Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

10. 4. 2017 19:03

Tisková konference po jednání tripartity, 10. dubna 2017

Jan Nechvátal, odbor komunikace vVlády ČR:  Dobrý večer, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych zahájil tiskovou konferenci po zasedání Rrady hospodářské a sociální dohody České republiky. Na tiskové konferenci vítám předsedu vlády ČR, pana Bohuslava Sobotku, prezidenta Svazu průmyslu a obchodu, pana Jaroslava Hanáka, a také předsedu kKonfederace čČeských odborových svazů, pana Josefa Středulu. A jako prvního o slovo požádám předsedu české vlády.

Bohuslav Sobotka, předseda vVlády ČR: Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás informoval o dnešním jednání Rrady hospodářské a sociální dohody. Měli jsme několik důležitých a zajímavých témat, debatovali jsme na základě požadavku sociálních partnerů o roli státu při zajištění dopravní obslužnosti v železniční dopravě po roce 2019 a o dopadech nové legislativy na společnost České dráhy. Já jsem rád, že sociální partneři, společně vyjádřili jasný názor a jasnou podporu tomu, aby pokud bude docházet k otevírání trhu se železniční dopravou, tak aby se to odehrávalo za nediskriminačních podmínek. Pro České dráhy jako národního dopravce. Debatovali jsme, a to je bod víceméně pravidelný na jednáních hospodářské a sociální dohody, o stavu čerpání prostředků z fondů Evropské unie, vyslechli jsme si informace o tom, jak vypadala situace ke konci února, ten bod byl dnes přerušen, vrátíme se k němu na příštím jednání tripartity, za přítomnosti ministryně pro místní rozvoj, přerušili jsme to mimo jiné proto, že ten bod je vnímán jako velmi důležitý, je to něco, co je prioritou vlády a je prioritou i Rrady hospodářské a sociální dohody udělat všechno proto, abychom maximálně zrychlili čerpání evropských fondů, a udělali všechno proto, aby se ta čísla čerpání, během letošního roku výrazně zvýšila. Ministr dopravy prezentoval na jednání tripartity, tabulku přehledu přípravy staveb, v letech 2000, které by měly být tedy realizovány , nebo zahájena jejich realizace v tuto chvíli v letech 2017, 2018, 2019. Jsou to ty největší stavby, kde náklady překračují 300 milionů korun. Bohužel hlavní problém, který jsme identifikovali u těchto staveb, je špatná situace z hlediska majetkoprávní přípravy, i u řady staveb, které byly zahrnuty  pod výjimku EIA, a kde už dneska máme zrychlenou EIA k dispozici , tak nám váznou výkupy pozemků, velmi často je to několik listů vlastnictví, několik málo majitelů, kteří blokují tyto stavby, takže jsme dnes také vedli debatu na jednání tripartity o tom, jaké najít systémové legislativní řešení, abychom výstavbu dopravní infrastruktury zrychlili. Já jsem rád, že paní ministryně školství dnes podle mého názoru, uspěla, z hlediska prezentace toho, co se událo a co se ještě odehraje v oblasti regionálního školství, my v tuto chvíli pomalu dokončujeme legislativní změny, které si tato vláda vytyčila jako svůj úkol, na ty legislativní změny ovšem také musí navázat dostatečné financování změn v regionálním školství, ať již je toi reforma financování z žáka na studijní obor, ať už je to kariérní řád učitelů, nebo je to otázka zajišťování větší podpory, technických oborů, zvyšování platů učitelů, na tohle všechno teď musíme najít prostředky při přípravě státního rozpočtu na příští rok, a také rozpočtového výhledu.

Dnes byl také projednán strategický rámec, Česká republika 2030, který byl připraven Radou vlády pro udržitelný rozvoj.

