Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

29. 8. 2008 13:59

Tisková konference premiéra M. Topolánka a ministra spravedlnosti J. Pospíšila 29. 8 .2008

Upozornění: Text přepisu dosdu neprošel korekturou. Děkujeme za pochopení.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, já vás vítám na poslední zastávce pana premiéra po ministerstvech. Já vás vítá na ministerstvu spravedlnosti. Je tu se mnou ministr spravedlnosti pan Jiří Pospíšil a předseda vlády Mirek Topolánek. Předávám mu tímto slovo.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já nevím, co jsem komu provedl, že dostává m na těch ministerstvech hlavně dřevěné hračky. Já už si s dřevěným kačerem nehraji, ale je pravda, že je to velice milé. Tady jsem dostal žirafu. Od Vězeňské služby jsme dostal džbáneček . Vězni vyrábějí krásné věci. Já si myslím, že i to je úspěch naší vlády, že se zvýšila výrazně zaměstnanost vězňů, k tomu tady řekne Jiří Pospíšil nějaká čísla. Já si tedy odložím tu žirafu. Já myslím, že ta moje role na ministerstvu spravedlnosti při této inspekční návštěvě je poměrně jednoduchá. Ministerstvo spravedlnosti oproti minulým dobám, teď nechci hodnotit jednotlivé ministry ani vlády, udělalo největší skok, největší kus práce v celém systému soudnictví, justice v několika pohledech o tom bude hovořit pan ministr. Jak v té práci na kodexech, na základních zákonech, tak vytváření prostředí, zákon o soudech a soudcích a celá řada jiných norem. Tak na něčem, v čem patříme dnes k předním v Evropě, to je e-justice, elektronizace celého systému, kde naprosto cíleně po jednotlivých krocích buduje systém ve spolupráci s ministerstvem vnitra, abychom se dobrali systému elektronického spisu, elektronického vyšetřování a k tomu co by mělo zkvalitnit, zrychlit práci celého systému, celého trestního a soudního řízení a mělo by občanovi dát jistoty, že ta jeho věc bude souzena správně, rychle a průhledně. To je asi to hlavní, co by l cíl nebo úkol, který dostal pan ministr. Měl celou řadu úkolů. Ze všech těch úkolů je formálně zpožděn jediný a to je trestní řád a to stojí před ministerstvem, speciálně v příštím roce a to je naprosto obří a neuvěřitelná práce na základních kodexech celé legislativní soustavy. Pokud betu Ústavu jako zákon číslo jedna, tak všechny, které pokládám za základní kodexy, jsou předmětem usilovných prací, které by měly v příštím, možná přespříštím roce a možná v přespříštím představovat největší penzum práce. Je to občanský zákoník, obchodní zákoník a trestní řád. Tím jsme řekl, co nás čeká. Chci říct, že se podařilo i pomocí těch legislativních změn, které prošly parlamentem vrátit se k praxi, kterou pokládám já za správnou. To je praxe trestat méně ekonomické zločiny a více chránit zdraví. To znamená, v praxi řečeno, ta praxe socialistická, chránit majetek v socialistickém vlastnictví více než lidi před zločiny a tak dál. Ta se postupně měnila, ale nejrazantnější změna přišla v tomto funkčním období. Proto jsou vyšší tresty za vážné zločiny, za vraždu a menší nebo stejné za ekonomickou kriminalitu. Myslím si, že počin, který je revoluční po desítkách let, v tom posledním období jsme se z diskuse přesunuli k realizaci, je izolování nenapravitelných zločinců nebezpečných pro společnost do detenčních ústavů. Myslím, že detenční ústav v Brně plus pokračování náhradního, Opava, se s tou legislativní úpravou, která to umožňuje, je krok, který ocení ti, kteří přijdou pro nás, ale je to další revoluce v systému. Neexistence takových ústavů byla kritizována nejen odbornou veřejností, ale i tou laickou a celý systém, který funguje v zahraničí byl, řekl bych, vysněným cílem a došlo k realizaci. To, co je evidentní, co souvisí s personálním, ale spíše se systémovými a legislativními změnami, to je, že se dá dneska vyčíslit a změřit zrychlení práce soudů. V trestní oblasti se počet rozhodnutých případů okresních soudů snížil o pětinu. Což není legrace za tak krátké období, které je měřitelné. Doba občanského řízení před okresními soudy se v loňském roce oproti roku 2005 zkrátila o desetinu. Délka řízení obchodních sporů se v letošním roce zkrátila o 104 dní ve srovnání s rokem 2007. Ty čísla nikomu nic neříkají, ale znamenají na jedné straně zkvalitnění práce soudů a na druhé straně případné úspory, které z toho vyplývají a které umožní investovat ty peníze například do vězeňských zařízení, například do lepšího fungování v rámci elektronizace například do zkvalitnění vzdělávání soudců a podobně. Začínají se realizovat, a pokračuje to velmi rychle, co jsme slíbili a to je práce v minitýmech. Vytvářejí se minitýmy a je to projekt, který je úspěšný, umožňuje soustředit se na to hlavní a to je soudit. Přenechává část té agendy, kterou museli soudci zvládat sami na pracovníky justice. Růst nižších kvalifikací či na to specializované. Zvýšila se zaměstnanost vězňů. Z 50 % na více jak 60 %. Já jsem se byl podívat na Poticích, kde se buduje zařízení, které by to číslo mělo ještě radikálně zvýšit. Já vás můžu ubezpečit, že většina vězňů pracovat chce. Abychom mohli dosáhnout ještě vyšší zaměstnanosti a tím i dalšího snížení nákladů a také vyšší možnost návratu lidí, kteří z vězení odcházejí do civilního života, tak takové zařízení je nezbytně nutné a já ten projekt podporuji a doporučuji se tam podívat. Ten projekt je na etapy a je třeba najít peníze na takový typ projektů. Justice je díky e-justici pod daleko větší kontrolou. V kárných senátech nebudou zasedat jen soudci, ale také zástupci dalších právnických profesí. To je drobná změna, která přichází se zákonem o soudech a soudcích. Předsedové soudů ponesou větší manažerskou odpovědnost za výsledky. Zpřesnily se podmínky pro jejich jmenování i odvolání. Zpřísňuje se už ten dohled nad exekutory, což je bylo taky mediálně přetřásané ty případy. Já chci říct, že já jsem spokojen s prací ministerstva. Co nám chybí, to je čas. Práce na kodexu občanském zákoníku, myslím, trvaly 12 let. My jsme ty práce velmi urychlili a chceme to stihnout. Pokládám to za nejvyšší úkol toho příštího období, to je právě základ celé řady legislativní soustavy, to jsou základní kodexy. Děkuji za pozornost.