Tiskové konference

1. 2. 2010 15:28

Tisková konference po zasedání vlády, 1.2.2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Vyhrneme si rukávy, dámy a pánové, dobré odpoledne, vítám vás na tiskové konferenci po zasedání kabinetu premiéra Jana Fischera, kterého tu vítám spolu s ministryní zdravotnictví Danou Juráskovou a vicepremiérem a ministrem zahraničních věcí Janem Kohoutem. Pane premiére, máte slovo.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Děkuji mnohokrát, dobré odpoledne, dámy a pánové. Já se dotknu bodů, které vás nejvíce zaujmou či zaujaly. Ostatní necháme tentokrát na dotazy. Z přítomnosti paní ministryně zdravotnictví a pana vicepremiéra si vytvoříte dobrý obrázek o které body jde, očkování proti chřipce a Afghánistán a vyslání dodatečných sil do Afghánistánu. Já začnu s tím usnesením, které jsme přijali k očkování. Několik slov na úvod, nic se nemění v celkové strategii, množství a zacházení s vakcínami, jak vláda rozhodla předtím. K té celkové není potřeba nic měnit ani z hlediska obchodní politiky a podobně. V současné době běží očkování dobrovolným způsobem, které cíluje na osoby jejichž diagnóza a stav to vyžadují a potom se to týká kritické infrastruktury, tedy osob nutných pro chod státu v případě epidemie či pandemie tohoto druhu chřipky. Problém nastal v situaci, kdy začala očkovat Armáda ČR, neměla jinou možnost než očkovat, alespoň podle jejich autorit, než očkovat povinně, někteří vojáci se ohradili, vzniknul problém s dalším postupem. Vznikla otázka v jakém modu jsme a ta dále. Proto se sešla v pátek BRS, aby tuto věc posoudila. Rozvoj onemocnění, prognóza, zda víme něco o vedlejších účincích té očkovací látky a tak dále. Její výstupy znáte. Dnešní vláda přijala usnesení takové, že uložila hlavnímu hygienikovi ČR, aby informoval vládu o sledování vývoje chřipky H1N1 a o nutnosti přijmout další opatření. Ta opatření jsou v jeho rukou, a dospěje-li k názoru, že epidemie v této zemi už dosáhla příslušné úrovně, bude sledovat 4 parametry, tak učiní rozhodnutí o tom, zda očkovat povinně dle zákona ozdraví lidu. To přísluší jemu. Vládě přísluší, že bude informována a přísluší jí rozhodnutí o tom, zda situace už není natolik vážná, abychom postupovali s využitím krizového zákona, jehož aplikací se užívá v situaci nouzového stavu. Dnes přijatá opatření se netýkají stavu, který je teď, ale stavu, který může nastat. Doufejme, že nenastane. Vzali jsme na vědomí rozhodnutí resortu obrany, že ten počet dotčených osob, kterých by se očkování týkalo byl snížen ze 16 000 na 8 000. Čímž jsme potvrdili závěry BRS. To je k očkování. Nedramatizujme tu situaci žádným směrem. Případné dotazy jsme připraveni odpovědět já nebo paní ministryně zdravotnictví. Afghánistán. Pan ministr obrany spolu s ministrem zahraničních věcí připravili dokument, s kterým vláda vyslovila souhlas po obšírné rozpravě. Shodla se na potřebě navrhnout k vyslání dalších 55 osob ve zbrani plus 15 mentorů, kteří budou školit afghánské policejní síly. My jsme říkali, že to bude do stovky, tak vidíte,. Že do té stovky ještě dost chybí. Pokud jde o techniku, shodli jsme se na tom, že budeme navrhovat pouze vyslání dvou dělostřeleckých radiolokátorů Artur. Ostatní věci jsme z toho návrhu odmazali. Nenavrhujeme, i když byly předmětem debaty v útrobách ministerstva obrany, případně někde jinde. Krom radiolokátorů další techniku nikoliv. To je , pokud jde o Afghánistán, případně doplním pan vicepremiér Kohout. Vláda schválila návrh zákona, který se týká dalšího snižování administrativní zátěže podnikatelů. Je to usnadnění podnikatelského prostředí. Do značné míry je to norma transpoziční, jsme přesvědčeni, že v tom je vláda kontinuální s těmi předchozími, každý krok, který usnadní život českým podnikatelům je dobrý a je ve shodě s požadavky a potřebami sociálních partnerů. Dále. Zaujali jsme souhlasné stanovisko k předlohám poslanců a naopak negativní stanovisko k právní předloze, které navrhoval Moravskoslezský kraj, která se týkala možnosti vstupovat do domácnosti s cílem orgánů veřejné správy vstupovat do obydlí občanů a zjišťovat čím se topí, pokud budeme nespokojeni s tím, co vychází z komínů těchto domů, tak jestli se topí pneumatikami, cvičkami, případně pet lahvemi. Vláda si tento návrh neosvojila, je zásadně proti němu, protože takové vstupy do obydlí jsou v rozporu s LZPS a to že někdo takový návrh podá, vláda nemůže jinak, než vyjádřit stanovisko negativní. To je pokud jde o průchod dnešní vládou vše, pokud jsem něco zapomněl, vraťte mne k tomu svými dotazy. Ale toto jsme považoval za nejdůležitější.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Já se jenom obracím na paní ministryni a na pana vicepremiéra, jestli chtějí ještě doplnit něco k tomu, co řekl pan premiér? Dobře, není tomu tak, první dotaz.

