Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

5. 1. 2011 16:51

Tisková konference k protikorupční strategii, 5. ledna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezké odpoledne, vítám vás na tiskové konferenci po zatím přerušeném dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase, vicepremiéra vlády ministra vnitra Radka Johna a ministra financí Miroslava Kalouska. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda dnes po tříhodinové a musím říci velmi věcné diskusi, schválila protikorupční strategii na léta 2011-2012. Já to považuji za velmi pozitivní počin. Jsem také rád, že jsme si dokázali naleznout čas na diskusi, která skutečně vedla k tomu, že některé části tohoto dokumentu byly upraveny tak, že výsledné hlasování bylo jednomyslné a všichni členové vlády tento dokument v upravené podobě podpořili. Jsem také rád, že se podařilo, jak jsem již řekl, naleznout shodu i u těch věcí, které vypadaly problematicky. My jsme se shodli na tom, že například generální inspekce bezpečnostních sborů bude předložena v podobě přímého návrhu zákona, čili nikoliv analýzy, ale věcného návrhu zákona v podobě paragrafovaného znění, do 30. června letošního roku. Shodli jsme se také na tom, že urychlíme přípravy nového zákona o veřejných zakázkách, respektive rozsáhlé novely. To znamená, ten proces proti původnímu předpokladu bude zrychlen, takže půjde do meziresortního připomínkového řízení tato novela do 31. března letošního roku. Jsem také rád, že se definitivně jakýmsi způsobem stabilizovala dohoda, která se týkala možnosti policie nahlížet do daňových přiznání, když to řeknu zjednodušeně, to znamená, že ta dohoda spočívá v tom a její definitivní podoba, že se bude jednat o jedno specializované pracoviště v rámci policejního prezidia, které jediné bude autorizováno k tomu, aby tyto informace získávalo. Poznamenávám, že to nebude nějaký roztříštěný systém a že to bude tímto způsobem ošetřeno. My jsme se také dohodli, že některé části této protikorupční strategie ještě dopracujeme. Proto se vláda dnes shodla na vytvoření tříčlenné pracovní skupiny, ve které je vždy jeden zástupce z každé koaliční strany, tedy páni ministři John, Pospíšil a Kalousek, kteří ještě dopracují a doplní formulace k pěti částem, které nějakým způsobem vyžadují ještě dopracování. To znamená, rozpracování návrhů NERVu a platformy pro veřejné zakázky, kterou zorganizovala americká obchodní komora, tak, aby se promítly tyto návrhy v plné výši do novely zákona o veřejných zakázkách. Za další, dohodli jsme se na tom, že ještě bude dopracována ta část, která se týká možnosti podat žalobu na uzavřenou obchodní smlouvu mezi obcí, městem a krajem a soukromým subjektem, protože tady by hrozila možnost paralýzy fungování těchto orgánů samosprávy, protože teoreticky by šlo, že kdokoliv by mohl zažalovat jakoukoliv smlouvu, kterou by toto zastupitelstvo uzavřelo, a tím by byla tato samospráva paralyzována. Čili, tam jde o to, naleznout nějaký mechanismus, který zabání například zneužívání tohoto institutu například v podobě nějakého skrytého raketeringu, který by pod hrozbou toho, že zažalují to nebo ono mohl vést k tomu, že by se někdo domáhal veřejné zakázky a podobně, konkurenti by si mohli takto vzájemně likvidovat výběrová řízení a podobně. Další částí je, že se musí konkretizovat problematika, která se týká daňového odčerpávání majetku z tzv. nelegitimních zdrojů, to je dnes věc, která se musí v této pracovní skupině vyjasnit a dopracovat, aby bylo jasno, co je tím konkrétně myšleno. Potom musí dojít k zpřesnění institutu spolupracujícího obvinění, protože my jsme jednoznačně toho názoru, že jediný, kdo v této věci může rozhodovat, může být pouze soud. Nemusí to být nikdo jiný než soud. My jsme přesvědčeni, že obžalovaný, když skončí před soudem, tak soud má vzít v potaz například to, že pomohl u závažného trestného činu odhalit například organizovaný zločin nebo nějakou závažnou organizovanou trestnou činnost. S tím, že v tomto případě by soud konstatoval vinu toho obviněného, nicméně by měl možnost mu případně neuložit trest, protože by vzal v potaz tuto jeho spolupráci. Přesné dopřesnění tohoto mechanismu v souladu s trestním řádem a trestním zákonem bude právě předmětem práce této tříčlenné skupiny. To znamená, ta základní pojistka, že to bude jediný soud, nikdo jiný, kdo bude moci jaksi uplatnit tento institut spolupracujícího obviněného, to je nesmírně důležité. A také centrální registr bankovních účtů, tato věc bude právě podrobena práci této pracovní skupiny, protože u významné části vlády samozřejmě ten názor, že tento krok by nebyl správný, tak přetrvává. Proto vyčkáme na výstupy z této skupiny, protože tady zase platí ten argument, že čistě teoreticky ten, kdo provádí nějaké lumpárny, například se účastní podvodného jednání, tak by zřízením tohoto centrálního registru účtů byl o to víc motivován, aby si zřídil účet v zahraničí, od Kajmanských ostrovů až po Lichtenštejnsko, ať se podíváme kdekoliv po světě, a výsledkem by mohlo být, že v tomto státem spravovaném centrálním registru bankovních účtů by byly pouze účty naprosto slušných občanů této země a pak je otázka, proč stát má jenom proto, že je tady určité promile lumpů shromažďovat údaje o bankovních účtech řádných občanů ČR. V této věci se to bude muset ještě vůbec dojasnit, zda ano nebo ne, případně v jaké podobě tento centrální registr bankovních účtů zřídit. Já jsem rád, že jsme došli k tomuto postoji s tím, že tato pracovní skupina v těchto pěti oblastech dopřesní tyto formulace tak, aby vláda do dvou týdnů mohla vlastně v těchto pěti bodech, které jsou v protikorupční strategii, zaujmout kladné stanovisko. A my předpokládáme, že tedy vlastně za dva týdny bychom mohli definitivní podobu těchto bodů schválit. Já bych znovu chtěl ocenit věcnost dnešní diskuse a její hloubku, její podrobnost, myslím si, že u tak zásadního dokumentu je to naprosto namístě. Jak jsem již řekl, dopracovali jsme se shody, včetně dopracování těchto pěti oblastí, včetně posunů některých termínů, urychlení některých prací, jak jsem řekl, zřízení generální inspekce bezpečnostních sborů a také zrychlení nové podoby zákona o veřejných zakázkách.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím vyjádření ministra vnitra.

