Tiskové konference

14. 2. 2012 12:46

Tisková konference premiéra Petra Nečase a vicepremiérky Karolíny Peake k představení plánů vlády v oblasti boje s korupcí, 14. února 2012

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, přeji vám hezký den, vítám vás na tiskové konferenci, která se bude věnovat vládním plánům v oblasti boje s korupcí, vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a vicepremiérku Karolínu Peake, o úvodní slovo poprosím vás, pane premiére.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji, že jste přišli, my bychom vás dnes rádi seznámili s dílčí bilancí naplňování vládní protikorupční strategie, proto jsem rád, že společně s paní místopředsedkyní vlády Karolínou Peake vám tady můžeme prezentovat některé výsledky. Já bych chtěl velmi zdůraznit, že boj proti korupci zůstává a je nadále jednou z dominantních priorit vlády ČR pod mým vedením, já chci říci, že korupci skutečně považujeme za společenské zlo první kategorie, nejen z etického a společenského hlediska, ale také samozřejmě z hlediska ekonomického, protože nic tak nenaleptává důvěru lidí ve stát jako korupce, nic tak nedeformuje tržní prostředí jako korupce, nic tak nedeformuje skutečně efektivní alokaci veřejných zdrojů jako právě korupce, chci říci, že je to skutečně celoevropský problém, odborné odhady ukazují, že korupce způsobuje škody v rámci EU v hodnotě, která je odhadována na 120 mld. eur, to je téměř 3 biliony Kč, což je v podstatě téměř jeden rozpočet EU. My boj proti korupci nechceme vést pod nějakými líbivými marketingovými hesly, já jsem hluboce přesvědčený a dlouhodobě, že tou správnou cestou je skutečně systematická, trpělivá, soustavná práce, která zmenšuje prostor pro korupci, než nějaká velká hesla, marketingové akce a rádoby silácká slova, mám-li mluvit o systému těch kroků, tak já bych si dokonce dovolil použít takového jistého přirovnání, že v mnoha ohledech jde o to, sypat písek do soukolí jménem korupce a někdy je to i velmi účinné. Jde samozřejmě o běh na dlouhou trať, protože se neustále objevují nové, sofistikované prostředky, na které je nutné stále reagovat, tzn. není to věc, která je jednou pro vždy rozhodnutá, zvládnutá apod. Já bych chtěl také říci jednoznačně, že s čistým svědomím říkám, že jsem přesvědčený, že proti minulým vládám se jedná o viditelný pokrok a že je tady celá řada opatření, která jsou již dnes zavedena v reálném životě, která bychom ještě před dvěma nebo třemi lety považovali za opatření, o kterých nějakým způsobem sníme nebo si je přejeme. Co se týče konkrétních protikorupčních kroků, ty bych chtěl rozdělit do dvou skupin. První, která se týká prevence a průhlednosti, protože tam skutečně zmenšujeme prostor pro korupci a tam já vidím také klíč všech našich opatření, a pak je tady samozřejmě represivní stránka, ale tam chci zdůraznit, že ta je vlastně věcí, která až ex post reaguje na korupci, že v podstatě účinnější je právě ta průhlednost a prevence, která ten koruptivní prostor snižuje. Chtěl bych tady zmínit některé konkrétní kroky, které jsme podnikli, zrušili jsme řadu předražených tendrů, úspory provozních výdajů státu a efektivnější nakládání s veřejnými prostředky např. prostřednictvím on-line aukcí, tak už přinesly reálně konkrétní úspory v chodu jednotlivých ústředních orgánů státní správy. Dnes podepsaný zákon o veřejných zakázkách, jsem hluboce přesvědčený, je významným posunem vpřed a tady bych chtěl zdůraznit, že jsme zpracovali tento návrh na základě dlouhé a podrobné diskuze s NERVem a také s Platformou pro veřejné a transparentní zakázky. Chci také říci, že zvyšujeme kontrolu veřejnosti tím, že se povinně zveřejňují smlouvy a konečné ceny, zavádí se snížení limitu zakázek malého rozsahu nebo automatické zrušení soutěže, pokud je v soutěži přihlášena pouze jedna firma, omezuje se prostor pro šití konkrétní zakázky na míru a ruší se nechvalně proslulé losovačky, povinně zavádíme elektronické aukce u vybraných veřejných zakázek a chci zdůraznit, že třeba v oblasti zdravotnictví to již přináší konkrétní výsledky v podobě snížených cen, a také zvyšujeme tresty za korupci u veřejných činitelů, a to je podle mého názoru velmi důležitý krok, a samozřejmě připravujeme kroky, které