Tiskové konference

9. 3. 2011 12:54

Tisková konference po jednání vlády, 9. března 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Hezké odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase, ministra školství Josefa Dobeše a ministra zdravotnictví Leoše Hegera. O úvodní slovo prosím předsedu vlády.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda dnes projednala celou řadu bodů, já bych si dovolil několik z nich zmínit. V prvé řadě vláda projednala koncepci státní podpory sportu v ČR, kterou schválila, bližší podrobnosti řekne pan ministr Dobeš, kde hlavním cílem této koncepce je řešit financování oblasti sportu včetně přípravy nového zákona, který by řešil úlohu státu při podpoře sportovních akcí, koeficienty pro posuzování sportovních aktivit, daňová zvýhodnění podpory sportu a dobrovolnictví ve sportu ze soukromých zdrojů. Vláda proto uložila panu ministru školství předložit vládě návrh zákona o podpoře sportu a ty podrobnosti pan ministr dopřesní. Vláda také dnes schválila zdravotně-pojistné plány zdravotních pojišťoven na rok 2011, zde bych chtěl zdůraznit, že obsahem materiálu je posouzení a vyhodnocení zdravotně-pojistných plánů na letošní rok s návrhem předložit ten materiál následně sněmovně k projednání a schválení. Plánované příjmy všech pojišťoven se předpokládají na úrovni 220 miliard korun s tím, že výdaje se předpokládají ve výši 224,5 miliardy korun, čili ještě to číslo ukazuje, že je ten systém předpokládaný, že bude v záporných hodnotách, což o to více zdůrazňuje nutnost provedené reformy zdravotnictví. Předpokládá se, že to očekávané záporné saldo bude zhruba 4,7 miliardy korun a celkový zůstatek na účtech pojišťoven ke konci letošního roku je odhadován na 16 miliard korun, detaily řekne pan ministr. Já bych ještě chtěl zdůraznit, že příští týden vláda také projedná materiál, usnesení, které se bude týkat pojišťoven, ve kterých my vyvineme tlak na pojišťovny, aby snížily své provozní výdaje analogicky s veřejnou správou, která pro letošní rok redukovala provozní a personální výdaje o 10 %. Dále vláda schválila návrh nařízení vlády, kterým se stanoví technické požadavky na hračky. Tady se jedná o transpozici směrnice EP a ER o bezpečnosti hraček. Obsahuje změny téměř ve všech oblastech souvisejících se zajištěním bezpečnosti hraček a technických požadavků na hračky. Zavádí se, jako povinná součást technické dokumentace, analýza chemických, fyzikálních, mechanických, elektrických nebezpečí a nebezpečí souvisejících s hořlavostí nebo hygienou, která může hračka představovat. Tady bych chtěl zdůraznit, že objektivně inspekční orgány zachytili především u dovozových hraček, že toto nařízení není úplně marné, že někdy opravdu může dojít i k závažným komplikacím. Dále vláda projednala návrh poslanců J. Krupky, S. Polčáka, K. Kočí a dalších, kterým se má změnit zákon o informačních systémech veřejné správy a zákon o elektronických úkonech. S tím, že vláda zaujala k tomuto materiálu neutrální stanovisko. Cílem návrhu je umožnit rozšíření okruhu provozovatelů kontaktních míst veřejné správy, tzv. Czech-pointy, a to o autorizované osoby, kterými mohou být v tomto případě banky. Vláda zaujala neutrální stanovisko, protože to považuje za krok správným směrem, rozšíření služby Czech-pointu, ale v tom návrhu je několik diskutabilních legislativních chyb, a proto ho vláda nemohla podpořit a očekávám, že v průběhu druhého čtení ve sněmovně o těchto věcech ještě bude vedena diskuse. Vláda také schválila, zaujala pozitivní stanovisko k návrhu poslance P. Lukši na vydání novely zákona o SZIF, cílem je změnit způsob jmenování a odvolávání ředitele SZIF a schvalování statutu fondu tak, aby tyto pravomoci měl ministr zemědělství. Protože ten dosavadní způsob, kdy vlastně nesl odpovědnost za fungování tohoto fondu ministr zemědělství a měl velmi omezené personální pravomoci vůči řediteli tohoto fondu, tak vedl k tomuto návrhu a k tomu, že bylo vládou zaujato pozitivní stanovisko. Vláda se také zabývala návrhem poslanců H. Orgoníkové, I. Ohlídala, J. Látky a dalších na změnu zákona o výkonu ústavní výchovy, ke kterému vláda zaujala neutrální stanovisko. Cílem tohoto návrhu je zrušení časově omezené platnosti psychologického posudku nezbytného pro výkon povolání pedagogického pracovníka ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Doposud platilo, že bylo omezené na 7 let, tímto návrhem by se tedy toto omezení zrušilo. Dále jsme projednali celou řadu dalších bodů včetně návrhu postupu institucionálního zabezpečení druhotných surovin na národní úrovni. V části, která se týkala výboru pro EU, který zasedal, jsme se zabývali i stručně situací v Libyi. Takže tolik má úvodní informace a poprosím pana ministra Dobeše ke koncepci státní podpory sportu a pana ministra Hegera k pojistným plánům.

