Tiskové konference

8. 11. 2012 12:56

Tisková konference po jednání vlády, 8. listopadu 2012

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Začíná tisková konference po jednání vlády. Vítám předsedu vlády Petra Nečase a ministra průmyslu a obchodu Martina Kubu. Pane premiére, poprosím vás o úvodní vyjádření. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda ČR na svém dnešním zasedání se mimo jiné zabývala některými problémy, které souvisí s energetikou, proto je tady se mnou pan ministr průmyslu a obchodu Kuba. My jsme v prvé řadě vzali na vědomí aktualizaci Státní energetické koncepce ČR a uložili jsme předložit konečné znění dokumentu s výsledky posouzení vlivu na životní prostředí vládě k finálnímu schválení. Strategickou prioritou této koncepce je dosažení vyváženého mixu energetických zdrojů. Chceme také, aby 80 % výroby elektrické energie pocházelo z domácích zdrojů. Předpokládáme minimálně 50 % podíl jaderné energetiky na energetickém mixu. S poklesem podílu uhelné energetiky poměrně významným v tom dlouhodobém časovém horizontu do roku 2040, kde se bude uhelná energetika orientovat především na efektivní oblast teplárenství. Chci zdůraznit, že v této koncepci je dostavba dvou bloků Jaderné elektrárny Temelín, prodloužení životnosti všech čtyř dukovanských bloků a dostavba pátého bloku v Jaderné elektrárně Dukovany. Další podrobnosti k tomu řekne pan ministr průmyslu a obchodu.

Zrovna tak jsme dnes schválili aktualizaci Národního akčního plánu ČR pro energii z obnovitelných zdrojů. Chci zdůraznit, že počítáme s mírným navýšením podílu energie vyráběné z obnovitelných zdrojů v roce 2020 z 13,5 na 14 %. Ale to je pouze matematická operace, protože při kumulovaném výkonu obnovitelných zdrojů tím, že předpokládáme mírný pokles celkové spotřeby elektrické energie, tak mírně tento poměr naroste. Důraz bude kladen na maximální rozvoj takových druhů obnovitelných zdrojů, které nevyžadují provozní podporu, a také omezení rozvoje těch vůbec nejdražších podporovaných zdrojů, což jsou především solární elektrárny, biomasa a bioplyn. Opět podrobnosti řekne pan ministr průmyslu a obchodu.

Zabývali jsme se také analýzou řešení směřující ke zvýšení transparentnosti při nakládání s majetkem státu a územních samospráv a při realizaci výdajů z veřejných rozpočtů. Vláda vzala tento materiál pana ministra vnitra a pana ministra financí na vědomí a uložila ministrům financí a vnitra a místopředsedkyni vlády do 30. června příštího roku předložit návrh legislativního řešení. Materiál popisuje základní rozsah informací o nakládání s majetkem státu a územních samospráv, které by měly být zveřejňovány. Rozsah zveřejňovaných informací by měl umožnit dostatečně identifikovat následující údaje: kdo poskytuje finanční či nefinanční plnění na základě uzavřeného závazkového právního vztahu z veřejných rozpočtů, komu poskytuje toto určité plnění, co je poskytováno, v jaké hodnotě a výši, na základě jaké nabídky či poptávky ze strany státu či územně samosprávného celku došlo k uzavření právního úkonu. Jsme přesvědčeni, že tento krok přispěje k větší transparentnosti veřejných financí a opět bude dalším krokem k zúžení prostoru pro potenciální korupci při přidělování veřejných finančních zdrojů.

Takže pane ministře, k těm energetickým záležitostem, prosím.