Poslední téma: Informovali jsme v materiálu pro informace sociální partnery o tré výrazné změně platových stupnic, která se připravuje od prvního července letošního roku, kde by se měl snížit počet stupnic platových tarifů ze současných devíti na šest.  S tím, že výsledkem by mělo být výrazné zlepšení odměňování, zejména pracovníků v kultuře, ale také pracovníků v sociálních službách, a dalších v tuto chvíli velmi špatně odměňovaných profesí. Předpokládám, že vláda by se v krátkém horizontu tímto návrhem měla zabývat, já jsem ještě dnes požádal paní ministryni Marksovou, aby se sešla se sociálními partnery, aby s nimi prodiskutovala přípravu realizace tohoto opatření. Protože my jsme se dohodli už loni, že bychom ty platy rádi zvedli od poloviny letošního roku, ale je samozřejmě důležité, aby to bylo dobře nachystáno a především aby byly vyčleněny dostatečné finanční prostředky. Takže tolik k dnešnímu jednání RHSD z pohledu vlády. Děkuji.

Jan Nechvátal, odbor komunikace vVlády ČR: Děkuji panu premiérovi, a o slovo požádám pana prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka.

Jaroslav Hanák, Svaz průmyslu a dopravy: Dobrý den, dámy a pánové, já velice rychle k otvírání trhu v železniční dopravě. Podle čtvrtého evropského balíčku Evropské unie, shodli jsme se, že je potřeba velice uvážlivě tyto věci dělat, využít regulátora, který na dDrahách působí od 1. 4. 2017 a vytvoří rovné podnikatelské prostředí pro všechny, kdo na tento trh budou vstupovat, ať již z Ččeské republiky nebo z Evropské unie, protože to bude otevřený trh, evropský. Je potřeba upozornit, že se jedná především o dálkovou dopravu, která z pohledu (Českých drah, dělá asi třetinu kapacit. Z našeho pohledu jsme upozornili, aby vláda, především Mministerstvo dopravy velmi zodpovědně přistupovalo ke svému národnímu dopravci a poctilo specifika, která samozřejmě zhoršují jeho konkurenceschopnost, jak národním, tak budoucím mezinárodním dopravcům, kteřírý s ním budou soutěžit. Co se týká stavu prostředků čerpání Eevropské unie, je škoda, že paní ministryně nebyla, protože si myslím, že z naší strany to bylo trošku kritičtější pojetí a to z toho pohledu, že zatím čerpáme asi 2, 7 procenta, což není mnoho a myslím si, že některé programy, jako OP PIK z Mministerstva průmyslu a obchodu , dohodli jsme se s panem ministrem, že velice bedlivě ten program bude sledovat a každý týden bude dávat zprávu o zlepšení čerpání, protože podnikatelská sféra si dost výrazně  v minulosti stěžovala na to, jak komplikované, byrokratické a zdlouhavé čerpání OP PIK komplikuje. Připomněli jsme, velice bedlivě sledovat vypsané výzvy na vysokorychlostní internet, je tam jedenáct a půl miliardy korun, to jsou obrovské peníze, a chceme věřit, že z těch 1 800 operátorů, kteřírý působí na území České republiky, v oblasti vysokorychlostního internetu, že se v brzké době co nejvíce přihlásí a prostředky budou efektivně využity. Co se týká dopravních staveb, ta zpráva není dobrá, musím být upřímný, že radost z toho nemáme.

Stavební zákon: novela se výrazně nepovedla, bohužel vládní koalice nespolupracovala, jak spolupracovat měla, sto jedenáct hlasů je promarněno, a pro velké stavebnictví tahle novela nic nepřinesla. Přinesla samozřejmě malým stavebníkům, některé věci, ale to, co je nejdůležitější v zemi, je výstavba dopravní infrastruktury, především silniční a následně železniční, ta zpráva dobrá není.

Já jsem upozorňoval na ten materiál, co nám dal pan ministr dopravy, ta první stránka, kde je těch jedenáct prioritních staveb, má bohužel sedm staveb rekonstrukce dálnice D1, nic proti tomu, ale to asi není to, co si představuje podnikatelská sféra, nebo občané, že poroste dálniční síť, a to dost výrazným způsobem. Za čtyři roky vládnutí koaliční vlády, odhaduji, že bude otevřeno necelých třicet kilometrů dálnic, a to na to, že jsme měli dostatek prostředků, národních i evropských, moc dobrá zpráva není.

