Tiskové konference

22. 8. 2012 11:06

Tisková konference po jednání vlády, 22. srpna 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré dopoledne, vážené dámy a pánové. Vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády, na které vítám vicepremiérku Karolínu Peake, ministra financí Miroslava Kalouska a ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka. Poprosím paní vicepremiérku o úvodní vyjádření.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Dobrý den. Dámy a pánové, dovolte nám, abychom vás krátce informovali o obsahu jednání dnešní vlády. Vláda dnes schválila kromě jiného věcný záměr zákona o dětské skupině a o změně souvisejících zákonů. Jedná se o vznik nového typu hlídání dětí a péče o ně tak, aby se rozšířily možnosti pro rodiče, kteří se chtějí zapojit zpátky do pracovního procesu. Aby měli kam s dětmi. Bližší informace podá pan ministr Drábek. Dále byla schválena novela zákona o spotřebitelském úvěru, která reaguje na některé nekalé praktiky mj. na trhu s tzv. rychlými půjčkami. Musím říci, že vedle změny exekučního řádu, která byla již přijata i v Poslanecké sněmovně, a změny v zákoně o rozhodčím řízení, se jedná o další krok, kterým se významně posilují práva lidí méně znalých zákona, kteří se často dostanou do pasti podnikatelů, kteří se třeba pohybují i na hraně zákona. Dále byla schválena novela zákona o léčivech, a to s jednou drobnou změnou, kdy ze zákona vypadla úprava tzv. paralelních dovozů a vývozů. Dále byla schválena novela zákona o obecní policii. Já jsem předkládala tři poslanecké návrhy. Tím prvním byl poslanecký návrh, kterým se mění zákon o obcích, o krajích a dále zákon o Hlavním městě Praze. Vláda zde zaujala stanovisko neutrální. Konstatovali jsme, že jakkoli cíl tohoto návrhu zákona je správný, tedy jasně stanovit podmínky pro zveřejňování záznamů ze zastupitelstev a rad obcí a krajů, tak to řešení, které bylo navrženo, ideální není, protože ve svém důsledku může dosáhnout opaku. Tedy regulace tam, kde už je v tuto chvíli režim daleko svobodnější a otevřenější. Dále jsme projednali poslanecký návrh, kterým se mění zákon o právu autorském. I zde vláda přijala neutrální stanovisko, a to hlavně s ohledem na stanovisko gesčního ministerstva kultury, které připravuje úpravu vlastní. A poslední poslanecký návrh se týkal zákona o poštovních službách. Zde vláda nezaujala stanovisko žádné. Hlasovali jsme jak o neutrálním, tak o negativním stanovisku a to hlavně s ohledem na stanovisko ministerstva průmyslu a obchodu, které již zákon o poštovních službách projednalo v Poslanecké sněmovně a mnohé z debat se týkaly i otázky zajištění dostupnosti poštovních služeb v jednotlivých obcích. Z pohledu ministerstva průmyslu a obchodu, ale i části vlády byly vyřešeny uspokojivě a je otázka, zda se tímto návrhem příliš nekomplikuje řešení s ohledem na liberalizaci poštovního trhu. Já bych poprosila pana ministra Kalouska, jestli by mohl sdělit podrobnosti k zákonu o spotřebitelském úvěru. Prosím, pane ministře.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, my se snažíme tímto návrhem výrazným způsobem zvýšit ochranu spotřebitele při spotřebitelských úvěrech, či jak paní místopředsedkyně případně řekla, při tzv. rychlých půjčkách. Můžeme říct, že ty návrhy spočívají v uložení jedné zásadní zákonné povinnosti ve třech poměrně důležitých zákazech a v zákonné úpravě toho, jak má vypadat smlouva o zprostředkování spotřebitelského úvěru. Ta zákonná povinnost se týká uložení zákonné povinnosti, tzv. odpovědného úvěrování. Kdy každý věřitel bude povinen před poskytnutím věřitelského úvěru s dostatečnou odbornou péčí prozkoumat, zda klient je v situaci, majetkové či příjmové, kdy může spotřebitelský úvěr splácet. Co se týče zákazů, tento zákon zakáže použít směnky či šeky ke splacení nebo zajištění spotřebitelského úvěru, což je bohužel nešvar, který se v poslední době výrazně množí, a snažíme se mu tedy tímto zákonným způsobem zamezit. Dále je to zákaz zajištění pohledávky zajištěním, které bude ve zcela zjevném nepoměru k objemu poskytnutého úvěru. Dám příklad, berete si spotřebitelský úvěr na 20 tisíc a věřitel po vás chce zajištění vaším rodinným domem. To je zcela zjevný nepoměr a něco takového nebude možné. Rovněž tak zákon bude zakazovat smluvní sankce, které jsou rovněž ve zjevném nepoměru k objemu poskytnutého úvěru. Bude zapovězeno i při nabízení, sjednávání nebo zprostředkování půjček používat tzv. drahá nebo předražená telefonní čísla. To