Martin Kuba, ministr průmyslu a obchodu: Pane premiére, dámy a pánové. Vláda dnes schválila znění Státní energetické koncepce. My jsme vám ji již opakovaně představovali jako médiím. Tím jsme se snažili, aby prošla širokou veřejnou diskusí. Jsem velmi rád, že se nám podařilo postavit ji na základech, na kterých jsme se shodli s pracovní skupinou pod vedením pana profesora Pačese a paní předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Drábové. Pracovní skupina pracovala při našem ministerstvu, my jsme společně s nimi dolaďovali Státní energetickou koncepci tak, aby stála na racionálních fyzikálních principech, aby umožňovala českému průmyslu a české energetice uchovat racionální směr, konzervativní směr, který by umožňoval ceny elektrické energie i jiných energií v ČR udržet na přijatelných úrovních nejen pro průmysl, ale pro rodiny a občany této země. Mám pocit, že se to v daných dimenzích toho, jak jsme pracovali, podařilo. Skutečně, jak říkal pan premiér, počítáme s navýšením podílu výroby elektrické energie z jádra dostavbou třetího a čtvrtého bloku Jaderné elektrárny Temelín na nějakých zhruba 55 %, s velmi významnými kroky, které povedou k redukci podílu uhlí na výrobě energie v ČR z 60 % až na 20, tedy na dvě třetiny. Mezi ta opatření patří velmi zásadní změny v efektivitě těch zdrojů, ve kterých je uhlí spalováno. Budeme jasně definovat nejnižší, tedy minimální účinnost těchto zdrojů. Chceme zapojit spalování druhotného odpadu tak, jak je to standardní ve všech západních zemích, do výroby tepla v ČR. Toto všechno jsou kroky, které chceme realizovat. Jak správně zmiňoval pan předseda vlády, chceme zachovat velký podíl národních zdrojů, abychom uchovali tu, řekněme energetickou bezpečnost v správném slova smyslu, a toto všechno jsou kroky, které energetická koncepce v sobě obsahuje. Jsem velmi rád, že ji vláda takto vzala na vědomí, protože myslím, že je to dobrá zpráva pro český průmysl, který je tahounem české ekonomiky.

Co se týče té druhé zprávy, ta částečně souvisí s energetickou koncepcí, a je to Národní akční plán pro obnovitelné zdroje, který definuje závazky a cíle podílu výroby elektrické energie v jednotlivých obnovitelných zdrojích. Já musím říct, že i energetická koncepce počítá s nárůstem podílu výroby z obnovitelných zdrojů, ale my už nepočítáme s další zásadní podporou z veřejných prostředků. Energetická koncepce počítá s tím, že ty obnovitelné zdroje budou narůstat přirozeně tam, kam ten jejich vývoj půjde. Tzn., že je za chvíli najdeme na střechách většiny rodinných domků v momentě, kdy se majitelům vyplatí. To je přirozený rozvoj, který předpokládáme. Ale už nechceme vystavit českou ekonomiku a český průmysl tomu, že budou muset platit přehnaně vysoké ceny za elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Tady historicky došlo k velmi nešťastnému nastavení a my se právě tím Národním akčním plánem snažíme omezit, tedy zaříznout tu podporu od roku 2014 pro nejdražší obnovitelné zdroje a zamezit tomu nárůstu cen elektrické energie, který už pro některé sektory české ekonomiky a českého průmyslu je neúnosný. Týká se to zejména fotovoltaických elektráren, biomasy, bioplynových stanic, ale je faktem, a já jsem si dovolil informovat vládu, že jsme vedli jednání se zástupci zemědělců, s Agrární komorou ČR, s panem ministrem Bendlem o tom, že bioplynové stanice nejsou pouze zdrojem energie, ale jsou to řekněme projekty, které často vázány na živočišnou výrobu podporují udržení živočišné výroby na českém venkově, využívají produkty živočišné výroby a pokud se podaří vytvořit takový projekt, který využívá ty živočišné produkty, pokud bude u toho projektu využito teplo, které bioplynová stanice produkuje, a pokud budou vytvořena pracovní místa, tak chceme společně s Ministerstvem zemědělství hledat pro takovéto projekty podporu, která by ale nebyla dána ve formě výkupní ceny elektrické energie, ale která by byla dána investiční a provozní podporou takových projektů, které na českém venkově budou zajišťovat udržení živočišné výroby a tvorbu pracovních míst vázaných na proces bioplynové stanice. To je věc, kterou jsme v Národním akčním plánu chtěli, a myslím si, že je pro nás důležitá. Jinak zásadní signál pro český průmysl, velmi výrazně omezujeme tu podporu obnovitelných zdrojů od roku 2014, protože ji všichni ve vládě vnímáme jako věc, která enormně český průmysl zatěžuje. Děkuji.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. A nyní je prostor pro vaše dotazy.

