Poskytnuté informace na žádost v roce 2012 - 2020

2. 9. 2021 15:12

Informace týkající se problematiky omamných látek

Žádost o poskytnutí informací týkajících se Rozhodnutí Komise pro omamné látky Úřadu OSN pro drogy a kriminalitu ze dne 2. prosince 2020

Vážený pane,

Úřad vlády ČR obdržel dne 5. srpna 2021 Vaši písemnou žádost, s odkazem na zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, týkající se „Rozhodnutí Komise pro omamné látky Úřadu OSN pro drogy a kriminalitu ze dne 2. prosince 2020 o přeřazení konopí ze Seznamu IV do Seznamu I Jednotné úmluvy o omamných látkách z roku 1961“ a jeho promítnutí do českého právního řádu.

K Vaší žádosti si Vás dovoluji informovat, že Rozhodnutí Komise pro omamné látky Úřadu OSN pro drogy a kriminalitu ze dne 2. prosince 2020 nebylo do českého právního řádu recipováno žádným vnitrostátním právním předpisem.

Omamné a psychotropní látky, včetně látky konopí, jsou v ČR kontrolovány na základě zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o návykových látkách“), a seznam kontrolovaných omamných a psychotropních látek, včetně rozlišení látek dle závažnosti, je upraven v nařízení vlády č. 463/2013 Sb. o seznamech návykových látek, ve znění pozdějších předpisů.

Doporučení Světové zdravotnické organizace mělo zejména za cíl odstranit překážky ve výzkumu a dostupnosti konopí pro léčebné účely, které je však v ČR povoleno využívat od roku 2013 a je regulováno zejména zákonem o návykových látkách, zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 236/2015  Sb., o stanovení podmínek pro předepisování, přípravu, distribuci, výdej a používání individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, ve znění vyhlášky č. 307/2020 Sb., kterou se mění vyhláška č. 236/2015 Sb.

Problematiky omamných látek se dotýká již uvedené nařízení vlády č. 463/2013 Sb., které rozlišuje mezi konopím pro léčebné použití a konopím pro výzkumné a vědecké účely. Novelizace tohoto nařízení vlády nebyla v tomto případě potřeba.

Konopí pro léčebné použití bylo již dříve zařazeno do nejméně přísné kategorie omamných látek, a to do seznamu v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 463/2013 Sb. V tomto seznamu v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 463/2013 Sb. jsou uvedeny i omamné látky zařazené do Seznamu I Jednotné úmluvy o omamných látkách.

Konopí pro výzkumné a vědecké účely bylo již dříve zařazeno do nejpřísnější kategorie omamných látek, a to do seznamu v příloze č. 3 k nařízení vlády č. 463/2013 Sb. V tomto seznamu v příloze č. 3 k nařízení vlády č. 463/2013 Sb. jsou uvedeny i omamné látky zařazené do Seznamu IV Jednotné úmluvy o omamných látkách. Zařazení konopí pro výzkumné a vědecké účely do seznamu č. 3 k nařízení vlády č. 463/2013 Sb. je zcela v souladu s Jednotnou úmluvou o omamných látkách, neboť v souladu s čl. 39 této Úmluvy může Česká republika přijmout přísnější vnitrostátní právní úpravu, než stanoví tato Úmluva.

Rozhodnutí Komise pro omamné látky Úřadu OSN pro drogy a kriminalitu ze dne 2. prosince 2020 nebylo důvodem ani k novelizaci § 283 až 285 trestního zákoníku a nařízení vlády č. 455/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, které rostliny nebo houby se považují za rostliny a houby obsahující omamnou nebo psychotropní látku a jaké je jejich množství větší než malé ve smyslu trestního zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.

Vzhledem k tomu, že čl. 39 Jednotné Úmluvy OSN o omamných látkách z roku 1961 umožňuje použití státních kontrolních opatření, jež jsou přísnější, než vyžaduje tato Úmluva, tj. „Nezávisle na ustanoveních této Úmluvy, žádné Straně se nebude bránit v tom, aby přijala ještě striktnější nebo přísnější kontrolní opatření než jsou opatření předvídaná v této Úmluvě a zejména aby požadovala, aby přípravky uvedené v Seznamu III nebo omamné látky podle Seznamu II, byly podrobeny kontrole používané na omamné látky Seznamu I, nebo některé z nich, bude-li to považovat za nutné nebo vhodné pro ochranu veřejného zdraví“, a vzhledem ke skutečnosti, že systém umožňující použití konopí k léčebným účelům je v ČR zaveden od roku 2013, ČR prozatím neplánuje přesun látky konopí do mírnější skupiny návykových látek.

S pozdravem


Mgr. Jan Večeřa v.r.
ředitel Odboru právního a kontrolního

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X