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji předsedovi vlády. Slovo má ministr spravedlnosti.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Dobrý den, dámy a pánové, pan premiér již víceméně všechno řekl. Já mohu pouze potvrdit, že co tady prohlásil o ministerstvu spravedlnosti je pravda. Pouze snad doplňuji, že ta žirafa je výsledkem práce vězňů. Dneska nedělají pouze jednoduchou manuální práci, ale my zaměstnáváme i více a více vězňů a nabízíme více a více možností pracovat v sofistikovanějších oborech, například takováto, řekněme, náročná práce se dřevem. Jestli dovolíte, několik vět k resortu. My jsme již připravili a bylo přijato přes 20 zákonů za polovinu volebního období. To je velké množství předpisů. Ty klíčové pan premiér už zmínil. Je to například zákon o soudech a soudcích, který je v zásadě revolucí v oblasti tohoto práva. Je to největší novela v této oblasti od doby, kdy ten zákon byl přijat a poprvé zde byla přijat úprava, která dává jasná pravidla pro manažerský výkon předsedy soudu. Časové omezení mandátu s přísnější kárnou odpovědností. Ale přijaly se i zákony, které nejsou moc vidět. Úplně nový zákon o vyšších soudních úřednicích, který umožnil, aby vyšší soudní úředníci připravovali pro soudce podklady. Dělali jednoduchá procesní rozhodnutí a soudce, jak říkal pan premiér, měl prostor pro samotná rozhodování. Těch zákonů je 20, nechci je všechny jmenovat, jen některé příklady. Včera jsme, shodou okolností, otevírali s pány náměstky vysokoškolské studium vyšší úřední, které se bude realizovat na justiční škole v Kroměříži ve spolupráci s olomouckou právnickou fakultou. Nabízíme pro mladé lidi další formu vzdělávání a následné působení v justici. To, co nás čeká na podzim, abych říkal jasné věci, co jsou úkoly před námi. Na podzim máme v parlamentu dvě klíčové normy. Rozsáhlou novelu občanského soudního řádu. Je to nejrozsáhlejší novela za posledních deset let a ta má přinést takové věci pro justici revoluční, jako je povinná doručovací adresa, jako je, nebude se písemně protokolovat, ale přejdeme k elektronickému ukládání protokolů. Zjednodušíme odůvodňování rozsudků a tak dále. Bude to mít velký vliv na zpracování civilního řízení. A dále v parlamentu budeme projednávat v konečné podobě trestní zákoník. To jsou ty věci, které pan premiér říkal. Pokud tento zákoník projde a já doufám, že bude politická podpora nejen v koalici, ale případně i u opozičních stran tomuto klíčovému legislativnímu dílu. Opravdu nastanou změny ve formě trestání v České republice, zavedou se nové alternativní tresty. Bude to mít dlouhodobý vliv na desítky let dopředu na fungování české politiky. Co nás čeká příští rok a tím skončím, jenom to shrnu. Kodexy, to je klíčové, občanský zákoník, obchodní zákoník. My chceme udělat vše proto, aby tato vláda tyto návrhy nejen připravila, ale také je protlačila v parlamentu, protože pro naše občany mají klíčový význam. Ono to tak nevypadá, ale vy sami, Česká televize i jiné televize, dáváte reportáže o tom, jak se posílí práva občanů v oblasti dědění, vlastnění, možnosti uzavírání smluv. To jsou klíčové věci, které pro občana a jeho běžný život budou mít mimořádný význam. Nejsou to je n takové ty mediálně zajímavé věci jako jsou náhrady za ztrátu radosti z dovolené, které media zajímají, ale jsou to opravdu klíčové věci, které se občanů dotknou. Jinak, v tomto roce vypravíme z ministerstva klíčovou novelu zákona o soudních znalcích a tlumočnících, která přinese jasná a transparentní pravidla pro výkon těchto důležitých povolání . Od roku 1964, v době, kdy ten zákon byl přijat, nebyl pořádně novelizován a bude připravena, a též do parlamentu a vlády poslána druhá velká novela, ústřední novela jí říkáme, zákona o exekutorech, kde bude další posílení dohledu na výkon jejich činnosti. Například ten dohled budeme dávat i předsedům okresních soudů. Tolik stručně. Jenom poslední bod na závěr k ministerstvu. Byl jsem mile překvapen, když hodnotím chod ministerstva a jednotlivé odbory, tak na například naší vlády se zdvojnásobili, dokonce někdy ztrojnásobily počty žalob, které podáváme v kárném řízení na jednotlivé soudce. Je to důkaz toho, že dohled ministerstva je efektivnější, kvalitnější a i tyto aspekty mají vliv na to, že soudy pracují rychleji a efektivněji. Tolik o plánech na příští pololetí a já doufám, že se nám podaří ty klíčové věci a to je, jak říká pan premiér, občanský zákoník prosadit. Je ještě celá řada dalších zákonů typu zákon o státním zastupitelství a jiné věci, které půjdou do parlamentu. Já jsme opravdu jmenoval ty klíčové.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji ministru spravedlnosti. Česká televize.