Česká televize, Eva Davidová: Dobrý den. Pane premiére, dovolte mi prosím vrátit se k hlasování o církevních restitucích. Jednak se chci zeptat, měl tam být zapracován návrh poslance Doktora, podle kterého církve budou platit daň při prodeji majetku. O jaké daně konkrétně půjde a kdy by to zdanění prodávaného majetku mělo začít platit? Pak bych se zeptala na jednu spekulaci. Mluví se o tom, že za podporu církevních restitucí strana LIDEM prosadila některé personální změny ve vládě. Má jít o konec ministrů Dobeše nebo Vondry. Jestli to můžete potvrdit či vyvrátit? A potom bych vás poprosila o odpověď, proč prodej ČSA právě teď? Původně se mluvilo o prodeji ČSA až po restrukturalizaci v roce 2013. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Začnu u té daně u církevních restitucí. U všech restitucí byl zavedený princip, že první prodej je osvobozen od daně z převodu nemovitostí a daně z příjmu. My jsme se dohodli s panem poslancem Doktorem, že i vzhledem k situaci, která je v ekonomice ve veřejných rozpočtech, ponecháme u této restituce osvobození od daně z převodu nemovitostí a zrušíme osvobození od daně z příjmu. Já se budu chtít setkat se zástupci církví, jsem přesvědčen, že oni to pochopí. Nejde to proti principu narovnání vztahu mezi státem a církvemi. Čili zůstalo by nadále osvobození od daně z převodu nemovitostí, pouze by se zrušilo osvobození od daně z příjmu. Je to vedeno i situací ve veřejných rozpočtech, takto jsme to dohodli, čili pan poslanec Doktor připraví rychlý poslanecký návrh novely zákona. Ve chvíli, kdy vyjde tento návrh ve sbírce zákonů, aby bylo možné novelizovat konkrétní návrh s konkrétním číslem ve sbírce zákonů, a podle § 90, tzn., v prvním čtení ho dáme do Sněmovny tak, aby byl odhlasován, a jsem přesvědčen, že projde. Je to dílčí úprava tohoto návrhu a jsem přesvědčen, že představitelé církví tuto dílčí úpravu pochopí. Co se týče personálních změn, žádné personální změny si nikdo neprosadil, ani na to nemá nárok. A už vůbec ne u ministra z jiné politické strany. To je absolutní nonsens a v kuloárech se říká ledacos. Kdybych dal na to, co se povídá v kuloárech, tak bych tady dneska asi nestál, mimo jiné, ještě před pár dny. Za další ČSA, je to závažný problém. My jsme vždycky tvrdili, že po restrukturalizaci je dobré ten podnik prodat. Dlouhodobě je neúnosné za prvé, aby měl špatné hospodářské výsledky, tzn., aby byl v červených číslech. Za druhé, aby zůstal svým způsobem na krku státu. Teď v rámci Českého Aeroholdingu dochází k poměrně rychlé a razantní restrukturalizaci. My z té analýzy trhu některé možnosti vidíme jako otevřené a chceme využít okénko příležitosti pro nalezení strategického partnera. Nebudeme hledat finančního investora, hledáme strategického partnera. Tzn., toho, kdo skutečně provozuje aerolinie, je v příslušné alianci aerolinek, má dálkové lety apod. Chceme na základě analýz využít momentu, kdy máme pocit, že se otevřelo okénko příležitosti. Čímž neříkáme, že to bude dokončeno výběrem strategického partnera. Může to skončit také tím, že se nikdo nepřihlásí, nebo že nevybereme příslušného strategického partnera, ale dospěli jsme k názoru, že je správné se o to pokusit.