Co se týče školství, souhlasím s panem předsedou vlády, že paní ministryně odvedla v poslední době velmi dobrou práci, dneska nám ještě rozdala sedmatřicet stránek materiálu, které jsme samozřejmě nestačili ani prolistovat, natož si přečíst, co je tam dobře a co je tam špatně, nebo co se pozitivně vyvíjí. Já bych chtěl Mministerstvo školství pochválit asi za čtyři věci. První, ta běží tento týden a jsem na to hodně zvědav, a to jsou ty zkoušky na odborné školy, myslím, že velmi správné racionální rozhodnutí, a těším se, jak ti, co uspějí, budou říkat, že to bylo lehké, ti, co neuspějí, budou říkat, že to byl nesmysl a že se to nepovedlo. Ale s tím je potřeba počítat. Jsem velmi rád, že platí maturity z matematiky a že paní ministryně představila i program na zlepšení, zjednodušení a zprofesionálnění výuky matematiky do budoucna, to je hodně dobrá zpráva. Byznys zajímá i další strategie, která je společná i pro další sociální partnery, a to je zlepšení jazykového vzdělávání, ten program, aby to byly dva jazyky, angličtina samozřejmě a k tomu odborný jazyk, což asi v České republice by měla být němčina. Je tady 4 400 německých vlastníků firem, tak to má logiku a většinou jsou ve strojírenství, nebo ve velkém průmyslu. A jsem velmi rád za program v oblasti odborného vzdělávání. Takže si myslím, že dnešní tripartita splnila svůj účel, i když si myslím, že jsme byli víc než kritičtí, ale tak je to asi správně.

Jan Nechvátal, odbor komunikace vVlády ČR: Děkuji a o slovo požádám předsedu konfederace českomoravských odborových svazů.

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů: Hezký podvečer, já začnu tím, co bude. A to je tTripartita, která bude v  květnu, a mohu říci již teď, že se očekává, že bude více než veselá, protože dvě témata, která mohu zmínit v programu, který jsme schválili na předsednictvu tripartity, jeden je minimální mzda a návrh na zvýšení minimální mzdy, to bude 29. 05. 2017 od 10:00 hod. v Lichtenštejnském paláci. A druhý, Aakční plán strategie hospodářské restrukturalizace Úústeckého, Mmoravskoslezského a Kkarlovarského kraje. To znamená, už tím vás nepřímo lákám, co bude, a vím, že do té doby se toho ještě odehraje mnoho, v této souvislosti, tak stejný den proběhne jednání s kraji a taktéž velmi zajímavá témata, jedno se týká zaměstnávání cizinců, a agenturní práce a druhé téma je odborné vzdělávání. Čímž chci říci, že skutečně budeme mít na počátku léta velmi zajímavá témata, protože situace zejména v oblasti zaměstnávání cizinců a agenturního zaměstnávání, je už v regionech skutečně kritická, dochází k poměrně nepříjemným situacím, včetně nárůstu přestupkové kriminality, takže očekávám, že to bude skutečně vážné téma.

Co se týká dnešních bodů projednávání. Tak jak už tady zaznělo. Oblast dopravní obslužnosti, odbory se obávají, že se stane následující situace. Že my odblokujeme, a zliberalizujeme trh zcela v oblasti železniční dopravy, ale nám, České republice bude zapovězen trh jako je Německo, Rakousko, Francie, a další země. Takže jsme navrhli, že potom není pro nás akceptovatelná situace, že to je věc, kterou my považujeme za velmi nebezpečnou, a požádali jsme vládu, aby při projednávání, ať už na úrovni České republiky, tak zejména na úrovni Evropské uniei konalao vše pro to, abychom se nedostali do podobné situace. A připomněli jsme obdobu, která se děje kolem nákladní dopravy, kolem autobusové dopravy, kde v podstatě vstup našich subjektů na území třeba Spolkové republiky Německa nebo Rakouska je opředen velkým množstvím překážek, které o žádné liberalizaci de facto nehovoří z tohoto úhlu pohledu, a vyzdvihli jseme také závěr y, které byly na jednání společné tripartity se Slovenskou stranou, kde jsme řekli, že bychom měli v případě, že to bude nutné přistoupit k podobným opatřením, jako se dějí ze strany těchto zemí, vůči České a Slovenské republice.