jsou ta telefonní čísla, která mají stejné předčíslí jako erotické linky a platíte tam třeba 99 korun za minutu volání. Dříve než si sjednáte ten úvěr, tak protelefonujete víc, než kolik si chcete půjčit. Tedy i to zákon bude zakazovat. Je poměrně důležité, k poškozování spotřebitelů dochází při uzavírání už zprostředkovatelských smluv o úvěru. Proto tento zákon celkem pregnantně bude definovat podmínky, za kterých takovou zprostředkovatelskou smlouvu lze uzavřít. Tedy bude muset být uzavřena písemně a musí obsahovat informaci o právu spotřebitele na odstoupení od této smlouvy. A bez jakýchkoli sankcí má spotřebitel právo od této smlouvy odstoupit do 14 dnů, pokud samozřejmě do té doby nebyla už úvěrová smlouva uzavřena. Musí ta smlouva také obsahovat ujednání o odměně zprostředkovatele, pokud tuto odměnu bude platit spotřebitel, nikoli věřitel. A předtím než zprostředkovatel bude mít vůči spotřebiteli nárok na zaplacení odměny, bude muset, bude jeho zákonnou povinností, aby předložil spotřebiteli vyrozumění o výsledku své zprostředkovatelské činnosti. Nejdřív předložím výsledek své práce, teprve potom mohu dostat zaplaceno, nikoliv naopak. Zákon samozřejmě za porušování těchto povinností či zákazu stanoví sankce, poměrně přísné. Horní hranice těchto sankcí je 20 mil. korun. Dohlížet na dodržování tohoto zákona budou dvě instituce. U subjektů, které jsou držiteli bankovních licencí, to bude bankovní regulátor, tedy Česká národní banka. U subjektů, které jsou licencovány jako poskytovatelé úvěrů, to bude Česká obchodní inspekce. Pevně doufáme, že to přispěje k větší ochraně těch, kteří se opravdu někdy pro velmi malý úvěr, který si v tísni nebo v nerozvážnosti vzali, dostali do těžkých existenčních problémů.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Děkuji, pane ministře. A prosím pana ministra Drábka k věcnému záměru zákona o dětské skupině.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Dobré dopoledne. Cílem připravovaného zákona o dětské skupině je rozšířit možnosti péče o děti v předškolním věku. Nacházíme se v situaci, kdy několik desítek tisíc dětí a tedy i rodičů nemá možnost umístit své dítě do předškolního zařízení z důvodů nedostatečné kapacity. My chceme tu situaci řešit rozšířením možnosti této péče i mimo oblast těch standardních předškolních zařízení. Dětská skupina má být méně formální uskupení, které tak jak zákon předpokládá, bude mít snížené nároky např. na hygienické předpisy, např. také na kompetenci pečující osoby. Protože se jedná o menší skupinu dětí. Pracujeme s kategoriemi dětských skupin i v tom formátu do čtyř dětí, kde budou skutečně ty předpoklady velmi mírné, až po ty větší skupiny dětí, kde se budou hygienické, kvalifikační i další předpoklady blížit těm, které známe z tradičních mateřských škol. Jde především o to, abychom nabídli rodičům možnost uplatnění na trhu práce. Protože ta dnešní situace, kdy rodič, protože nemá možnost zajistit péči o dítě v nějakém zařízení, tak prostě se nemůže zapojit do pracovního procesu i kdyby chtěl, i kdyby měl nabídku zaměstnání, nebo i když má pracovní místo, ne které se může vrátit. Zásadním předpokladem je, aby zaměstnavatelé o tento způsob nabídky péče o dítě vůči svým zaměstnancům měli zájem. Proto také součástí té předlohy je předpokládané daňové opatření, nebo předpokládaná daňová opatření. Jak na straně zaměstnavatele, kde ten zaměstnavatel bude mít možnost uplatnit si ty náklady na zřízení a provoz dětské skupiny do zdanitelných nákladů, tak také daňová úleva na straně rodiče tak, aby to co zaplatí za pobyt toho dítěte v dětské skupině, tak aby bylo možné uplatnit jako daňově uznatelnou položku. Vy víte a není to ni nového, že ministerstvo práce a sociálních věcí už více než rok dětskou skupinu provozuje. Provozuje ji jako pilotní projekt. Z toho vyplývá, že i za dnešních předpisů je teoreticky možné takovou dětskou skupinu provozovat. Nicméně situace, kdy pravidla pro zřízení a provoz takové dětské skupiny jsou roztříštěna do mnoha právních předpisů, tak samozřejmě nepřispívá k tomu, že je možné prakticky rozšířit dětské skupiny do většího množství. Proto také ta jednotná právní úprava, která by měla nastoupit, tak abychom zaměstnavatelům zejména umožnili vytvářet dětské skupiny bez toho, aby s tím měli těžkosti, které vyplývají z té dnešní roztříštěné právní úpravy.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. A nyní je prostor pro vaše dotazy. Dámy a pánové, první Česká televize.

