Tiskové konference

3. 7. 2012 13:29

Brífink při předávání resortu spravedlnosti ministrovi Pavlu Blažkovi, 3. července 2012

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, já jsem před chvíli uvedl do funkce ministra spravedlnosti, nového ministra pana doktora Pavla Blažka, Ph.D., kterého dnes pan prezident jmenoval ministrem a pověřil ho řízením rezortu ministra spravedlnosti. Pan doktor Blažek je zkušený právník, nejenom právní teoretik, přednášel i na Právnické fakultě Masarykovy univerzity, ale i právní praktik dlouholetý a úspěšný advokát. Jsem přesvědčen, že velmi dobře zvládne všechny úkoly rezortu ministerstva spravedlnosti, které jsou před ním. Současně bych chtěl využít této příležitosti a poděkovat panu doktoru Pospíšilovi za vše pozitivní, co v rezortu ministerstva spravedlnosti za dvě volební období, ve kterých působil v těchto funkcích, dokázal a přinesl pozitivního. Já jsem velice rád, že nastupuje na ministerstvo spravedlnosti člověk, který je erudovaným právníkem a který věřím, všechny klíčové úkoly, které jsou před námi, jak v té odborné oblasti, tak v té politické oblasti zvládne i v souladu s prioritami vlády ČR.

Pavel Blažek, ministr spravedlnosti ČR: Dámy a pánové, bylo by asi chybou, kdybych teď měl nějaká dalekosáhlá a hluboká prohlášení. Já řeknu pouze tolik, že si uvědomuji, co to je být ministrem spravedlnosti. Nejdříve se musím seznámit s tím, čemu se říká běžná agenda. Protože samozřejmě může být spousta technických věcí na ministerstvu, se kterými se musím seznámit. Chápu, že veřejností a zejména vámi novináři hýbou některá tzv. mediální témata. Já ale chci říci, že kromě toho jsou věci, kterým se také budu muset věnovat. Předpokládám, že to budou činnosti, o kterých veřejnost ani informována být nemusí, neboť ji to nezajímá, ale dělat se musí taky. Předpokládám, že všechny ostatní věci budeme říkat asi na základě vašich dotazů. Zatím děkuji.

Jiří Pospíšil, bývalý ministr spravedlnosti ČR: Vážení přátelé, co mohu říci já na závěr. Já chci popřát hodně štěstí novému panu ministrovi. Nabídl jsem mu, bude-li mít zájem samozřejmě svoje rady a doporučení. To znamená, mým cílem je, aby ministerstvo spravedlnosti co nejlépe fungovalo v zájmu tohoto státu. To znamená, bude-li jakákoliv potřeba ze strany nového pana ministra, já jsem připraven pomáhat. Představil jsem mu dneska tým spolupracovníků, který zde se mnou fungoval. Chtěl bych tady také veřejně poděkovat svým náměstkům a vrchním ředitelům, protože jsem přesvědčen, že odvedli kus dobré práce a také jsem zmínil některá témata, která možná nejsou mediálně až tak atraktivní, ale z mého pohledu jsou neméně důležitá. Zde bych si na prvém místě dovolil zmínit doprovodné zákony k novému občanskému zákoníku, to považuji za mimořádně důležité. Takže přeji novému ministrovi hodně štěstí, hodně odvahy, hodně silné nervy a doufám, že ku prospěchu tohoto státu bude ministerstvo řídit. Děkuji vám.

Respekt, Ivana Svobodová: Dobrý den, pane ministře Blažku. Já vím, že jste zatím na začátku, ale už jste se dopustil nějakých prohlášení v tisku a na to bych chtěla navázat. Vy jste se zmínil o novele zákona o státním zastupitelství, kterou jestli jsem dobře pochopila, chcete stahovat. Anebo to případně nějak upravovat? Protože to je opravdu hodně důležité téma pro tuhle zemi. Já bych se chtěla zeptat, jaký je váš názor na takovou věc, kterou někteří politici napadají v tom zákoně, a sice kdo by měl jmenovat toho nového šéfa zamýšleného protikorupčního útvaru? Zda nejvyšší státní zástupce, nebo by měl být jmenován politicky? Jestli dovolíte, pak mám ještě jednu otázku, ale teď bych vás nechala odpovědět.

