Tiskové konference

23. 11. 2011 13:07

Tisková konference po jednání vlády, 23. listopadu 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, přeji vám hezké odpoledne. Dovolte mi, abych vás přivítal na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a prosím ho o úvodní slovo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda České republiky dnes projednala několik návrhů zákonů a dalších bodů. Já bych si dovolil zmínit tři body, které považuji za důležité. Prvním je novela nového živnostenského zákona. Cílem novely je totiž snížit administrativní zátěž podnikání odstraněním některých povinností, zejména zrušení povinnosti podnikatele označovat provozovnu identifikačním číslem, a také umožnit prostřednictvím centrálního registračního místa oznamovat změny údajů, které podnikatel ohlašuje Správě sociálního zabezpečení, finančnímu úřadu, úřadu práce a zdravotní pojišťovně. Také upustit od povinného oznamování změny adresy místa podnikání při současné změně bydliště podnikatele na totožnou adresu. Jedná se o konkrétní povinnosti, jejichž zrušením podnikatelský sektor ušetří více než 250 milionů korun ročně, čili jsou to peníze, které zůstanou podnikatelskému sektoru ve snížených nákladech na administrativní zátěž. Současně na to navazuje novela zákona o správních poplatcích, která reaguje právě na skutečnost, že stávající úprava živnostenského zákona již nevyžaduje, aby podnikatel oznamoval změny, které jsou již zaznamenány v obchodním rejstříku, nebo v jiných registrech veřejné správy. Dalším důležitým bodem, který považuji za nutné zmínit je, že vláda dnes rozhodla o založení nové akciové společnosti Český rozvojový uzavřený investiční fond, a. s. v rámci projektu tzv. seed fondu. Jedná se o krok, který navazuje na vládní strategii konkurenceschopnosti, kde tímto krokem vláda zřizuje fond rizikového kapitálu, který má povzbudit především inovace u malých a středních podniků. Protože to je hlavním cílem tohoto návrhu, to znamená podpořit malé a střední podniky především tam, kde přichází s novými výrobky, s novými službami, prostě s inovativním způsobem podnikání. Bude to tedy fungovat jako státem vlastněná akciová společnost, která bude fungovat jako fond kolektivního investování, podle stejného zákona. Ten fond bude disponovat částkou zhruba 1,3 miliardy korun s tím, že 85 % prostředků bude získáno z operačního programu Podnikání a inovace a 15 % prostředků vloží do tohoto fondu stát. Stát také ve veřejném řízení vybere správcovskou firmu, to znamená konkrétní investiční společnost, která bude tento fond obhospodařovat, protože stát na to kapacity nemá. Nemá odborníky, kteří by řídili fond kolektivního investování, a tento fond bude potom vyhledávat vhodné firmy, které je účelné podpořit a soukromé investory, kteří budou ochotni vložit do těchto projektů své peníze. Bude platit zásada, že maximálně 70 % podpory půjde z tohoto fondu a minimálně 30 % musí pocházet od tohoto soukromého investora. Co se týče kapitálových požadavků, majetek investičního fondu musí do jednoho roku ode dne udělení povolení k činnosti fondu dosáhnout alespoň 50 milionů korun a samozřejmě ten fond musí získat licenci České národní banky. Ale opět, kdo si přečte strategii konkurenceschopnosti, tak tam najde přesně tuto položku, to znamená zřízení tohoto tzv. seed fondu. Další důležitý bod, kterým jsme se zabývali, který samozřejmě budil již dopředu mediální pozornost, byla otázka pozastavení činnosti KSČM, kdy ministerstvo vnitra mělo připravené expertní analýzy, které zadalo politologům, právníků, odborníkům na extremismus. My jsme tento bod přerušili s tím, že jsme se dohodli, že vznikne společný pracovní tým ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti, který dopracuje konkrétní návrh podání na pozastavení činnosti KSČM, čili konkrétní znění podání, které by mělo jít k Nejvyššímu správnímu soudu a teprve na základě vytvoření tohoto konkrétního podání, které bude vycházet mimo jiné právě z těch analýz expertů, tak vláda definitivně rozhodne o podání či nepodání tohoto návrhu k Nejvyššímu správnímu soudu. Tady chci říci, že dnes jsme tento bod projednávali právě na základě usnesení vlády z 20. července letošního roku, kdy vláda uložila ministerstvu vnitra předložit tento návrh. Ministerstvo vybralo čtyři experty: advokáta Petra Uhla, odborníky na extremismus Michala Mazela a Miroslava Mareše a znalce pro obor kriminalistika Ivo Svobodu. Jak jsem již řekl, společný tým ministerstva vnitra a ministerstva spravedlnosti vytvoří konkrétní návrh podání k Nejvyššímu správnímu soudu, o kterém posléze rozhodne vláda. Tolik tři body, které jsem si dovolil z jednání dnešní vlády nějakým způsobem vypíchnout a jsem samozřejmě připraven zodpovídat vaše dotazy.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, prosím, vaše otázky. První server idnes, Jiří Šťastný.