Mediafax, Soukup: Dobrý den. Já bych se chtěl zeptat. Pan Kalousek dnes nepředložil rozpočet, bylo to podle plánu? Kdy ho hodlá předložit, případně je to zdržení dáno tím, že v něm chce dělat ještě další změny?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pan Kalousek dnes nemohl předložit rozpočet, to je i technicky vyloučené. My budeme rozpočet s vysokou pravděpodobností projednávat a schvalovat za dva týdny. Předpokládám, že to bude už schválení. Vzhledem ke schválenému konsolidačnímu balíčku to bude rozpočet, který se bude velmi blížit rozpočtu, který byl vládou stažen. Tzn., rozpočet, který byl do Sněmovny poslán na konci září. Budou tam provedeny dílčí úpravy. Musíme vycházet z toho, že teď již bohužel máme k dispozici novou makroekonomickou prognózu, kde je ekonomický růst na příští rok nikoli 1 % HDP, ale 0,7 % HDP. Tzn., to snižuje příjmy jak v daňové oblasti, tak v odvodech na sociální zabezpečení, čili na příjmové straně státního rozpočtu. Plus schválená podoba konsolidačního balíčku vyřazuje na výdajové straně předpokládanou úsporu ve výši téměř 1,5 mld. korun, která měla být dána sloučením dávek na bydlení. Tyto dva aspekty musíme vzít v potaz, v tomto se bude upravovat ten rozpočet. Na druhé straně hledáme-li nějaké jiné způsoby na příjmové i výdajové straně, takže by víceméně s rozdílem zhruba 10 mld. to měl být velmi podobný návrh rozpočtu. Samozřejmě nevylučujeme v případě, že by se objevily některé dílčí otázky, tak mimořádné jednání vlády k rozpočtu. Ale jak jsem již řekl, počítáme za dva týdny, že bude rozpočet předložen do vlády a schválen tak, aby byl odeslán do Sněmovny a byl tam k 23. listopadu tak, jak rozhodla svým usnesením Poslanecká sněmovna Parlamentu.

ČTK, Jakub Dospiva: Já bych se ještě vrátil k tomu včerejšku. Hovořilo se o revizi koaliční smlouvy do konce roku. Co by se tam mělo revidovat, jak to bude vypadat?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Určitě jste zaznamenali naši víkendovou kongresovou diskusi, kdy se zdrcující většina řečníků včetně mě shodovala v tom, že je naprosto logické, aby ve druhé polovině vládnutí vláda vyhodnotila to, co i z časového hlediska je vůbec stihatelné, na co máme energii, na co máme politické možnosti, protože vládní programové prohlášení vycházelo z nějakého koaličního formátu. Ten se změnil, a také zmenšil, to je třeba realisticky přiznat. Za další, někde se již dostáváme mimo časové legislativní lhůty schválení některých kroků. Plus naprosto logicky každá rozumná vláda ve druhé polovině svého mandátu vyhodnotí své působení za tu první polovinu mandátu a zvolí jiné akcenty a jiné priority. Čili chceme toto mít hotovo do konce roku a jsme rádi, že se k tomuto kroku hlásí i naši koaliční partneři. Nebránil bych se podepsání. To že to bude vycházet ze stávající koaliční dohody, že tam formálně bude strana LIDEM, která měla svůj ustavující sjezd, protože do té doby v podstatě právně existovala v podobě nějakých přípravných orgánů. Ano, tyto technické věci tam mohou být dořešeny. Zda to bude dokument, který bude mít podobu doplňku, nebo který označíme za nový dokument, to já považuji za druhotnou otázku.

Reuters: Navázal bych na kolegu. Jednak jestli součástí té revize bude nějaká změna proporcí v rámci kabinetu, tzn., počtu zastoupení jednotlivých stran po změně poměrů? A jestli se dá říct některá z priorit, které připadají v úvahu pro druhou půlku mandátu?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To první nemohu ani vyloučit ani potvrdit, protože ještě ta jednání nezačala. Předesílám, trochu jsem v konfliktu zájmů, nepočítám s výměnou premiéra. To řeknu velmi otevřeně. Pan redaktor je zaskočen touto informací, je to bomba. Co se týče akcentu, chceme se zaměřit na kvalitní a kompetentní vládnutí. Takové, které vytváří prostor, abychom vedle stabilizace veřejných financí, kde chceme definitivně dostat deficity veřejných financí pod 3 % HDP, jsme se orientovali na podporu ekonomického růstu, ale bez fiskálních stimulů. Bude na to pamatovat již i rozpočet na příští rok, tzn., proti rozpočtu na letošní rok tam budou navýšeny výdaje na rozvoj dopravní infrastruktury, budou tam velmi solidní prostředky na vědu, výzkum a inovace, posílíme výdaje na školství v porovnání s letošním rokem. Chceme se zaměřit na podporu podnikatelského sektoru tak, aby měl prostor pro vytváření pracovních příležitostí, protože to vidíme jako klíčové téma následujících týdnů a měsíců. Chcete-li si promítnout další podrobnosti, stačí si vzít můj dokument Cesta k důvěře z kongresu. Asi tímto směrem půjdeme. Bude to koaličně dohodnutý materiál, takže jistě se svými koncepty, prioritami, akcenty přijdou i naši koaliční partneři.

