Tiskové konference

10. 1. 2024 16:45

Tisková konference po jednání vlády, 10. ledna 2024

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po jednání vlády. S jejími výsledky vás seznámí vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan.

Vít Rakušan. 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové. Na začátek mi dovolte omluvit nepřítomnost pana premiéra Fialy, který je v současnosti na zahraniční cestě.

Vláda České republiky se dnes zabývala několika konkrétními návrhy. Prvním bodem našeho jednání byla novela zákona o veřejných sbírkách. Tato novela přináší nová pravidla pro pořádání, konání veřejných sbírek a z našeho pohledu i snížení administrativy, která je s tímto spojena. Novela má zabránit především zneužívání veřejných sbírek, a to zejména při prodeji předmětů či nejrůznějších vstupenek, které se často pojí s veřejnými sbírkami. Podíl z prodaného předmětu nebo vstupenky na účely sbírky musí tvořit minimálně čtyřicet procent jejich ceny.

Je to přesně ustanoveno, zabraňuje se tím zneužívání toho, aby ty finanční prostředky pluly jinam, než na ten prospěšný účel, kvůli kterému daná sbírka byla vůbec konána. Stanovením minimální výše příspěvku chceme zamezit tomuto zneužívání, zamezit obcházení pravidel.

Novela dále umožní obcím, a to je důležitá věc a byla to dlouhodobá připomínka hlavně větších měst, hlavního města Prahy, stanovit vyhláškou i místa, na nichž nebude možné některé veřejné sbírky prodejem předmětů nebo vstupenek konat.

Ke snížení administrativní zátěže má vést především tím, že sbírky konané tím bezhotovostním způsobem budou režimu zákona o veřejných sbírkách podléhat jen na základě dobrovolného rozhodnutí jejich pořadatelů. A konečně se zjednoduší i dokládání bezdlužnosti na daních a dalších odvodech a zároveň toto musí být samozřejmě transparentně doloženo všem, kteří danou sbírku jako takovou povolují, to znamená magistrátu, městskému úřadu.

Navrhovaná účinnost daného zákona je od 1. 1. 2025 a my tady vycházíme z dlouhodobé komunikace s lokálním prostředím, které upozorňovalo na některé nedostatky a slabiny v pořádání veřejných sbírek, a tímto se je snažíme tedy napravit.

Vláda dále schválila na návrh pana ministra spravedlnosti návrh novely zákona o advokacii. Novela naplňuje další ze závazků naší vlády, které jsme si dali do našeho programového prohlášení. Přichází s některými změnami v oblasti výkonu advokátské praxe. Má zvýšit ochranu výkonu činnosti profesních komor před neoprávněnými zásahy státu včetně zajištění zákonného práva na mlčenlivost. Zároveň má zajistit ochranu důvěrnosti komunikace mezi advokátem a klientem, což je jeden ze základních principů advokátské práce, a zpřesňuje stávající právní úpravu povinné mlčenlivost advokátů.

Obsahuje i některé změny týkající se oblasti samosprávy advokátů. Upravuje možnost distanční účasti advokátů na sněmu, zavádí možnost přijímání usnesení sněmu mimo zasedání písemně nebo s využitím technických prostředků. Navrhuje rovněž umožnit výkon právní praxe advokátního koncipienta na kratší pracovní dobu. Zpřesňuje se samozřejmě i právní úprava toho, co se nazývá tzv. vinklařením, tedy nabízením, zprostředkováním právních služeb těm osobám, které k tomu nejsou ze zákona oprávněny.

A dalším důležitým bodem, který tentokrát předkládala paní ministryně obrany Jana Černochová, je aktualizace seznamu strategických projektů Armády České republiky. Seznam zahrnuje v této době dva klíčové projekty po schválení vládou pro modernizaci naší armády. To je pořízení pásových bojových vozidel pěchoty a pořízení letounů F 35.

V obou případech jde o víceleté, mnohaleté projekty, které mají zásadní dopady na obranyschopnost České republiky, a vláda tak naplňuje svůj závazek za prvé být zodpovědná v obraně České republiky, připravenosti České republiky v oblasti obrany. Zároveň naplňuje i to, že je zodpovědným spojencem v rámci Severoatlantické aliance, který se stará o vnitřní bezpečnost i bezpečnost NATO jako celku.

To je asi na začátek ode mě všechno a teď bychom rádi představili něco, za čím jako vláda určitě stojíme. Já bych poprosil výkonného ředitele Asociace pojišťoven, aby spolu s námi odprezentoval novou kampaň, která se zaměřuje na riziko drog, a to především za volantem. Pane výkonný řediteli.

Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven: Dobrý den, pánové ministři, pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, moc si vážím pozvání na tuhle tiskovou konferenci, je mi to ctí. Ta kampaň, která začala včera, která je obecnou protidrogovou kampaní, rozhodně nemá poučovat, nemá strašit. Je to kampaň, která má informovat mladé lidi především a jejich rodiče o důsledcích a dopadech dlouhodobého používání návykových látek, v tomto případě především tvrdých drog, a zneužívání léků na předpis, typicky antidepresiv a léků na uklidněnou.

Ta kampaň, proč vznikla. Původně jsme uvažovali s Policí České republiky, která je hlavním partnerem kampaně s naší asociací, že to bude kampaň za bezpečnost za volantem, tedy proti používání návykových látek za volantem. Průzkumy, které jsme si ale udělali na společenské postoje k problematice braní drog, nám ukázaly, že se musíme touto problematikou zabývat daleko dřív. Ta droga za volantem někdy život končí, ale požívání návykových látek začíná někde úplně jinde.

To, co jsme se dozvěděli z průzkumů, jsou alarmující data. Dvacet procent respondentů nám uvádělo, že použilo někdy, vyzkoušelo tvrdou drogu. Deset procent téměř z nich nám uvedlo, že tvrdé drogy používají pravidelně a to odpovídá datům Národního monitorovacího střediska, které říká, že počet uživatelů tvrdých rok za posledních 15 let v České republice vzrostl třikrát. Ten problém je široký, protože zároveň vidíme z průzkumů poměrně širokou akceptaci tohoto používání drog.

Ta kampaň se jmenuje Zkratky, protože jsme si uvědomili, že to, co vede lidi k tomu, aby zneužívali léky, aby užívali řadu návykových látek, je překonání nějaké situace, ve které kvůli tlaku společnosti, kvůli tomu, jak žijeme rychle, jaké nároky jsou na nás kladeny, jak potřebujeme instantní uspokojení, tak ta zkratka je něco, čím přeskočíme tu snahu, kterou bychom mnohdy mohli udělat.

Cílové skupiny jsou, jak jsem řekl, mladší lidé, především ale zároveň i jejich rodiče. Tomu budou odpovídat kanály té kampaně.

Ukázalo se, že na co v průzkumu lidé velmi dobře reagují, jsou právě nosiče, jako jsou televizní seriály, hraná tvorba, tomu se ta kampaň přizpůsobila.

Tady, co vidíte na tom slajdu, je, co všechno budeme dělat. To znamená mimo televizních spotů za bezpečnost silničního provozu, které za chvíli uvidíte, vznikl především hraný televizní seriál Adikts Adama Sedláka, který právě mluví především k mladým lidem a který je samozřejmě trochu hyperbolou, hranou tvorbou ukazující dopady používání tvrdých drog na mladé lidi. Mimo to ještě vznikl také dokumentární seriál, díky spolupráci s Českou televizí, režiséra Iva Bystřičana, který mapuje prostředí drog v České republice.

Kampaň bude doplňovat silná komunikace na sociálních sítích, zapojení řady influencerů. Ale ta kampaň především má vyprovokovat v několika příštích měsících, kdy poběží, veřejnou diskuzi, ve které bychom měli se bavit o tom, jaká je situace v České republice. Chceme dodat mladým lidem, co nejvíc informací, protože víme, že oni nechtějí poučovat, že oni se chtějí sami rozhodnout.

Pokud můžu poprosit o další slajd, tady je poster k tomu seriálu Adikts.

Pojďme si pustit ukázku toho jednoho z mini pořadů, jsou jich celkově asi čtyři, které poběží na kanálech České televize.

Jak vidíte, jeden z těch klipů se věnuje typicky pervitinu a situaci na téhle droze, ten druhý adresuje naopak zneužívání preskriptivních léků, tedy v tomto případě léků na úzkost, léků na uklidnění. Můžeme asi na další slajd, děkuju, poslední. Tam uvidíte timing té kampaně, která začala v těchto dnech, která poběží po řadu dalších měsíců. Má v televizní reklamě několik fází, na sociálních sítích bude pokračovat intenzivně.

Pro nás je důležité, že na kampani se podílela celá řada odborníků, adiktologů, kteří nám pomáhali se zaměřením kampaně. Ještě bych na konci rád poděkoval Ministerstvu vnitra, Policii České republiky za spolufinancování té kampaně a České televizi za to, že nám poskytla tolik prostoru a koprodukovala ty výstupy, které na ní uvidíte. Děkuji.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji a o doplnění poprosím ještě prvního vicepremiéra.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já mockrát děkuji. Ten podtext je jasný. Drogy jsou zkratky a ty zkratky nevedou k těm cílům, kam by mladí lidé určitě ve svém životě chtěli dojít. Statistiky mluví dost varovně, přes čtyřicet procent Čechů starších patnácti let přiznává, že minimálně jednou ve svém životě zkusilo nějaký druh nelegální drogy. To, že tady stojíme tři ministři, kterých se to nějak resortně týká, tak tím jasně deklarujeme, že vláda za touhle kampaní stojí.

