Tiskové konference

26. 1. 2011 13:38

Tisková konference po jednání vlády, 26. ledna 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, hezké odpoledne, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády, vítám zde předsedu vlády Petra Nečase.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji, dobrý den, dámy a pánové, vláda České republiky dnes projednávala několik takových bloků materiálů. V prvé řadě bych chtěl říci, že jsme schválili některé návrhy novel, například návrhy novely zákoníku práce, což je v podstatě harmonizační novela plynoucí z evropské legislativy, která se týká tzv. evropských rad zaměstnanců v případě podstatných změn struktury podniku, například při slučování a tedy působení této struktury. Dále jsme schválili návrh zákona o komoditních burzách, kdy cílem předloženého návrhu zákona je zpřesnit ustanovení upravující postup při vydávání státního povolení k provozování komoditní burzy. Schválili jsme také návrh plánu legislativních prací vlády na rok 2011 a výhled na roky 2012-2014. Do návrhu plánu a výhledu byly promítnuty legislativní úkoly, které vyplývají z programového prohlášení vlády, úkoly vyplývající z legislativních závazků ČR k EU, jakož i legislativní úkoly vyplývající z vlastních potřeb příslušných orgánů. Co se týče těch nejdůležitějších návrhů, například co se týče reformy a stabilizace veřejných financí, tak například novela kompetenčního zákona, která umožní vytvoření Národní rozpočtové rady, bude předložena v polovině letošního roku. Cílem bude nejpozději od roku 2012 vytvořit tuto Národní rozpočtovou radu, která bude úzce souviset s finanční ústavou. Chci jen připomenout, že Národní rozpočtová rada bude struktura analogická s LRV a v tomto případě bude posuzovat autoritativně a nezávisle dopady jednotlivých legislativních a exekutivních kroků na veřejné finance. Současně bude připraven návrh finanční ústavy, který bude připraven do konce letošního roku, respektive v posledním kvartálu roku 2011. Současně v únoru bude ministrem vnitra předložen návrh věcného záměru volebního kodexu, kde se mimo jiné bude počítat s přímou volbou prezidenta, možnost korespondenční volby nebo elektronické volby. Ministr vnitra spolu s ministrem spravedlnosti a ministrem financí předloží v červnu návrh zákona o generální inspekci bezpečnostních sborů, což je úkol plynoucí z protikorupční strategie. Bude připravena zdravotnická reforma, což je balík zákonů, který bude předložen do poloviny letošního roku, tedy do 30. 6., bude se jednat o věcný záměr zákona o zdravotních pojišťovnách, také o návrh zákona o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, návrh zákona o specifických zdravotních službách, návrh zákona o zdravotnické záchranné službě a podobně, předpokládaná účinnost bude od 1. ledna 2012, včetně návrhu zákona o veřejném zdravotním pojištění, který má být schválen v červnu roku 2011 s tím, že bude současně připravena novela zákona 48, který se týká zdravotního pojištění, pak balíček reformních zákonů sociálního systému, který bude přednostně zaměřen na flexibilitu trhu práce, včetně novely zákoníku práce, důchodová reforma, jejíž koncept musí mít koalice hotový nejpozději na přelomu února a března včetně toho, že bude projednán i návrh novely zákona o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů, to znamená především reagující na rozhodnutí ÚS. Bude také připravena reforma terciárního vzdělávání, ministr školství předloží návrh věcného záměru zákona o terciárním vzdělávání, budou to dva závislé a propojené reformní koncepty, kterými se rozhodne o další podobě tohoto vzdělávání v naší zemi. Předložen bude také návrh věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům. V dalším bloku jsme se věnovali poslaneckému návrhu, který se týkal zákona o nájemném, tady vláda schválila nesouhlasné stanovisko, protože předložený návrh zákona vrací právní úpravu nájemného z bytů do období striktní regulace a to by byl krok, který by byl dokonce z hlediska možných arbitráží a soudních pří krokem, který by mohl veřejné rozpočty stát velké finanční prostředky. Za důležitý materiál považuji to, že jsme projednali analýzu konkurenceschopnosti ČR, kterou předložil pan ministr Kocourek. Musím říci, že přestože ve srovnání se 139 zeměmi světa dosahuje ČR relativně slušných výsledků, tak v rámci EU dosahujeme pouze průměrného umístění, spolu s Estonskem, nicméně předstihujeme všechny tzv. nové členské země EU, v některých kategoriích i některé staré členské země EU, jako je Řecko, Portugalsko nebo Itálie. Tady je navíc jedna závažná zpráva, možná nikoliv překvapivá, ale je podložená na základě faktů. Z této analýzy vyplývá, že největší odstup od nejvyspělejších zemí máme v oblastech infrastruktury a kvality státních institucí. Takže tady musíme hodně zabrat, abychom dohnali ty konkurenceschopné země. Při bližším pohledu zjistíme, že také relativně nejlepšího výsledku je dosahováno v oblastech, které jsou nejvíce vzdáleny od administrativního či soudního vlivu. Na základě této analýzy konkurenceschopnosti bude mimo jiné připraven i materiál, tedy strategie konkurenceschopnosti včetně konkrétních kroků, které podnikneme v legislativě či exekutivě, abychom skutečně učinili ČR dlouhodobě konkurenceschopnou. Pak jsme projednávali některé další body, ale to při podrobnějších dotazech jsem připraven zodpovídat. Dámy a pánové, tolik stručný přehled jednání vlády a jsem připraven zodpovídat vaše dotazy.