Česká televize, Eva Davidová: Dobrý den. Pane ministře, na vás bych prosím měla doplňující dotaz k těm skupinám. Jednak jestli si myslíte, že tento návrh bude mít politickou podporu a jakou? A jednak, v čem je tedy přesně rozdíl od firemních školek? Přeci jenom je to taky váš projekt, tak prosím, abyste uvedl konkrétní rozdíly tedy mezi těmito dvěma skupinami.

Jaromír Drábek, ministr práce a sociálních věcí ČR: Tak odpověď na tu první otázku je velmi jednoduchá. Za prvé si myslím, že je to vstřícný krok vůči zaměstnavatelům a rodičům. Je to rozšíření nějakých možností. Tzn., nevidím žádný důvod, pokud to samozřejmě někdo bude chtít kritizovat, tak si vždycky určitě najde nějaké argumenty, ale nevidím žádný věcný důvod pro to, aby ten návrh nezískal podporu v parlamentu. Kromě toho ten věcný záměr schválila vláda jednomyslně, tedy samozřejmě předpokládám podporu koaličních stran při průchodu parlamentem. Co se týká toho porovnání s dnešními nařízeními. Ať se nazývají firemní školky nebo nikoliv, tak dnes je v podstatě možnost školku zřídit pouze podle školského zákona, tedy jako klasické předškolní zařízení. Anebo je potom možná péče o dítě v rámci živnostenského zákona, jako výdělečná činnost. Proto se zavádí legislativně tento nový typ péče o dítě, aby bylo jasné, že to není ani činnost, která je vytvářena za účelem zisku, to je oblast, kterou upravuje živnostenský zákon. Na druhé straně že to není klasické předškolní zařízení podléhající pravidlům resortu školství.

Mediafax, Jan Kálal: Já ještě navážu na ty dětské skupiny. Mě tam zaujala ta možnost daňového zvýhodnění jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele a to vyčíslení nákladů na státní rozpočet, který by tak mohl přijít asi o více než 1 mld. korun. Co tomu říká ministr financí, který pro ten návrh taky zvedal ruku? V té souvislosti se zeptám i vicepremiérky Karolíny Peake jako matky, jestli už tady plánuje nějaké místečko na Úřadu vlády pro dětskou skupinu? Kde by mohla fungovat? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Upřímně řečeno, já tam předpokládám ten dopad na státní rozpočet spíše pozitivní. Protože ten důsledek samozřejmě je uplatnění žen s malými dětmi na pracovním trhu a odvádění jejich daně sociálního pojištění. Já nevidím v tomto zákonu nároky na státní rozpočet, spíše pozitivní dopad.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Obávám se, že máte trochu přemrštěné představy o mém vlivu na dění na Úřadu vlády. Že bych plánovala otevření dětské skupiny na Úřadu vlády, to neplánuji. Ale pokud se vedoucí Úřadu vlády k něčemu takovému rozhodne, budu jenom ráda. I když já už mám děti ve škole, takže je o ně postaráno. Co se týká té politické podpory, tak za sebe rozhodně mohu tuto podporu deklarovat. Nepředstavuji si, že by dětská skupina měla nahradit normální předškolní vzdělávání v mateřské škole, na něž doufám bude klást důraz ministerstvo školství. A na jeho kvalitu vzhledem k jeho důležitosti. Ale je to zkrátka vytvoření další alternativy, další možnosti v situaci, kdy zkrátka místní a kapacitní dostupnost mateřských škol a jiných zařízení pro rodiče, kteří se do pracovního procesu chtějí vrátit, není dostatečná a pokud bych byla v takové situaci, tak bych takovou možnost určitě uvítala.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Nevím, zda je to dostatečně známo. Já samozřejmě nikoliv, ale pan ministr Drábek již před časem osvíceně zřídil školku ministerstva práce a sociálních věcí.

