Tiskové konference

26. 8. 2011 16:20

Tisková konference po jednání vlády s hejtmany, 26. srpna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dobré odpoledne, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás přivítal na tiskové konferenci po dnešním společném jednání vlády a hejtmanů. Vítám zde předsedu vlády pana Petra Nečase a také Michala Haška, který je předsedou Asociace krajů ČR a hejtmanem Jihomoravského kraje. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes zasedala společně s Asociací krajů ČR, tedy s hejtmany, případně náměstky hejtmanů. My jsme se takto sešli i před rokem, sešli jsme se i dnes. Chci zdůraznit, že na řadu věcí máme podobné náhledy, na řadu rozdílné, tak v každém případě, přes zjevné odlišné stranické zabarvení jednání se celá debata odehrávala v čistě věcné, odborné rovině a já bych to chtěl ocenit, jako předseda vlády si toho velmi vážím. Probírali jsme sedm základních oblastí, zabývali jsme se sociální oblastí, problémem sociálních služeb, ale také převodu agendy městských úřadů na úřady práce. Otázkou dopravy, kde bylo jedno téma, kde je rozdílný pohled vlády a krajů, otázka tzv. Memoranda o financování dopravní obslužnosti. Zabývali jsme se také rozvojem infrastruktury. Třetím tématem byla problematika školství, kde jsme se zabývali hlavně financováním regionálního školství, ale také financováním sportu a čerpáním evropských fondů. Čtvrtou oblastí byla oblast zdravotnictví, kde jsme se zabývali úhradovou vyhláškou, problémem specializované péče, platového ohodnocení ve zdravotnictví a podobně. Pátou oblastí byla problematika evropských fondů, protože tady to vzhledem k regionálním operačním programům a kohezní politice vyžaduje úzkou spolupráci mezi kraji a vládou. Především jsme se zabývali přípravou nového programovacího období a také otázkou konkurenceschopnosti některých regionů. Naprosto se shodujeme, že naším cílem je získat z kohezní politiky EU co nejvíce financí, to je společný zájem krajů i vlády. Zabývali jsme se jako šestou oblastí problematikou IZS, zde chci zdůraznit, že na můj pokyn do návrhu státního rozpočtu bude zapracováno zvýšení provozních výdajů policie o 700 milionů korun a o 200 milionů na provozní prostředky HZS. Nehrozí tedy, že by byly rušeny místní oddělení policie nebo stanice hasičů. Posledním tématem byla otázka příspěvku na přenesený výkon státní správy, který dostávají kraje z rozpočtu, a také jsme v této oblasti diskutovali úvahy o případných změnách v rozpočtovém určení daní.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji, prosím o pár slov také pana předsedu Asociace krajů ČR.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Děkuji za slovo, dámy a pánové, potvrzuji, že to jednání, byť vyšlo na nejteplejší den v roce, jak jsme konstatovali s panem premiérem na začátku, tak bylo velmi korektní a skutečně odborné. Musím říci, že byla místa, kde jiskřilo názorově, to nepřekvapí, že začnu opravou. Ono možná, když pan premiér zmínil těch sedm témat, vypadá to jako suchý výčet někdy až možná nezajímavé agendy, ale opak je pravdou, protože jsme hovořili o klíčových veřejných službách, které jsou poskytovány v území, a i když máme jiné stranické tričko, tak vycházíme z premisy, že ČR spravujeme společně. Vláda na centrální úrovni, regionální reprezentace v regionech. Ale jsem také rád, že po několika dnech se ve vládních lavicích objevili i ministři za TOP 09, takže jednali jsme s kompletní vládní sestavou a určitě by bylo na škodu, kdyby…