Josef Dobeš, ministr školství: Děkuji, dobrý den, já jsem dnes ve vládě předložil tuto koncepci a jak jsem se zmínil, to načasování mělo svůj význam. Bylo potřeba, aby vláda zastoupená mnou a ministrem financí se v minulosti vymezila vůči sportovnímu prostředí a nastavila tam první mantinely jak financovat český sport do budoucna a následně jsme předložili tuto koncepci, na kterou do konce roku naváže úplně nový zákon o sportu, nahradí ten zákon 115/2001. Ta koncepce říká několik zásadních tezí. První hovoří o financování sportu, které je v tom duchu nastavených mantinelů. Chceme podporovat masový sport, chceme poměrně adresně posílat peníze do sportovního prostředí, abychom omezili a eliminovali byrokracii, která zde je, abychom podporovali talentovanou mládež a reprezentaci. Druhá významná kapitola této koncepce hovoří právě o práci s mládeží, kdy jsou tam tři období, jak podporovat a pracovat s mládeží. První je ta silná, velká, masová základna, zhruba od 6 do 10 let. A poměrně významná podpora následuje obnovení středisek sportu, kdy se bavíme o mládeži od 10 do 15 let. A pak jsou ta centra vrcholová od 15 do 21 let, kde je velký důraz na to přechodové období mezi dorostem, juniory a muži a ženami. Další poměrně důležitá věc je větší odpovědnost svazů a klubů za svěřený majetek, za resortní centra. Toto opět naznačuje tato koncepce. Pak jsou tam přesahové momenty mezi mnou a ministrem zdravotnictví, kde chceme opět obnovit lékařskou podporu mládeže a sportu, která tu historicky byla, a která je nezbytná u mládeže a dětí. Tak tolik v krátkosti některé směry této koncepce. Já to vidím jako velice důležité, že vláda nastavila tento trend. Tato koncepce nevznikala u zeleného stolu, ale vznikala řadu měsíců ve sportovním prostředí, od ČOV, přes ČSTV, Sokol, Svazarm, se všemi jsme tuto koncepci tvořili a tato koncepce překonala i jistou dynamiku, která probíhala v tom sportovním prostředí. To já považuji za velmi důležité.

Leoš Heger, ministr zdravotnictví: Děkuji, dámy a pánové, dovolte mi několik slov ke zdravotně-pojistným plánům pojišťoven pro rok 2011. Ty zdravotně-pojistné plány jsou jedním z nástrojů, jak stát kontroluje zdravotní pojišťovny a jak je může ovlivňovat. Ve zdravotních plánech minulých let se vyvíjela situace relativně špatně, takže my jsme převzali systém, ve kterém výrazně narůstal deficit. V letech 2009 oproti roku 2008 vzrostly náklady pojištění o 8,5 %. To byl jeden z nejvyšších nákladů posledních deseti let, kdy došlo k 95 % nárůstu za deset let. V roce 2010 se ten růst již zpomalil a ten nárůst zůstal na úrovni 3 %. A v roce 2011 se bude dále zpomalovat, počítá se s méně než 0,4 %. Ten nárůst výdajů by měl být asi 0,8 miliardy. Celkový deficit systému za loňský rok bude zhruba 10 miliard korun a počítá se, že v roce 2011 dosáhne ten deficit asi 4,7 miliardy, což je částka, kterou by měly pojišťovny pokrýt ze svých rezerv na běžných fondech. Vývoj mezi pojišťovnami bude poměrně nerovnoměrný, počítá se s větším růstem nákladů u menších zdravotních pojišťoven, zatímco VZP počítá s omezením nákladů na zdravotní péči o více než 2 % na hlavu pojištěnce. To snižování nákladů v průměru za všechny pojištěnce musí být dosaženo aktivitou pojišťovny, zejména v oblasti smluvní politiky a omezovaní rozvojových aktivit, které v posledních letech vtrhly do systému pojištění relativně prudce a bez větší regulace. Odhaduje se, že pomůže také zvýšení příjmů do fondů zdravotního pojištění, které by v tomto roce mělo činit asi 4,8 miliardy. I když tato předpověď není zcela jistá. Musíme počítat zejména s možností navýšení DPH v posledním kvartále, ale o tom zatím nebudeme diskutovat, dokud celá věc nebude definitivně vládou uzavřena. Tolik tedy asi z mé strany.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, nyní je prostor pro vaše otázky. Mediafax.

Mediafax: Dobrý den, já bych se rád zeptal k emisním povolenkám, jak se vláda postavila ke zprávě o dosavadním vývoji a ještě mne zajímalo, pan ministr Kocourek navrhuje, že by se ten výpadek mohl hradit z nějaké rozpočtové položky, jak se na to dívá vláda?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: My jsme se tou záležitostí, která se týkala v podstatě lupu emisních povolenek, zabývali velmi podrobně, protože národní správce zaznamenal 19. ledna 6 podezřelých transakcí, kompletní zprávu o těch událostech má Policie ČR. Tady bych chtěl říci, že tomu napadení systému předcházela falešná hrozba bombového útoku na prostory společnosti OTE, při následné evakuaci budovy byly informační systémy provozovány ze záložního pracoviště bez přerušení a byly napadeny také národní rejstříky v jiných zemích EU. Incidenty v Rakousku, ČR, Řecku, Rumunsku, Švýcarsku a dalších zemích. Já musím říci, že ten software je eurounijní, není to zodpovědností žádného českého právnického subjektu, ten je prostě nařízen v rámci EU. Ten rozsah, jednalo se o 1,3 milionu povolenek, způsob a rychlost provedení nezákonných transakcí přes jednotlivé účty ukazují na promyšlené jednání, při kterém část převodu byla realizována přes účty různých rejstříků během několika minut. Propralo se to přes několik účtů. Ke dni 17. 2. jsou povolenky pocházející z této krádeže v ČR trestně-právní cestou zajištěny v Estonsku. K rychlému vyřešení situace pomohou určitá opatření. Samozřejmě ČR bude usilovat o navrácení maximálního počtu povolenek, které byly odcizeny a nyní se nacházejí v rejstřících ostatních států EU, a na přechodnou dobu do vrácení nebo částečného vrácení povolenek tak doplní účty poškozených majitelů na výši konkrétních zůstatků, která byla na účtech před provedením nezákonných transakcí. My také chceme vyzvat EK k aktivnímu řešení situace, protože se ukazuje, že to byl celoevropský problém, byly napadeny servery několika zemí, a že prostě ten software musí být zdokonalen, více zabezpečen a musí být nelezeno systémové řešení v případě, že se podobné kroky budou opakovat, tak není možné přistoupit na to, že se přesunou povolenky jinde a pak se bude říkat, že je nejde vrátit. Protože někdo je nabyl v dobré víře.