To, co já na ní i z té své původní pedagogické praxe velmi oceňuji: Je to komponovaná kampaň, je poskládaná z nejrůznějších částí, které do sebe mají logicky zapadat. Je to věc, která bude oslovovat nejenom silným vizuálem a jistě nějakým provokativním apelem, který jsme tady viděli v těch dvou klipech, ale zároveň tím, že se do toho zapojí lidé, se kterými jsou v kontaktu mladí lidé, přirozeně influenceři, kteří budou pracovat s mladými lidmi i dál na sociálních sítích.

Stane se to jakousi interakcí, to znamenaná na díl tohoto seriálu mohou mladí lidé aktivně reagovat a bude jim taky sofistikovaně zodpovězeno. Mohou klást otázky a mají na ně dostávat odpovědi a mají je dostávat v takovém jazyce, kterému rozumí, a ne v tom primárním školním stylu, který něco diktuje, zakazuje, ale je to spíš vysvětlující věc, která poukáže na nebezpečí drog.

To, že se do toho zapojila Policie České republiky a vlastně stála u zrodu toho projektu, která chtěla především kampaň zaměřenou na vliv drog za volantem, je přirozené, protože si představte, že především dopravní policisté se na ty víkendové šichty velmi výrazným způsobem netěší. Ty víkendové šichty jsou v podstatě vždy doprovázeny tím, že někde po republice se stane nehoda, za kterou buď může alkohol, anebo za ni můžou drogy. Ty důsledky většinou bývají šílené a i pro ty policisty, jsou to jenom lidé, to bývají jedny z těch nejhorších zážitků, protože se většinou jedná o mladé lidi, kteří se vracejí vesele z nějakého místa, kde prostě byli za zábavou, a podcenili tohle riziko.

Myslím si, že to školní vysvětlování většinou nepomůže. Názornost té věci, postupný vývoj celého toho projektu, který ale směřuje do nějakého cíle, kterým má být i vytvoření materiálu do výuky, a i na tomto materiálu se bude podílet Policie České republiky a všichni zmínění odborníci. Vždycky se objeví otázky, kolik to stálo, tak já transparentně říkám, že Policie České republiky se podílela 107 miliony korun na této kampani a osobně jako ministr to považuji za velmi efektivně vložené a financované peníze.

Dnes tady s námi nestojí zástupci Policie České republiky, ale na té prezentaci, původní, jsme byli spolu a musím říct, že všichni byli velmi spokojeni, a chtěl bych ještě jednou poděkovat České asociaci pojišťoven, České televizi za to, že se s námi do té kampaně pustili, a věřím, že ten výsledek bude mít bez přehánění i jistý potenciál zachraňovat především mladé lidské životy.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji, o slovo poprosím vicepremiéra, ministra zdravotnictví, pana Válka.

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Já jsem nesmírně rád, dámy a pánové, že jsme se mohli na té kampani podílet, respektive odborníci z Ministerstva zdravotnictví. Já jsem rád, že ta kampaň je to, co je jednotný hlas nás tří, vlády České republiky a skutečných odborníků v České republice, ať už jsou to psychiatři, ať už jsou to kliničtí psychologové, ať už jsou to adiktologové, tedy ti, kteří tu problematiku studují na vysokých školách, přednáší o ní, kteří dělají publikace v té problematice, randomizované studie, metaanalýzy. Je cesta do pekel, podceňování rizika, které způsobuje jakákoliv látka, která ovlivňuje chování člověka, a o to víc je to cesta do pekel, pokud se podceňuje riziko látek, na kterých může vznikat závislost. A samozřejmě se to v historii lidstva opakovaně děje.

My, co jsme starší v této místnosti, si jistě vzpomeneme na dobu, kdy železitá vína se prodávala v lékárnách, a pokud si vzpomínám, dárcům krve se doporučovala železitá vína. Vzpomeneme si na dobu, kdy nikotin byl považován za jeden z možných léčebných prostředků, a teď jsme v situaci, kdy jsou takto zneužívány v řadě zemí, vlastně ve všech zemích a Česká republika k nim, bohužel, patří, kdy jsou zneužívány léky. Kdy je spotřeba léků, těch, které ovlivňují chování člověka, těch, u kterých může dojít k návyku, kde je ta spotřeba léků velká, ty léky narůstají.

Jsou to léky na tišení bolesti, jsou to léky, které vedou k různým způsobům modifikace chování, tak jak to zaznělo v tom klipu. A ano, pokud jsou indikovány z medicínských důvodů, pokud opravdu lékař tento lék předepíše a zkontroluje množství jeho podání, pokud ten pacient akceptuje všechny ty doporučení, to znamená, že je vyloučeno kombinovat podobné léky s alkoholem, že je vyloučeno, pokud je pod vlivem těchto léků sednout za volant automobilu a řídit, tak pak je to silný nástroj, který pomůže nemocným a který zlepší jejich zdravotní stav.   

