5. 4. 2012 11:06

Brífink po jednání premiéra Nečase se zástupci TOP 09, 5. dubna 2012

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Primárně se jednalo o jednání předsedy vlády s koaličními partnery. Logicky jsem nemusel příliš jednat s ODS, protože jsme měli dneska ráno grémium a přiznávám, že s předsedou ODS jsem se dohodl poměrně rychle. Logicky následovalo dnešní jednání s TOP 09. Já chci zdůraznit jednu věc. My považujeme za naprosto klíčové, že základním obsahem dohody o případném pokračování této vládní koalice je jasné dodržení konsolidační strategie vlády České republiky pod mým vedením. To znamená, my se musíme v úterý na koaliční úrovni dohodnout tak, aby vláda ve středu schválila opatření, která povedou k dalším redukcím deficitu tak, abychom od příštího roku byli pod 3 % deficitem, 3 % HDP. To považujeme za klíčové. Pokud by tato dohoda nebyla zítra dosažena, tak nevidíme smysl pokračování této vlády. Ne tedy zítra, ale v úterý. Vedle toho považuji za velmi důležité, aby zmizely takové trošku mediální pověsti a mýty, že se má přepracovávat vládní programové prohlášení a podobně. Jedná se pouze o to, že vzhledem k rozpočtovým krokům, které děláme, ale také k tomu, že se pomalu blížíme k polovině volebního období, tak to znamená v podstatě z vládního programového prohlášení naprosto korektně a veřejně udělat seznam toho, co nedokážeme z rozpočtových nebo časových důvodů již do konce volebního období realizovat. Neznamená to tedy měnit priority vládního programového prohlášení. Neznamená to před-jednávat vládní programové prohlášení, vytvářet nějaké nové a podobně. Znamená to pouze otevřeně vyškrtat to, co z rozpočtových nebo časových důvodů není možné realizovat. Na cokoliv jiného nejsem jako premiér ochoten přistoupit. Jsem přesvědčen, že na tom jsme se v podstatě shodli i se zástupci TOP 09 a já považuji, znovu opakuji, za naprosto klíčové, aby úterní koaliční jednání skončilo dohodou o rozpočtech na roky 2013 a 2014. Čili žádné restrukturalizace vlády, žádné přepisování vládního programového prohlášení, nic takového není na stole. Nic takového nebudu jako premiér realizovat.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: O vyjádření poprosím ministra financí a prvního místopředsedu TOP 09 Miroslava Kalouska.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Dobrý den. To vyjádření bylo v podstatě velmi jednoduché. Pan premiér má nelehkou úlohu vůbec zjistit, zda je možné dál pokračovat ve spolupráci s Věcmi veřejnými. My jsme se netajili tím, že ta ochota v TOP 09 pokračovat s Věcmi veřejnými není velká a že jediný důvod, který nás k tomu může přimět, je odpovědnost TOP 09 vůči veřejným rozpočtům a prostředkům občanů České republiky. Tedy dokážeme si to představit. Zdůraznili jsme panu premiérovi, že si to dokážeme představit pouze za předpokladu, že budou v úterý dohodnuty definitivně věrohodné kroky, věrohodná rozpočtová opatření, která budou snižovat deficity podle prezentované fiskální strategie České republiky, že nepřipadá v úvahu rozšiřování nebo podmiňování této agendy. Jsme velmi rádi, že předseda vlády to cítí podobně. Kdyby to Věci veřejné podobně necítily nebo na to nechtěly přistoupit, tak ta spolupráce pravděpodobně možná nebude.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Nyní je prostor pro vaše dotazy, dámy a pánové.

