Tiskové konference

29. 8. 2008 14:32

Tisková konference premiéra M. Topolánka a předsedy Legislativní rady vlády Cyrila Svobody 29. 8 .2008

Upozornění: Text přepisu dosud neprošel korekturou. Děkujeme za pochopení.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, dnes již potřetí. Já vás vítám na poslední zastávce pana premiéra po ministerstvech. Dnes jsme navštívili legislativní radu vlády a proto je zde s námi ministr a předseda legislativní rady vlády pan Cyril Svoboda, kterého vítám. Předseda vlády Mirek Topolánek má jako vždy úvodní slovo. A také ho tu vítám.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Dobrý den, mě napadlo, že bych mohl dneska oznámit, že v rámci pravidelného cyklu i po této návštěvě jsem začal zase znovu u toho prvního ministerstva, jestli mezitím všechno, co jsem ji vytkl napravili. Ale nechci o tom žertovat. Já jsem dlouho váhal, jestli vůbec půjdeme na legislativní radu vlády. Přestože má svého ministra, je to výsostně obslužný orgán, velmi nezávislý, což je dobře. Nicméně, protože se ta práce daří a dá se i trochu zevšeobecnit a můžeme se bavit i o jiných věcech, které se týká činnost ministra a Legislativní rady vlády, tak jsem nakonec tuto návštěvu s Cyrilem Svobodou dohodl. Chci říct, že my máme i z evropského kontextu hodnocenou a vnímanou Legislativní radu vlády. nebo tento orgán, který je řešen v různých systémech jinak, jako jednu z nejlepších. Co bych k tomu dodal. Nejenom, že je hodnocena jako jedna z nejlepších, ale ona i v těch kompetencích, které má, funguje velmi dobře. Kdybych o tom chtěl trochu žertovat, tak, já jsem to už říkal Cyrilovi, paradoxně na vládě mé rozhodování jako předsedy vlády ovlivňují daleko více ministři za KDU-ČSL, protože když se jedná o finanční věci, tak mrknu po oku doleva na Miroslava Kalouska a jeho kývnutí hlavou mě ve většině případů přesvědčí a pokud se jedná o jakýkoliv legislativní problém, tak má naprosto dominantní postavení Cyril Svoboda. Což se asi nebude líbit členům mé strany, ale je to pravda. K věcem, které já nechám Cyrilovi, aby vůbec popsal tu činnost, musím říct, že jak v připomínkování a nalezení legislativní čistoty našich vlastních legislativních návrhů, což jsou zákony, ale i nařízení a všechny akty, které vláda vydává, je naprosto dominantní role této rady vlády, kde je 29 členů. Ten odbor kompatibility, takže řešíme problémy s kompatibilitou. Už jsem o tom mluvil na ministerstvu zdravotnictví, kde se tomuto ministerstvu podařilo stáhnout ten velký problém, kde hrozily penalizace, infreeschment. Postihy za neimplementování příslušné směrnice. Druhá a třetí věc, že vlastně pomáhají při implementaci. Tady je první trochu problém,na který jsme narazili a která budeme muset řešit postupně a to je vyjednávání o nových směrnicích na úrovni úředníků jednotlivých resortů. Někdy nedochází s ministerstvem, či tím útvarem Alexandra Vondry k nějakému, řekl bych střešnímu pohledu na věcnou problematiku a někdy při těch vyjednáváních není konzultována Legislativní rada vlády, aby ta norma v té podobě, jak se vyjedná, byla vůbec implementována do našeho právního řádu. Klíčovou rli sehrává legislativní rada vlády v otázkách poslaneckých návrhů, obecně, parlamentních návrhů. Tady je na velkou diskusi, jestli by se nehodila změna jednacího řádu. Jeden poslanec, speciálně při uspořádání, které je dnes, má větší váhu než celý Senát a celá vláda udělat jakýkoliv pozměňovací návrh, který v této chvíli neprojde vládou, neprojde legislativní radou vlády. Často komplikuje tu příslušnou normu. Někdy jí deformuje a dává jí jiný smysl. To je diskuse, kterou vedeme. Role při návrzích, které procházejí LRV, to jsou poslanecké a senátní návrhy je klíčová, protože na vládě je to právě ministr Legislativní rady vlády, který tyto návrhy připomínkuje a dává návrh na stanovisko vlády a podobně. Musím říct, že Legislativní rada vlády, kde ten status schveluje vláda, jak jsem řekl, je tam 29 odborníků, se stala oproti minulé době se zvýšila prestiž členství