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To se vám, pane hejtmane, nepodařilo, protože vy jste Davida Ratha nepřivedl.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Pane premiére, David Rath tu sice nebyl, zástupce Středočeského kraje ano. Ale až příště budete chtít, aby TOP přišla do práce, tak my vám to jako hejtmani zařídíme. Teď k těm odborným tématům. Dámy a pánové, nejvíce jiskřilo v oblasti dopravy, pan premiér to naznačil, v oblasti memoranda o dlouhodobém financování regionální dopravy. Já konstatuji, že naše právní pozice se zcela rozcházejí. Zatímco asociace si stojí za tím, že memorandum, které bylo schváleno Fischerovou vládou, je platným právním dokumentem a na jeho základě by vláda měla poskytnout ve státním rozpočtu prostředky na zajištění regionální železniční dopravy, ministr financí, který prezentoval vládní pozici, tak má jiný právní názor. Korektně jsme sdělili, že chceme postupovat soudní cestou, já jsem po skončení jednání dnes předal panu premiérovi, ministru financí a dopravy právní dokument, výzvu k plnění memoranda. Pokud vláda jaksi nebude konat v souladu s memorandem, jsme připraveni v příštích dnech se obrátit na soud. Nechceme věc dramatizovat, ale smlouvy by se měly dodržovat. Nejde jen o právní stanoviska. Fakticky jde o zajištění regionální dopravy a občané ČR se nemohou stát rukojmími právního sporu, jde o to, aby regionální železnice byla funkční a byla zajištěna mobilita pro pracující, lidi dojíždějící na úřady, do škol, nemocnic a podobně. V příštích týdnech poběží úkony jako sestavování grafikonu jízdních řádů pro rychlíky i regionální vlaky, ale visí tu i pochybnost v podobě výsledných čísel a ta může znamenat zúžení objednávky regionální železnice. Ohroženy mohou být i dotace, které byly poskytnuty ČD z fondu EU na modernizaci vozového parku. My jako hejtmani jsme přesvědčeni, že těchto 2,6 miliardy nemůže stát vládě za to, aby se tu odehrával takovýto souboj, kde ve finále nevyhraje nikdo, a prohrají občané ČR v podobě snížení dopravní obslužnosti. Hovořili jsme o financování dopravní infrastruktury. Musím říci, a konstatovali jsme to i na jednání s ministrem dopravy, že při respektu k rozpočtovým problémům podporujeme, aby pokračovala výstavba klíčové silniční a železniční infrastruktury. Jsme přesvědčeni, že regiony potřebují kvalitní dopravní infrastrukturu, je to jeden z prvků, na které se dívají investoři, a kvalitní infrastruktura bohužel zatím chybí. Přikláníme se k tomu, aby vláda maximálně možně posílila rozpočet SFDI a aby mohly být zahájeny a pokračovány dopravní stavby. Hovořili jsme o mýtném a vážících systémech na silnicích, protože nebude-li zavedeno mýtné na silnicích nižších tříd a bude pouze na dálnicích a silnicích I. třídy, vyžene to kamiony na silnice nižších tříd. Ty na to nejsou konstruovány, jsou v katastrofálním stavu, zatíží to životní prostředí a samozřejmě to významně sníží komfort pro občany v těch místech, kudy prochází silnice nižších tříd. Chceme kombinaci mýtného, vážících systémů a dalších možností docílit toho, že budeme regulovat těžkou nákladní dopravu a chceme, aby kraje, ať už bude v jejich čele kdokoliv, měly zdroj účelově vázaných prostředků, které budou investovány do obnovy a rozvoje krajské silniční sítě. Stručně sociální služby, my se obáváme o budoucnost terénních sociálních služeb, v příštím roce končí financování části projektu prevence z ESF a my chceme, aby tento výpadek byl nahrazen a nikoliv na vrub rozpočtů krajů. Dohodli jsme se s ministrem Drábkem na další komunikaci. Vláda hledá možnosti, jak přemístit část finančních prostředků v rámci fondů a zachovat možnost těchto individuálních projektů v oblasti sociální péče. Školství, s panem ministrem jsme diskutovali na téma zvýšených nákladů maturit, vznikne smíšená pracovní skupina, která reálně do posledního haléře vyhodnotí tyto požadavky, které vznesou kraje. Ministr přislíbil, že to bude řešit. Kraje chtějí být při tvorbě nového systému financování středního školství. Je to důležitá věc, systémová změna a my si neumíme představit, že by byla koncepčně připravena bez přímé participace zástupců krajů. Naopak, podali jsme informaci o tom, že v krajích dochází k optimalizaci sítě středních škol, je to logické, odpovídá to demografickému vývoji, i když to není populární, tak musím říci, že se chováme zodpovědně a nechceme do budoucna zatěžovat krajské rozpočty jako součást veřejných rozpočtů zbytečnými výdaji za poloprázdné školy a třídy. Jde nám o oborovou pestrost vzdělávání a zachování maximální kvality. Ve zdravotnictví platí, že kraje jednají s ministrem Hegerem o tzv. úhradové vyhlášce, je to klíčový dokument, kritizovali jsme, že se rozevírají nůžky mezi úhradami státem zřizovaných fakultních nemocnic a regionálních nemocnic. Chceme věřit, že toto bude minulostí. Že se podaří najít takové řešení, které bude na prvním místě akcentovat pacienta, kvalitu péče, její dostupnost, ale i kraje se budou podílet na projektu optimalizace akutní lůžkové sítě. Některé kraje už tímto směrem šly v dohodě s ministerstvem a pojišťovnami. Kohezní politika, potvrzuji, co řekl pan premiér, naším zájmem je, aby v příštím období 2014-2020 získala ČR co možná největší balík prostředků z EU, který bude využit k rozvoji naší země. Jde nám o to, aby regiony byly více konkurenceschopné, aby se zaváděla inovativní ekonomika a aby byly vyrovnávány disparity mezi regiony, například včetně výstavby klíčové infrastruktury. Na závěr jsme poděkovali panu premiérovi a ministru vnitra, že se podařilo najít dodatečné finanční prostředky a já beru vážně ujištění premiéra, které zaznělo na této konferenci, stejně jako ujištění ministra vnitra, že na základě tohoto kroku v příštím roce v ČR nebude zavřena žádná policejní stanice či stanice profesionálních hasičů. My jsme jako hejtmani měli vážnou obavu o fungování bezpečnostního systému ČR a jsme rádi, že se podařilo najít těch 900 milionů na provozní financování. Dámy a pánové, tolik ode mne komentář ke klíčovým bodům dnešního jednání. Děkuji.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Děkuji za úvodní vyjádření, dámy a pánové, nyní je prostor pro vaše otázky. Mediafax.