Zina Plchová, Česká televize: Pane ministře, pan premiér tu mluvil o detenčních ústavech jako o jedné z těch důležitých novinek v českém právním systému. Několikrát jste žádali o peníze ministerstvo financí, zatím, podle mých informací, není zaručeno financování na příští rok. Dostanete nějakou záruku, že od příštího roku budou peníze na zajištění jejich provozu?

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Tak provoz bude zajištěn. My jako pravicová vláda volíme řešení, které je úsporné k penězům daňových poplatníků a je takové, že dojde k výrazné revoluci v oblasti Justiční stráže, protože ČR na velikost republiky má mimořádně velikou justiční stráž. Dojde k restrukturalizaci a racionalizaci. Tabulky, které ušetříme, budou přesunuty například do oblasti detenčních ústavů. Již jsem rozhodl o tom, že 70 volných míst, které má Justiční stráž a nejsou obsazena, budou přesunuta do detenčních ústavů a na zajištění provozu těch dvou ústavů, o kterých mluvil pan premiér, Opava, Brno, má právě těch 70 tabulek stačit. Peníze zajištěny budou, teď je na vězeňské službě, aby se zaměřila na kvalitu a strukturu personálního sboru těch, kteří pečovat o chovance, klienty detenčních ústavů. Tady vycházíme z bavorské a rakouské zkušenosti.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, doplňující otázka.

