Tiskové konference

14. 1. 2010 10:26

Tiskový brífink po jednání s Mirkem Topolánkem, 14. ledna 2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré ráno, dámy a pánové, vítám vás na briefingu po setkání předsedy vlády Jana Fischera s předsedou ODS Mirkem Topolánkem v rámci série jednání s představiteli politických stran disponujících parlamentními kluby. O úvodní slovo poprosím pana premiéra.


Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dobré ráno, dámy a pánové. Z té série, kterou tady Roman prorok zmínil, která má šest zastavení, toto bylo zastavení čtvrté. Hovořili jsme o tom tématu, které prolíná všechny rozhovory, chtěl jsem znát postoj ODS k návrhům, které projedná sněmovna v závěru měsíce a týkají se rozpočtu, či vedou k dalšímu zvýšení schodku rozpočtu. Postoj ODS vám sdělí stanovisko pan předseda Topolánek. Mohu konstatovat, že jsme ve shodě v tom, že jakékoliv kroky, které by vedly ke zvýšení schváleného státního rozpočtu, oba považujeme za nedobré a pro makroekonomickou rovnováhu a ekonomický vývoj této země velmi nebezpečné. Na tom panuje shoda. My jsme hovořili o řadě dalších témat, vyměnili jsme si názory na boj s korupcí v kontextu připravovaných návrhů, nechci zdržovat, abych z toho neděla nějaký seminář. Dotkli jsme s dalších témat, otázky financování sportu i z prostředků Sazky, vidíme to jako problém, který bude třeba řešit. Myslím, žo to byla ta hlavní témata. Já jsme si se zájmem vyslechl i některé návrhy z hutě ODS, její názor na koncepčnější náměty, které se týkají veřejných financí, ekonomického vývoje a dalších otázek. To je z mé strany vše.