Reuters: Jestli v těch prioritách zazní téma zahraniční, speciálně evropské politiky, protože Evropu pořád čeká dost zásadních kroků. Za 14 dní už je zase další summit, tak jestli tohle tam bude?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Samozřejmě že ano, protože v době, kdy jsme podepisovali koaliční smlouvu, tak něco jako fiskální kompakt, bankovní unie apod. nebylo na stole. Teď to na stole je.

Televize Prima: Dobrý den, pane premiére. Mě by zajímalo, jestli už tušíte, kdy by mohla být vláda opět kompletní? Myslím tím, jestli už jste mluvil s paní Müllerovou, popř. kdy navrhnete její jmenování panu prezidentovi? A druhá věc. Mluvil jste s panem prezidentem ohledně církevních restitucí? Chtěl po všech představitelích koalice resp. po šéfech koaličních stran jakési záruky. Jestli ty záruky, které jste mu poskytli, mu stačí?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Až bude dosaženo rozhodnutí o jmenování nového ministra práce a sociálních věcí nebo nové ministryně, tak to bezesporu veřejnosti sdělím. Za druhé, já jsem panu prezidentovi, který se na mě obrátil dopisem ve věci církevních restitucí, odpověděl také dopisem, který byl zveřejněn a který je k dispozici. Jsem přesvědčený, že ty záruky, které jsem uvedl v tom dopise, jsou dostatečné a považuji je za dostatečné.

MF Dnes: Když se vrátím k prioritám, které jste předestřel, tak pamatuji se, že jste často jmenoval, že by mezi nimi měla být i reforma vysokých škol. Co nejdůležitějšího na ní považujete a jestli se počítá se zápisným? To by byla další platba, která by se lidí dotkla.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Určitě mezi priority patří reforma vzdělávacího systému. My chceme, aby naše děti chodily do dobrých škol, tzn., chceme vytvořit podmínky pro zlepšování kvality základního, středního školství, počítáme s modernizací vysokého školství. Klíčový prvek je tam diversifikace vysokých škol. Teď nechci kritizovat média, ale to, že vy děláte vždy hlavní téma z podružné otázky typu zápisného, s tím já asi nic nenadělám. Já trvám na tom, že to není ta nejdůležitější otázka, jakkoli potřebujete něco na titulky. To klíčové je diversifikace vysokých škol, tzn. vytvoření tří kategorií vysokých škol. Tzn. vědeckovýzkumné univerzity, potom vzdělávací univerzity a profesně zaměřené vysoké školy. Znamená to více se zaměřit na bakalářské programy. Systém je nefunkční, když 80 % absolventů bakalářského studia nastupuje na magisterská studia. Také zpřísnění některých podmínek. Není žádný důvod platit bez závažných sociálních nebo zdravotních důvodů nějaké semestry navíc. Tzn. šest semestrů na bakaláře, deset semestrů dohromady na magistra. Tyto věci, které považujeme za klíčové.

Česká televize, Eva Davidová: Ještě, pane premiére, ohledně nového poslance, pana Pekárka. Proč ho ODS nevyloučila ze strany poté, co byl odsouzen, byť nepravomocně?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To je dotaz na místní sdružení v Kolíně a na oblastní sdružení v Kolíně. Já si myslím, že ten krok především v případě pravomocného rozhodnutí je nutný a trochu mě udivuje, že pan poslanec Pekárek nevyužil i institutu, který je ve stanovách pro podobnou situaci, tzn., pozastavení svého členství. My ho budeme přesvědčovat, aby to udělal a aby zrovna tak nepůsobil v poslaneckém klubu a vůbec ve Sněmovně. Já na jeho místě bych nikdy ten mandát nepřijal a musím říci, že jsme jeho rozhodnutím, že tento mandát přijal, byli zaskočeni. Na druhé straně pohybujeme se v rámci Ústavy. My nemáme možnosti, jak tomu zabránit, ten mandát vzniká Ústavou a automaticky.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, čas tiskové konference se naplnil. Děkujeme za dotazy, hezké odpoledne.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 8. listopadu 2012

Související zprávy