ČT: Já mám na každého pána úplně z jiné oblasti. Na pana ministra zdravotnictví, jestli v těch 4,7 miliardách, které budou chybět, předpokládám, že v tom nejsou započteny ty 2 miliardy na platy, které budou muset pojišťovny uvolnit? A z jakých zdrojů tedy budou čerpat? Čím je to dáno, že u malých pojišťoven by ty náklady měly růst, zatímco u VZP by měly klesat? A na pana ministra Dobeše, jestli by řekl, jak konkrétně by se mělo změnit to financování sportu? My jsme tam, v různých zprávách se psalo, že by se měl zdanit hazard, říci něco konkrétnějšího, ideálně i se sazbami, jak si to představujete v absolutních číslech? A jestli počítáte s příjmy Sazky? A na pana premiéra, pan prezident Klaus při podepisování knihy Rok osmý řekl, že tato vláda je málo zřetelná, průrazná, razantní. Není to první kritika ze strany hlavy státu, už se zmínil o tom, že se mu nelíbí sjednocování sazeb DPH v souvislosti s důchodovou reformou, že to spolu nesouvisí a že důchodovou reformu vláda málo vysvětluje. Pane premiére, já bych vás požádala o reakci na ty konkrétní body, jak to vnímáte, i třeba s tím, že vy jste pamětník vlád pana prezidenta Klause.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Právě proto, že jsem pamětník, tak tvrdím, že každý z deseti milionů obyvatel této země má právo vyjádřit svůj názor. Já respektuji, že to právo má i pan prezident. Co se týká vysvětlování důchodové reformy, vzhledem k tomu, že politicky byla potvrzena teprve ve středu na jednání K9, tak vlastně ten čas na nějaké vysvětlování začíná běžet teď. Samozřejmě, že je jasné, že důchodová reforma musí být podrobně vysvětlena, na konkrétních číslech, musí být vyvráceny určité mýty a falešné pověsti, které se kolem ní vybudovaly rychleji, než byla upečena. Tady nás čeká velký kus práce a toho prostoru je dost. Jak jsem řekl, já respektuji názor kohokoliv, kdo se vyjádří k práci vlády. Právě proto, že si pamatuji všechny minulé vlády ČR, tak jsem v tomto tolerance sama.

Leoš Heger, ministr zdravotnictví: Tak já, jestli mohu pokračovat, k tomu dotazu, zda v záporném saldu jsou již plánovány ty dvě miliardy navýšení na platy. Musím konstatovat, že ty zdravotně-pojistné plány byly připravovány před tímto slibem, takže s nimi se nepočítá. My zcela jednoznačně trváme na tom, že rovnováha zdravotního pojištění musí být zachována, v žádném případě se pro jeho přirozený vývoj nebudeme dožadovat v letošním roce žádného navýšení příspěvků ze státního rozpočtu a budeme pracovat dále s poskytovateli a pojišťovnami, aby ty rezervy, které se začaly hledat v minulém roce, aby pokračovaly a tak, jak se to saldo záporné snižovalo už v minulém roce, tak aby to pokračovalo i v roce letošním a do sebe absorbovalo i ty dvě miliardy. Pokud jde o ten dotaz, proč u některých pojišťoven narůstají náklady na hlavu pojištěnce i celkové náklady a u VZP se naopak snižují, tak pro nás je to signál poměrně pozitivní. Ví se dobře, že na účtech menších pojišťoven jsou přebytky, které velmi těžko jde z nich dostat, a my jsme přesvědčeni, že kromě přirozeného vývoje kmenu pojištěnců, který stárne průkazně u pojišťovny Metal Alianz, tak je tu určitý vliv úhradové vyhlášky, která ty úhrady, které se staly během posledních deseti let velmi komplikovanými, tak zjednodušuje a je snahou, aby ty podmínky byly průhledné pro všechny a poskytovatelé péče se s těmi pojišťovnami standardně dohadovaly a nemuselo docházet k různým i soudním řešením, která se táhnou ještě z minula. My se domníváme, že i ty plány pojišťoven menších s tím počítají, že nebudou moci tolik šetřit na poskytovatelích a těch peněz jim pustí více.

Josef Dobeš, ministr školství: Tak, ta koncepce hovoří o vícezdrojovém financování českého sportu. Koncepce hovoří více v obecných číslech, já se pokusím přesto něco více k tomu říci. První věc je, která je v souladu s ministrem financí, že se zavazujeme na rok 2012 nesnížit státní podporu pro sport, to znamená, 1,9 miliardy z ministerstva školství by mělo být zachováno z těch 270 milionů. Stejná budou i pravidla, jak budou rozdělovány, půjdou přes svazy, nepůjde to centrálně přes ČSTV. Dalším zdrojem by mělo být zdanění hazardu, loterijní zákon. Tam jsou dva termíny, které padly již začátkem roku, a které stále platí. Optimistický termín 1. 1. 2012, pesimističtější termín, ale nejzazší, 1. 1. 2013. Zde bych dál už nevstupoval do této vody, protože to je v kompetenci financí. Tam jsou další návrhy k té koncepci, jak dále by mohl být financovaný sport, je tam reklama ČT, zde úzce spolupracuji s ministrem kultury, který má tři varianty využití těchto prostředků. Otázka, jestli tahle koncepce počítá se Sazkou a jejími příjmy. Já patřím mezi mírné optimisty a já stále říkám, že tento zdroj není definitivně vyschlý a chci tomu věřit. A snažíme se podnikat postupné kroky. Co je zásadní a co již dnes ví sportovní veřejnost? My garantujeme finanční prostředky, na druhou stranu jsme vláda, která chce transparentnost a účelnost těch finančních prostředků mít prokázanou, a já věřím, že svazy si na tuto tezi už zvykly a že na to přistoupily. Ta koncepce je strašně důležitá, že shrnuje základní myšlenky i ty finanční ještě před tou dynamikou mezi mnou, ministrem financí, některými představiteli ČSTV a že ty základy tím nejsou otřeseny, že tam jsou nastaveny tyto parametry a tyto budou platit. Já je nadále rozpracuji v tom novém zákoně 115 z roku 2011. Do konce roku bude paragrafové znění.

Radiožurnál: Já bych se zeptala na jednu věc k Libyi. Pane premiére, jaký dala dnes vláda mandát panu prezidentovi pro to páteční jednání, pro ten summit EU?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já musím říci, že samozřejmě ta diskuse na ER bude širší, povede se nejenom o situaci v Libyi, ale celé severní Africe, respektive i v části arabského světa. Povede se také o podpoře politických změn, které probíhají v Tunisku, Egyptě a širším regionu. My jsme vlastně již 21. února žádali okamžité zastavení represí a použití síly proti demonstrantům, a ČR odsoudila toto násilí a na evropské úrovni jsme podpořili rychlou přípravu sankcí. Samozřejmě jsme si vědomi dalších dopadů, to znamená z hlediska energetické bezpečnosti, například důsledkem událostí je nárůst cen ropy na světových trzích. Co se týče případných úvah o krocích, které by měly být, tak my jsme zastánci toho, že by se tak mělo dít pouze na základě mandátu Rady bezpečnosti OSN.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, Hospodářské noviny.

HN: Dobrý den, já bych se vás rád zeptal, zda jste se dostali ke jmenování a odvolávání členů orgánů zdravotních pojišťoven a pokud ano, zda byste mohl zmínit konkrétní jména? A pokud jste snad čirou náhodou před tou zítřejší K9, většina členů byla na vládě, naťukli to téma DPH a důchodové reformy, zda považujete za možné, aby se ta dohoda z minulé středy mohla ještě nějak změnit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Nezabývali jsme se důchodovou reformou, bude o ní jednat K9 zítra. Co se týče zdravotních pojišťoven, tam jsme schválili změny personálního složení, ale nevím, jestli to teď tady máme u sebe. Bude to zveřejněno, konkrétní obsazení jmen, které byly odvolány z těch zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven i jména nově jmenovaných. Hned vzápětí na webu.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já to nejsem schopen teď říci, pokud to budete chtít, tak dáme k dispozici. Jednalo se o desítku jmen.