Radiožurnál, Martina Spěváčková: Já bych měla otázku na vás, pane ministře. Od kdy by ta nová pravidla pro sjednávání spotřebitelských úvěrů měla začít platit? Jestli ve sněmovně třeba budete žádat zrychlené projednávání? A druhá, odborníci tu novelu vítají. Obávají se ale, že ty úvěrové společnosti si rychle najdou nové triky, jak ty klienty obelstít. Jestli třeba plánujete i na to nějak potom reagovat, nebo budete to monitorovat? Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Za prvé, rozhodně nenavrhujeme projednání v tzv. prvním čtení. Myslíme si, že nějakou elementární rozpravu si ta novela zaslouží. Nicméně bude-li souhlas sněmovny, předložíme návrh na zkrácení projednávání o 30 dní. Bude-li na tom konsenzus, může začít platit ta novela od nového roku. Vždycky v těchto případech samozřejmě platí, že ti, kteří podnikají, nechci říct nelegálně, ale nekorektně, se snaží nalézt nějakou skulinu v zákonech. A vzhledem k tomu, že mají o něco zločinečtější mozky než zpracovatelé těch regulačních norem, tak se jim to často povede. Takže to je prostě běh na dlouhou trať. Pochopitelně pokud přijde některá nekalá praktika, kterou si dnes ještě neumíme představit a ten trh si jí vymyslí, budeme na to pravděpodobně opět zase muset legislativně reagovat. To máte stejné jako u daňových úniků. To je také nekonečný běh s těmi, co se snaží hledat skuliny v daňových zákonech.

Televize Prima: Děkuji. Já mám dotaz na paní vicepremiérku, když tady nemáme příslušného ministra. V čem konkrétně se budou měnit pravomoci těch městských policistů a proč?

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Městská policie, mění se tam vztah mezi městskou policií a policií státní. Já vám hned najdu k tomu podrobnosti. Omlouvám se, že je nemám hnedka v hlavě. Rozšiřuje se okruh přestupků, které může strážník projednávat v blokovém řízení a které nyní musela projednávat Policie ČR a strážník Policii ČR musel přizývat. Odstraňují se některé výkladové nejasnosti, zpřesňuje se specifikace služební zbraně a další změny. Jedná se poměrně o rozsáhlou novelu. Také se navyšuje diferenciace horní hranice pokuty na 250 tisíc a 100 tisíc oproti doposud stanovené horní hranici 20 tisíc. Jedná se také o reakci na problémy v obcích s nepřizpůsobivými obyvateli a rozšíření pravomocí obecní policie i na tuto problematiku.

ČTK: Já mám jednu otázku k tomu zákonu o léčivech, co je ta úprava paralelních dovozů? Pak mám jednu věc na paní vicepremiérku a pana Kalouska, jestli si dobře vzpomínám, tak vláda minulý týden, nebo teď někdy nedávno, projednávala výroční zprávu BIS, která je teďka už veřejná. A píše se v ní, že podnikatelské skupiny loni ovlivňovaly veřejné zakázky, personální obsazení a strategická rozhodnutí významných společností se státní účastí a zmiňují tam aerolinky, poštu, České dráhy, ČD Cargo. Tak bych chtěl poprosit o reakci na tyto informace, které již tedy znáte. Děkuji.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Tak ten návrh na vypuštění úpravy paralelních dovozů a vývozů zákona o léčivech jsem podala na vládě já. Kdy se domnívám, že v situaci, kterou se ministerstvo zdravotnictví snaží zcela legitimně řešit, tedy situaci, kdy se občas stane, ale podotýkám, ve velmi výjimečných případech, kdy na českém trhu není dostupný nějaký lék z toho důvodu, že lékárna místo toho, aby prodávala ve svém kamenném obchodě, tak jej jako distributor vyveze. A jedná se skutečně v posledním roce o 6 případů, kdy se pouze u jednoho ukázalo, že ten lék skutečně nebyl dostupný. Tak se řeší takovým opatřením, kterým se naprosto zásadně omezuje trh a v podstatě velmi silně komplikuje život všem drobným a středním distributorům v ČR tak, že byl téměř pro ně likvidační. A veškerá distribuce léčiv by se soustředila v rukách čtyř velkých distributorů, což jak já se domnívám, by bylo zcela neadekvátním omezením trhu s léčivy v ČR. Domluvili jsme se s panem ministrem Hegerem, že tu situaci, kterou on se snaží řešit, a já chápu vzhledem ke specifikům trhu s léčivy, že se jí řešit snaží, tak se pokusíme vyřešit společně v nové novele zákona o léčivech, která se bude chystat kvůli transpozici evropské směrnice během půl roku.

Podnikatelské a vlivové skupiny. Tak jak na to reaguje vláda. Vláda reaguje celou řadou opatření, včetně některých opatření, která jsou v protikorupční strategii. Zrovna nedávno pan ministr Kalousek předložil na vládě návrh na způsob jmenování zástupců státu a územních samosprávních celků do správních a rozhodčích a dozorcích rad podniků s účastí státu, nebo územních samosprávných celků. To je jedno z mnoha opatření, ale samozřejmě že stoprocentně na to asi úplně reagovat vždycky nelze. Pan ministr se k tomu vyjádří podrobně.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Já musím jenom říct, že budu muset poprosit zpracovatele té zprávy o upřesnění v případě Aero Holdingu, protože vím, že s panem premiérem jsme se věnovali obsazení dozorčí rady velmi pečlivě. Já si tam těžko u jakéhokoliv jména dokážu představit vliv té či oné podnikatelské skupiny. Nicméně rád si tu informaci vyslechnu, ale musí být trochu přesnější než v jedné vágní větě, že někdo někde někoho ovlivňoval. V Aero Holdingu já si to teď neumím představit, nicméně musím požádat o upřesnění.

ČTK, Daniel Novák: Dobrý den. Já bych se zeptal, s jakým výsledkem jste projednali bod 11, tj. změnu pravidel pro čerpání peněz z evropských fondů od roku 2014? Díky.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: Tento návrh byl schválen. Jedná se o úpravu rozpočtových pravidel kvůli akčnímu plánu, který ČR naplňuje. Jedná se hlavně o odstranění duplicit v kontrole. Ale spolupředkladatelem je i pan ministr Kalousek, tak mně doplní.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Je to výsledek práce pracovní skupiny, která se schází na ministerstvu pro místní rozvoj. Spolu s ní na tom pracují spolupracovníci pana ministra Drábka i ministerstva financí. Z mé strany jsem prezentoval významné snížení administrativní zátěže z hlediska sjednocení kontroly. Tzn., disponent prostředků nebude zatěžován několikerými duplicitními kontrolami na straně jedné. Na straně druhé vláda souhlasí, a jsem tomu velmi rád, s odstraněním institutu promíjení sankcí za porušování rozpočtových pravidel. Což si samozřejmě vyžádá legislativní úpravu, protože současný právní stav je takový, že za sebemenší, byť formální pochybení, musí kontrolor vyměřit stoprocentní odvod a stoprocentní sankci. Což je naprosto nepřiměřené, ale on nemá jinou pravomoc a zmírnění tvrdosti zákona se potom řeší promíjením. Chceme tento proces otočit s tím, že kontrolor dostane pravomoc, aby mohl uložit přiměřenou sankci, a ta potom už nebude moci být promíjena.