Česká televize: Já jsem se chtěl zeptat, jestli se už nějak rýsuje po tom vašem prvním jednání, z toho programového prohlášení, jestli jste se bavili i o ministerstvech? Včera jste prohlásil, že tři ministerstva chcete zredukovat. Zároveň bych vás poprosil – i v případě, že by ta dohoda nedopadla, co by to znamenalo pro rozpočet na příští roky? Co by se stalo s vašimi reformami? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já začnu tím, že my chceme redukovat samozřejmě agendy v prvé řadě. To znamená činnosti úřadů. Z toho plynoucí potom redukci úřadů, ale tak aby to nebylo pouhé přemalování fasády jednoho ministerstva nebo pojmenování dvou ministerstev do jednoho názvu. Cílem musí být skutečně výrazná úspora státního rozpočtu, to znamená v podstatě eliminace příslušné rozpočtové kapitoly, asi ne ve výši 100 %, to asi není reálné. Nicméně tento krok, jsme připraveni otevřít tuto diskuzi, chceme, aby do konce letošního roku byla případně dosažena dohoda, ale za těchto podmínek, o kterých mluvím. Tedy skutečná redukce rozpočtové kapitoly, aby to pak legislativně bylo vlastně případně provedeno tak, abychom provedli tuto redukci ministerstev. Ale primární je redukce agend. To znamená činnosti jednotlivých úřadů, abychom, jak jsem již řekl, pouze nepřemalovávali jednotlivé názvy ministerstev. Co se týče vládního programového prohlášení. Zpracujeme expertní text a to je v podstatě úřednický úkol. My na tom pracujeme. Je například zjevné, že z časových důvodů k 1. lednu 2014, vzhledem k tomu, že existuje příslušná legislativní předloha a existuje pouze věcný záměr a navíc ještě neprojednaný vládou, například nestihneme zavést odložené školné. Pak je tam celá řada dalších kroků, které jsme předpokládali v létě roku 2010 za předpokladu nějakého ekonomického růstu, které teď nebudou realizovatelné. Například v rámci úsporných opatření budeme mít nižší valorizaci důchodů na tři roky. Čili je opět férové to příslušné ustanovení v koaliční smlouvě a vládním programovém prohlášení upravit, že z rozpočtových důvodů prostě do roku 2015 bude jiné valorizační schéma důchodů. O nic jiného se nejedná. Žádná změna priorit, vkládání nových věcí a podobně. Znamená to v podstatě redukci o ty kroky, které již z časových nebo rozpočtových důvodů nestihneme realizovat.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: V zásadě pan premiér již tlumočil naše stanovisko, se kterým jsme sem přišli, protože jsme říkali, že není možná žádná jiná než rozpočtová agenda. To znamená, že rušení ministerstev jsme v zásadě připraveni podpořit. Koneckonců rušení úřadů je součástí materiálu, který diskutuje porada ekonomických ministrů, byť tam nebylo navrhováno rušení jednotlivých ministerstev, ale my to rádi podpoříme za předpokladu, že to bude rozpočtová agenda. To znamená, že dojde k úspoře v objemu rozpočtové kapitoly, protože ta vypadne z výdajů veřejných rozpočtů. Těžko bychom mohli hovořit o úspoře, kdyby se jenom předělaly, kdyby dvě budovy, kdy má každá svoji cedulku, měly jenom tu jednu cedulku a ušetřili bychom jednoho ministra, jednoho šéfa hospodářské správy. Takhle si mnozí možná představují rušení ministerstev a my jsme rádi, že jsme se ujistili, že pan premiér si to takhle nepředstavuje, že rušení ministerstev znamená zrušení té rozpočtové kapitoly ve výdajích.

Právo, Martínek: Pane premiére, vás čeká schůzka s Věcmi veřejnými za nějaký čas. Mě by zajímalo, co bude hlavním tématem té schůzky? Budete jim nějak tlumočit slova pana místopředsedy, budete se jich ptát na včerejší poněkud zmatená vyjádření? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já se jich na jejich vyjádření nebudu ptát, od toho jste tady vy, novináři, abyste se v nich pokusili vyznat a orientovat. Já v podstatě budu mít jednoznačnou premiérskou agendu. To znamená, načrtnu své představy možností pokračování této vlády, jak jsem již řekl, ve dvou klíčových oblastech. První je to, co koneckonců členové vlády ode mě znají již dlouhodobě, to není nějaká myšlenka, kterou jsem řekl včera. To znamená, že musíme naprosto férově a korektně se podívat na vládní programové prohlášení a otevřeně říci, co z něj již nebudeme schopni realizovat především z časových a rozpočtových důvodů. To je věc, která je přirozená. V podstatě v polovině volebního období jsme avizovali, že ji provedeme v každém případě. Čili to nebylo nějaké překvapivé prohlášení. A druhá věc, že za klíčové z hlediska možnosti pokračování této vlády považujeme jasnou uzavřenou v úterý dohodu, potvrzenou ve středu vládou o rozpočtech na roky 2013 a 2014. To znamená včetně legislativních úprav na příjmové a výdajové straně státního rozpočtu.