Ale pořád ovlivňuje lidské chování a pořád na něm může vzniknout závislost, a pořád je proto potřeba bedlivě sledovat spotřebu těchto léků a hlídat situaci, která je. Proto jsem nesmírně rád, že tato kampaň upozorňuje na riziko, které je spojené, pokud člověk sedne za volant, pozře tyto léky, pozře je před jízdou, je pod jejich vlivem, a pokud se dostane do situace, že tyto léky zkombinuje ještě s alkoholem, tak je to naprosto smrtící koktejl a ty důsledky toho smrtícího koktejlu jsou, bohužel, bohužel, zmařené lidské životy. Naprosto zbytečně zmařené lidské životy a většinou mladých lidí. Lidí, kteří mají před sebou budoucnost, lidí, kteří se mohli těšit, lidí, o které přišli jejich přátelé, jejich příbuzní, jejich sourozenci, a to je vždycky strašná tragédie. 

Já bych chtěl velmi poděkovat autorům té kampaně, všem, kteří se na tom podílejí. Chtěl bych poděkovat všem odborníkům, kteří se do toho zapojili, a velmi si vážím, že mám tu možnost tady být s mými oběma kolegy a že jednotným hlasem říkáme to stejné. Není jenom jeden problém. Problémů je více, které mohou ohrozit fungování řidičů za volantem. A v této kampani upozorňujeme na dva z nich: drogy a léky.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji a poprosím ministra dopravy, pana Martina Kupku.

Martin Kupka, ministr dopravy: Jenom v loňském roce si drogy za volantem vyžádaly jedenáct lidských obětí. Proto Ministerstvo dopravy také zařadí celou tu kampaň do svých aktivit BESIP. Stavíme se pevně za ní tak, abychom dokázali rozšířit veškeré její dopady. Pro resort dopravy to nebezpečí, ať už jsou to zmíněné disko-nehody, ať už jsou to všechny ostatní případy, kdy se lidé vydají cestovat autem a řídí pod vlivem buď drog, nebo právě léků, které mají dopad na jejich psychiku, tak to opravdu způsobuje vážná zranění, vážné dopady. Máme zájem na tom, aby se počet těch nehod snižoval.

V té naší odpovědnosti, v našich aktivitách je opravdu celá řada konkrétních preventivních akcí a míříme na to, aby se je podařilo vždycky uchopit co možná nejkomplexněji. To, že v té kampani bude figurovat a figuruje seriál, což je vlastně nová forma, která se doposud nevyužívala v podobných kampaních, když bych zmiňoval Nemyslíš, zaplatíš a další nástroje, se kterými jsme se jako Ministerstvo dopravy a vláda České republiky na veřejnost obraceli, tak tohle je novinka.

Navíc všechny ty jednotlivé nástroje mluví jazykem srozumitelným, v tomhle případě unikátním způsobem, kterému mají mladí lidé rozumět a které by je mohly oslovit i v té emotivní rovině. Tak pevně doufáme, že to bude mít opravdu významný efekt na to, jak se budeme chovat na českých silnicích a jak bude na českých silnicích bezpečno.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já bych ještě chtěl říci, že Policie České republiky si v této tiskové konferenci přivlastnila větší zásluhu, než má. Tak mi, prosím, dovolte ještě jednou opravit čísla, která se k té kampani vztahují. Celková kampaň, náklady na celkovou kampaň stály 107 milionů korun, přičemž Česká asociace pojišťoven byla tím dominantním plátcem, to je 74 milionů korun, i Česká televize, abych také ukázal její zásluhu finančně, přispěla 16 miliony, Policie České republiky jako taková 11 miliony. Takže se ještě jednou omlouvám za nepřesnou informaci. Tato už je ta správná.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji, otevírám prostor pro dotazy, jako první Česká televize.

Karolína Jelínková, Česká televize: Dobrý den, já bych se zeptala ohledně těch strategických armádních projektů. Bylo tam něco během projednávání tohoto bodu, co vás překvapilo, nebo spíš jste zkrátka probírali ty plány pro následující roky ohledně těch velkých zakázek, případně, jestli se k tomu dají doplnit možná nějaká čísla, o jaké investice půjde třeba v tom letošním roce nebo pro příští tři roky? Zároveň, já mám víc otázek, tak já je možná položím najednou.

