Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

25. 7. 2018 9:50

Tisková konference po jednání vlády, 24. července 2018

Petra Doležalová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po jednání vlády. Vítám zde předsedu české vlády pana Andreje Babiše a také ministra spravedlnosti pana Jana Kněžínka. O úvodní slovo teď poprosím pana premiéra.

Andrej Babiš, předseda vlády: Takže dobrý den, dámy a pánové. My jsme tradičně začali jednání vlády evropskou agendou. Jednak jsem informoval kolegy o včerejším odeslání dopisu italskému premiérovi ohledně známé výměny názorů k migraci. Já se od zítřka zúčastním zahraniční cesty do Bavorska a Rakouska. De facto na pozvání bavorského ministerského předsedy Markuse Södera se zúčastním tradičního zahájení Wagnerova hudebního festivalu v Bayreuthu. Zároveň budu mít i bilaterální jednání s bavorským ministerským předsedou. V pátek pokračuji v Salzburgu, kde se zúčastním zahájení hudebního festivalu za účasti rakouského prezidenta. Je to na pozvání rakouského spolkového kancléře Sebastiana Kurze, se kterým budu mít i bilaterální jednání, a zároveň na tom festivalu budu mít bilaterální jednání s ministerskou předsedkyní vlády Theresou Mayovou a estonským předsedou vlády Jürim Ratasem.

My jsme v rámci evropské agendy řešili i nabídku naší pomoci  vzhledem k tomu, co se děje v Řecku a ve Švédsku. Do Švédska jsme nabídli konkrétně náš vrtulník, odpověď zatím nemáme. Co se týče Řecka, je to samozřejmě tragédie, co se tam děje, ale bylo nám řečeno, že v této chvíli Řecko v rámci systému CECIS, to je vlastně výměna informací mezi těmito krizovými systému, žádnou pomoc od nás nepotřebuje.

K normálnímu programu vlády: My jsme dnes probrali návrh nařízení vlády ohledně zveřejňování otevřených dat. Je to nové nařízení, které zvýší transparentnost fungování státní správy a dalších institucí, podpoří veřejnou kontrolu a přinese občanům i podnikatelům nové možnosti, ať už při výdělečné činnosti, v rámci studia či vědeckých účelů. Takže jsme se rozhodli zařadit 13 nových položek informací do režimu otevřených dat. Nově by měly být ve formě otevřených dat zveřejňovány informace ze seznamu znalců a tlumočníků, seznamu znaleckých ústavů, seznamu bank a poboček zahraničních bank působících na území České republiky, evidence registrovaných léčivých přípravků vedené Státním ústavem pro kontrolu léčiv a další věci: registru směnárníků, registru zdravotnických prostředků, základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí.

Dále jsme schválili nařízení vlády ohledně oborů specializačního vzdělávání. Jde v podstatě o označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí. Nový prováděcí předpis vydáváme v návaznosti na novelu zákona o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání. Změny se týkají hlavně obnoveného nelékařského povolání dětská sestra, k úpravám dochází i u vzdělávání v oblasti logopedie nebo v oboru zrakový terapeut a dalších.

Ohledně návrhu poslance Juchelky ke změně zákoníku práce, k tomu se vyjádří pan ministr Kněžínek. Dále jsme projednávali návrh poslance Juchelky a dalších na vydání zákona o státní sociální podpoře. K tomu jsme vydali neutrální stanovisko. Předkladatelé chtějí zakotvit nárok na jednorázovou výplatu nevyčerpané částky z celkové částky rodičovského příspěvku na nejmladší dítě v rodině v případě, že se namísto tohoto dítěte stane nejmladším dítětem v rodině další dítě. My k tomu máme samozřejmě připomínky, že ta konstrukce dávky nezohledňuje počet dětí, že znevýhodňuje nízkopříjmové skupiny obyvatel a další věci. Naše vláda určitě přijde s komplexním návrhem rodinné politiky na podporu vlastně vyšší porodnosti u nás. My jsme k tomu zaujali neutrální stanovisko a určitě ve sněmovně bude k tomu bohatá debata.

Ohledně návrhu poslanců – trestní zákoník, který vlastně předkládá návrh zákona, jak zvýšit ochranu zvířat prostřednictvím zpřísnění postihu nevhodného nakládání s nimi a kriminalizace dosavadních závažných přestupků včetně trestního postihu chovu zvířat v tzv. množírnách – jsme zaujali neutrální stanovisko.  Je tam celá řada legislativních nedostatků, nicméně si myslíme, že problematika ochrany zvířat je důležitá. Proto vlastně chceme o tom debatovat ve sněmovně.