Mediafax: Dobrý den, já bych se zeptal, po dnešním jednání, jaké vidíte šance, že by se během jednání o rozpočtu mohly další miliardy přesunout do SFDI? Například VV byly toho názoru, že se zbytečně utrácí 8 mld na rekvalifikační kurzy, lepší by bylo utratit to na opravu dálnice D1? A ve středu jste na stejném místě mluvil o chemii mezi členy vlády, jaké to bylo dnes, mít TOP zpátky na vládě?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Musím říci, že ve středu jsem tady mluvil obecně o pracovních kolektivech a vzájemné chemii a že to hraje roli všude. Uvedl jsem příklad nejen vlády, ale i redakcí, kde také nepanují jen láskyplné vztahy, jak vím od řady z vás. Takže bych byl rád, kdyby to bylo bráno, jak jsem to skutečně řekl. Co se týče SFDI, musím říci, že je zájmem vlády pokračovat ve výstavbě páteřní dálniční sítě a sítě rychlostních silnic, má to výrazný rozměr konkurenceschopnosti naší země, a na druhou stranu vláda se neodchýlí od své politiky rozpočtové odpovědnosti, která přináší své ovoce. Chtěl bych připomenout středeční zvýšení ratingu ČR agenturou SP o dva stupně, což je v současné době bezprecedentní. Je vidět, že politika rozpočtové odpovědnosti přináší své praktické výsledky. Má to dopad na dluhovou službu, můžeme prodávat dluhopisy s nižší přirážkou, tak se snižují náklady dluhové služby. Rozpočet v tuto chvíli nebyl vládou projednáván, jsou stanoveny limity, které jsou pouze návrhem, na základě kterého vláda teprve rozhodne. Kterákoliv kapitola včetně SFDI může zůstat jak je, ale může se zvýšit či snížit. U každé kapitoly jsou otevřeny tři možnosti a bude o tom rozhodovat vláda svým hlasováním a posléze sněmovna. Co se týče údajů 8 mld na rekvalifikace, není tomu tak, to číslo je velmi nepřesné, jsou směšovány prostředky na aktivní politiku zaměstnanosti, z nichž část jde z národních prostředků, část z ESF. Výdaje na rekvalifikaci mají svůj význam, protože umožňují lidem neintegrovat se na trh práce a vedou k jejich aktivitě, protože my přeci nechceme, aby nezaměstnaní pouze seděli doma a pobírali dávky. Myslím, že je správné, aby byly možnosti, kdy mají veřejnou službu, prospěšné práce či rekvalifikace, protože to je udržuje v aktivitě a to je udržuje v jakési šanci vrátit se zpět. Tvrzení, že se vyhazují prostředky, neodpovídá pravdě.