Leoš Heger, ministr zdravotnictví: Jednalo se o čtyři zdravotní pojišťovny a byly vždy měněni tři lidé, podle toho jak opustili vládní pozice.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Bude to zveřejněno na webu, pokud to tam již není v tuto chvíli.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Zveřejníme to vzápětí. Další otázka, Radiožurnál.

Radiožurnál: Já bych měla tři otázky a to dvě na pana ministra Hegera a jednu na pana premiéra. Pane ministře, jednali jste v průběhu toho jednání nebo po něm o zdravotnické reformě a budete to zítra řešit na K9? S čím tam půjdete na to jednání?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já bych si dovolil tady vstoupit do vysvětlení pana ministra zdravotnictví. Zítra se nebudeme zdravotnictvím zabývat na K9.

Radiožurnál: A zabývali jste se zdravotnictvím dnes na vládě?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pouze v rámci zhodnocení zdravotně-pojistných plánů. My jsme řešili ty plány, nikoliv kroky v reformě zdravotnictví.

Radiožurnál: A ty nebudete řešit ani zítra na K9?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Zítra budeme řešit aktuální situaci, to znamená důchodovou reformu.

Radiožurnál: A potom bych se chtěla zeptat, pane premiére, jestli by bylo možné zdravotnictví jako resortu kompenzovat zvýšení DPH, které plánujete?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: O všech těchto věcech budeme jednat a případné pohyby daňových sazeb budou muset být vzaty v úvahu. I pan ministr Heger to tady naznačil z hlediska těch pojistných plánů pojišťoven.

Radiožurnál: A jakou formou by se to kompenzovalo? Z čeho?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: V tuto chvíli to není rozhodnuto.

Radiožurnál: A mohu se zeptat pana ministra Hegera, jestli o tom uvažuje a kdy o to plánuje požádat a jakým způsobem?

Leoš Heger, ministr zdravotnictví: Tak my o tom průběžně jednáme s ministerstvem financí a požádám o to oficiálně okamžitě, jakmile ta věc bude uzavřena a bude jednoznačně schváleno, že se zvýšením DPH počítá. To navýšení se stále upřesňuje, první odhady byly 5 miliard, nyní se ta částka blíží spíše 10-12 miliardám, ale neberte ji jako oficiální. V letošním roce by to znamenalo 2-3 miliardy za poslední kvartál. A už by to výrazně přesahovalo ten očekávaný nárůst nákladů.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední otázka, Jakub Dospiva ČTK.

ČTK: Já mám jednu technickou, do kdy má být ten návrh o tom sportu připraven? A pak jedna krátká věc. Pane premiére, vy jste říkal na začátku o tom zdravotnictví, že chcete, aby pojišťovny snížili náklady o desetinu. Jakou to bude mít formu? Jak je můžete donutit?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem pouze uvedl, že jsou to veřejnoprávní korporace a že veřejná správa snížila o desetinu provozní i personální výdaje. Tím jsem neřekl, že nutně podobný krok musí být proveden i u zdravotních pojišťoven, jakkoliv by byl žádoucí a já osobně bych se k němu klonil. Právě proto o tom budeme jednat příští týden. Ta forma zřejmě bude formou pokynu zástupcům ústředních orgánů státní správy, respektive doporučení pro jejich konání ve správních i dozorčích radách těchto pojišťoven, ale ty detaily budou známy až po jednání vlády. Teď jsme se jenom rozhodli, že chceme podobný krok udělat a ty detaily dopracujeme do příštího jednání vlády.

Josef Dobeš, ministr školství: Tak, nový zákon o sportu, věcný záměr zákona do konce června 2011, plné paragrafované znění tohoto nového zákona o sportu do konce roku 2011.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Takže dámy a pánové, děkujeme za pozornost a přejeme hezký den. Na shledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 9. března 2011

Související zprávy