Aktuálně

21. 8. 2013 16:32

Český systém mýtného je extrémně nevýhodný pro stát

Vláda dnes schválila stanovisko ministerstva dopravy ke kontrolnímu závěru NKÚ z kontrolní akce prověřující příjmy z mýtného a příjmy z časových kuponů.

Pro zobrazení videa je nutné povolit JavaScript. Zde jsou instrukce jak povolit JavaScript ve Vašem webovém prohlížeči.

Nahrává se přehrávač videa ...

Cílem kontrolní akce nazvané Příjmy z výkonových poplatků tzv. mýtného a příjmy z časového zpoplatnění pozemních komunikací tzv. časových kuponů, včetně souvisejících výdajů, bylo prověřit plnění příjmů získávaných vybíráním a vymáháním peněžních prostředků z mýtného a vybíráním peněžních prostředků za časové kupony a prověřit výdaje související s příjmy, dále prověřit správu pokut ukládaných, vybíraných a vymáhaných celními orgány v systému elektronického mýtného. Kontrolní akci provedl Nejvyšší kontrolní úřad v období od dubna do listopadu 2012.

Systém na svůj provoz zkonzumuje přes 20 % veškerých vybraných poplatků. To je, myslím, i evropsky nebývale drahý a neefektivní systém, jenže bohužel z velké části se s tím už dnes nedá nic dělat,“ vyjádřil se premiér Jiří Rusnok mimo jiné ke kontrolnímu závěru na tiskové konferenci po jednání vlády.

Nejvyšší kontrolní úřad směřuje svou kritiku v kontrolním závěru zejména do oblasti popisu vysokých nákladů na provoz Systému výkonového zpoplatnění. Zároveň říká, že jeho cíl tj. získání nových finančních prostředků na rozvoj pozemních komunikací byl dosažen.

Nejvyšší kontrolní úřad dále kritizuje oblast týkající se inkasa mýtného a souvisejících nákladů včetně zjišťování a vyúčtování uniklého mýtného s následným vymáháním pohledávek a nedoplatků za využití outsourcingu.

Zavedení Systému výkonového zpoplatnění v České republice provází od začátku neduhy, které bylo nutno řešit za plného provozu. Je nepochybné, že rentabilita systému byla ovlivněna podmínkami smlouvy z roku 2006. Dále dodatkem z téhož roku z důvodu pozdního podpisu smlouvy kvůli odvoláním neúspěšných uchazečů. Změna těchto podmínek je možná pouze po vzájemné dohodě s dodavatelem systému.

V současné době ministerstvo dopravy připravuje materiál pro jednání vlády, který se bude zabývat problematikou Systému výkonového zpoplatnění do roku 2016 (konec smlouvy se stávajícím dodavatelem) a po roce 2016.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Český systém mýtného je extrémně nevýhodný pro stát

Související zprávy

Fotogalerie [F] fotogalerie