Pavel Blažek, ministr spravedlnosti ČR: No to je teoretická otázka. Pokusím se být relativně jednoduchý. Odkážu teď na to, když vznikaly USA. Největší spor, který byl mezi tehdejšími teoretiky o výkonné moci, zejména o to nepřipustit, aby ve výkonné moci bylo příliš mnoho rozhodování, které jsou buďto samostatná, nebo která jsou kontrolována. To znamená, že i pokud jde o, a tady zdůrazňuji, že státní zástupci nejsou součástí moci soudní, jsou součástí moci výkonné, to znamená, že v teorii demokracie najdete spoustu textů o soudech, ale téměř žádné o státních zástupcích, protože oni nejsou tím pilířem v rámci toho, co začal Montesquieu a dokonce dnes i moderní právní teorie. Proto ta debata o nějakém povyšování státních zástupců mimo jiné orgány výkonné moci, budu muset diskutovat jak s panem doktorem Zemanem, tak s představiteli opravdové justice, tj. soudy. Pokud jde o jmenování funkcionářů, budu velmi obezřetný v tom, aby tato pravomoc byla výlučně samostatná pouze ve sféře státního zastupitelství. Já vám to velmi jednoduše vysvětlím a omlouvám se teď za příklad, který řeknu. Nejde o to, že dnes v čele státního zastupitelství je Pavel Zeman, ke kterému já mám důvěru. Jde o to, že když tvoříme instituce, musíme počítat vždy s tím, že tam také může přijít někdo jiný, než pan Zeman. Dám vám příklad, který používám nerad, ale nenapadá mě v tuto chvíli jiný. Když tu instituci vytvoříme tak, že tu soustavu uzavřeme, tak když se vám stane šéfem tohoto úřadu, a budu teď velmi krutý a omlouvám se veřejnosti, nějaký takový Reinhard Heydrich, tak mu zbývá pouze na vrchní státní zastupitelství bez dalšího jmenovat kohokoliv a bude to legální. Demokracie je mimo jiné o tom, aby znemožňovala legální postupy těm, co nechtějí být empatičtí. Čili opakuji, debata není o Pavlu Zemanovi, debata je o tom, že tvoříme instituci, debata je o tom, čemu se v teorii práva říká brzdy a vyvažování. Když někdo získává nějakou kompetenci, buďto nějakou jinou kompetenci odevzdává nebo je to vyvažováno tak, že někdo jiný buďto k tomu dává souhlas, typicky řeknu, nikdo se nediví, že prezident, když chce jmenovat ústavní soudce, potřebuje souhlas Senátu. Všichni se dnes diví, a je to prosím vás porevoluční výdobytek, že je podivení nad tím, že nejvyšší státní zástupce nemůže rozhodovat sám. Opakuji, je to výdobytek devadesátých let, oproti generální prokuratuře, že potřebuje souhlas toho, čemu se říká ústřední orgán státní správy v této oblasti a to je ministerstvo. Já bych chtěl zdůraznit, že k Pavlu Zemanovi budu přistupovat jako ke člověku, kterého si vážím. Pozoruji jeho vystoupení, vážím si ho i odborně. Mezi ministerstvem a nejvyšším státním zastupitelstvím existuje vztah nadřízenosti a podřízenosti vyjma konkrétních trestních řízení. Anebo to řeknu ještě jednodušeji, nadřazenosti a podřazenosti. To že má dnes někdo média více na své straně než někdo jiný na této zákonné úpravě nic nemění. A teď se vrátím na začátek. Rozhodně bude nutné, aby jakoukoliv novelu o státním zastupitelství viděla i druhá strana, advokáti a advokátní komora. Jestliže, a to je další věc, o které chci říci a možná mluvím dlouze a omlouvám se, ale já to ještě dokončím. V soustavě soudů, která je pilířem dělby moci, copak se tam funkcionáři jmenují sami? Nejmenují. Soudy, to je to, co je pilířem, jednou ze tří noh v rámci dělení moci. A teď mně řekněte, z jakého důvodu by tak jednoduše to mělo být u státních zástupců, když u soudů tomu tak není a dokonce se o tom vede i debata. To jsou ty rozhovory, které budeme vést. Předpokládám, že je budu vést s odborníky, budu je vést s představiteli soudů, budu je vést s advokáty a samozřejmě také s politiky. Rád bych řekl, a to je závěr mé dlouhé řeči. Pokud jde o základní liberální hodnoty ústavního systému, tak vyjmenuji, že ODS, TOP 09, strana Lidem, ale i ČSSD se v zásadě hlásí ke stejným hodnotám. V těchto věcech, v těch ostatních jsou samozřejmě rozdílné. Předpokládám, že shodu najdeme. Ale nebude to jednoduché, bude to debata.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych jenom doplnil, že v žádném případě nebude nikdo jmenován politicky. To je prostě úplně nesmysl. V žádném případě nikdo politicky jmenován nebude. Jde pouze o to, jaký se nalezne mechanismus. Bude to otázkou dalších odborných diskuzí i z hlediska vyváženosti s justiční mocí a já chci říci, že zřejmě ten mechanismus nejspíše se bude podobat analogickým mechanismům jmenování ostatních vedoucích státních zástupců.

