Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

5. 3. 2024 10:31

Informace týkající se Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti

Žádost o poskytnutí informací týkajících se psychoaktivních látek

Vážená paní,

Úřad vlády České republiky (dále jen „Úřad vlády“) obdržel dne 5. února 2024 Vaši elektronickou žádost s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, kterou jste formulovala následovně:

„Prostřednictvím zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vás tedy žádáme, aby nám Váš úřad poskytl následující informace:

- Zda jste pověřili své Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti, aby v rámci svého Systému včasného varování (EWS) provedlo rychlou výměnu informací o rozšíření, užívání a rizicích výše uvedených nových psychoaktivních látek HHC, HHC-P, THC-P, kratom, zda toto středisko dalo podnět ke klinickým studiím těchto látek na lidský organismus a jaký byl výsledek těchto klinických studií.

- Pokud Národní monitorovací středisko klinické studie nezadalo, na jakém základě byly tyto látky zařazeny do kategorie „nejsou nelegální“ a jejich distribuce a prodej byly v ČR uvolněny.

- Pokud Národní monitorovací středisko vyhodnotilo tyto návykové látky jako rizikové, podalo Radě vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí podnět k jejich legislativní kontrole ve smyslu zařazení těchto látek na seznam zakázaných látek.

- Zda jste se tímto podnětem zabývali a zda bude v nejbližší době i Česká republika patřit k zemím, které tyto psychoaktivní látky zařadily na seznam zakázaných látek, a policie bude moci distribuci, prodej a jiné nakládání s těmito nebezpečnými látkami postihovat.

- V zákoně č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek HLAVA VII § 28 1) mají vláda, ministerstva a územní samosprávné celky provádět opatření k ochraně zdraví populace před škodlivými účinky návykových látek a návykového chování (dále jen „protidrogovou politiku“); a mají při provádění protidrogové politiky postupovat ve vzájemné součinnosti. Jak je možné, že nedošlo včas k patřičným opatřením a nechalo se to dojít tak daleko, že nám děti končí na JIP v nemocnici.

- Jelikož už došlo k tomu politováníhodnému neštěstí v Karlovarském kraji, kdo bude pohnán k zodpovědnosti za neprovedení včasných opatření k ochraně zdraví populace před škodlivými účinky návykových látek podle výše uvedeného zákona č. 65/2017 Sb.“

K první části otázky č. 1 Vaší žádosti si Vám dovolujeme sdělit, že Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti (dále jen „NMS“) je odborným výkonným, metodickým a koordinačním pracovištěm pro sběr, analýzu, interpretaci a distribuci dat o závislostech v České republice. NMS je samostatným organizačním útvarem v rámci sekretariátu Rady vlády pro koordinaci politiky v oblasti závislostí (dále jen „Rady“).

NMS se tématem psychomodulačních látek v rámci informačního systému „Systému včasného varování“ (dále jen „EWS“) intenzivně zabývalo. V případě kratomu a HHC byla posuzována rizika spojená s jejich užíváním. Expertní skupina došla k závěru, že se jedná o látky, jejichž užívání je spojeno s určitými riziky a je třeba podniknout kroky k omezení jejich dostupnosti, zejména pro zranitelné skupiny osob, jako jsou osoby mladší 18 let. Expertní skupina současně upozornila na fakt, že při rozhodování o konkrétních kontrolních opatřeních je třeba pečlivě zvážit zamýšlené i nezamýšlené důsledky těchto kroků. V souladu se stanoviskem Evropského monitorovacího centra pro drogy a drogovou závislost poukázala expertní skupina na skutečnost, že kontrola dostupnosti psychoaktivních látek může snížit zdravotní a sociální rizika. Potenciálním nezamýšleným důsledkem však může být přesun nabídky kontrolovaných („zakázaných“) látek na nelegální a tedy zcela neregulovaný trh, dále nárůst výroby a dostupnosti jiných látek včetně těch nebezpečnějších, které mohou nahradit látky kontrolované, z nichž některé jsou již na trhu dostupné, ale v menší míře. Úplný zákaz vede rovněž ke kriminalizaci uživatelů kontrolovaných látek, jejich stigmatizaci a sociálnímu vyloučení.