ve vazbě na volební kampaně, které nás čekají, zprůhlední pravidla pro financování politických stran. Ten potenciální prostor pro korupci se samozřejmě také snižuje tím, že snižujeme veřejné výdaje, respektive držíme je na konstantní úrovni a snižujeme přerozdělování tím, že např. stát v loňském roce snížil provozní výdaje o 10 %, tak podle kvalifikovaného, odborného odhadu to snižuje korupční potenciál při velmi konzervativním odhadu zhruba o 5 %. Chtěl bych uvést i konkrétní případy, kdy jsme změnili přístup k armádním zakázkám, definitivně jsme vyřadili povinnost používat prostředníky, tzn. může v současné době přímo ministerstvo obrany si opatřovat některou vojenskou techniku a tím se skutečně ušetří velmi významné marže, které dosahovaly v případě některých konkrétních zakázek až miliardových částek, tady chci jenom připomenout, že jenom v letech 2001-2004 za sociálně demokratických ministrů obrany bylo bez veřejného výběrového řízení nebo bez jakéhokoli výběrového řízení zadáno 75 % všech zakázek ministerstva obrany, a že to představovalo za tyto roky objem 40 miliard korun bez jakéhokoliv výběrového řízení, čili já na tom čísle chci demonstrovat, že tady byl jaksi velmi dominantně razantně snížen prostor pro potenciální korupci a že jsme také snížili konkrétní částky, které byly vynakládány na řadu z těchto tendrů. Chtěl bych připomenout, že jsme zrušili některé tendry, které představovaly ne-li korupční potenciál, tak minimálně riziko kartelové dohody, jako byla nechvalně proslulá ekologická zakázka anebo zakázka na modernizaci Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích, což byla také věc za 6 mld. Kč. Ten trh veřejných zakázek u nás představuje zhruba 14,5 % HDP, přestože vzhledem k rozpočtovému a ekonomickému vývoji se poněkud snížily částky do veřejných zakázek, tak bych chtěl připomenout, že pořád orgány veřejné správy, tzn. stát, kraje, obce a jim podřízené organizační složky, zadávají ročně veřejné zakázky v objemu 450 mld. Kč. Tady i drobná úspora v podobě dejme tomu 2 % znamená téměř 10 mld. korun úspory, tzn. že pokud snižujeme tady koruptivní potenciál, pokud zvyšujeme tlak na používání skutečné soutěže, tak dosahujeme reálných úspor, jak jsem řekl, v částkách, které již řádově dosahují desítky miliard korun. Chci také zdůraznit, že vláda už dnes zveřejňuje informace o veřejných zakázkách, je možné se dostat k uzavřeným smlouvám a relevantním dokumentům na webu jednotlivých ministerstev, obdobným krokem je i zavedení rozklikávacího rozpočtu, který postupně chceme zavést u všech ústředních orgánů státní správy, dnes ho již mají ministerstvo financí a ministerstvo průmyslu a obchodu a chceme ho mít prakticky u všech ministerstev tak, aby se zvýšila veřejná kontrola těchto kroků. Je také velmi dobře, že se zvýšila aktivita orgánů činných v trestním řízení, tady chci zdůraznit, že se zvýšil počet vyšetřovaných činů, které souvisí s korupcí, zvýšil se počet obviněných v korupčních kauzách a stejně tak se zvýšil objem majetku, který je prověřován v souvislosti s potenciálním korupčním jednáním, ten v loňském roce dosáhl objemu 8 mld. korun. Neváháme také, když to řeknu zjednodušeně, nedopustit, aby byly zameteny některé kauzy pod koberec, tzn. jsou prověřovány i starší podezřelé kauzy, jako byla kauza Grippenů, jako byly kauzy privatizace MUS či OKD. Tady bych chtěl ale zdůraznit u těchto kroků, kde třeba v debatě o tom, zda jsme se včas a správně připojili či nepřipojili k možné teoretické náhradě škody, aby nezanikla podstata věci, a sice že ten základní chybný krok se odehrával v době, kdy bylo o této privatizaci rozhodnuto, tam se děly především ty podezřelé okolnosti, za vlád sociální demokracie a nemělo by na to být zapomínáno. Takže já bych byl rád, když by paní místopředsedkyně vlády Karolína Peake vás seznámila s konkrétními změnami a konkrétními kroky, které již vláda prosadila a které připravuje v následujících dnech, týdnech a měsících, prosím.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Dobrý den, dámy a pánové, i ode mě. Jak již zmínil pan premiér, korupce je problémem všech států nejenom ve světě, ale i v Evropské unii. Vlády se zkrátka dělí na ty vlády, které s korupcí bojují a na ty, které s korupcí nebojují. Já doufám a myslím si, že tato vláda se skutečně snaží a s korupcí bojuje. Já myslím, že výsledkem tohoto boje a určitým oceněním bylo i vysvědčení, které jsem před čtrnácti dny převzala jako zástupkyně vlády od nevládních organizací, které se zabývají otevřeností státní správy a bojem s korupcí. Na první pohled se možná to vysvědčení nemuselo zdát nijak lichotivé, rozhodně to nebyly samé jedničky. Byla tam i pětka, například za souborný přístup k informacím, ale zcela jasně zaznělo z úst zástupců Oživení, Transparency, občanského sdružení Otevřete a dalších, Ekologického právního servisu, takže pokud by mělo dojít ke srovnání jednotlivých vlád za posledních dvacet let, tak by tato vláda byla premiantem a to pro mě bylo to zásadní ocenění, ale samozřejmě že jsem si vědoma i těch špatných známek na tom vysvědčení a budeme se snažit, aby na konci tohoto školního roku, případně v příštím pololetí to vysvědčení bylo lepší. Jasné je, že poprvé po dvaceti letech tato vláda má rozsáhlou protikorupční strategii a skutečně ji naplňuje. Koneckonců tato tisková konference se odehrává v podstatě do roka od té doby, co byla tato protikorupční strategie pro roky 2011 a 2012 schválena. Byla tenkrát schválena se 76 body legislativními a nelegislativními, které se od té doby rozšířily na bodů 84. To proto, že se třeba některé body rozdělily na dva, případně vznikl nový, když jsme se třeba u ochrany oznamovatelů korupce rozhodli nezůstat pouze u analýzy, ale předložit nový zákon. Takže těch úkolů je nyní 84, z nich už 40 bylo splněno. Já bych ovšem chtěla jasně říci, že tato strategie považuje za splněný takový úkol, který resort předložil do vlády. Já osobně považuji za splněný takový úkol, který už je v reálném životě, který je aplikován, který pokud měl projít legislativním procesem, tak už prošel vládou, sněmovnou, Senátem a je podepsán prezidentem. A takových pořád ještě můžeme počítat na jednotky, kolem desítky. Musíme si také uvědomit, že ten první rok byl rokem, kdy se připravovaly analýzy, připravovaly se podklady a právě v tomto roce nás čeká schvalování těch zákonů, těch legislativních kroků mnohem rychleji. Už v tuto chvíli máme například, ať už v PS nebo v Senátu, šest předpisů, které čekají na schválení, takže narůstat to bude opravdu velmi rychle. Právě proto jsem chtěla dnes zmínit i ta jednotlivá opatření, která už jsou buďto účinná, platná anebo v té druhé skupině, která jsou v legislativním procesu a na která nyní čekáme. Z těch, která už platná a účinná jsou, mohu zmínit to, co už říkal i pan premiér. Tedy zpřísnění trestu za korupční jednání úředních osob. Například úplatek při zadávání veřejné zakázky a při veřejné soutěži byla předtím sazba odnětí svobody jeden až pět let, nyní je to dva až osm. A tam kde byla zvýšená dva až osm, tak tam je to tři až deset let. Z těch dalších opatření je to zákon o trestní zodpovědnosti právnických osob, z mého pohledu naprosto průlomový předpis, na který se čekalo, a pouze po jeho přijetí můžeme ratifikovat úmluvu OSN pro boj s korupcí. Tento zákon už je v tuto chvíli také účinný a znamená to možnost sankcionovat firmy, nejenom fyzické osoby, ale firmy za určitý výčet trestných činů, které v tomto zákoně jsou uvedeny a jsou tam i korupční trestné činy a pletichy při veřejných zakázkách. Mezi ty tresty patří i tzv. trest smrti, tedy zrušení nebo rozpuštění právnické osoby. Dalším z těch opatření, která už jsou účinná: Přístup orgánů činných v trestním řízení k údajům z daňového přiznání – zjednodušení a zrychlení. Zřízení Generální inspekce bezpečnostních sborů, tedy inspekce, která nezávisle kontroluje činnost všech bezpečnostních sborů. Dříve fungovala pouze Policie ČR, každý bezpečnostní sbor měl svou vlastní kontrolu, nyní funguje centrálně. Zavedení testů spolehlivosti nikoliv pouze u příslušníků Policie ČR, ale nyní také u celní správy a vězeňské služby. Změna podmínek k použití odposlechů telekomunikačního provozu, zjednodušení odposlouchávání právě při podezření na korupční trestné činy. Poměrně podrobně už zmínil právě prezidentem podepsaný zákon o veřejných zakázkách pan premiér, proto pouze zmíním znovu to, že tento zákon znemožňuje šití veřejných zakázek na míru, zakazuje losovačky, přináší spoustu dalších opatření, která se z protikorupčního hlediska, ale i z hlediska efektivity vynakládání státních prostředků, obecných prostředků a prostředků krajů ukázala jako velmi nutná, nejen z pohledu Národní ekonomické rady vlády, ale i celé řady dalších nevládních organizací. Mezi ta protikorupční opatření, která jsou v tuto chvíli v legislativním procesu, bych ráda zařadila například zpřesnění institutu spolupracujícího obviněného, je to, čemu se zkráceně mediálně říká korunní svědek. V tuto chvíli už máme institut spolupracujícího obviněného, tedy možnost nabídnutí snížení trestní sazby nebo trestu tomu, kdo spolupracuje a podílí se na odhalení organizovaného trestného činu nebo korupčního trestného činu. V tuto chvíli je v poslanecké sněmovně projednáván návrh na možnosti úplné beztrestnosti. Tedy nikoliv vyvinění nebo zproštění viny, vždycky bude výrok o vině vynesen, nicméně nemusí být stanoven trest, pokud bude skutečně odhalen, pokud význačně takový člověk přispěje k odhalení významné trestné činnosti. Tento zákon, tento předpis, jeho návrh je v tuto chvíli v ústavně právním výboru a musím říct, že jsem slyšela, že už kolem něj proudí mnoho lidí, kterým se velmi nelíbí, že by tady taková možnost byla. I v souvislosti s tím, že se poměrně rozjelo vyšetřování jiných kauz a ti, kteří jsou do těchto kauz nějak zapleteni, se možná obávají toho, že by někdo z těch, kteří třeba už sedí ve vazbě nebo jsou vyšetřováni, mohli toho institutu v budoucnu využít. Posílení nezávislosti a odpovědnosti státního zastupitelství za výkon svěřené pravomoci, jak jistě víte, připravuje se zbrusu nový zákon o státním zastupitelství, na kterém pracuje ministerstvo spravedlnosti ve spolupráci s koaliční skupinou pro reformu justice a státního zastupitelství. S tím souvisí i zřizování specializovaných útvarů státního zastupitelství pro oblast boje s korupcí a závažné finanční kriminality. Zde došlo ke shodě napříč koalicí, že takovýto specializovaný útvar má vzniknout. Já doufám, že se domluvíme na tom, že podobně specializované útvary, respektive specializovaná pracoviště mají vznikat i v oblasti soudů, nikoliv pouze u státních zastupitelství. Ochrana oznamovatelů korupčního jednání je to, čemu se někdy zkráceně říká „whisteblowing“, to na co se tady už velmi dlouho čeká. To je jeden z těch bodů, který byl původně v protikorupční strategii pouze ve formě analýzy. Je to gesce, kterou jsem převzala při vzniku svého úřadu z ministerstva vnitra a nyní je v mezirezortním připomínkovém řízení návrh tezí tohoto zákona a budeme připravovat paragrafové znění. Zprůhlednění financování politických stran je také další věc, kterou projednával už i vládní výbor pro koordinaci boje s korupcí a bude brzo předložen do vlády. Jak už víte, diskutuje se a navrhuje se celá řada protikorupčních opatření pro zprůhlednění financování politických stran. Stále ještě debatujeme o některých opatřeních, jako je například zazdrojování volebních kampaní, koneckonců i aktuálně v souvislosti s přímou volbou prezidenta. Já bych snad na závěr pouze ráda zmínila jednu věc, kterou považuji za velmi důležitou také, a v prezentaci zmíněna není. Je to korupce na komunální úrovni, částečně souvisí se zákonem o veřejných zakázkách, nicméně do mezirezortního připomínkového řízení byla vypuštěna novela zákona o obcích, novela zákona o krajích a o hlavním městě Praze. Všechny tyto tři návrhy považuji za velmi klíčové k potírání korupce a neefektivního nakládání s veřejnými prostředky právě na komunální úrovni. K těmto zákonům se sešla snad tisícovka připomínek právě ze stran zástupců obcí a krajů. Je z nich velká obava z těchto opatření a já velmi doufám, že to bude jedno z těch opatření, která dotáhneme do konce a která nezůstanou pouze u úkolu ve strategii, který možná bude předložen do vlády, ale neprojde dále tím legislativním procesem. To je za mne v tuto chvíli všechno. Děkuji vám za pozornost.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji za úvodní seznámení s přehledem již realizovaných protikorupčních opatření a také s plány na ta opatření, která budou teprve následovat. Dámy a pánové, nyní je prostor pro vaše doplňující otázky. Prosím.

Česká televize, Vladimír Keblúšek: Já jsem se chtěl zeptat, jestli nějakým způsobem se dá alespoň hrubě vyčíslit, kolik by ta opatření, která jste přijali, mohly ušetřit peněz České republice. A druhá věc, vy jste se tady relativně pochválili, že jste toho hodně udělali. Chválí vás neziskovky, nicméně lidé to tak nevnímají, protože podle průzkumů se nevěří vládě, co se týká korupce a padáme i v žebříčku států, když se korupce vyhodnocuje. Co s tím udělat a jak zlepšit ten obraz i tady po té stránce? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Co se týče odhadů výnosu, tak ta opatření, která jsme již reálně přijali, tak jsem si jistý, že přináší úsporu ve veřejných rozpočtech. Velmi konzervativní odhad jsem tady uvedl, že kdyby to byla dvě až tři procenta z těch veřejných zakázek, což je velmi konzervativní odhad, tak je to již částka přes deset miliard korun. Čili z toho pohledu jsem přesvědčený, že je to reálný pozitivní dopad do veřejných rozpočtů v tomto řádu. To znamená, postupně to bude nabíhat a já chci opravdu zdůraznit, že se jedná o velmi konzervativní odhad, to za prvé. Za druhé, vy jste se ptal, že lidé to tak nevidí. Já to vnímám jako poměrně přirozenou věc. Bude to vyžadovat soustavnou práci a bude to vyžadovat i jistou trpělivost. Obrátit veřejné mínění v konkrétní věci je možné pouze konkrétními výsledky a v mnoha ohledech veřejné mínění funguje tak, že je to jakýsi těžce naložený plný tanker, který pluje nějakým směrem a pootočení toho tankeru, kdy vy sice už otočíte kormidlem, ale než se skutečně začne ten tanker otáčet, tak to trvá ještě hodně dlouho. Čili já to považuji za přirozené, že je tady tato nedůvěra. Vzniká tady po dlouhá léta. Vlastně když se podíváme na to hlubší korupční podhoubí, které v této zemi máme, tak víme, že to nevzniklo v posledních dvaceti nebo třiadvaceti letech, ale že to má podstatně bohužel hlubší kořeny. Dokonce když bych tady uspořádal historický seminář, tak by se zjistilo, jaké nepříznivé zkušenosti s korupcí měla například i námi tolik obdivovaná první republika. Takže to bude vyžadovat skutečně čas a trpělivost, ale chceme přesvědčit veřejnost, že se tady reálně proti korupci něco dělá.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Jestli mohu ještě doplnit. Ty úspory, které vyplývají z boje s korupcí, zdaleka nevidím pouze v úsporách, které vyplývají ze zákona o veřejných zakázkách nebo v transparentnosti nakládání s veřejnými zdroji, ale také například v dohledávání výnosu z trestné činnosti, v návratu těchto výnosů poškozeným, to všechno považuji za součást těch pozitivních ekonomických dopadů boje s korupcí. A co se týká toho negativního vnímání korupce. Všichni dobře víme, myslím, že v druhé polovině minulého roku vyšel index Transparency International vnímání korupce veřejností, kde jsme klesli na tom žebříčku jako Česká republika. Já musím říct, že mě to nijak nezarmoutilo. Já si myslím, že ve chvíli, kdy se o korupci tolik mluví, kdy se z ní stalo tak obrovské téma, tak se také daleko více vnímá jako problém, a proto jsme se i propadli na tom indexu subjektivního vnímání problematiky korupce v České republice a jsem za to celkem ráda, protože úspěšnost boje s korupcí znamená konzistentnost a ta konzistentnost ze strany nejenom této vlády, ale také dalších vlád bude pouze v případě, že bude konzistentní i tlak ze strany veřejnosti.

Radiožurnál, Lucie Husárová: Dobrý den. Já bych se chtěla zeptat na zprůhlednění financování politických stran. O tom se už také hodně dlouho mluví, ten zákon je teď tedy na začátku. Vy jste říkala, že se vedou debaty ohledně toho, zda zazdrojování. Tak jestli ta debata je, ano nebo ne, kampaní anebo jenom o jaké částce a pro které volby by to reálně mohlo začít platit? Pro ty krajské už to asi nebude.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Tak já musím říct, že jsme o zazdrojování volebních kampaní mluvili už v rámci koaličního dodatku, kdy jsme se neshodli v té době na tom, že právě toto opatření by mělo být zavedeno, ale byla bych nerada, aby to zakrylo fakt, že jsme se shodli na tom, že bude zavedeno devět jiných opatření, ke kterým nás zavazuje i Rada Evropy a ke kterým jsme se zavázali v rámci skupiny států bojujících proti korupci, skupiny států GRECO. Je to včetně transparentních účtů na náklady, zveřejňování účetních závěrek na internetu, nejenom jejich ukládání v parlamentu, zavedení nezávislé kontroly. Jak víte, tak vládní výbor schválil otázku nezávislého úřadu pro kontrolu financování politických stran. Takže celá řada těch opatření je koaličně vyjednaná, je připravována v paragrafovém znění. Zastropování volebních kampaní je věc, kterou bych nerada z toho oddělovala jako věc vše-spásnou, která zcela vyřeší neprůhlednost volebních kampaní. Všechna ta opatření musejí fungovat společně. Já sama za sebe budu velmi ráda, když se dohodneme i na tomto. Zatím ta dohoda na tomto institutu není.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych k tomu jenom dodal, že my se nebráníme dohodě o tom zastropování, ale musí to být účinné zastropování. Nesmí to být hra. Uvedu vám konkrétní příklad nejmenované politické strany, která dneska prosazuje stropy. Klidně by šly nějak nastavit a pak vykážete devadesátiprocentní slevy na poskytnutý marketingový produkt, počínaje billboardy a konče inzercí. To je výsměch zavedení stropů. Čili mají-li být zavedeny stropy a my jsme na tu diskuzi připraveni, tak to skutečně musí být účinné opatření. Já se k němu kloním, ale musíme skutečně vychytat ty mouchy, kdy je možné to různými, s prominutím, fintami a podvůdky obcházet. Protože pak ten strop je opravdu na nic.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Vytrhnout jakékoliv opatření a udělat z toho klišé boje s netransparentním financováním politických stran je velmi nefér. Jakékoliv zastropování může fungovat pouze v případě, že zároveň máme transparentní účty pro financování kampaní a další a další opatření kontrolovatelná veřejností. Jinak to bude pouze číslo, které budou politické strany se snažit obcházet i třeba tím způsobem, tou cestou slev na reklamy, na billboardy. My navrhujeme, aby sleva byla započítávána jako dar, aby se vykazovala jako dar právě proto, aby se v tom účetnictví ukazovala.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Anebo i cestou, že nebude brána v potaz ta sleva, ale že do toho stropu bude započítávána cena toho produktu v ceně obvyklé, nikoliv se slevou, která je devadesátiprocentní. Tomu žádný soudný člověk nemůže věřit, že to skutečně byl dar poskytnutý dané politické straně, čili za cenu obvyklou. Pak samozřejmě součást toho musí být zákaz anonymních kampaní, kterými opět nejmenované politické strany obcházely své skutečné výdaje, protože k některým konkrétním inzercím, konkrétním billboardům a podobně se neznali a nikde je neúčtovali. Já bych chtěl, aby, budeme-li úspěšní a myslím si, že tady jistá naděje je, tak já bych docela nevylučoval už podzimní volby do krajů a jsem si docela jistý, že chceme-li mít efektivní a průhlednou přímou prezidentskou volbu, že už určitě musí být dohoda na prezidentské volbě, protože představa, že o prezidentské volbě budou rozhodovat finanční prostředky, v přímé volbě, například ten, kdo by například chtěl si někoho zaplatit, nebo dokonce by měl dostatek vlastních finančních prostředků, tak by byl, podle mého názoru, v rozporu s demokracií.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Během velmi krátké doby by měl být na vládě projednáván prováděcí předpis pro přímou volbu prezidenta tak, aby se včas stihlo jeho projednání ve sněmovně i v Senátu, a pak ve vládě budeme hovořit i o těch limitech na kampaně prezidentské volby.

TV Prima, Lenka Pastorčáková: Dobrý den, pane premiére. Já se omlouvám, že trochu odbočím. Praha chce do dvou let zlegalizovat prostituci a chtějí vypracovat příslušný návrh. Tak jestli si něco takového dokážete představit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: No můj názor jsem řekl již před mnoha lety. Já bych byl nerad, když by se v podstatě z orgánů veřejné správy stal jakýsi oficiální pasák. Protože pak je otázkou, když něco legalizujete a zpoplatníte, zda máte zájem na potlačení tohoto nežádoucího společenského jevu. Já nejsem naivní, abych si myslel, že prostituci je možné zakázat nebo úplně potlačit, to asi ne. Ale vzniká tady potom otázka po motivaci. Když z toho máte výnos, tak máte skutečně zájem ten výnos snižovat nebo dokonce zvyšovat nebo udržet. Takže pro mě je to věc, se kterou já osobně nesouhlasím, ne z nějakých laciných důvodů, které někdo označí za morální nebo etické, ale v mnoha ohledech z pragmatických důvodů. Opravdu si nemyslím, že by stát, obec a město mělo být jakýsi oficiální pasák, který zpoplatňuje tento nežádoucí společenský fenomén.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Pokud mohu pouze doplnit, VV měly legalizaci prostituce, zdanění prostituce ve svém politickém programu. V tuto chvíli se tím dokonce zabývá nějaká poslanecká skupina v poslanecké sněmovně. Je k tomu zorganizovaný i seminář. Je to opravdu věc opravdu delikátní. Už proto si uvědomme, jak se nám velmi těžce potlačuje hazard, o kterém také víme, že s sebou nese celou řadu velmi negativních jevů, ale zároveň výnosů dokonce přímo do obecních pokladen a těžko se s ním bojuje. Takže ano, je to určitě legitimní téma pro veřejnou diskuzi, ale velmi širokou a velmi opatrnou před nějakými unáhlenými legislativními kroky.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Stát v podstatě legalizuje a za zpoplatnění toleruje tři neřesti. Alkohol, tabák a hazard. A já si myslím, že u těch tří bychom měli zůstat a nerozšiřovat tu oblast tolerovaných nežádoucích společenských jevů.

Lidové noviny, Eva Hoffrichterová: Dobrý den. Já se také zeptám pana premiéra na trochu jiné téma a to na petici, kterou včera podepsalo a zveřejnilo na 300 osobností veřejného života, která vás vyzývá k tomu, abyste podepsal pakt o rozpočtové zodpovědnosti Evropské unie. Přesvědčí vás to nějak víc v tom, abyste ho podepsal? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak já pevně doufám, že všichni petenti alespoň tu smlouvu četli, když se k ní vyjadřují. Jsme svobodní lidé ve svobodné zemi a je přirozené, že máme právo vyjádřit názor na ten nebo onen krok toho nebo onoho politika. Já chci pouze zdůraznit, že tato smlouva zůstává otevřenou smlouvou. To znamená, Česká republika se může kdykoliv v budoucnosti připojit. Chci také zdůraznit, že bych považoval za výraz politické nezodpovědnosti, pokud bych připojil svůj podpis pod dokument, u kterého není jasná a není dohodnutá procedura ratifikace. To znamená bez jisté garance, že jsem schopen tu ratifikaci prosadit, což tento případ nebyl. Chci také připomenout, že těch 25 členských zemí, které se připojily, mají velmi rozdílnou motivaci. Máme tady 17 členských zemí eurozóny, které se dělí na dvě skupiny. Ty, které dostávají finanční pomoc, ty logicky nemůžou nepodepsat, a v rámci eurozóny jsou ty země, které tu finanční pomoc platí. Ty logicky chtějí podobný pakt, a čili také nemohou nepodepsat. Pak je tady deset nečlenských zemí eurozóny, z nichž Británie řekla dopředu, že v žádném případě. Dalších šest členských zemí je buďto příjemcem mezinárodní pomoci, ať již od Evropské unie nebo od Mezinárodního měnového fondu, nebo je potencionálními příjemci pomoci. Pouze tři země nejsou potencionálním nebo aktuálním příjemcem pomoci a to je Dánsko, Švédsko a Česká republika. Dánsko a Švédsko mají jednoznačnou vnitřní politickou dohodu, že o případném přistoupení k euru, a to připomínám, že navíc Dánsko má vyjednaný opt-out z eura, že se tak bude dít pouze na základě referenda. Čili je vidět, že tady je velmi rozdílná pozice a velmi rozdílná motivace těch jednotlivých států. Nicméně já musím říct, jak jsem již řekl, že respektuji právo kohokoliv se svobodně i prostřednictvím petice vyjádřit. Já si řady těch petentů vážím. Některých z nich si dokonce vážím velmi. Musím ale na druhé straně říci, že jsou tam podepsáni i lidé, kde jaksi to moje vážení je na tom trošku hůře a dokonce jsou tam podepsáni lidé, kteří když řeknou A, tak já automaticky řeknu B, protože moje intuice mi říká, že to A je špatně. Ale musím říci, že opět beru v potaz to, že někdo vyjadřuje svůj názor, je to jeho právo, řada lidí má zase názor jiný. Nemohu zase na druhou stranu nepřehlédnout, co se týče autorů a řady petentů, že tady máme jakousi dlouhodobou reprodukční linku, která sahá někde až k Impulsu 99, ,,Děkujeme odejděte!