Radiožurnál: Já bych se chtěla zeptat pana premiéra, pan Hašek říkal, že máte různé názory na platnost memoranda, proč podle vlády platné není?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že my máme rozdílné názory na právní závaznost tohoto dokumentu, to je trošku něco rozdílného. My jsme přesvědčeni, že to není dokument, který vládu zavazuje jinak než v podobě politické deklarace, protože to by byl nebezpečný precedens, to by znamenalo, že kterýkoliv jiný premiér může v budoucnu uzavřít memorandum s tou či onou zájmovou skupinou o tom, že se bude něco platit bez toho, aby to odsouhlasila sněmovna, která schvaluje rozpočet a stane se z toho právně vymahatelný mandatorní titul. To považujeme za nebezpečné. Řeknu otevřeně, každému premiérovi by se to líbilo, zavázat si zájmové skupiny, tu slíbit miliony či miliardy, to by se to premiérovalo, ale já bych to považoval za velice špatnou cestu a ten krok považuji za chybný. Nemá význam se přetlačovat v argumentaci, to nechť rozhodnou soudy.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Nicméně já si dovolím krátce komentovat, co řekl pan premiér. Tou zájmovou skupinou, jak řekl, jsou občané ČR. Prostě asociace a jednotlivé kraje uzavřely memorandum s vládou proto, aby byly poskytnuty veřejné prostředky z rozpočtu na fungování regionální železnice. Jestli si někdo myslí, že občané ČR jsou zájmová skupina a chce příklad toho memoranda použít k tomu, aby to zobecňoval, tak já musím proti takové interpretaci ostře protestovat. To memorandum vznikalo řadu měsíců, podílela se na něm vládní administrativa, tehdejší MF, tehdejší MD a my jsme přesvědčeni, že i současná vláda svými faktickými kroky potvrdila platnost memoranda. Vysvětlím jak. Vláda zcela v souladu s memorandem v návrhu rozpočtu počítala se sumou, která přesně na korunu odpovídala částce z memoranda. Vláda nikdy předtím než začal mít ministr Kalousek problémy kvůli Ústavnímu soudu a tomu, že byl zrušen zákon o zdanění stavebního spoření, nerozporovala právní závaznost tohoto memoranda a naopak se chovala v souladu s ním. Jsme přesvědčeni, že tyto faktické kroky vlády vyhodnotí soud jako to, že se vláda dobrovolně chovala v souladu s memorandem a nechceme nic jiného, než aby se tak chovala i nadále.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tady byl důkaz, že to opravdu zajiskřilo na jednání, tak to jiskří i na tiskové konferenci. Já jsem vždy zdůrazňoval, že vláda se bude pohybovat v rámci rozpočtových možností, proto mohla něco respektovat za nějakých podmínek, ty se změnily a změnily se i rozpočtové rámce. Logicky. I kraje musí hledat prostředky na regionální dopravu, nemůže to být pouze stát. Zatímco stát o 10 % snížil objem platů ve státním sektoru a zmrazil ho na 3 roky, tak v krajích objem platů pro úředníky neustále roste. Letos budou vyšší než vloni, před tím vyšší než předloni a tak dále. I kraje mají elegantní metodu udělat to stejně jako stát a snížit objem prostředků pro platy o 10 % a zmrazit to a hned budou prostředky pro financování regionální dopravy. Proto jsem mluvil o asociaci krajů jako o zájmové skupině. Jde-li o občany. Mohou to kraje udělat tímto způsobem, stejně jako stát. Stát to přežil, přežily by to i kraje.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: My, pane premiére, hledáme chytrá řešení, neděláme tupé škrty.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Škrty jsou někdy potřeba.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Ale my děláme i ty škrty, ale děláme je chytře.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Čili vůbec.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Nikoliv, před samotným memorandem v roce 2009 byl seškrtán objem regionální železnice o 12 %.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já teď mluvím o úřednících.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Prosím, další otázka, ČT.

ČT: Pane premiére, já mám dotaz k aktuální situaci na severu Čech. My jsme oslovili řadu neziskových organizací, které se touto otázkou zabývají, a od nich zaznívá silná kritika jak už směrem k paní zmocněnkyni tak k celé vládě. Podle nich vláda tu napjatou situaci nijak neřeší. Poprosila bych vás o reakci na toto obvinění.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že toto obvinění je poměrně laciné. Je evidentní, že tento problém má dlouhodobý charakter, nemá jednoduché řešení, je to otázka integrace a inkluze lidí. Mnoho z nich jsou cizí státní příslušníci, přijíždí ze Slovenska a podobně. Problém gradoval v poslední době i v bezpečnostní oblasti. Stát se mu věnuje i vláda, byl v této oblasti z pohledu veřejného pořádku nastolen klid a já jsem dnes o tom mluvil s panem ministrem vnitra, že ten důraz na zajištění pořádku a bezpečnosti tam musí být kladen. Policejní posily budou působit, vláda tomu pozornost věnuje. To, že vyřešení toho problému má dlouhodobější charakter, že je nutné mluvit o sociálním začleňování, možnostech, které umožní ten problém vyřešit nejen v bezpečnostní oblasti, to je jednoznačné. Kdekoliv se podíváte, tak je vidět, že problém podobných lokalit nemá jednoduchá řešení a já bych nazval tu kritiku za částečně oprávněnou, nikomu se to nelíbí, ale trošku akademickou.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Prosím, další otázka, PL.cz.

PL.cz: Prosím vás, otázka na oba pány, jestli jste hledali nějaké řešení, jestli jste o té problematice bezpečnostní jednali a došli jste k nějakým závěrům preventivního směru? Jak by se to dalo řešit do budoucna?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že explicitně jsme o tomto tématu nejednali, to téma má spíše lokální charakter, takže je na jednání představitelů ministerstva vnitra a měst a obcí z oblasti.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Na místě spíše bude, když se na místě k celé věci bude jednat s místním hejtmanem. Asociace krajů si nedělá patent na to, aby řídila dění ve všech částech ČR a navíc kompetenčně ta věc připadá státu. Není v kompetenci krajské samosprávy obnovovat veřejnou bezpečnost na konkrétním místě ČR.

PL.cz: Ale vy máte nejlepší přehled jako hejtmani, co se v kraji děje, tak předpokládala bych spolupráci s vládou, aby měla od vás informace, v tom smyslu jsem to myslela.

Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR: Vláda dostává informace, jak řekl pan premiér, přes bezpečnostní sbory, které jsou řízeny ministrem vnitra, a proto byl informován pan premiér ministrem. Je to o participaci konkrétního hejtmana kraje. Nebyla to věc, které jsme se explicitně věnovali jako vláda a 14 hejtmanů.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády: Dámy a pánové, nemáte-li další otázky, díky za pozornost. Hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády s hejtmany, 26. srpna 2011

Související zprávy