Česká televize, Petr Vašek: Já bych měl dva dotazy. Jeden doplňující ještě ke kolegovi k té zprávě BIS. Ona ta BIS tam píše také, že z toho pronikání vlivových skupin klientelistických by mohly mít prospěch ruské tajné služby. Tak jestli vás to jako ministry vlády znepokojuje, protože ta zpráva už byla pravděpodobně poslána na vládu. Tak jestli vás to znepokojuje, nebo opravdu myslíte, že jsou to pouze nějaké obecné věty. A druhá otázka, bych se zeptal finanční ústavy ještě. Sociální demokraté požadují posunout ty hranice té finanční ústavy pro ty škrty o 5 %bodů nahoru. Tak bych se zeptal pana ministra financí a paní vicepremiérky, jestli jste o tom ochotni jednat, nebo jestli ta finanční ústava už tak, jak je teď vlastně zkonstruovaná a zveřejněná, tak jestli na tom trváte. Aby to mělo vlastně vůbec nějaký smysl. Děkuji.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Tak zaprvé, k oněm větám. Samozřejmě, že každá takováto věta je významně znepokojující, ale aby s ní bylo jakkoli možné pracovat, tak potom musí být v nějakém režimu, třeba utajeném, musí být upřesněna, protože jinak to není nic jiného, než znepokojivá věta. Já si vzpomínám na loňskou zprávu BIS, kde byly velmi tvrdé věty o pronikání podnikatelských zájmů a mafie do české justice. A vím, jak z toho byli nešťastní soudci, protože tak nám to ale proboha upřesněte. Musíte říct, který soudce je pod vlivem té či oné vlivové skupiny. Pokud se dobře pamatuji, tak žádná taková informace nebyla upřesněna. Takže to je jaksi druhé ostří takovýchto obecných, a nejsou-li upřesněny, tak možná ne úplně šťastných vět. Možná to tak je, ale abychom s tím mohli pracovat, musíme být upozorněni na konkrétní případ. To je úplně stejné jako v případě onoho personálního obsazení společností se státní účastí. To je odpověď na tu první část otázky. A tu druhou – finanční ústava. Nám nic jiného nezbude. Už jenom z toho názvu vyplývá, že ten zákon vyžaduje svojí ústavní většinu. My jsme přesvědčeni, že tak jak ho navrhujeme, ho navrhujeme odpovědně z hlediska snahy o co nejnižší zadlužování ČR a co největší stabilitu v budoucnosti. Nicméně nemůžeme říct, že o tom nebudeme jednat, potřebujeme-li ve sněmovně 120 hlasů a potřebujeme mít většinu v Senátu. Tady si je sociální demokracie velmi dobře vědoma svojí pozice, že bez jejích hlasů ona finanční ústava schválena nemůže být. Pochopitelně toho využívá.

Karolína Peake, vicepremiérka vlády ČR: V podstatě už nemám co doplnit. Neočekávám nikdy od zprávy BIS něco, co by mě mělo uklidnit, spíše něco, co by mě mělo znepokojit a tak se většinou i děje. Nicméně skutečně bez těch konkrét se s tím nedá nic dalšího dělat. Finanční ústava byla projednána minulý týden na legislativní radě vlády, bude projednávána během 14 dnů až měsíce ještě jednou, už závěrečně. Pošleme ji dále na vládu a samozřejmě tak jako u jiných novel Ústavy NKÚ, například při rozšiřování pravomocí probíhaly velmi dlouhé debaty s opozicí a tak jsme se nakonec shodli. A vzhledem k tomu, že opozice byla zastáncem podepsání fiskálního kompaktu v rámci Evropské unie, předpokládám, že i tady bude cílem opozice dojít nakonec k nějaké shodě.

Česká televize, Eva Davidová: Ještě prosím na pana ministra financí. Poprosila bych vás o reakci na dění na pražském magistrátu, resp. v dopravním podniku. Včera primátor Bohuslav Svoboda řekl, že TOP 09, klub zastupitelů přijímá odpovědnost za dění v dopravním podniku svým rozhodnutím o tom, že podpořili vypsání výběrového řízení na nového ředitele. Prosím tedy váš názor.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Velmi vás prosím, toto je tiskovka vlády. Já se necítím vůbec oprávněn a paní místopředsedkyně by se na mě právem zlobila, kdybych použil tiskovou konferenci vlády ke zcela jinému tématu. Ale setrvám tedy a až skončíme, tak se vám budu věnovat.

Mediafax, Jan Kálal: To už bude možná trošku avízo na příští týden, nebo přespříští. Pane ministře financí, v jakém stavu je v tuhle chvíli vyjednávání vaše se správci kapitol ohledně státního rozpočtu? Je tam nějaký požadavek, který vás zaskočil? Nějaký velký přesun, který bude muset vláda ještě vyřešit, teďka v tuto chvíli? Myslím, že už ke konci srpna máte termín, dokdy předložíte rozpočet do vlády. Díky.

Miroslav Kalousek, ministr financí ČR: Mám s tímto procesem dvacetileté zkušenosti, ať v té či oné pozici. Takže samozřejmě nejsem zaskočen. Nicméně je to těžké.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Dámy a pánové, děkujeme vám za účast. Hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 22. srpna 2012

Související zprávy