Zeptala bych se ještě na Ústavní soud, kde se právě odehrává vlastně veřejné jednání, co se týče loňské mimořádné valorizace důchodů a jejího snížení. Teď s odstupem, pane vicepremiére Rakušane, stojíte si stále za tím, jakým způsobem byl zákon projednán? Protože je to napadáno z důvodu vlastně procesních věcí ve Sněmovně, legislativní nouze, retroaktivity.

A potom bych měla ještě poslední dotaz. Policie včera komentovala vyhodnocování toho zásahu po střelbě na Filozofické, nebo během střelby na Filozofické fakultě. Jak byste vy zpětně zhodnotil svoji komunikaci a řeší se třeba otázka toho, zda nestanovit nějaká doporučení, jakým způsobem v takových obdobných případech v budoucnu třeba komunikovat? Vím, že v zahraničí nějaká doporučení třeba jsou, tak zda se něco takové řeší, ať už pro úřady, nebo pro média? Děkuju.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Mockrát děkuji za dotazy. Já začnu Ústavním soudem, tady bude ta odpověď velmi jednoduchá. My jako vláda jsme reagovali na ekonomickou situaci, reagovali jsme postupem, který za nás považujeme za řádný, za legální, a i proto jsou naši zástupci připraveni postup vlády obhajovat.

Já si neumím představit, že bychom v té situaci, ve které jsme se nacházeli, mohli postupovat nějakým jiným způsobem. My si samozřejmě nejsme vědomi, že bychom porušili cokoli, co by zavdávalo příčinu, aby Ústavní soud přistoupil k nějakému rozhodnutí v neprospěch toho, jak postupovala vláda České republiky, a znovu říkám, jsou tam naši zástupci. Asi jinak není příliš na místě komentovat proces, který právě v těchto hodinách a minutách probíhá.

Co se týče komunikace policie, mé vlastní komunikace. Je to případ, se kterým jsme neměli zkušenosti. Je to případ, u kterého jsme si všichni přáli, aby v České republice prostě nenastal, aby taková událost tady nebyla. Ano, byly podobné. Měli jsme aktivní střelce, ale ten rozsah, kulisy toho všeho byly tentokrát mnohem více tragičtější. I počet obětí, počet zraněných.

Od první minuty, co jsem se dostavil na místo, jsem měl jediný vnitřní závazek, to znamená poskytovat ty informace co nejsrozumitelněji, poskytovat je v reálném čase. Poskytovat informace veřejnosti, aby nebyla vystavena bezprostřednímu nebezpeční v místě zásahu Policie České republiky. A zároveň ty informace dávat všem relevantním činitelům. Hovořil jsem s premiérem vlády České republiky, ale zároveň jsem hovořil s eurokomisařkou pro vnitřní bezpečnost, kterou jsem ubezpečoval, opět v reálném čase, že v tom předvánočním čase se nejedná o nějaký akt mezinárodního terorismu, ale že je to opravdu osamělý střelec, který nemá žádné vazby na události, kterých se všichni ve světě v téhle chvíle bojíme.

Vyzýval jsem od první chvíle Policii České republiky a našel jsem okamžitou shodu s policejním ředitelem Martinem Vondráškem, aby ta komunikace byla pravidelná, co nejtransparentnější, abychom se od první minuty pokoušeli vyvracet fámy a lži, které se ve veřejném prostoru objevovaly, třeba o zastřelených policistech a vytváření obrovského strachu všech rodinných příslušníků policistů, kteří ten den v Praze byli ve službě. A to nebyla rozhodně jediná fáma – národnost střelce a podobně, vytváření nejrůznějších konspiračních teorií. Věnovali jsme tomu maximum času. Do komunikace se velmi brzo a efektivně zapojil pan premiér, Úřad vlády, zapojila se do toho paní vrchní státní zástupkyně Bradáčová i prezident naší republiky Petr Pavel.  

Myslím si, že na ty poměry a krizovou situaci ta komunikace jako taková byla zvládnutá. Vidíme, že policie v nejbližším možném termínu v rámci veřejného zájmu poskytla maximální možné penzum informací včera na tiskové konferenci a pokračovala ve své transparentní komunikaci. Já bych chtěl pouze upozornit, že policisté naráží i na zákonné limity, na pohled pražského státního zastupitelství, které prostě neumožňuje v téhle chvíli vyšetřování té otřesné mnohačetné vraždy, která se udála na Filozofické fakultě, zveřejňovat nějaké detaily té věci jako takové.

Samozřejmě, že jsou tady i další prověřovací mechanismy. Je tady Generální inspekce bezpečnostních sborů a podobně. Ale policie v téhle chvíli nic netají. Policie nemá nic, za co by se někde styděla, schovávala před veřejností a neříkala to. Je to prostě výsledek šetření Úřadu vnitřní kontroly a je zcela jisté, že ještě v průběhu času na základě různých dotazů, dodatečných informací, mohou být některé detaily aktualizovány, že na některé otázky ještě ty odpovědi padnou.