K druhé části otázky č. 1 žádosti uvádíme, že článek 11 odst. 2, 3 a 4 Statutu Rady, který tvoří přílohu usnesení vlády České republiky ze dne 10. května 2023 č. 340 stanoví, že NMS koordinuje v České republice informační systém v oblasti závislostí, tj. systém sběru, zpracování, hlášení a distribuce informací v oblasti závislostí a za tímto účelem NMS spolupracuje se státními a nestátními organizacemi a institucemi a zároveň provádí vlastní studie a analýzy, jejichž přípravu dle potřeby průběžně konzultuje s Poradním výborem pro sběr dat o závislostech.

NMS dále zpracovává informační výstupy a publikace o situaci v České republice v oblasti závislostí, zejména zprávy o situaci v oblasti závislostí, které pravidelně předkládá Radě, vládě České republiky a Evropskému monitorovacímu centru pro drogy a drogovou závislost. Při tom spolupracuje s ostatními státními a nestátními organizacemi a institucemi v rámci informačního systému v oblasti závislostí.

NMS je také koordinátorem celostátního meziresortního a mezioborového informačního systému EWS, který umožňuje rychlou výměnu informací o rozšíření, užívání a rizicích nových psychoaktivních látek v České republice a dává podněty k jejich případné legislativní kontrole.

Z působnosti, která je popsaná výše, plyne, že NMS samostatně zpracovává zprávy z různých oblastí své působnosti. NMS není oprávněno podávat podněty k vypracování klinických studií jinými institucemi a neučinilo tak tedy ani v tomto případě.

K otázce č. 2 žádosti uvádíme, že látky jako kratom nebo HHC-P se v současnosti nacházejí v legislativním vakuu, nejsou zařazeny do žádné z regulovaných kategorií, tedy ani do kategorie „nejsou nelegální“. Doplňujeme, že tato Vámi zmíněná kategorie není ani žádným právním předpisem stanovena.

V reakci na otázku č. 3 a část otázky č. 4 žádosti „Zda jste se tímto podnětem zabývali…“ si dovolujeme uvést, že jak plyne z výše uvedeného Statutu, předkládá NMS jím vypracované zprávy o situaci v oblasti závislostí nejen Radě, ale i vládě České republiky a Evropskému monitorovacímu centru pro drogy a drogovou závislost, a tímto způsobem dává podněty k případné legislativní změně. Tyto zprávy mají doporučující charakter a jednotlivé instituce k nim mohou přihlédnout. Vzhledem ke skutečnosti, že NMS je součástí Rady, intenzivně se tímto tématem zabývalo nejen NMS, ale i Rada samotná.

K druhé části otázky č. 4 žádosti „…zda bude v nejbližší době i Česká republika patřit k zemím, které tyto psychoaktivní látky zařadily na seznam zakázaných látek, a policie bude moci distribuci, prodej a jiné nakládání s těmito nebezpečnými látkami postihovat.“ si dovolujeme uvést, že vláda České republiky dne 14. února 2024 schválila návrh nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů. Toto nařízení vlády České republiky dočasně zařazuje látky HHC, HHC-O a THC-P na seznam návykových látek, a to s účinností od momentu notifikace Evropskou komisí, nejdříve však ode dne 1. března 2023, do konce roku 2024.

Nad rámec výše uvedeného sdělujeme, že v současné době prochází legislativním procesem návrh novely zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, na základě které by bylo možné tyto psychoaktivní látky vhodně regulovat a zajistit tak náležitou ochranu nezletilých před těmito látkami nebo zakázat jejich prodej například v problematických výdejních automatech. Návrh této novely předložila Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky skupina poslanců dne 31. července 2023.

Ke zbývající části Vaší žádosti, tj. k otázkám č. 5 a 6, si Vám dovolujeme sdělit, že námi bude vydáno samostatné rozhodnutí, které Vám bude zasláno do vlastních rukou na Vámi uvedenou adresu pro doručování.

S pozdravem

Mgr. Jan Večeřa v. r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X