Aktuálně.cz. Jan Němec: Já si to jenom upřesním. To znamená, na tom trojstranném jednání v úterý by se mělo jednat o tom, o čem jednala porada ekonomických ministrů, to bude jako jeden podklad? A ten expertní text vypracovaný na Úřadu vlády, nebude to tak, že každá strana přinese tedy nějaké své podklady? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já nemůžu zabránit tomu, aby každá strana přinesla své podklady, ale máme jedno společné programové prohlášení, takže je logické, že se na něj všichni podíváme. Já také neříkám, že to co bude zpracováno tady expertně na Úřadu vlády, že bude tesáno do kamene a že o tom nebudeme dále diskutovat. V podstatě se jedná o dva dokumenty. První je revize vládního programového prohlášení, a druhá věc je v podstatě definitivní schválení výstupu, který jsme zahájili diskuzí na poradě ekonomických ministrů, které se týká rozpočtů na roky 2013 a 2014. Nebude-li dosaženo dohody o těchto dvou věcech, nemá význam v existenci vlády pokračovat dál.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Jestli mohu, aby to bylo zřejmé, k tomu programovému prohlášení, protože pro nás bylo důležité jasně říci, co pro nás únosné je a co pro nás únosné není. To znamená, my skutečně, co se týče přepracování nebo revize programového prohlášení, my v tom vidíme technickou práci. Proto také poděkujeme spolupracovníkům pana premiéra, že to přinesou jako technickou práci, protože to nesmí být nic jiného, než reflexe rozpočtových úspor. My jsme v roce 2010 v programovém prohlášení, když jsme předpokládali nějaké veřejné výdaje, tak jsme otevřeně řekli veřejnosti, co jsme schopni ufinancovat a co ufinancovat schopni nejsme. Vzhledem k tomu, že před námi stojí poměrně zásadní úspory, tak je poctivé říci, co nejsme schopni ufinancovat. Například se tam musí změnit formulace v oblasti důchodů, dávám příklad, v oblasti valorizace důchodů. To je poctivé říci. To znamená změnu programového prohlášení, jakou technickou reflexi výdajových úspor akceptujeme. Pokud by měl někdo chuť, doufám, že ne, rozšiřovat programové prohlášení o nějaké další nápady, tak to je agenda, kterou na to úterý neakceptujeme.

Mediafax, Jan Kálal: Mě by zajímalo, pane premiére, zmiňujete opakovaně rozpočtová opatření pro roky 2013 a 2014. Porada ekonomických ministrů už v minulých týdnech nalezla dohodu například nad zvýšením DPH, snížení valorizace důchodů. Co je to další v řadě, co považujete za klíčové, co ještě chybí dojednat. Vím, že říkáte, dokud není dojednáno vše, není dojednáno nic, ale přece jenom, jestli dokážete něco vyzdvihnout? A pana ministra Kalouska bych se zeptal. Vy zmiňujete, že jednání s Věcmi veřejnými není jednoduché a že pro vás není jednoduché s touto stranou setrvat. Bude to pro vás přece jenom trochu jednodušší, když pan místopředseda Jarolím už není místopředsedou této strany, což je člověk, který na vás například opakovaně podával trestní oznámení? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jenom řeknu stručně k tomu rozpočtu. Já jsem vždycky říkal, že ty redukce deficitu musí být založeny na třech robustních opatřeních. Tím prvním je změna valorizačního schématu, tím druhým je úprava DPH, to znamená zvýšení DPH, a tím třetím je úspora agend úřadů a vlastně administrativního chodu státu. Bez dohody na těchto třech klíčových oblastech nemá vlastně význam se o čemkoliv jiném bavit, protože když vezmu jenom úpravu DPH a úpravu valorizačního schématu, tak jenom tato dvě opatření musí dát částku zhruba okolo plus minus 25 miliard, aby pak mělo význam bavit se o těch dalších opatřeních, které dosáhnou redukce deficitu do objemu 42 nebo 43 miliard. Čili opravdu tady platí to, že dokud není dohodnuto všechno, není dohodnuto nic. Protože mimo jiné musíme dosáhnout i toho konkrétního nominálního čísla snížení deficitu.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Víte, ten pan Jarolím, ten pán, co na mě podává ta trestní oznámení, on není žádným excesem v té straně. On je takový viditelným obrazem té strany, takže víceméně žádná změna, viditelným obrazem svým chováním, neprůhledným financováním časopisu, který vydává. Je zkrátka z Věcí veřejných. Nicméně odpovědnost vůči veřejným rozpočtům může být tím důvodem, který nás u toho stolu udrží, ale jenom ta odpovědnost vůči občanům a vůči veřejným rozpočtům. Nic jiného.