“, televizní krizi, až vlastně po tuhle petici. Že tam velmi často vidíme stejná jména, stejné tváře. Ale právo vyjádřit svůj názor na ten nebo onen politický krok plně respektuji a nehodlám ho nijak zpochybňovat nebo zesměšňovat. Poslední věc bych možná dodal. Já bych byl velmi rád, právě proto jsem začal tím, že pevně doufám, že to četli, aby vyvinuli úplně stejnou iniciativu vůči těm politickým silám v České republice, které doposud buďto nesouhlasily nebo brzdily vlastně již po téměř dva roky přijetí tzv. finanční ústavy. Protože podstatou této smlouvy je závazek těch členských zemí, že zavedou tzv. protidluhovou brzdu, pokud možno na ústavní úrovni. Čili pevně doufám, že druhým krokem této iniciativy bude tlak vůči těm politickým silám, které ještě před několika měsíci než byla tato smlouva, tak s podobnou protidluhovou brzdou v českém ústavním pořádku buďto nesouhlasily, anebo ji zlehčovaly, či dokonce zesměšňovaly. Tam by ten tlak byl na místě, protože to je skutečným jádrem pudla této smlouvy. Přijetí podobné protidluhové brzdy na ústavní úrovni.

ČTK, Jakub Dospiva: Já mám dvě otázky. První, vy jste říkal úspory, že to přinese v řádu desítky nebo desítek miliard? Poněvadž to bychom se mohli bavit.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: No řádově postupně desítek. Řekl jsem, že velmi konzervativní odhad je, jenom kdyby to uspořilo tři procenta z těch veřejných zakázek, tak už je to přes deset miliard. Už je to řád dvojciferných miliard.

ČTK, Jakub Dospiva: Druhá otázka je k té prezidentské volbě. Váš stranický kolega Benda se nechal slyšet, že by se ODS líbilo, kdyby prezidentským kandidátům stát platil část těch nákladů na kampaň, tak zda-li už je ten nápad nějakým způsobem definovaný úžeji nebo zda to je jenom představa? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: V kontextu toho co řekla paní místopředsedkyně, teď se vlastně dostáváme k debatě o konkrétním detailu vedení kampaní, včetně kampaně prezidentské. Je to jedna z možných úvah. Na druhé straně tady musím říci, že to má i své háčky. Například co dělat s těmi kandidáty, kteří nebudou oficiálními kandidáty některé politické strany, kde by mohlo vznikat vlastně nerovnovážné postavení mezi stranou nominovanými kandidáty a kandidáty, kteří by nebyli nominováni politickou stranou. Kdyby to zase dostávali všichni, tak by to mohlo vést k tomu, že z prezidentské kampaně by se mohl stát docela slušný předmět podnikání. To znamená přihlásit se do kampaně, snaha nějakou low-cost kampaní třeba za použití velmi známé osobnosti, třeba z uměleckých nebo jiných kruhů dosáhnout vlastně přebytkového výsledku, tzn. aby náklady byly vyšší, než ten státní příspěvek za hlas a mohla by se z toho stát docela zajímavá podnikatelská aktivita. Což by zase pro tu prezidentskou volbu a pro demokratický systém nebylo dobře. Čili to vyžaduje jakousi hlubší úvahu, než jednoduché řešení – příspěvek stranám ANO nebo NE. Je to podstatně složitější problém.

Karolína Peake, místopředsedkyně vlády: Je ale jasné, z toho námětu pana poslance Bendy, že tou kampaní, průběhem té kampaně a jejím financováním, ať už zastropováním nebo příspěvky státu nebo jinými limity a pravidly, se budeme muset zabývat poměrně pečlivě, protože v tom návrhu prováděcího zákona pro přímou volbu prezidenta kampaň takto rozvedena není a je skutečně na místě se zavedením přímé volby prezidenta zatím zabývat velmi detailně.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkujeme. Hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference premiéra Petra Nečase a vicepremiérky Karolíny Peake k představení plánů vlády v oblasti boje s korupcí, 14. února 2012

Související zprávy