v této legislativní radě vlády a ta kombinace lidí, jak mladých, protože problematiky speciálně finanční trhy, e-goverment, celá řada norem, si vyžaduje úplně jiný typ vzdělání, nejenom právní, tak kombinace s rutinéry. Lidmi, kteří procházejí celou tou polistopadovou érou. Vzpomněl bych možná doktora Bělinu, to je takový typický příklad. Ta kombinace je velmi dobrá a já jsem s prací legislativní rady vlády spokojen. Cyril Svoboda ví, že se snad ještě nestalo, že bych jeho názor neakceptoval. To je z mého pohledu v zásadě všechno. Já bych nechal prostor Cyrilovi Svobodovi, protože dva úkoly, které vyplývají z Programového prohlášení. Ten první je úkol zahájit diskusi o změně Ústavy ČR, aby umožňovala přímou volbu prezidenta republiky, je řešen ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti a my jsme před chvílí na tiskové konferenci slyšeli, že je připraveno a můžeme je dát k politické a veřejné diskusi. Ten druhý úkol je připravit úpravu legislativních pravidel vlády, aby zprůhlednila proces přijímání jednotlivých norem a právních předpisů , ten je splněn a proto z tohoto pohledu je hodnocení v rámci Evropské unie jako jedenz nejlépe fungujících systémů v této oblasti. prosím.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Děkuji za to, že jsme se setkali. Sice poslední, ale možná proto to bylo příjemné setkání s panem premiérem. Jsem velmi rád, že se tímto ocenila i práce nejenom Legislativní rady vlády, ale celého aparátu, který pracuje pro legislativní radu. My sledujeme s velkým zájmem to, aby bylo méně předpisů, aby byly průhlednější, aby byly jednodušší. A aby se ten proces zpomalil, aby více lidí do toho procesu vidělo. To je nekončící příběh. To nikdy neskončí, protože vždycky tento západ bude a vždycky bude i velký tlak na to, že některý předpis musí být přijat a schválen rychleji. Tento zápas potrvá a je důležité, aby Legislativní rada měla onu autoritu jako nezávislý na politických stranách. Orgán, který se na to kouká vždy z toho pohledu legislativního. Vláda má a musí mít poslední slovo. V tom je výhoda toho našeho systému, že legislativní rada poradí vládě, ale vláda rozhodne. Proto ten systém je tak efektivní a proto je dobře hodnocen i v EU, protože to je ideální kombinace nezávislého pohledu, který ale nebrání tomu, aby vláda nakonec rozhodla sama. Legislativní rada se schází pravidelně, vždy jednou za 14 dnů, takže všichni, kteří slouží vlasti v legislativní radě a říkám, bez odměny, podle ani nemají mít nárok na žádnou odměnu, tak slouží vlasti tím, že se jednou za 14 dní sejdou a posuzují tyto návrhy. Legislativní rada tímto posoudila zatím 58 zákonů, což se její jako ne mnoho, ale když si vezmeme, jak některé zákony jsou rozsáhlé, tak je to práce dobrá a v mezičase pracují tzv. pracovní komise legislativní rady a ty posoudili k dnešnímu dni 170 návrhů zákonů a 200 vyhlášek a nařízení vlády. ty zasedají mnohem častěji a velmi efektivně. V našem tým je mnoho mladých lidí, obzvláště se zabývají kompatibilitou. Jsou to lidé, kteří mají znalost cizích jazyků, mají vzdělání jedné či dvou vysokých škol. Pracujeme s novým týmem, týmem lidí, kteří jsou velmi připraveni do toho, aby zvládli úkol právě implementace práva Evropských společenství do České republiky. Zároveň máme také v našich řadách zkušené legislativce, jak o nich mluvil pan premiér. To jsou ti, kteří umějí velmi dobře tu rutinu přípravy zákonů a v tomto ohledu jsou neocenitelní. Konečně, náš útvar také rozhoduje o gesci. Rozhoduje o tom, které ministerstvo a jak má implementovat předpisy do českého právního prostředí a zase, záleží jenom na tom, aby těch předpisů bylo co nejméně. I když, jak jsme řekl, bude to nekončící proces, protože ten tlak bude vždy z obou dvou směrů, ale v tomto ohledu budeme nadále plnit onu roli toho, kdo sleduje ty předpisy z pohledu, abychom sloužili občanům a nezatěžovali více, než je zapotřebí. Děkuji.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Nyní je prostor pro vaše dotazy. Česká televize.

Česká televize: Pane premiére, vy jste řekl na svých inspekčních cestách říkal, že neznámkujete své ministry. Mohl byste přesto, když toto je ta poslední inspekce, kde jste byl velmi spokojen a kde ta spokojenost byla menší?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já se této chyby nedopustím. A už jsem to řekl na začátku. Já myslím, že to hodnocení vlády je někde na úrovni 2+. Jednotlivý ministři se pohybují od 1- do 3-. To znamená, jestli to vezmu vysokoškolsky, teprve čtyřka znamená odchod. Takže jsem signalizoval, žádný ministr neodejde a já se nedopustím té chyb, kdo dostal jedna mínus a kdo dostal 3-.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Ještě dotaz. Prosím.

Dotaz: Dotaz na pana Svobodu. Týká se to pana Ježka. Co on k tomu říká? Jestli může nějakým způsobem na toto reagovat.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Pan Ježek není členem Legislativní rady vlády. Potom vám asi odpovím speciálně. Myslím, že bychom neměl tiskovou konferenci zatěžovat tím, co je čistě stranické téma. Myslím, že je to otázka, kterou položte potom na tiskové konferenci KDU-ČSL, protože bychom to zanesli někam jinam, kam to nepatří. To nemá s naším tématem nic společného.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To je dobrá odpověď. Využiji klasika. Kterého ježka máte na mysli? Já znám dva. Jeden je bývalý trenér fotbalové reprezentace, bohužel již zesnulý a ten druhý je bývalý předseda Fondu národního majetku, kterého z nich myslíte?

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji, další dotaz. Právo.

Právo: pane premiére, já bych upřesnila, že se jedná o Ježka z Národní knihovny. Chtěla jsem se zeptat, když jste včera jednal s panem ministrem jehličkou, jestli vám třeba naznačil, že odvolání tohoto člověka je na spadnutí? Druhá otázka,l jestli ještě můžu. Koalice měla do konce srpna jednat o provozu kamionů. Jestli to stihnete a vzhledem k tomu ,ž je sjezd zelených. Děkuji.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Konec srpna je v tomto případě někdy v první dekádě září. Ten důvod je celkem evidentní. Čekal jsem na všechny analýzy, které mám nyní k dispozici a také jsem hledal ten patřičný čas, kdy k tomu dojde. Já jsme velmi volně identifikoval konec srpna jako termín jednání. Myslím si, že od té doby, co jsem jednal s Česmadem se stala spousta věcí a já chci to jednání vést korektně. To je odpověď na druhou otázku. Ta první. Už jsem na minulé tiskové konferenci řekl, že pan ministr Jehlička sám na tiskové konferenci uvedl, že v této chvíli nebude říkat nic konkrétního k tomu, který z jeho lidí má či nemá odejít, ale že každý z jeho lidí, pokud se u něho prokáže pochybění, nemá své místo jisté. Já si myslím, že nebudu říkat nic víc. Navíc to není moje odpovědnost a myslím si, že nemám zasahovat do práce svých ministrů v personálních otázkách.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Česká televize, potom Prima.

Česká televize: Já bych si dovolil ještě otázku k jinému tématu. Pane premiére, ministr Liška vás včera požádal o navýšení rozpočtu pro vysoké školy o dvě miliardy, už víte, co mu odpovíte? Jestli mu vyhovíte?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Kdyby to nebylo vážné, tak bych se tomu trochu smál, protože každý kdo zná skladbu státního rozpočtu ví, že pro letošní rok měl rozpočet tohoto ministerstva zhruba, ty čísla si nepamatuji přesně, 119 miliard korun. Ten byl navýšen o 1,5 miliardy a na příští rok je v tom rozpočtovém plánu, který ještě není schválen zhruba 133 miliard. Abychom si udělali představu jakou částku ten ministr pracuje volně v rámci priorit, tak 59 miliard jsou platy. 9,5 miliardy mu Rada pro vědu a výzkum, kterou vedu předurčuje finance na vědu a výzkum. Když si dopočteme ten zbytek, tak vidíte, že mu zbývá velký prostor pro realizaci priority ministerstva. Pokud je, a to je, prioritou vysoké školství, nemůže ministr říct a nemůže to být pravda, že mu na tuto prioritu chybí dvě miliardy. Připouštím, že můžou chybět někde jinde, ale já vylučuji, že by chyběli dvě miliardy na vysoké školství. To ať vyhodí ty rozpočtáře.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Prima, prosím.

Televize Prima: Pane ministře, jste poslední zastávkou pana premiéra. Zvažoval, zda za vámi přijde, necítíte se být tedy tím posledním mužem ve vládě? Pak si dovolím ještě jednu stranickou, ukazuje se, že sociální demokraté budou mít nejdražší předvolební kampaň. Nevyprovokuje vás to k větším investicím? Myslíte si, že výše té investice je úměrná volebnímu výsledku? Děkuji.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Které investice myslírte?

Televize Prima: Do předvolební kampaně.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Naše?