ČTK, Jakub Dospiva: Já se zeptám na tu možnost, že byste se nedohodli. Co by bylo podle vašeho názoru ještě potřeba pak nechat projít sněmovnou před tím, než by ty volby byly? Jestli je nějaký zásadní zákon? Vy jste včera zmiňoval prováděcí zákon prezidentské volby, tak jestli je něco dalšího a plus jestli byste komentoval to, že naprostá většina, no ne naprostá, ale podle průzkumu většina občanů by si ty předčasné volby v podstatě přála?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To samozřejmě komentovat nemá význam, to prostě takhle je. Je to realita, občanům se ani divit nemůžu. Na druhé straně politik nemůže všechno poměřovat průzkumy veřejného mínění. Mimochodem většina veřejnosti si například přeje znovuzavedení trestu smrti. Neznamená to, že politická reprezentace to má reflektovat. I když uznávám, porovnávat trest smrti s předčasnými volbami je trošku hodně umělé. Co se týče případné nedohody v úterý a ve středu. Je to velmi jednoduché. Okamžité jednání demokratických stran o uspořádání předčasných voleb formou uplatnění příslušného článku Ústavy. To znamená, sněmovna se rozpustí třemi pětinami svých hlasů a prezident republiky do šedesáti dnů vyhlásí volby. To znamená, když se toto udělá na konci dubna, tak to znamená, že na konci června se mohou konat předčasné volby s tím, že by bylo správné a zodpovědné, abychom drželi právní jistotu, tak ještě do samo-rozpuštění sněmovny schválit prováděcí zákon prezidentské volby, aby bylo jasné, jak ta má probíhat. Další věci, které souvisí především s rozpočtem na příští rok. Právě proto my jsme preferovali červnový termín předčasných voleb a jsme rádi, že již například i sociální demokracie se k tomu přiklonila. Znamená to tedy, že ta vláda vzniklá po volbách by měla dostatečný časový prostor pro přípravu rozpočtu na rok 2013 včetně legislativních opatření, například na příjmové a výdajové straně.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Já jsem to říkal již včera na naší stranické tiskové konferenci, že za současného legislativního stavu rozpočtové legislativy není možné sestavit deficit věrohodně pod 3 % na rok 2013. Zdůrazňoval jsem to i sociálním demokratům. To znamená, předpokládám, že to je ten hlavní důvod, pro který oni pochopili, že v takovém případě by ty volby musely být co nejdříve, protože jakákoliv vláda, zdůrazňuji jakákoliv, by musela na podzim předložit do sněmovny alespoň parametrické změny jak na výdajové, tak na příjmové straně. Samozřejmě jinou představu tu máme my, jinou představu o tom má dnešní opozice, o jednotlivých nástrojích, ale výrazné změny by musel prosazovat kdokoliv. Proto na to musí být ten podzim, aby se to stihlo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych si dokonce dovolil dodat, že bez ohledu na politické zabarvení by možná veřejnost byla překvapena, i v případě vlády vytvořené na bázi stávající opozice, jak málo by se ta opatření lišila od těch, která navrhuje stávající vládní koalice. To je skryté kouzlo těchto opatření. Tam ten manévrovací prostor příliš široký není a ten kdo má dnes plná ústa něčeho jiného, tak by velmi brzy přišel s rétorikou – ukazuje se, že některé naše plány nejsou v souladu s rozpočtovými možnostmi. No už jsme to slyšeli, tak bychom nebyli překvapeni.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkujeme vám za vaše dotazy. Brífink je u konce.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tiskový brífink po bilaterálním jednání premiéra Nečase se zástupci TOP 09, 5. dubna 2012

Související zprávy