ČT: Dobré odpoledne, mám tři otázky. První, jak dopadl návrh ČSSD na zavedení regulace nájemného? Druhá otázka, koncepce státního podniku Lesy ČR? A třetí otázka, návrhy pana ministra zdravotnictví Leoše Hegera, jak reagovat na odchod lékařů? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak o regulaci nájemného jsem mluvil, řekl jsem, že vláda zaujala negativní stanovisko s tím, že přijetí tohoto návrhu znamená vrátit se do období tuhé regulace nájemného a že by z toho hrozily i arbitrážní a soudní spory s finančními dopady na veřejné rozpočty. Za další, materiál, který se týkal Lesů ČR, byl stažen z jednání, bude dopracován o některá další ustanovení, stanoviska ÚOHS a podobně a co se týče zdravotnictví, to je bod, který teď máme na vládě pokaždé, takže i dnes zazněla informace, my s ní budeme dále pracovat, budeme se jí zabývat. Je to pravidelný úkol vlády, situace ve zdravotnictví.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Ještě ČT, Jana Čermáková.

ČT: I ode mne dobré odpoledne, já bych ještě kolegu krátce k tomu zdravotnictví doplnila, pane premiére, dnes odpoledne se budou radit pražští neonatologové a porodníci, co s tou situací, pokud lékaři po prvním březnu odejdou. A pan ministr právě tu neonatologii označil za velice případně závažný problém, tak jestli byste mohl váš názor na to říci? A ještě jedno doplnění, VZP oznámila, že pokud by se zrušilo 10 000 akutních lůžek, platby od pojišťovny by byly stejné a byla by to jakási cesta, jak případně lékařům peníze zvýšit? Děkuji, jestli byste to mohl také okomentovat.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že vláda i já osobně jsme si od počátku vědomi toho, že ten problém není možné pouze vysedět a nějak že to dopadne. My od začátku se tímto pravidelně zabýváme na jednání vlády. Od začátku já v této věci jsem v kontaktu s panem ministrem zdravotnictví, koneckonců minulý týden jsme měli k tomu speciální poradu s vedením ministerstva zdravotnictví. Já jsem v kontaktu s panem Kubkem, prezidentem ČLK, opakovaně jsme se sešli a budeme jednat i nadále. Jak jsem již řekl, ten problém nejde vysedět, musíme ho řešit. Na druhé straně, situace, kdy by stát a veřejné rozpočty měly být vydírány cestou vyhrožování malým dětem a předčasně narozeným kojencům a podobně, myslím, že bychom se dostali do situace, kde tato společnost být nechce. My ten problém chceme řešit, tvrdíme, že ty prostředky není možné do zdravotnictví nalít ze státního rozpočtu, to jsem řekl velmi otevřeně, několikrát. Na druhé straně, reformní kroky či jednotlivé legislativní kroky uvnitř systému zdravotnictví, dle mého názoru, představují možnost, jak tento problém řešit, včetně regulace příchodu nových technologií, regulace počtu lůžek, optimalizace lůžkových zařízení, to je cesta reforem, které umožňují najít nikoli extenzivní zdroje, ale intenzivní zdroje uvnitř systému zdravotnictví a ty pak přednostně přelít do platů zdravotníků, protože tady musíme říci, že se nejedná pouze o lékaře, že se jedná o zdravotníky jako takové. S každým lékařem jsou spojena tři místa zdravotních sester a česká nemocniční zařízení nejsou pouze lékaři, to si musíme být vědomi.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Lucie Vadlejchová, Lidové noviny.

LN: Dobrý den, já bych se ráda zeptala k tomu zdravotnictví, pan ministr Heger byl v pondělí na schůzce se zástupci lékařů a řekl jim, že nemá mandát vyjednávat, že se právě s vámi bude muset dnes poradit o tom, co jim v pátek navrhnout. Chci se zeptat, jestli jste se shodli, našli nějaké návrhy, které lékařům on v pátek má předložit? A o co konkrétně půjde? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Za prvé, my o této věc jednáme, opakovaně jsme se v této věci setkali, vyměňujeme si informace, dáváme konkrétní návrhy, koneckonců i z té páteční porady s vedením resortu vyplynuly určité konkrétní úkoly, které jsme si definovali a budeme jednat velmi intenzivně i v následujícím období, dnech. S tím, že předpokládám, že tyto věci budou předloženy na těch dalších jednáních, samozřejmě ode mne neočekávejte, že bych, při vší úctě, sdělil to, s čím půjdeme, na čem se shodneme napřed cestou médií. Myslím si, že primárně to mají slyšet partneři při vyjednávání přímo.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Kateřina Šafaříková, Respekt.

Respekt: Dobrý den, já mám otázku, která trošku přesahuje české hranice, nicméně je neméně zajímavá či důležitá. A sice, vy příští týden pojedete na summit EU, jedna z těch debat, byť ne oficiálních, bude případná řecká restrukturalizace, protože se ukazuje, že ten záchranný balíček úplně nestačí. Jak vy se na to tváříte, byť nejsme členy Eurozóny? A jestli by se nás případná restrukturalizace, tedy odepsání dluhů a tak dále, nějak dotklo. Myslím tím případných věřitelů. S tím souvisí druhá otázka, dalším tématem bude případný radikálnější krok v ekonomické koordinaci v rámci Eurozóny, Německo poměrně radikálně přehodnocuje svojí pozici, je unavené z toho, že má jen platit, jeden z těch návrhů je jakási fiskální unie, možné stanovení daňového pásma, ve kterém by se pohybovaly i přímé daně. Chtěla jsem se zeptat, byť je to první nástřel debaty, považujete to za jakou myšlenku? Předčasnou, inspirativní? Nechci podsouvat, jen se ptám na ten základní postoj, děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Děkuji. Otázka restrukturalizace dluhů zemí, které nemají v pořádku veřejné finance, je podle mého názoru otázkou, která je na stole. Podle mého názoru je naprosto legitimní debata o tom, zda toto není to správné a dokonce levnější řešení a řešení správné i z pohledu ekonomického a politického. Určitě by to nemělo být tabu a možná se ukáže, že je to podstatně vhodnější krok než krok, který spočívá pouze v nalití veřejných financí do rozpočtů těch problémových států. Co se nás týče ve vztahu k Řecku, tam budou používány prostředky z tzv. EFSF, což je nástroj, který je mimo komunitární právo EU, je to, když to řeknu zjednodušeně, eseróčko zemí Eurozóny registrované v Lucembursku, čili tyto prostředky se netýkají ČR a českých veřejných financí. Co se týče návrhů jakési ekonomické či hospodářské vládě v rámci EU, musím říci, že zatím ani neoficiálně žádný návrh či diskusní materiál není na stole, je to debata, která běží v německém tisku, než aby reálně běžela v rámci struktur EU. Nicméně, já ji nemůžu vyloučit a musím říci, že zaujímám k těmto návrhům své osobní stanovisko, velmi ostražitý přístup. Nemyslím si, že svazování míry daňového zatížení, provádění konkrétní sociální politiky a podobně má být to, co zachrání Evropu od jejích problémů. Jsem přesvědčen, že ty klíčové kroky spočívají v rozpočtové odpovědnosti jednotlivých členských zemí, ve fiskální zodpovědnosti a rozpočtové odpovědnosti unie jako celku a především v krocích, které budou povzbuzovat konkurenceschopnost EU jako hospodářského prostoru i v rámci globální konkurence. To jsou dle mého názoru klíčové věci, na které se máme zaměřit.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední otázka, televize Prima.

TV PRIMA: Dobrý den, pane premiére, já se ještě vrátím k té kauze ABL, je to pro vás skutečně uzavřená záležitost? Stačila vám ta omluva pana ministra Bárty?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pan ministr Bárta se mi omluvil, já jsem jeho omluvu přijal a tuto věc ze své strany považuji za uzavřenou.

ČT: Jednu doplňující otázku k tomuto tématu, jestli bych mohl, co říkáte tomu, že objednavatelem toho sledování politiků ODS byl někdo z centra ODS?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: To nevím, kde jste tuto informaci získal? Já o tom nic nevím.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Jana Čermáková, Česká televize.

ČT: Pane premiére, ještě k legislativnímu plánu vlády, jestli mohu. Mohl byste zhodnotit, jak do teď vláda své úkoly plnila? A oproti návrhu koaliční smlouvy, kde byly termíny, už jsou některé věci ve skluzu, čím to je?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych v prvé řadě chtěl říci, že tu vzniklo mírné nedorozumění, když se podíváte na finální text koaliční dohody, tak je bez těch dat. Nakonec jsme se shodli, že je dobré to mít jako indikativně, tedy v pracovních verzích ano. My se tím pořád snažíme jakoby řídit, ale nicméně, výsledná podepsaná koaliční smlouva, jak byla podepsána, je bez těch dat, čili se nedostáváme do skluzů, je to logické. I někteří kolegové, kteří byli mimo vládu, tak teď se seznamují či seznámili v tom uplynulém půlroce, jak probíhá legislativní proces, že některé věci byly spíše v podobě přání otcem myšlenky než aby byly reálné. To, co je důležité, je legislativní plán vlády a tam stanovené termíny. My jsme některé z nich upravili. Zmínil bych tu otázku finanční ústavy, Národní rozpočtové rady, kdy jsme to urychlili, ale například novela horního zákona, kde ta možnost zabránění vyvlastňování ve prospěch těžby, tak ten zákon bude předložen do konce letošního roku, přestože v tom původním návrhu je termín až 2013. Ano, zatím jsem spokojen, myslím, že se pohybujeme v tom koridoru, který je akceptovatelný.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Ještě jednou Česká televize, tentokrát Michal Šustr.

ČT: Pane premiére, když už jste dal větší prostor ČT, tak se zeptám na další věc, institut ekonomických studií udělal studii a tam vyšlo, že za poslední 4 roky 80 % všech veřejných zakázek zadávaných ministerstvy bylo přiděleno neveřejně nebo bez soutěže. Jaká je vaše reakce na to?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Moje reakce je taková, že tento stav musíme změnit, především ta část, která se týká bez soutěže, je kritická. Přece jen bych rozděloval mezi výběrovým řízením, které je neveřejného charakteru, také se mi to nelíbí, ale je to pořád jako kdyby menší přešlap, když se to dělá skutečně bez soutěže. Já velice intenzivně počítám s některými nástroji, které v rámci těchto studií vznikají, například s tzv. indexem transparentnosti TINDEX, já bych chtěl dosáhnout, aby pravidelně ústřední orgány státní správy měly zpracovány každý rok tento index, který ukazuje otevřenost výběrových řízení a byl to veřejně dostupný údaj, který by umožnil porovnávat v tomto i jednotlivé ústřední orgány státní správy.

ČTK: Já vím, že jste říkal, že nesdělíte médiím dřív ty návrhy než partnerům v jednání, týká se to zdravotnictví, asi mi neřeknete, kde najde pan ministr ty stamiliony, ale mohl byte mi říci, on říkal předseda LOK, že vás požádá o přímou schůzku, protože s návrhy ministra Hegera je nespokojen, kdy ho přijmete?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tak to bylo trošku freudovské, já jsem řekl, že s panem Kubkem jsem měl již několik jednání a počítáme i s dalšími schůzkami. Počítám, že při těch různých formátech se tam objeví i pan Engel. Dámy a pánové, děkuji za pozornost a přeji hezký den. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 26. ledna 2011

Související zprávy