Zina Plchová, Česká televize: Otázka na pana premiéra, která se tady netýká této agendy. Jestli byste se mohl vyjádřit k případu Miloše Patery, poslance ODS, který podle dnešního Práva měl zamlčet, ,že je členem dozorčí rady společnosti, která při porcování medvěda získala až pětimilionovou dotaci. On pracoval na udělení této dotace. Jestli s ním to budete řešit jako strana, případně, jestli z toho vyvodíte nějaké důsledky?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já si myslím, že celé porcování medvěda je založeno na podobných příbězích. Já s ním bytostně nesouhlasím, nicméně, parlament má nedílné právo takovým způsobem rozhodovat a jednotlivé případy neřeším,. Tento případ neznám, seznámím se s ním a uvidím, jestli je to zřetele hodné či je to standardní negativní příběh schvalování rozpočtu. Musím říct, že systémový nástroj, který jsme hledali, který by zamezil porcování medvědy, neexistuje. Parlament může rozhodnout téměř cokoliv a proto ta tendence, kterou jsme zvolili a to je snižování množství peníz, které takto unikají. Myslím že s 5 miliard předloni a loni 2,5 miliard pro letošní rok chceme, jestli se to podaří a poslanci to budou respektovat, na 1,5 miliardy. To, že to jsou nesystémové kroky, ukazuje i ten případ, který já neznám a to je případ té společnosti, která využila poslance proto, aby tu dotaci získala. Já si nemyslím, že je to trestné, je to eticky určitě pochybné.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, Z1.

Z1: Já bych se chtěla zeptat, vy jste měl připravit vládní návrh zákona o přímé volbě prezidenta, v jaké je to teď fázi? Jak to vypadá?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Bavili jsme se o tom. Přímá volba prezidenta je připravena ve třech variantách, která bude předložena politické diskusi. Je to připraveno ve variantě klasický jednokolový systém. Dvoukolový francouzský a dvoukolový á la náš Senát. Což asi není nic nového. Je to připraveno v podobě, která už tu diskusi umožňuje. Pokud se mne budete ptát, kterou variantu upřednostňuji, tak o mě je dlouhodobě známo, že jsem proti přímé volbě.

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: jak bylo řečeno. Tři varianty jsou napsány. Teď se vyhodnocují připomínky a pak ten návrh odejde do vlády. je připraven pro formální dokončení legislativního procesu.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz. Mladá fronta.

Mladá fronta Dnes: Dobrý den. Jestli mohu ještě k tomu návrhu. Jestli tu volbu prezidenta přijmete jako dvoukolový francouzský, jaká by byla hranice postupu kandidátů do druhého kola?

Jiří Pospíšil, ministr spravedlnosti: Necháváme tam 12,5 %. Ale je to otázka proklitické diskuse. Není žádný důvod, proč by mělo být 12, 15 nebo 20 %.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem obecně proti volebnímu inženýrství jakéhokoliv typu. Co aspoň trochu funguje, tak má zůstat. Nicméně, právě ta francouzská varianta je něco, co bych přes srdce přenesl.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Česká televize.

Zina Plchová, Česká televize: Jestli mohu ještě jeden dotaz, který se týká informací v médiích o vaší schůzce s Danou Kuchtovou. Ujistila vás například o tom, že...

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem se nesetkal s Danou Kuchtovou.

Zina Plchová, Česká televize: Ty informací v médiích jsou tedy nepravdivé?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já nevím, odkud pocházejí informace z médií, ale pan Kopecký možná ví víc k té schůzce a ke všemu.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Ještě nějaký dotaz? Prima.

Televize Prima: Pane premiére, končíte svoji cestu po ministerstvech pomalu.vy jste říkal, že byste měl, naznačil jste, že Tomáš Julínek je (...), můžete říci, kolika, jestli jste mluvili o výměnách? Mám na mysli třeba pana Ježka. A zda budete v podobném turné pokračovat někdy příště? Děkuji.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Pokud sledujete tu moji politickou kariéru na různých stupních, včetně předsedy vlády, tak musíte vědět, že nezasahuji a neingeneruji do kompetencí, které mi nepatří. To znamená, jestli bude někdo měnit nějakého náměstka, je to jeho kompetence, jeho pravomoc. Já mu do ní nebudu zasahovat. A to se týká i ředitele Národní knihovny ježka. Myslím, že to pan ministr Jehlička řekl včera zcela jasně. Každý pracovník na jakémkoliv stupni pokud pochybí, a on o tom bude přesvědčen, tak nemá své místo pod penzí. Což se možná týkalo i tohoto případu. Já jsem ani definitivně neřekl, že nebude měnit žádného ministra. Já v této chvíli po té inspekční cestě jsem si zevšeobecnil celou řadu poznatků. Ta ministerstva jsem měl možnost poznat detailněji, včetně celých kolektivů těch lidí. Mám pozitivní i negativní výstupy, které si nechám pro sebe.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, dotaz ještě nějaký? Děkujeme, nashledanou.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Ani žádný ministr nemá své místo pod penzí. Nashledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty