Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

17. 4. 2020 13:37

Informace týkající se COVID-19

Žádost o informace týkající se nákupu zdravotnických pomůcek a řízení Ústředního krizového štábu.

Vážená paní,

Úřad vlády ČR obdržel dne 24. března 2020 Vaše elektronické podání, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o informacích“), ve kterém žádáte v souvislosti s onemocněním COVID-19 o odpovědi na následující otázky.

„1. Kolik nás (daňové poplatníky) bude celkově stát dovoz zdravotnického materiálu z Čínské lidové
republiky, pro který byl zřízen dokonce letecký most?
2. Využila vláda či Ministerstvo zdravotnictví - a pokud ano, v jakém rozsahu - nabídky od českých firem, které v průběhu minulých týdnů nabízely výrobu roušek, dezinfekce apod. za výrobní náklady? Jmenovitě se jedná např. o nabídku firmy Adler, která dle informací v tisku již v polovině března nabízela kapacitu výroby 2 mil. roušek denně. Pokud jste těchto nabídek nevyužili, žádám o odůvodnění tohoto rozhodnutí, prosím.
3. Jaká částka byla od začátku epidemie viru COVID-19 v ČR (tedy cca od počátku března) alokována a skutečně vyčerpána na nákup ochranných zdravotnických pomůcek od českých firem,
kterým byl zakázán prodej komukoli jinému než vládě, potažmo Ministerstvu zdravotnictví? Dále prosím upřesněte, jak byly tyto ochranné pomůcky distribuovány - byly rozděleny přímo mezi nemocnice, mezi kraje, nechala si je vláda pro vlastní potřebu..?
4. Kdy budou k dispozici roušky, respirátory a další ochranné pomůcky i běžným občanům? Vzhledem k vládním omezením prodeje těchto ochranných prostředků je pro běžného občana nemožné cokoli z výše jmenovaného sehnat kdekoli v obchodech, přitom povinnost nosit ochranné
prostředky dýchacích cest na veřejnosti je dána Usnesením vlády ze dne 18. března 2020.
5. Proč řídí Ústřední krizový štáb člověk bez bezpečnostní prověrky a ne ministr vnitra, jak stanoví
krizový zákon?“

Vaše žádost o informace byla dne 27. března 2020 v bodech 1 až 4 částečně odložena s odvoláním na ustanovení § 14 odst. 5 písm. c) zákona o  informacích.

K bodu 5 Vaší žádosti si Vám dovoluji sdělit, že zřízení Ústředního krizového štábu upravuje zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jak je stanoveno v § 4 krizového zákona, „vláda při zajišťování připravenosti ČR na krizové situace, při jejich řešení nebo k ochraně kritické infrastruktury zřizuje Ústřední krizový štáb jako svůj pracovní orgán k řešení krizových situací“. Uvedený zákon však neřeší otázku jmenování předsedy Ústředního krizového štábu (dále jen předseda Štábu).

Jmenování předsedy Štábu řeší Statut Ústředního krizového štábu ve svém čl. 4, kde je uvedeno následující. „Předsedou Štábu jmenuje předseda vlády podle charakteru situace některého z členů vlády nebo členů Štábu“. Předsedou Štábu tedy může být jmenován kterýkoliv z členů Štábu, v tomto případě náměstek ministra zdravotnictví, který je jedním z členů Štábu vyjmenovaných ve Statutu Ústředního krizového štábu.

K otázce bezpečnostní prověrky je třeba uvést, že žádný právní předpis nestanoví předsedovi Štábu povinnost mít bezpečnostní prověrku.

Pro úplnost pak lze uvést, že aktuální úprava Statutu Ústředního krizového štábu byla schválena usnesením vlády č. 213 ze dne 15. března 2020.

S pozdravem

 

 

Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X