Mediafax, Jan Kálal: Já bych se zeptal, pane ministře Blažku, na váš recept pro české vězeňství. Protože jak jsem pročítal důvodové zprávy, když si váš předchůdce chodil pro další peníze na vládu, tak to vypadalo, že do dvou měsíců začnou utíkat vězni, nebo bude minimálně vězeňská vzpoura, tak jak tady s tím problémem zakročíte? Dovolte ještě dotaz na pana premiéra. Ve hře je to, že by bývalý ministr byl budoucím hejtmanem Plzeňského kraje. Jestli máte v pana Pospíšila důvěru, že by tu funkci manažersky zvládnul?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já začnu od zadu. Já podporuji všechny kandidáty ODS v krajských volbách, takže v tomto má podporu i pan doktor Pospíšil. Já jsem přesvědčený, že plzeňské regionální sdružení ho zvolilo po zralé úvaze a já toto rozhodnutí respektuji.

Pavel Blažek, ministr spravedlnosti ČR: Vězeňství je problém samozřejmě. Musíte to brát tak. Já jsem doteď nebyl ani poslanec, ani v žádné ústavní funkci. To znamená, že mi nezbývá, než se seznámím s panem Kalouskem, tak je potřeba se bavit s ním. Současně protože je vláda pod vedením Petra Nečase, který trvá správně na tom, aby se spořilo, kde se dá, no tak nejspíše se budu muset bavit se svými náměstky o tom, kde je možné najít úspory, protože situace ve vězeňství je opravdu složitá. Ale teď, abych říkal nějaký recept. Můžeme se bavit o nějaké normotvorbě, ale to asi není na pořadu dne. Jak napsal kdysi Milton Freedmann, za vším hledej peníze, tak to tak bude. Teď jde o to, kde je vzít a jestli mi dovolíte malinký žert, neudělat ty chyby, které udělal můj předchůdce, abych neskončil stejně. Děkuji.

Česká televize, Edita Horáková: Já mám dvě otázky. První jestli se pan nový ministr spravedlnosti chystá jmenovat pražskou vrchní zástupkyni Lenku Bradáčovou a druhá otázka je i na pana premiéra. Dnes se opět zatýkalo kvůli programu Severozápad, jaký k tomu máte postoj a jestli máte nějaké systémové kroky?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Jaký můžu mít postoj k zatýkání? Prostě orgány činné v trestním řízení konají tak, jak jim velí zákon, a já nepochybuji, že postupují v souladu se zákonem a pokud někdo porušil zákon, nechť je zatčen a postaven před soud. Zaplať pánbůh za to. Z tohoto pohledu je postoj premiéra naprosto irelevantní a já mohu jenom říci, že tam kde je porušován zákon, tak ať ty orgány činné v trestním řízení postupují přísně a spravedlivě. Co se týče systémových řešení. Ano, je to velké poučení z operačních programů v tomto programovacím období. Je to velký problém, který vznikl nešťastným rozhodnutím příliš velkého počtu operačních programů, které jsou velmi těžko kontrolovatelné, řiditelné a auditovatelné a jedním z poučení z toho je, že vláda bude navrhovat, aby pro nové programovací období byl pouze jeden integrovaný regionální operační program pro celou Českou republiku, který bude více na očích, bude více kontrolovatelný, bude lépe auditovatelný a také lépe řiditelný.