Mirek Topolánek, předseda ODS: Děkuji, dobré ráno. My jsem to měli s Janem Fischerem poměrně jednoduché, protože s tím hlavním cílem, snížení deficitu, nemáme žádný problém a spíše jsme se snažili se vzájemně inspirovat v tom co je možné udělat okamžitě, co je možné udělat v době trvání vlády do voleb a myslím, že tu je shoda. Představil jsem onen známý ústavní zákon o rozpočtové kázni a odpovědnosti, což není věc, která by prošla tímto Parlamentem, ale pokud chceme ozdravit veřejné rozpočty, pokud chceme mít euro a do roku 2020 se dostat do situace stabilních veřejných financí, tak bude nutné podobné opatření. Představil jsem i řadu dalších z toho balíku, které představíme na jaře či v programu před volba,i, což jsou systémové nástroje pro stabilizaci rozpočtů jako je rezervní fond cyklických rizik, fond na řešení ekonomické poklesy v období recese. Zákon o vyrovnání salda státního rozpočtu do roku 2017, bez takové úpravy nebude tkla na politiky na sněmovnu a vlády, aby bojovali s tím co nás trápí. Mluvili jsme o penzijní reformě, my plně podporujeme záměr Eduarda Janoty zřídit znovu Bezděkovu komisi, ale nedomnívám se, že ta komise může dojít k jinému závěru než ta první. Je spíše na vládách po volbách, aby nejpozději do roku 2012 realizovali reformu a my jsme ochotni okamžitě začít spolupracovat na konkrétní přípravě toho konceptu, který by mohl mít širší politickou podporu. Chceme řadu detailů, které je možné řešit už teď, chtěli bychom, aby malé a inovativní firmy získávaly zvýhodněné úvěry v rámci boje s korupcí, my ten balíček bereme jako represivní z celé té oblasti tří P, jak řešíme korupci – prevence, průhlednost a postih řeší jen tu poslední a to ještě vkládáním nástrojů velmi nebezpečných pouze represivním složkám. Jsem vysvětlil náš postoj k jednotlivým čtyřem návrhům, které zvyšují pravomoc policie a služeb od toho „Pomáhat a chránit“ k „Strašit a škodit“ a vidím je jako diskutabilní. Ta legislativa nikde nezavádí institut korunního svědka. Pouze ze stávající praxe, kdy je možné snížit trestnost člověka, který pomůže při vyšetřování či usvědčení, zavádí instrument totální beztrestnosti. Domníváme se,. Že takový instrument je možný, že jeden usvědčí druhého, ale pouze v případě, kdy usvědčí organizovanou skupinu, tedy korupce charakteru organizovaného zločinu, jinak to nemá smysl a je to zbytečný průlom. U agenta provokatéra, ten také není zaveden explicitně, k tomu agentovi, kterého zavedla moje vláda a který má pravomoci působit v tom prostředí a odhalovat korupci dává poměrně velkou pravomoc, těžce kontrolovatelnou, protože nevěřím, že bude zpětně možné dokázat, že by došlo k trestnému činu i bez nasazení agenta, dává možnost provokace, přestože v té důvodové zprávě se hovoří opak. Nám to připadá jako průlom, který je za hranou nejenom úmluv, ale i Ústavy. U odposlechů jsem byl hrdý na to, že jsme zavedli takové instrumenty, které začali snižovat bezprecedentní míru odposlechů, které v ČR narůstaly za levicových vlád. Toto je návrat zpět. My se domníváme, že odposlech je takový zásah do osobní svobody, že může být použit jen u opravdu zvlášť závažných případů korupce s vysokou, spodní sazbou 10 a více let. V tomto smyslu je to pro nás diskutabilní opatření. U daňových přiznání jde o průlom zásadní, je to patnáctiletý spor, kdy už dnes pro soudní řízení je možno pronikat do těchto věcí, ale ta úprava umožňuje hrát si s nimi i v situaci, kdy k trestnému činu ještě nedošlo a to nám připadá nebývalé. My vidíme řešení korupce v oblasti řešení příčin a proto chceme a navrhl jsem několik opatření o kterých vláda také uvažuje a které řešení poměrně zásadně snížení prokorupčního prostředí. Jeden z nich je zveřejnění nejen seznamu veřejných zakázat, ale i životopisu každé zakázky do jejího zadání až po kompletní vyúčtování na portálu www.central.adresa.cz . Už jenom toto znamená obrovské snížení prostoru pro korupci. Chceme zavést institut centrálního nákupu a i pomocí aukcí. To jsou věci, které může exekutiva udělat poměrně rychle a udělat by je měla. Chceme a bude to součástí našeho programového souhrnu protikorupčních opatření, chceme prolomit dnešní zákon o NKÚ, případně Ústavu ve věci možnosti a kompetence NKÚ vstupovat do municipální a regionální sféry, na radnice, krajské úřady. Toto je systémové řešení korupce, nikoliv jak vniknout lidem do života. Mohl bych mluvit o tom, co říkají všichni a je to třeba už provést. Změna zákona o veřejných zakázkách ve smyslu, že nemůže se žádné veřejné zakázky zúčastnit ten, kdo nemá transparentní majetkovou strukturu, čili jsou vyloučeni akciové společnosti a akciemi na doručitele. To jsou systémové kroky a my je budeme podporovat. Chci říci, že všechny kroky vlády, které povedou ke snižování deficitu a které povedou k řešení nejzávažnějšího problému dneška a to je narůstající dluh a rizika z toho vyplývající podpoříme. Dodám ještě, že existuje několik návrhů, které podali senátoři či poslanci ODS, které i když drobně, ale přesto mohou zvyšovat deficit, tak jsme se dohodli na gremiu, a budeme jednat s oběma kluby, že ODS tyto návrhy nepodpoří.


Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, dámy a pánové, teď je prostor pro 5 vašich dotazů.

ČTK: Já jsem se chtěl zeptat, explicitně to znamená, že vaši poslanci nepodpoří ve sněmovně ty čtyři návrhy o kterých se nejvíc hovoří? A pak na pana premiéra, co jsme vyslechli z úst pana předsedy o těch konkrétních exekutivních opatřeních proti korupci, uvažujete o jejich implementaci už teď?


Mirek Topolánek, předseda ODS: Já jsem nic takového neřekl. Myslím, že budeme chtít u některých těch opatření, které považujeme za průlomové, tak jim spíše zabránit a některá jiná, která považujeme za systémová přidat. Je vyloučeno, aby se to projednávalo v devadesátce a nepochybně to je na projednávání ve sněmovních výborech a pokud se to má jmenovat protikorupční balíček, tak to musí mít i tento charakter v těchto oblastech – prevence, průhlednost a postih.