idnes, Jiří Šťastný: Já mám dvě otázky. Jednu k tomu možnému zákazu KSČM. Vláda tedy si nechá vypracovat konkrétní návrh k Nejvyššímu správnímu soudu, ale přitom ty posudky všechny čtyři podle informací vyznívaly, že by se to podání nemělo dávat k Nejvyššímu správnímu soudu.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Ano, to je pravdivá informace. Spíše se tyto posudky klonily k tomu nepodávat. Proto také vláda definitivně rozhodne poté, co společně tento pracovní tým vnitra a spravedlnosti vytvoří návrh konkrétního podání a vláda se znalostí toho konkrétního podání prostě rozhodne. Když to řeknu zjednodušeně – do tohoto jdeme, do tohoto nejdeme.

idnes, Jiří Šťastný: Já bych měl otázku, která se netýká jednání vlády, jedná se o vaši nabídku k veřejné debatě ohledně výstavby Temelína, adresovanou německé straně. Padne stejná nabídka také třeba vůči Rakousku?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že my plně respektujeme to, že energetická politika včetně vytvoření energetického mixu je v kompetenci národních vlád, to znamená, my plně respektujeme německé rozhodnutí včetně jejich rozhodnutí odstoupit od programu jaderných elektráren. Na druhé straně očekáváme, že jiné rozhodnutí České republiky, to znamená naopak pokračovat v programu jaderných elektráren, bude respektováno ze strany našich sousedů. Nám jde samozřejmě v prvé řadě o bezpečnost provozu jaderných elektráren. Vidíme to jako základní požadavek. Současně také chceme být maximálně transparentní vůči sousedním zemím. To znamená, nemáme žádný problém s nimi o této věci diskutovat, jako koneckonců i na politické úrovni již diskutujeme a je skutečností, že na posledním jednání Evropské rady já jsem ústně tuto nabídku paní kancléřce Merkelové při našem jednání dal, potvrdil jsem ji písemně dopisem v minulých týdnech. Takže jsme připraveni uspořádat tyto veřejné diskuze. Nemáme co tajit, máme špičkové odborníky na jadernou energii, máme špičkový celosvětově, celoevropsky uznávaný Státní úřad pro jadernou bezpečnost, který je všeobecně považován za nesmírně kvalitní úřad jaderného dozoru. Před svými sousedy nemáme důvod cokoliv tajit. Budeme maximálně transparentní. Čili ano, tato nabídka padla vůči Spolkové republice Německo. Bude-li o podobný krok zájem i ze strany Rakouska, nemáme důvod, proč bychom postupovali jinak.

Radiožurnál, Dita Moravcová: Dobrý den. Já bych se chtěla zeptat jednak ke KSČM ještě, do kdy bude ten návrh správní žaloby hotový. A ještě bych se zeptala, protože ministerstvo vnitra nesplnilo zadání vlády. Ono mělo vypracovat už návrh správní žaloby a místo toho nechali vypracovat ty čtyři analýzy. Tak jaké důsledky z toho budete vyvozovat.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Není to úplně tak. Za prvé, ministerstvo vnitra mělo za úkol předložit konkrétní návrh správní žaloby a současně pan ministr měl za úkol právě zapojit i externí experty na oblast práva, ale také politického extremismu, čili postupoval přesně v dikci tohoto pokynu vlády. S tím že připouštím, že ministerstvo vnitra, respektive pan ministr vnitra dospěl k názoru, že ani na základě těch posudků by nebylo vhodné ve stavu informací, které jsou k dispozici, podávat tuto správní žalobu. Nicméně vláda se dnes rozhodla, že přesto bude vypracována ve spolupráci s experty ministerstva spravedlnosti a teprve pak, na základě znalostí již konkrétního textu, konkrétního dokumentu správní žaloby, vláda rozhodne, zda ano nebo ne. Čili podá nebo nepodá. I na základě argumentů, které tam budou vyřčeny, zda je bude vláda považovat za právně relevantní nebo nikoliv. Tento tým má vypracovat tento dokument do jednoho měsíce.

TV Nova, Tomáš Hauptvogel: Děkuji, dobrý den. Já bych se zeptal na tu novelu zákona o posouzení vlivu na životní prostředí. Projednali jste, s jakým výsledkem a je podle vás zcela zažehnána ta hrozba 50 milionové pokuty od Evropské komise? Díky.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tento návrh jsme projednali, schválili. Požádáme i o projednání podle paragrafu 91, to znamená schválení rovnou v prvním čtení a pevně věříme, že tím pádem ta hrozba sankcí bude odvrácena.