Ale za sebe říkám, jak Ministerstvo vnitra – nebudu poukazovat na sebe, Ministerstvo vnitra jako celek, naši pracovníci, náš Odbor bezpečnostní politiky, tu práci v tom reálném čase zvládli skvěle a ta komunikace byla maximálně efektivní tak, aby lidem přinášela ověřené a zaručené informace.

Jistě, v tom průběhu té komunikace i u nás najdeme nějaká slabší místa a máte pravdu, že to má vést k jednomu: k vytváření manuálů, manuálů komunikace, krizové komunikace. A to nejenom pro nás, ale pro zástupce třeba jednotlivých vysokých škol. Bavit se o tom, jakým způsobem se lépe metodicky připravit na ochranu měkkých cílů a podobně.

Já chci mít v pátek ještě brífink, který bude shrnovat tento celý týden, to znamená policejní tiskovou konferenci, bezpečnostní výbor, dnešní kulatý stůl ke zbraňové legislativě. Chceme ukázat, co jsme za ty tři týdny, za ten omezený čas, ještě v tom byly vánoční svátky, už dokázali přinést za konkrétní výsledky a konkrétní projekty, které se prostě spouští. Je mně žinantní chválit sám sebe, ale obecně lidé okolo mě a náš tým komunikoval v rámci možností tak, jak komunikovat měl.

Doporučení pro média, ta jsem vyslovil od začátku. Já nemám co poučovat média, já jsem média žádal. A musím poděkovat médiím, protože v drtivé většině případů prostě svou roli informovat, nebudit paniku a poskytovat ověřené informace, tak prostě média tomu dostála. Veřejnoprávní média bezezbytku. Takže v téhle chvíli si myslím, že komunikačně celá ta nešťastná událost zvládnutá byla.

Ale nekončíme. Máme tady rodiny obětí, máme tady studenty, máme tady pedagogy Filozofické fakulty. Mimochodem, už tenhle týden s nimi pracovali psychologové z Ministerstva vnitra. V tomhle všem pokračujeme. Máme zraněné v nemocnicích. Nezapomínat na ně. To jsou lidé, kteří bezprostředně bojují o svůj zdravotní stav ještě v těchto chvílích. Takže ta komunikace nekončí, ale troufám si říct, že špatná nebyla. A první otázku jsem úplně zapomněl. 

Karolína Jelínková, Česká televize: Šlo o ten seznam strategických projektů armády.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Ano, seznam strategických projektů armády. My jsme se bavili o tom, že v současné době na tomto seznamu těch, a to je ten seznam těch nejstrategičtějších projektů, jsou tyto dva: pořízení pásových bojových vozidel pěchoty, pořízení letounů F-35. V případě pásových bojových vozidel pěchoty dosahuje hodnota průmyslové spolupráce čtyřicet procent kontraktu. V případě pořízení letounů F-35 byla dojednána průmyslová spolupráce ve výši 15,3 miliardy korun za účasti celkem třinácti podniků a univerzit. To jsou ještě nějaké zpřesňující údaje k těm projektům jako takovým.

Chci jenom říci, že oba dva ty projekty individuálně byly vládou České republiky už schváleny. Dnes jsme nejednali o jejich schválení jako takovém, ale o jejich zařazení na tento seznam těch nejdůležitějších armádních projektů.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji. Poprosím další dotaz, Český rozhlas.

Jana Karasová, Český rozhlas: Dobrý den, já bych se ještě chtěla vrátit k tomu zákonu o veřejných sbírkách. Jestli byste tedy mohl shrnout, jaká pravidla a jaká kontrola bude, pokud ten zákon projde, platit pro ty bezhotovostní sbírky, které by teda z něho byly vyňaté? A pak bych se ještě chtěla zeptat, možná jako zástupců všech tří stran, které tady máme. Před chvílí Markéta Pekarová Adamová, předsedkyně Sněmovny, zveřejnila, že mimořádná schůze ke korespondenční volbě začne za týden. Tak možná i vzhledem k tomu, jak se k tomu zatím stavěla opozice, co od toho příštího týdne očekáváte a jaké jednání Sněmovny očekáváte. Na jak dlouho by to mohlo být, než se třeba dostane k hlasování v tom prvním čtení? Děkuju. 

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Já asi začnu teď tou druhou otázkou. Tak, korespondenční volba je závazek programového prohlášení téhle vlády. Na rozdíl od té minulé vlády, která to také měla ve svém programovém prohlášení, my to dodržet chceme a ten názor jsme nezměnili od té doby, co jsme definovali naše programové prohlášení. Pracovali jsme na vhodném postupu. Myslím si, že postup, kdy pod daným návrhem je podepsáno pět předsedů politických stran a pět předsedů poslaneckých klubů jednoznačně ukazuje, že to vládní koalice myslí vážně.