Jan Fischer, předseda vlády ČR: Teď je to na mne. S tím vládním balíčkem je problém v tom, že jsme ho nemohli představit jako celek, protože jsme museli spěchat s tou legislativní částí, abychom jí vypravili do sněmovny ještě na tuto schůzi, protože já jsem nechtěl podlehnout svodům a představám, že by se to dalo a sněmovna to přijme v devadesátce, to ej pustý alibismus, já bych přece dopředu věděl, že to není možné a považoval bych to za nevhodné. Ten návrh může vyvolat kontroverzi, vyžaduje důkladnou politickou debatu zákonodárců, věc patří do výboru a k posouzení. Proto jsme oddělili tu legislativní část, ta nelegislativní část přijde na stůl vlády do tří týdnů a jsou tam kromě návrhů s kterými příjde vláda s dalšími jako je tendence prověřit členy komisí, provést u nich prověrku, pokud se týká jejich majetkových poměrů a dalších, dobře znějí, když je to a long a vyžaduje to zákonnou změnu, ty náměty, které by upravovaly okruh organizací na které si může sáhnout NKÚ, s tím nemám problém. Současně i my přijdeme s tím a nepřeme se o autorství, tady je potřeba o těch zakázkách říci od kolébky po rakev úplně vše a veřejně a na webu. Jde o veřejné prostředky, zacházení s nimi a to znamená svléknout zakázku donaha. A předvést jí. Ty nelegislativní partie toho balíčku budou ještě následovat.


Mirek Topolánek, předseda ODS: Já vím, že mediálně ty naše konference Vize 2020 nejsou zcela atraktivní a sledované, ale dva náměty, které z diskuse vyplynuly a vypadají někdy trochu směšné či laciné, ale vedou k tomu cíly, které sledujeme všichni. Prvním námětem je odstraňování prostorů pro korupci rušením zbytečných regulací. My přijdeme s námětem, který není realizovatelný teď, kdy každý rok se zruší 30 regulací z nichž třetina bude navržena dle negativního salda mezi náklady a výnosy regulace, druhá bude navržena veřejností a třetí odbornými institucemi a každý rok by se třicet regulací tohoto typu autenticky zrušilo. To ej ejden návrh, který vede ke snižování prostotu pro korupci, protože korupce vzniká tam, kde existuje nějaký rozhodovací proces. Co se týká prověrek jednotlivých komisí, já bych se tomu nebránil, aby se odstranil automatismus, že každý orgán dodá jednoho člověka do komise a fakticky potom komise mají formální charakter, my přidáváme navíc instrument, který vyplynul z té diskuse, je blízký rozhodování amerického soudního senátu. Pokud bude skupina lidí způsobilých zasedat v komisí losovat jejich složení před každým řízením. To odstraňuje ten automatismus při nasazování lidí, kteří dopředu se ví, jak budou rozhodovat či respektují nějaký partikulární zájem. Je takových námětů více a představíme celý ten balík v kupě, o termínu se ještě bavíme, je to i věc marketingová, ale budeme chtít jít systémovou cestou odstarňováí příčin korupce a v té represivní oblasti si myslím, že orgány činné v trestním řízení mají instrumentů dost, jen je nevyužívají.


Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Radiožurnál.


Radiožurnál: Pane předsedo, můžete tedy jasně říci postoj ODS, jak se postaví k projednání ve sněmovně k těm levicovým návrhům? Nepodpoříte ani mateřskou?


Mirek Topolánek, předseda ODS: Víte, možná se mi budete smát, ale já jsem člověk, který drží dohody za každou cenu a my jsme krvavě dohodli Janotův balíček a se samotnou mateřskou v tomto balíčku jsme jako jedna ze stran měli problém. Navrhovali jsme několik alternativních řešení, které by fiskálně vypadaly podobně jako mateřská, ale ten institut zůstal. Z Janotova balíčku nezbylo nic. My budeme hájit balíček do roztrhání těla, přestože jsme s ním ne zcela souhlasili. Já nevím, jak ostatní strany, pro nás klíčová je dohoda mezi stranami a vládou a to je držet balíček. U nás někteří lidé s tím budou mít problém, já bych řekl, že mateřská je ze všech návrhů nejblíže k tomu, že projde, ale ODS pro ni hlasovat nebude, protože držíme dohody.


Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Česká televize.


ČT: Já jsme se chtěla zeptat, pan premiér říká, že jste mluvili o financování sportu Sazkou, že je to problém, můžete naznačit jakým směrem se myšlenky a návrhy ubíraly?


Mirek Topolánek, předseda ODS: Já jsme pana premiéra požádal, aby svolal, pokud to bude možné, jednání expertů v té věci. My jsme během mé vlády připravili celou řadu návrhů, které jsme nestihli realizovat, zjednodušené financování z rozpočtu prostřednictvím jednotlivých kapitol, potom ČOV a problém Sazka, která dostala licenci proto, aby financovala z výnosů loterií český sport, což se neděje. Každý problém má svého nositele a nějaké řešení. Myslím si, že ta situace zraje k tomu, aby tu vzniklo několik exekutivních kroků, které to budou řešit, protože český sport díky, řekl bych všem problémům v této oblasti a v době krize kdy klesá sponzoring, tak tomu hrozí obrovské problémy a jak bývá zvykem, ten hněv se obrátí proti vládě, která v dané chvíli za to nemůže a v tom případě doporučuji panu premiérovi, aby se stal iniciátorem takové diskuse, protože my sami jako ODS na to téma budeme chtít pořádat velké sezení a předkládat řešení, které povede k cíli.


Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dvě poznámky, neredukujme to jen na problém Sazky či financování sportu ze Sazky. Problém je mnohem vážnější, i když Sazka v něm hraje svoji roli. Velmi nerad bych, aby tu rostlo nějaké napětí č nervozita. Vím, že sportovci a jejich svazy volají po řešení, nejsou klidní a bylo by neblahé strkat hlavu do písku a tvářit se, že to není a tvářit se, že se to vyřeší samo. Takové to spoléhání, že se to vyřeší samo, to tady v této zemi umíme, a byl bych nerad, aby to byl případ této vlády. Jsme připraven taková jednání začít organizovat, prodebatuji to s pane ministrem financí a s dalšími členy vlády a pak takováto jednání spustit.


Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Ano, idnes.cz.


Idnes.cz: Bude se vláda nějak zabývat možností pomoci Haiti? Druhá věc, když pan předseda ODS hovořil o návrzích jako posílení NKÚ ke kontrolám obcí a krajů či centrální nákupy, to jsou věci, které podporujete?


Jan Fischer, předseda vlády ČR:
Já začnu od zadu. Vůči centrálním nákupům, to je myšlenka, který mne prostupuje už dlouho, ty návrhy tu byly, ale pomizely. Bohužel, centrální nákupy, to není jen o korupci, ale o racionalizaci zlevnění chodu státní služby v ČR. To téma tu už je, ale nikdo s ním už nemůže hnout, tak snad se to jednou povede. To je první věc. Druhá, NKÚ, já myslím že ano, to je v logice věci. Kompetence MKÚ byly vytvořeny tehdy, kdy ještě nebyly regionální struktury, tedy je logické ty kompetence rozšířit, ale to je na delší trať. To vyžaduje odpracovat legislativně. Vracím se k Haity, ano pan ministr zahraničí předloží na jednání vlády návrh na částku té pomoci, protože ministerstvo má v kompetenci 5 milionů, co je víc, musí do vlády. Pan ministr s částkou přijde, zítra běží koordinační skupina na úrovni EU, aby tam ty státy neposílaly totéž a v oblasti vyslání odborných záchranářských štábů. O tom se bude rozhodovat zítra až bude víc informací a bude zkoordinovaný postup EU, ale jsme připraveni poslat nejen finance, ale i pomoc materiální a případně i záchranářské týmy, pokud bude potřeba.


Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Tak ještě jeden dotaz, prosím, poslední otázka, poprvé, podruhé, potřetí. Končím tiskovou konferenci. Dámy a pánové, děkuji vám za to, že jste přišli, oběma pánům, za informace. Nashledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tiskový brífink po jednání s Mirkem Topolánkem, 14. ledna 2010

Související zprávy