Radek John, místopředseda vlády a ministr vnitra: Já bych chtěl potvrdit, že to bylo velmi věcné, velmi konstruktivní a bylo to celé vedeno snahou udělat co nejúčinnější opatření v boji proti korupci. Už to, že jsme takto složitý dokument zvládli vydiskutovat za 3 hodiny, je veliký úspěch, protože i podle mne je to jeden z nejzákladnějších dokumentů vlády. Jeden z pěti šesti, které budou v tomto roce. A vlastně už na té vládě jsme se shodli i na vyznění těch pěti bodů, které dopracujeme, což považuji za obzvlášť přínosné. Nikdo nenamítal nic proti tomu, aby pouze soudce rozhodoval o případném korunním svědkovi. Domlouvali jsme se o těch přísnějších pravidlech pro nakládání s veřejným majetkem, to je zase z druhé strany také kvůli tomu, že když uzavře starosta nevýhodnou smlouvu s nějakou firmou, tak v té chvíli to může zažalovat pouze ten, kdo uzavřel smlouvu, a to není jeho zájem. A teď musíme najít nějaký filtr, kdo může ještě žalovat, kdo může rozporovat tyto smlouvy. Mluvili jsme o tom i s panem ministrem Pospíšilem. On navrhuje velmi zajímavou myšlenku veřejného žalobce, který by mohl vstupovat do těchto nevýhodných smluv. Rozhodně se tam domluvíme na nějakém konsensuálním řešení. Zadávání veřejných zakázek - ministerstvo pro místní rozvoj spolupracuje i s NERVem i s tou platformou i s Americkou obchodní komorou, takže většinu těch připomínek už zapracovalo a jde o to, vyspecifikovat přesně a konstruktivně, které všechny připomínky skutečně prospějí. Zavedení centrálního registru účtů - ono už v této chvíli policisté mají možnost podívat se na účty, neboli zjistit, kdo má kde účet, ale musí to dělat tak, že oslovují jednotlivé banky. Je pravda, že ten centrální registr je vlastně zkomfortnění práce policie. Není to protikorupční opatření. Oni stejně mohou, takže je možné, že tady si budeme počítat náklady, kolik by to stálo, plus negativa, plus pozitiva a dopracujeme se jistě konsensuálního řešení. Protože tím není ohrožen boj proti korupci, i kdyby ten centrální registr nebyl. Analýza možností odčerpávání majetku z nelegálních zdrojů - to bude ještě věc k diskusi, ale nicméně upozorňuji, šlo o 58 konkrétních bodů s konkrétními termíny, jízdní řád, podle kterého se teď pojede, jsou tam přesně gestoři, která ministerstva za co ručí, a ve chvíli, kdy nebudou plnit termíny, budou jistě panem premiérem trestáni, popotahováni. Takže já doufám, že jsme dneska opravdu vytyčili jasný směr. Dokonce musím říci, že některé úkoly z té strategie už jsou splněny, některé už byly k 31. prosinci a já pevně věřím, že všech 58 bodů se podaří uskutečnit do konce roku 2012. Velmi bych si to přál.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím ještě vyjádření ministra financí.

Miroslav Kalousek, ministr financí: Dobrý den. Já bych velmi rád vyjádřil své uspokojení nad tím, že se v naprosto věcné a korektní diskusi podařilo dosáhnout jednomyslného stanoviska a schválení toho materiálu. Vláda tím jednoznačně vyjadřuje svou akceschopnost a společnou vůli jít společnou vládní strategií do boje proti korupci. Kompromis, který byl dohodnut, on byl už nějakým způsobem před dohadován při diskusích o daňovém řádu, o přístupu speciálního analytického pracoviště k údajům finanční správy, je vyvážený kompromis. Naši experti, tím myslím experty ministerstva financí a ministerstva vnitra, už na tom nějaký čas pracují. Takže jsem přesvědčen, že ve velmi krátké době to budeme moci upravit i legislativně. Já mám jenom jednu prosbu. Ono někdy v mediální zkratce je to prezentováno tak, že teď, v současném stavu, nemají policejní orgány přístup k údajům finanční správy. To prosím pěkně není pravda. Samozřejmě, že se souhlasem státního zástupce může jakýkoliv policejní orgán dostat jakékoliv informace a mít k nim přístup. Za druhé, finanční správa je zákonem vázaná pro vyjmenované případy, kdy úplatkářství a korupce jsou na prvním místě, je vázána 100 % oznamovací povinností, jakmile při své práci na něco podezřelého narazí. Současná rétorika opozice, která se někdy objevuje v té mediální zkratce, že policie je teď ochromena, protože nemá přístup k údajům finanční správy, není pravdivá. Nicméně, souhlasím s tím, že pro speciální analytické potřeby specializovaného pracoviště, není důvod, aby se to týkalo třeba policie, by měly být pravomoci rozšířené, bude to prostě speciální pracoviště na policejním prezidiu, které bude ve stálém pracovním styku s generálním ředitelstvím finanční správy. Ku prospěchu obou dvou těchto institucí i občanů ČR.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jednání vlády musí pokračovat, prostor pro maximálně dvě vaše otázky. Hospodářské noviny.

HN: Dobrý den, já bych se rád zeptal, v případě, že by těch 5 bodů, které se mají prodebatovat v té trojici, nedošlo k úplné shodě, zamíří ten materiál do sněmovny na příští schůzi v té podobě, v jaké by l schválen dnes? A pak druhý dotaz, zda pan ministr vnitra obdržel od ODS nějaké důkazy o vlivu ABL na policii, o kterém se včera mluvilo? Anebo zda jste se dohodli tak, že ABL může mít vliv na policii a ODS bude mít vliv na generální inspekci bezpečnostních složek?

Radek John, místopředseda vlády a ministr vnitra: Já vylučuji, že by nedošlo ke shodě v těch pěti bodech, protože my jsme si na vládě přímo řekli, co přesně se tam rozvine a co tam bude doplněno, takže ta otázka je hypotetická, nemá smysl. Do 14 dnů bude doplněno těch 5 bodů.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já nepředpokládám, že by nedošlo k dohodě v těchto pěti věcných bodech. Je to otázka věcného řešení.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: A na vaši druhou otázku, o této věci jsme se nebavili a nejednali.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, Zuzana Tvarůžková, ČT.

ČT: Hezký den, já bych měla dotaz na pana ministra vnitra, který se dnes vyjádřil v ČT o panu Ivanu Langerovi. Doslova ve smyslu, že Ivan Langer vynáší informace z případu, kde pan Langer je obviněn, je tam řečeno, že tam možná pere špinavé peníze. Pak jste to vyjádření změnil na - kdo by možná měl být obviněn. Mne by zajímalo, která z těch vyjádření platí? Jestli máme chápat obviněn ve smyslu trestně stíhán? Jak jste to myslel?

Radek John, místopředseda vlády a ministr vnitra: Já jsem řekl v případu, kde pan Michálek vypovídá, že mu pan Knetig řekl, že pan Langer možná pere nějaké špinavé peníze.

ČT: Pane ministře, vy jste řekl dokonce v případu, kde pan Langer je obviněn, já jsem si ten přepis důsledně přepsala.

Radek John, místopředseda vlády a ministr vnitra: To je nesmysl, není obviněn.

ČT: A nebude vyšetřován?

Radek John, místopředseda vlády a ministr vnitra: Já nevím, já opravdu nevím, jak šetří protikorupční policie. Velmi rád bych to věděl, ale nesmím. Já se opravdu musím držet zcela stranou speciálně tohoto případu, tak je to nastaveno. Já jsem zvědavý na výsledky vyšetřování. Ale v této chvíli opravdu nevím, kdo, kdy, kde a jak bude obviněn.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, já se moc omlouvám, ale my musíme zase na chvilku vládnout. Ještě bude tiskovka po skončení vlády. My vás nechtěli nechat čekat kvůli té protikorupční strategii, takže my se teď musíme omluvit a jít zase chvíli pracovat. Hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference k protikorupční strategii, 5. ledna 2011

Související zprávy