Probírali jsme nelegální zaměstnávání cizinců. Samozřejmě v tom kontextu také mluvíme o nelegálním zaměstnávání našich občanů a dá se říci o takovém absurdním stavu, kdy máme větší počet volných pracovních míst než nezaměstnaných.

Vláda souhlasila s poskytnutím finančního daru Bosně a Hercegovině v rámci realizace programu Pomoc na místě. Jedná se de facto o pomoc v rámci solidarity se zeměmi, které jsou postiženy migrací. My jsme jim poskytovali dary už v minulosti, celkově dary balkánským zemím doposud činí více než 152 milionů korun.

Zákon o volbách. My si určitě myslíme, že je potřeba mít zákon, aby se mohlo hlasovat korespondenčně. Máme to i v programovém prohlášení vlády. K návrhu poslanců jsme zaujali neutrální stanovisko. Pan ministr to dovysvětlí. Ohledně novely zákona o EET jsme zaujali negativní stanovisko, protože ve sněmovně je náš návrh, jakým způsobem řešit EET pro ty nejmenší. Jsou tam jasná pravidla systému off-line, takže není tam ta povinnost EET. Tento zákon vlastně nezohledňuje to, že tam samozřejmě může docházet k dělení a optimalizaci tržeb, takže proto my máme podstatně lepší zákon, který je ve sněmovně, a k tomuto jsme zaujali negativní stanovisko.

Vláda schválila systemizaci, která nepředpokládá navyšování pracovních míst ani rozpočtu. Takže to byl poslední bod, respektive pan ministr mě doplní dalšími body.

My dnes máme v podstatě ještě speciální jednání. Víceméně jsme se rozhodli, že založíme takovou investiční radu, kde budou ministři, kterých se týkají především investice. Pracujeme nadále na tom desetiletém investičním plánu. V investiční radě by měl být ministr dopravy, životního prostředí, MMR, měl by tam být Svaz průmyslu, svaz stavebních firem, Hospodářská komora. Chceme samozřejmě řešit tři okruhy a to je bydlení, dopravní infrastruktura a hlavně legislativa, to znamená stavební zákon, který nám brání v tom, abychom rychleji stavěli. Dnes máme i radu ESIF ve 13 hodin, kde budeme řešit jednotlivé čerpání evropských peněz, ve kterém určitě mají jednotlivé rezorty rezervy a musí přidat, abychom vylepšili čerpání. Musíme ještě fakturačně zvládnout do konce roku asi 1,5 miliardy eur. Plus ještě dnes máme jednání na úrovni Ministerstva kultury, MMR a generální ředitelky Národního památkového ústavu, kde chci probírat možnosti dalšího čerpání evropských prostředků pro obnovu našich kulturních památek, kde celkově ten deficit činí až 95 miliard.

Petra Doležalová, tisková mluvčí Úřadu vlády ČR: Děkuji a o slovo požádám také ministra spravedlnosti pana Jana Kněžínka.

Jan Kněžínek, ministr spravedlnosti: Vážené dámy, vážení pánové, přeji vám dobrý den. Jak už pan premiér avizoval, na dnešní schůzi vlády bylo projednáváno několik stanovisek k poslaneckým návrhům. Konkrétně se jednalo tedy o šest materiálů, jejichž jsem byl předkladatelem. Některé z nich už zmínil pan premiér. Já se možná krátce pozastavím u návrhu pana poslance Aleše Juchelky a dalších na vydání novely zákoníku práce a některých dalších souvisejících předpisů, kde tato skupina poslanců navrhuje, aby se přejmenoval institut mateřské a rodičovské dovolené na mateřskou a rodičovskou péči, a tuto změnu tedy promítají do celkem pěti návrhů zákonů. My jsme o tom vedli poměrně širokou debatu o výhodách a nevýhodách takového řešení. Nakonec jsme se shodli na tom, že k tomuto návrhu zaujmeme nesouhlasné stanovisko, a to zejména z důvodu, že ten návrh není úplně dotažený do důsledků. Těch návrhů zákonů, ve kterých by bylo potřeba provést úpravu, je podstatně více. My jsme jich identifikovali jedenáct, na které předkladatelé zapomněli, a to byla jen taková letmá identifikace. To znamená, že návrh vykazuje v tomto směru určité nedostatky. Na druhou stranu Ministerstvo práce a sociálních věcí se určitě bude zabývat touto otázkou do budoucna, i v souvislosti s nástupem nové paní ministryně. Je to možná jedna z věcí, která tedy bude do budoucna zvážena, protože samozřejmě z věcného hlediska jsme se shodli na tom, že ono z podstaty věci nejde o dovolenou, ale skutečně jde o institut, který je určen k péči o dítě a měl by být tedy možná do budoucna takto označován. Ten další důvod je, že by to v tuto chvíli vyvolalo další administrativní náklady na straně zaměstnavatelů atd. Je to něco, co je poměrně zaužívané.