Televize Prima: Obecně.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já jsem už jsem jasně poznamenal a odpovím za Cyrila, protože jemu se na to bude odpovídat špatně. Jeho význam ve vládě je daleko vyšší než si kdokoliv myslí. Právě proto, že má mou absolutní důvěru a ve 100 % případů při jeho návrzích se mu dostává sluchu. To není pravda. Legislativní rada vlády je více nezávislá jak jiné orgány. Ministr pro LRV je klíčovým člověkem vlády, jinak bychom vůbec nemohli fungovat. K té druhé otázce. Já abych řekl pravdu, tak ani přesně nevím, kolik moje strana dala na tyto volby. Určitě taky dost, o tom nepochybuji. Určitě dvakrát víc, než je potřeba. Protože jak je známo, 50 % prostředků vložených do reklamy je zcela neefektivních a jediným problémem je, že nikdo neví, kterých 50 %. Druhá část té odpovědi souvisí s mým dlouhodobým přesvědčením, že stejně jak v Británii a v anglosaských zemích mají být výdaje na kampaně nějak limitovány a mají být velmi úzkostlivě sledovány. To se u nás nepodařilo. Je možné je dělat obří kampaně. Mě to nechává zcela chladným, protože na rozdíl od občanů anglosaských zemí mi připadají Češi flexibilnější, cyničtější vzhledem k těm kampaním a udělají si svůj názor sami.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Pane ministře. I na vás byl dotaz.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: tak to už bylo zodpovězeno panem premiérem. Nevím, co bych k tomu měl dodat. Protože znovu říkám. My jsem trochu atypický útvar, protože jsme útvar, který je nezávislý. My nemáme žádnou rozpočtovou kapitolu. My nerealizujeme některé projekty. My jsme servisem pro vládu jako celek. My jsme servisem pro každého ministra. V tomto ohledu je jasné, že legislativní rada ajejí činnsot je mnohem více vidět směrem dovnitř vlády než vně. To neznamená, že ta práce nemá hodnotu. Ta práce má hodnotu velkou. Znovu říkám, jsem rád, že jsem mezi těmi, kteří rádi slouží své vlasti. Já v tomto souhlasím s panem předsedu vlády. Já chci jenom říct, že byli ti, kteří se dostali do senátu za několik desítek tisíc korun. Nechci toho člověka jmenovat. Doufám, že už tam nebude v příštím kole, ale byli ti, kteří vyhodili miliony. Byli v Praze vidět na každém sloupu a do žádného druhého kola se nedostali. Míra efektivity vložených prostředků, podle mne, není přímo úměrná možnému úspěchu toho č kterého kandidáta. Vždy bude snaha v politických stranách dávat hodně, protože je to zajímavé, ale na to musí být ty strany trochu rozumné a nevyhazovat peníze přes příliš. Protože naštěstí občané České republiky mají v hlavě rozum a ne slámu.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Právo.

Právo: Pane premiére, když jste se zmínil o těch školních známkách v souvislosti s ministry, ptal jste se jich také sám, jak oni jsou spokojeni s vámi a slyšel jste něco? Můžete nám to prozradit?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já neznám jediného minstra mé vlády, který by se odvážil mě hodnotit. To je za prvé. Za druhé, pokud bych měl mluvit trochu korektněji. Já nejdu nikdy pro slovo daleko. Na té vládě tím tuplem nešetřím je. Na druhé straně, nikdo, ani z koaličních partnerů a ministrů nemůže říct, že bych ho vědomě poškodil. Ta diskuse je někdy velmi otevřená a já se snažím jí korektně vést. To je moje role. Tato vláda není válcovacím strojem, kdyby se stal válcovacím strojem jedné nebo dvou stran proti té třetí, tak by už dávno nefungovala.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Já k tomu mohu říct to, že s výjimkou Zemanovi vlády jsem ve všech vládách v nějaké podobě seděl. Ať už jako předseda legislativní rady nebo v jiné podobě.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: To je zajímavé.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Je to zajímavé. Ale mohu říct, že v této vládě se skutečně neválcuje. V této vládě se hledá možná dohoda. Protože to neplatilo o všech vládách.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Je pravda, že se mi podařilo během toho roku a tři čtvrtě všechny už urazit, ale to snad nikdo opak nečeká ode mne, že?

Právo: Na pana ministra. Vy hodnotíte pana premiéra jedničkou?

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Tady se řeklo, že se nebude známkovat.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Jednička je přece Kalousek.

Cyril Svoboda, předseda Legislativní rady vlády: Jasně.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Ještě nějaký dotaz?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Tak se mějte hezky.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkujeme, že jste s námi absolvovali ty cesty. Díky moc. Nashledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Připojené dokumenty