To, co nás čeká v Poslanecké sněmovně… Víte, argument opozice, že máme projednávat důležitější věci a že my tímto zablokujeme na dlouhé týdny jednání Poslanecké sněmovny, není správný. My jednání Poslanecké sněmovny rozhodně zablokovat nechceme. My máme o našem názoru jasno. Předneseme věcné argumenty, určitě má právo je přednést i opozice. Ale my jako vládní koalice nevidíme důvod, aby se o tom jednalo dlouhé týdny, noci a podobně. To už je obstrukce opozice a jediný, kdo je zodpovědný za zablokování Poslanecké sněmovny a neprojednávání další řady důležitých věcí, je opozice, nikoli vládní koalice.

Korespondenční volba je normálním instrumentem. Nechceme patřit mezi asi tři země Evropské unie, kde takový instrument není. Koaliční shoda je na korespondenční volbě ze zahraničí. Tak je to také koncipováno. A bezpečnostní parametry toho samozřejmě kopírují i dobrou praxi z ciziny. Nemyslíme si, že je to jakkoli ústavně napadnutelné. A pokud to projde nějakým testem ústavnosti, tak si myslím, že tím napodobíme všechny ostatní země Evropské unie, kde to testem ústavnosti prošlo. Posouváme se k běžným evropským standardům a umožnění našim občanům, kteří žijí v zahraničí, mít komfortní typ volby. Tak jestli možná dokončíme tohle téma a pak…

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: V tom případě já si dovolím navázat, než Martin daleko příjemnějším hlasem dokončí. Tak já si myslím, že příští týden zjistíme, jestli platí, že všechno, co má hnutí ANO ve svém programu, nemyslí vážně. Protože minulá vláda hnutí ANO korespondenční volbu podporovali, teď jsou v opozici, mají jednoznačnou možnost ji podpořit tak, jak to původně chtěli a nepodařilo se jim to, když byli ve vládě prosadit. A pokud budou blokovat, tak evidentně zase je to důkaz toho, že cokoli, co hnutí ANO slíbí, je ve skutečnosti hloupý vtip.

Martin Kupka, ministr dopravy: My jsme zaznamenali to, že to opravdu bude dlouhé, že to bude obstrukční ze strany opozičních stran a pro nás platí, protože se opíráme o svědectví mnoha lidí, kteří ze zahraničí sledují dění v české politice velmi bedlivě, kteří se samozřejmě v mnoha případech budou do České republiky vracet po třeba několika letech nebo několika měsících pobytu. A v mnoha státech představuje vzdálenost na to konkrétní místo volby opravdu vážnou překážku a fakticky bariéru v tom uplatnit svoje občanské právo volit.

Jsme přesvědčeni o tom, že korespondenční volba ze zahraničí má opravdu celou řadu závažných, jasných pozitivních důvodů a jsme přesvědčeni o tom, že Česká republika ten instrument má mít právě proto, aby lidé, kteří takto v zahraničí jsou, měli podobné, alespoň trochu podobné podmínky pro možnost uplatnit tu volbu jako lidé, kteří žijí v České republice a volební místnosti jsou opravdu téměř na každém kroku.

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: A skutečně ještě možná jako krátký dodatek o tom, co se tady vede v téhle chvíli za debatu. To prostě není tak, že vládní koalice si řekla, že jim přispějí hlasy v parlamentních volbách v roce 2025. Ale tady jde přeci o to, že ten systém bude nastaven dlouhodobě jako modernizace volebního práva, aniž bychom byli schopni predikovat, jak volby ze zahraničí budou dopadat za čtyři, za osm let. To je prostě dlouhodobé nastavení systému.

A, ano, to, že je ambicí toho poslaneckého návrhu volit už v roce 2025 v parlamentních volbách, mně to přijde absolutně logické. Proč s tím zákonem čekat, pokud bude schválen, bude schválen v letošním roce, tak proč už ho neaplikovat ve chvíli, když máme všechny technicistní volební normy, které Ministerstvo vnitra předložilo v procesu schvalování, budou schváleny. Proč čekat na nějaký další typ voleb? Já tam vůbec nevidím nějaký logický důvod, proč tu účinnost posílat někam dál než do roku 2025.

U těch bezhotovostních sbírek, tady je řečeno, že budou vyňaty ty, kde to bude pouze tedy na základě dobrovolného rozhodnutí jejich pořadatelů, ale samozřejmě veškeré ty elektronické stopy té elektronické komunikace těch pořadatelů sbírek musí být dokladovány a mohou podléhat další následné kontrole. Já jsem objevil, že se k tomu objevují nějaké výhrady, snad jsem zaznamenal z prezidentské kanceláře.

Já s panem prezidentem Pavlem mívám pravidelné schůzky a jistě to bude naším tématem, ale já jsem naopak přesvědčen o tom, že tento způsob je transparentnější, jasnější, a především přináší tu zásadní přidanou hodnotu – čtyřicet procent musí jít na ten veřejně prospěšný účel a to je to, co mnohokrát bylo napadáno. Kolik těch peněz reálně končí pro ten účel, který tady byl nadefinován pořadateli sbírky. 

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Děkuji, další dotaz CNN Prima News.

Josef Mádle, CNN Prima News: Já bych poprosil krátce pana ministra Rakušana: Včera rozhodl celostátní výbor KDU-ČSL o tom, že nakonec nebude požadovat rezignaci svého předsedy Jurečky kvůli právě vánočnímu večírku. Tak co na to říkáte a jestli to nepoškozuje celou vládu právě styl komunikace vicepremiéra, který pravděpodobně zvolil styl zatloukat, zatloukat, zatloukat?

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: Zaprvé, já nemám problém a neměl jsem problém tohle Marianovi Jurečkovi říct do očí. Ta komunikace byla prostě špatná. Ta komunikace dobrá nebyla a ta věc se měla vysvětlit bezprostředně po tom, co se stala, a bylo by to pro všechny jednodušší. Na druhou stranu si myslím, že tohle úplně nebyla ta hlavní linie příběhu toho, jakým způsobem vláda komunikovala o celé tragédii od 21. 12. do těchto okamžiků.

Rozhodnutí KDU-ČSL respektuji a považuji za velmi důležité, že Marian Jurečka se omluvil. Omluvil se jak na vládě České republiky, omluvil se předsedům ostatních politických stran, omluvil se mně osobně, protože jsem k té tragédii jako takové měl z pozice své funkce nejblíže.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Někdo doplnit? Další dotaz.

Robert Oppelt, MF Dnes: Dobrý den, já bych se ještě chtěl zeptat pana ministra Rakušana: Filozofická fakulta, respektive univerzita ráno zveřejnila dokument, kde trošku polemizuje s tím, o čem včera mluvila policie. Tak jsem se chtěl zeptat, jestli považujete zásah policie před střelbou za dostatečný? Neměla policie nechat budovu vyklidit, případně neměla informovat vedení fakulty, které tam zasedalo, a k čemuž podle fakulty nedošlo?

Vít Rakušan, 1. místopředseda vlády a ministr vnitra: To je dost sugestivní otázka – považujete, nepovažujete. Zaprvé, já opravdu nejsem, já jsem politik, já jsem ministr vnitra a to, co jsem tady řekl, beze zbytku platí. Já oceňuji jak práci Policie České republiky, tak oceňuji velmi otevřenou, transparentní komunikaci Policie České republiky. A řekl jsem i větu, že ta komunikace bude pokračovat. Policie České republiky určitě má vyjádření Filozofické fakulty k dispozici a určitě se Policie České republiky k němu nějakým způsobem vyjádří, zaujme k němu stanovisko, nebo dojde k nějaké konfrontaci těch dvou verzí, setkají se spolu. To už je postup Policie České republiky.

Já vycházím z toho, že Úřad vnitřní kontroly mimochodem poukázal na to – ano, a to policie včera přece na tiskové konferenci jasně řekla a přiznala – že jeden z těch závěrů, kde není to hodnocení zcela pozitivní, je styl komunikace s vedením Filozofické fakulty. Já jsem ztotožněn s tímto závěrem a budu samozřejmě po panu policejním prezidentovi chtít, aby pro případ nedej bože podobných událostí byla nějakým způsobem lépe nastavena komunikace se školami či s těmi potenciálními měkkými cíli, jejich představiteli, lidmi zodpovědnými za bezpečnost v té dané instituci. To určitě po policii chtíti budu.

Ale abych teď subjektivně hodnotil něco, co řekla Filozofická fakulta… Já nemám důvod nic měnit na tom, že ten zásah jako takový považuji za profesionální, zdůvodnění považuji za dostatečné, závěry jsou v určitém bodě i kritické, ten se shoduje s vaší otázkou. A pokud tady bude další prověřování, od toho tady máme Generální inspekci bezpečnostních sborů, která případně přijde s nějakým dalším zjištěním, na které budu reagovat. Ale rozhodně nebudu teď hodnotit nějaké dílčí nové poznatky, které se objevují. To už je určitě role Policie České republiky.

Robert Oppelt, MF Dnes: Děkuji.

Jakub Tomek, Odbor komunikace Úřadu vlády: Další dotazy tedy nevidím, to je z tiskové konference vše. Děkujeme za pozornost a pěkné odpoledne přejeme, na shledanou.

Martin Kupka, ministr dopravy: Děkujeme za pozornost.

Vlastimil Válek, místopředseda vlády a ministr zdravotnictví: Děkujeme.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X