Další věc se týkala čerpání evropských prostředků. Tady pan premiér bod přerušil, s tím, že jsme tam vznesli velmi vážné věci, které se týkají budoucnosti čerpání evropských prostředků, protože jsme se dozvěděli, že zejména Mministerstvo financí, v poslední době postupuje velmi dravým a podle našeho soudu nezodpovědným způsobem, kdy zaměstnanci, kteří spravují evropské prostředky, tak se je snaží vytlačit z trvalých poměrů na poměry na dobu určitou a cíl je, aby byli vytlačeni úplně. Z našeho pohledu je to kvazi schwarz systém a naprosto nezodpovědné, protože tito lidé budou zodpovídat za dočerpání a přípravu dalšího rozpočtového období a myslíme si, že toto je krok opačným směrem, zvlášť když stát požaduje, aby získával stále kvalitnější a kvalitnější zaměstnance, ti, co tady jsou, pracují pro stát velmi dobře. Velmi dobře pracují pro stát, protože jak bylo poznamenáno, prakticky osmdesáti procent ní úspěšnost čerpání těchto prostředků, závisí na těchto lidech, a my nevidíme důvod, proč by tito lidé měli být vysouváni z trvalých pracovních poměrů, do prekérních pracovních poměrů. To si myslím, že tady stát rozhodně nesehrává, konkrétně v tomto případě Mministerstvo financí, tu roli, kterou by měli z titulu zabezpečování takového obrovského množství prostředků dělat. Takže o to jsme požádali, aby se to nedělo, a považujeme to za velmi vážné a také jsme to projednávali na úrovni pracovního týmu pro místní rozvoj, protože to považujeme skutečně za velmi vážné ohrožení budoucího čerpání evropských prostředků.

Také jsme přivítali, že Česká republika naplnila všechna předběžná opatření. To se zdá z toho směru konstatování, vlastně stalo se. V tomto případě to nebylo tak jednoduché. Stát opravdu tady, a musíme poděkovat všem, včetně předsedy vlády, kteří se na tom podíleli, protože to v žádném případě před rokem a půl nevypadalo, že se nám to povede. Myslím tím České republice. Takže to poděkování ze stran obou sociálních partnerů, je naprosto na místě. Takže jsme tím odblokovali i ty poslední překážky, které byly, kdy hrozilo, že rozjeté rozpočtové období bychom nemuseli vůbec dokončit.

Co se týká přípravy staveb, tak už ten komentář zazněl ze strany Ssvazu průmyslu a obchodu, takže si myslím, že není nutné dále pokračovat.

Co se týká obecně školství, tak tam máme několik připomínek. Také jsme podcenili práci Mministerstva školství pod vedením paní ministryně Valachové, skutečně tam došlo k velkému posunu, s poznámkou, škoda jen, že  to nemohla dělat od počátku funkčního období, ale až v půli, protože ono by jsme byli ještě o kus dále, ale řekli jsme několik poznámek. Tady jsem rád, že nás podpořili také Hospodářská komora, a to v oblasti celoživotního vzdělávání. Česká republika nemá funkční systém celoživotního vzdělávání, což proti zemím severským jako je Dánsko, Švédsko, je velmi rozvinutý a pomáhá k tomu, aby se lidé již v průběhu svého ekonomicky aktivního života mohliou připravit na nějakou změnu, která přijde, nebo si o tom sami rozhodnou. A souhlasíme i s tím, co bylo řečeno, že by to mělo být, ze strany paní ministryně, významně také na náklady státu, protože z tohoto pohledu je to velká sázka do budoucna a velmi nutná. A nám je ten severský model každopádně velmi sympatický. To znamená tripartitní zpráva, včetně volna na vzdělávání, a podobně, takže bychom byli rádi, abychom se věnovali tomu vzdělávání nejen od té školy, do té školy, ale i to, co potom následuje v rámci ekonomicky aktivního života.