Dalším z návrhů, který určitě stojí za zmínku a který už zmínil pan premiér, je zmiňovaná novela trestního zákoníku, která se týká zpřísnění postihů za trestné činy týkající se zacházení se zvířaty. Jednak zpřísňuje postihy za týrání zvířat a jednak zavádí novou skutkovou podstatu chov zvířat v nevyhovujících podmínkách, což je úprava směřující proti těm tolik známým množírnám, které jsou jistým nešvarem České republiky. V obecné rovině vláda tento záměr podporuje, je si vědoma toho, že s touto věcí je potřeba něco dělat. V tomto případě zaujala vláda neutrální stanovisko, a to zase zejména z toho důvodu, že ten návrh vykazuje určité nedostatky. Zároveň padl závazek ze strany pana ministra zemědělství, že připraví poměrně rychle novelu, která upraví vůbec hmotněprávní podmínky chovu zvířat. Právní úpravu, která bude směřovat proti množírnám, a paralelně se tedy povede debata o této novele trestního zákoníku v Poslanecké sněmovně. Jednou z věcí, která asi stojí za zmínku a je to jeden z věcných důvodů, proč nemohla být plná podpora tohoto návrhu, je skutečnost, že by se poměrně obtížně vymáhal nový druh trestu, který poslanci navrhují zavést, a to je zákaz chovu a držení zvířat. On je to svého druhu zákaz činnosti. Když to přirovnám k takovému nejběžnějšímu zákazu činnosti, jako je zákaz řízení motorových vozidel, tak tam prostě ten pachatel zákaz má, je chycen za volantem a je jasné, že trest porušuje. U chovu domácích zvířat je to samozřejmě podstatně složitější, protože ten zákaz se dotýká i osob žijících ve společné domácnosti, což samozřejmě je na nějakou debatu, zdali je to adekvátní. Když to vezmu na příkladu: Na dvorku nějakého rodinného domu nepoznáte, komu vlastně ten pes, který tam právě pobíhá, patří. To jsou všechno věci, které je třeba promyslet a debatovat v dalším legislativním procesu, k čemuž bezesporu na parlamentní půdě dojde.

Další z návrhů, který je zajímavý, stojí za zmínku a ke kterému vláda zaujala také neutrální stanovisko, byť původně bylo navrhováno nesouhlasné, je zase návrh skupiny poslanců novelizující volební zákony a zavádějící to tzv. korespondenční hlasování, které vláda zase v obecné rovině podporuje a bude asi nápomocna případně nad nějakými úpravami takového zákona. Ministerstvo vnitra přislíbilo a má v plánu předložit vlastní návrh počátkem roku 2019. Důvodem neutrálního stanoviska jsou zase některé výhrady, pro které by ten systém podle názoru vlády nebyl v praxi úplně funkční. Problém je tady se lhůtami, které v zákoně zůstaly zachovány tak, jak platí dnes, což by v podstatě vedlo k tomu, že by se ty hlasovací lístky nepodařilo včas distribuovat k těm, kteří by měli hlasovat korespondenčně. Je tam problém s tím, že se nepočítá se situací, kdy se volby budou konat v jednom termínu. Je to v podstatě neřešitelné nebo neřeší to vůbec otázku druhého kola prezidentské volby, kdy lhůta mezi prvním a druhým kolem prezidentské volby je pouze 14 dnů atd. To znamená, cílem je, aby se přišlo z úrovně vlády s vlastním řešením.  Je to v působnosti Ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra na tom návrhu pracuje a měl by být předložen počátkem roku 2019.

Možná za zmínku stojí ještě návrh zákona, kterým se zrušují některé obsoletní zákony z roku 1919. To je návrh skupiny poslanců ODS, už druhý téhož názvu předložený v relativně krátké době. Vláda zaujala nesouhlasné stanovisko. V podstatě jsme se shodli, že zákony, které se dnes navrhuje zrušit, z nichž některé třeba řeší stažení oběživa rakousko-uherského, asi nikoho dnes nenapadne aplikovat. To znamená, že nevznikají tady v praxi asi nějaké výrazné pochybnosti. Jsou to zákony těsně po vzniku první československé republiky, kdy samozřejmě oběživo rakousko-uherské mělo smysl řešit, ale jak říkám, dnes už to asi nikoho netrápí a je to na nějakou akademickou debatu, jestli ty zákony jsou vůbec ještě dnes platné.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 24. července 2018

Související zprávy