Pavel Blažek, ministr spravedlnosti ČR: K paní doktorce Bradáčové. To je přesně ten případ, o kterém jsem hovořil. Zatím je situace taková, že k tomu, aby paní doktorka Bradáčová, či kdokoliv jiný, mohl být jmenován do funkce, je potřeba za stávající platné právní úpravy dvou lidí, nejvyššího státního zástupce a ministra spravedlnosti. Budu se muset, a udělám to rád, potkat s Pavlem Zemanem. Výhodou je to, že justice má jednu nohu v Brně, já jsem z Brna, což víte. To znamená, že není problém se vídat často s Pavlem Zemanem. Pavel Zeman mi bude muset kromě jiného říci, proč navrhl Lenku Bradáčovou. Něco jiného jsou mediální výstupy, něco jiného rozhovor nás dvou. Pavel Zeman, poslouchal jsem ho nedávno v rádiu, řekl, že si u doktorky Bradáčové váží její osobní integrity. A teď nezbývá, než dát na to, že já ve svých letech poznám také, kdo má osobní integritu nebo ne. Neboli se budu muset po Pavlu Zemanovi sejít s doktorkou Bradáčovou a řeknu to jednoduše, jak jste někteří psali, že ona je nějaký Catani v sukních. Já to řeknu trošku jinak, já ten seriál znám. Je-li soudkyní Pontiovou, není problém, aby do té funkce byla jmenována. Ale teď ode mě chtít, nepůjdu na tu společenskou objednávku, že jsem málem povinen to jmenování udělat, protože své pravomoci, které mám, si vážím a nehodlám se jich vzdávat za žádných okolností, nebude-li změněn zákon. Ale obecně řečeno, proti paní doktorce Bradáčové, tak jak ji znám z médií, tak jak slýchám často z justice, nemám v tuto chvíli vůbec nic. Dnes jí hodlám zavolat, omluvit se jí v tom smyslu, že to pro ni asi není jednoduché, pokud jde o čekání na rozhodnutí, ale musím jí vysvětlit, že všechno má svou štábní kulturu. To znamená, napřed Pavel Zeman, pak ona. Povedeme, já plánuji, nechci ji teď strašit, pokud se dívá, dlouhý a příjemný rozhovor, který bude mít nějaký závěr. Ale opakuji a budu vám to říkat mockrát, podřízeným je Pavel Zeman ministerstvu spravedlnosti. Je to člověk, kterého si vážím, ale určitě nebudu rukou nejvyššího státního zastupitelství, protože to je principielně špatně. Ale to je obecná poznámka.

Radiožurnál: Dobrý den, pane ministře. Já jsem se chtěl zeptat. Vy jste společníkem ve třech soukromých firmách, jste v dozorčích orgánech asi pěti brněnských firem. Jak to budete řešit teďko s tím ministerským postem? Vystoupíte z něčeho? A když tak pan premiér, jestli mu toto vadí?

Pavel Blažek, ministr spravedlnosti ČR: Já jsem pověrčivý člověk. Já jsem vlastně do dnešních deseti hodin nedělal vůbec nic. Nicméně zítra odešlu rezignaci na, já jsem myslím ve třech městských firmách, teď se nechci přít, ale je to možné. To znamená, že rezignaci z těch městských firem pošlu zítra. Totéž udělám s advokacií. Já jsem advokát. Zítra odejde podle příslušného zákona můj dopis na advokátní komoru se žádostí o pozastavení činnosti. To znamená, veškerých podnikatelských aktivit se samozřejmě musím vzdát.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkujeme za vaši účast a přejeme hezké odpoledne. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Brífink při předávání resortu spravedlnosti ministrovi Pavlu Blažkovi, 3. července 2012

Související zprávy