Také jsme řekli, že pro odbory není cílem aplikovat pouze části duálního systému, ale kompletní duální systém. Máme dva vzory. Ten první je v sousedních zemích jako je Rakousko nebo Německo, ten druhý je vzpomínka na období před rokem 1991, protože Česká republika měla systém duálního vzdělávání., který pochází z dob Marie Terezie a byl velmi dobře připraven , byl velmi funkční, byl navázán na ekonomické aktivity našich zaměstnavatelů působících na našem území. Bohužel toto se přetrhlo a teď se nám to vše vrací v tom nejméně pozitivním směru. Takže tady bychom byli moc rádi, aby došlo k aplikaci toho duálního systému bez jakýchkoli výjimek, se vším všudy, to znamená včetně zaměstnávání těch žáků, což může rodičům imponovat stejně tak jako žákům. Ale musí to být samozřejmě za seriózních podmínek. Také jsme upozornili na situaci kolem odměňování veřejných vysokých škol, předpokládám, že to téma bude dál pokračovat, protože, my si myslíme, že není všechno úplně v pořádku, že dochází k rozdílnému odměňování, a to není úplně to, co bychom si přáli. Takže uvidíme, jak to bude pokračovat dál. Co se týká strategického rámce České republiky, toto považujeme za velmi strategický dokument, tento dokument považujeme za strategii strategií, a byli bychom rádi, kdyby se všechny ostatní strategie od toho skutečně začaly. Z těch asi sto třicetin strategií, které jsou k dispozici v databázi, tak to určitě nebude jednoduchý úkol, ale obě strany jsme teď zdůraznili, že důležitá je teď ta realizace, a to, jak se bude dál postupovat a to bude otázka zejména té další nastupující vlády, která vzejde z voleb na podzim.

A ještě dvě informace, které pokládám za velmi důležité, a to je jedna, která zazněla z úst předsedy Oodborového svazu Kovo, pana Jaroslava Součka, a to je týkající se špatného sociálního dialogu. My na jedné straně říkáme, že na úrovni národní je nejlepší sociální dialog a máme důvod se tak domnívat. Ale na odvětvové úrovni je ten problém obrovský. Například v oblasti automobilového průmyslu, ten dialog vlastně neexistuje. Taktéž neexistuje v oblasti hutnictví, taktéž je de facto anulován. A my si myslíme, že je to špatně. Zvláště když pak tito zaměstnavatelé, z obou těchto oborů na evropské úrovni se tváří, jakoby vedli naprosto bezproblémový sociální dialog . Na evropské úrovni ho vedou a na úrovni sociální branže se k tomu vůbec nemají, a to přitom dnes zazněla velmi pozitivní zpráva ou uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně v sektoru stavebnictví, kde dojde i k rozšíření a k nárůstu asi o 6, 7 %, což považujeme za velmi dobrý vznos. Ale dobrý příklad sociálního dialogu, bohužel není v celé České republice.

A poslední příklad, který bych tady chtěl zdůraznit, je otázka stávky, která proběhne zítra v době od 13 hodin do 15. Hhodin ve firmě Mitas ve Zlíně. Je to výstražná stávka z důvodů nespokojenosti zaměstnanců se mzdami, které jsou v této části společnosti Mitas, která je vlastněna švédským kapitálem, a tady bych si dovolil říci, že švédská společnost tady ukazuje, jakým způsobem se dá exportovat do České republiky sociální dumping. Je to skutečně nedůstojné, obzvláště ze země, která se napříč světadíly ukazuje jako firma z nejkonkurenceschopnější země světa, a přitom tady v Ččeské republice realizuje mzdy kolem pěti set euro, což považujeme za naprosto neakceptovatelné. Proto ta výstražná stávka, která proběhne zítra. A jak tady říkal pan premiér o platových tarifech, jsem rád za ten signál, že se k tomu sejdeme, protože tady v této chvíli si myslím, že je naplněno ze strany i vlády, s výjimkou Mministerstva financí, protože tady je potřeba naplnit to, co slíbil pan ministr financí, a to je podpora toho zrušení těch tabulek. Protože to vyžaduje určité finanční prostředky na to, aby to mohlo být provedeno. Je ale neakceptovatelné, aby v sektoru státu byla situace, že 135 tarifů je pod úrovní minimální mzdy. Což si myslíme, že je skutečně neakceptovatelné. Jsme rádi tomu kroku, že to napraví tu situaci, ale v tomto případě tomu schází už velmi málo a to je vyčlenění finančních prostředků, pro tento krok, aby to od 1. 7. nejpozději mohlo být realizováno. Děkuji za pozornost.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X