Radiožurnál, Václava Vařeková: Dobrý den, já bych se zeptala celkem na dvě věci. První, s jakým výsledkem vláda projednala tu předlohu opoziční ČSSD o obecném referendu. A druhá, jestli bych vás mohla, pane premiére, poprosit jenom o reakci na tu plánovanou páteční akci odborů. Na tu demonstraci, kdy vlastně chtějí pochodem Prahou vyjádřit jakýsi svůj postoj, nesouhlas k těm korupčním aférám, které se tu objevují. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já začnu tím obecným referendem. Vláda zaujala nikoliv překvapivě negativní názor. My nepovažujeme, nejsme zastánci v rámci vládního programového prohlášení přímé obecné demokracie. Jakkoliv nevylučujeme referendum, ale náš názor je takový, že má-li být referendum, tak vždy má být ad hoc přijat speciální ústavní zákon, který to referendum umožní. Čili vláda většinově není zastáncem obecného referenda. Co se týče onoho pátečního pochodu nebo demonstrace odborů. Jsme svobodní lidé ve svobodné zemi, máme právo svobodně vyjádřit svůj názor, čili mají ho bezesporu i odborářští předáci. Jenom mě všichni tak trošku připomínají, tyhle ty najednou se rodící iniciativy, trošku takovou situaci někdy z konce května, nebo z konce dubna a počátku května 1945, kdy už bylo jasné, že válka bude vyhraná. V té chvíli se začali objevovat partyzáni, kteří jako kdyby začali bojovat ve chvíli, kdy bylo jasné, jak to dopadne. Čili tato vláda má jasnou protikorupční strategii, postupuje tímto směrem. Jsem přesvědčen, že kroky, které již vláda prakticky udělala, tak zúžily prostor pro korupci v této zemi, že ta situace je lepší, než byla před 2-3 lety a podobně. Koneckonců to, že dneska si kliknete na webové stránky každého ministerstva včetně tohoto úřadu a najdete tam kompletní znění smluv, které jsou uzavřeny ve veřejném řízení, kompletní dokumentaci. To před dvěma lety, před rokem a půl byla vyloučená věc. Dneska to je standard chování. To že byly zpřísněny tresty pro veřejné činitele za korupci, to že byl schválen nový zákon o veřejných zakázkách, který velmi významným způsobem zužuje prostor pro korupci, tak je vidět, že ty praktické kroky se dějí. Čili jsou to, jak říkám, protikorupční partyzáni z konce dubna 1945, když bylo jasné, jak válka dopadne.

TV Prima, Jakub Weinlich: Dobrý den, pane premiére, a také předsedo ODS. Já bych se vás rád zeptal na situaci tady na pražském magistrátu. Jednal jste se zástupci, s Borisem Šťastným, popřípadě s panem Svobodou o té situaci? Má pan Svoboda i nadále podporu ODS, vaší, coby primátor a je nějaké doporučení, jestli znovu se uchýlit případně ke koalici s ČSSD? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Přiznám se, pane redaktore, že trošku té vaší otázce nerozumím. Já jsem přece řekl naprosto jasně, zřetelně a hlasitě, jaký je můj postoj. Jednoznačně podporuji pana primátora Svobodu, že jsem vždycky, a to jsou dohledatelné výroky, před rokem preferoval koaliční uspořádání na pražské radnici složené z ODS a TOP 09. Já jsem nikdy nebyl fanouškem velkých koalic, takže já nemám důvod na svých slovech, která jsou, všeobecně veřejně zazněly, cokoliv měnit.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, nemáte-li další otázky. Prosím tedy ještě poslední. ČTK, Soňa Remešová.

ČTK, Soňa Remešová: Dobrý den. Já bych se chtěla ještě vrátit k tomu Temelínu. Ty veřejné diskuze budou součástí procesu EIA nebo SEA, přeshraničního posuzování vlivu, nebo budou...

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Budou to veřejné diskuze s relevantními odborníky, které budou probíhat na území těchto našich sousedních spřátelených států.

ČTK, Soňa Remešová: Takže nebudou nijak právně závazné?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Nejsou. Ani neexistuje žádný právní titul, to chci zdůraznit, na základě kterého my bychom byli povinni nebo tlačeni k tomu podobný krok udělat. My ho děláme sami, děláme ho jako vstřícné gesto, jako jasné gesto transparentnosti a jasné gesto toho, že chceme mít se svými sousedy dobré a přátelské sousedské vztahy.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkuji za pozornost. Hezký den.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji, hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 23. listopadu 2011

Související zprávy