Aktuálně.cz: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, proč jste s rozhodli vyslat jen ty radiolokátory, když se mluvilo o té těžké technice? Důvody jsou finanční, politické či jiné?

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: Pokud mohu, původní menu, které bylo nabízeno ministerstvem obrany bylo zamýšleno jako skutečné menu, které je schopno vůbec poskytnout. To bylo k úvahám. Po diskusích s ministerstvem jsme dospěli k názoru, že z hlediska výsledků londýnské konference, to co potřebuje Afghánistán teď nejvíc jsou tyto jednotky, které jsme dnes odsouhlasili. Brali jsme to jako zpestření či možnosti úvah, kterými bychom se mohli za určitých okolností vydat, ale nebyly pro to podmínky.

ČTK: Já mám otázku na stejné téma, jak to bude prakticky vypadat? Od kdy by měli ty jednotky tam najet, kolik to bude stát a jak to uděláte ve sněmovně, protože sociální demokracie se k plánům na navyšování účasti tváří velmi ledově?

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: Vyslat vojáky můžeme až po souhlasu ve sněmovně. Ta jednání neočekávám jednoduchá, ale vycházíme z toho, co jsem řekl. Smyslem posilování stability a bezpečnosti v Afghánistánu je především možnost vůbec předání Afghánistánu samotným Afgháncům. Bezpečné prostředí můžeme vytvořit těmi způsoby, že posilujeme Armádu a policii, proto posíláme mentory a instruktory afghánských policejních sil a součástí té koncepce je také ochrana populace v té nové strategii, kterou přijalo mezinárodní společenství. Tyto radiolokátory budou primárně sloužit k ochraně polského kontingentu, který slouží k ochraně afgánské populace. Charakter těchto dvou příspěvků, které máme je defenzivní, ochranný a věřím, že toto je argumentace, kterou nakonec i sněmovna vyslechne a posoudí. Neposíláme žádné p bojové jednotky.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, ještě ČTK.

ČTK: Já se omlouvám, ale vy přeci musíte mít nějakou představu pro spojence o termínu, odkdy byste tam ty jednotky chtěli mít? Děkuji.

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: Jednalo by se o druhou polovinu tohoto roku. Nějaký čas zabere jednání ve sněmovně a příprava těch jednotek.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Jinak vláda rozhodovala s ohledem na alianční závazky, vyhodnocení situace a požadavků, které přichází od spojenců a na základě vlastních analýz a vědoma si odpovědnosti za tyto závazky a jsem si vědom toho, že v části spektra zákonodárného sboru panuje silná zdrženlivost, ale to nebrání vládě, aby s takovým návrhem přišla. Kdyby to byl odpor sněmovny, který cítím průřezově, tak bych o tom uvažoval jinak, ale toto není ten případ.

MfD: Chápu to dobře, že povinné očkování zatím nebude, ale nechali jste si možnost ho povinným vyhlásit, kdyby hlavní hygienik uznal, že ta situace je nebezpečná?

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Povinné očkování vyhlášeno nebylo a kompetence vyhlásit jej má v zákoně hlavní hygienik od roku 2000 a ta odpovědnost je na něm. Vláda toto očkování povinným vyhlásit nemůže, to je kompetence hlavního hygienika, ale vláda si vymínila právo, aby jí informoval.

Děkuji, Respekt.

Respekt: Dobrý den, pane premiére, já jsem se chtěl zeptat k trochu jiné věci a sice k tomu konfliktu s panem Bursíkem, dovolte mi dvě otázky. První, byť jste se k tomu vyjadřoval, mohl byste ve větším detailu říci, proč vláda souhlasila se stažením toho horního zákona a proč pak byla proti té poslanecké novele? Jaké byly ty detailní argumenty, kdo to navrhoval, kdo prosazoval, kdo s tím přišel? Druhá věc, která s tím souvisí, pan Bursík vás v této souvislosti obvinil z klientelismu, nepodložil t žádnými argumenty, ale když se podíváte, tak stažení toho horního zákona i koncepce ministerstva průmyslu vychází vstříc zájmům těžařů? Jaké jsou vaše protiargumenty, že vláda nejedná v této souvislosti s těmi tendencemi?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já myslím, že kdo obvinění z klientelismu pronesl, tak by ho měl doložit on. Já se nebudu dostávat do situace, kdy se tu budu obhajovat z něčeho, co prostě není, to nebyl klientelismus, hůř, to byla korupce. Kdy, koho, kde, kolik? To bych rád slyšel, ale bohužel jsme to neslyšel. I v tom exaltovaném vystoupení poslance Bursíka. Já na něj reagoval, jak jsem reagoval, že ta obvinění odmítám v plném rozsahu. Já od dubna čelím jakýmsi temným prapodivným nařčením, že jsem pod lobbyistickým tlakem jakýchsi skupin ze severu Čech. Z toho jsou obviňováni i zaměstnanci Úřadu vlády, konkrétně pan Mlynář, to se opakuje pořád. Já sděluji se vší naléhavostí, že tomu tak není a budu se tomu bránit všemi prostředky včetně právních. Pan poslanec Bursík mne vyzval, abych mu podrobně argumentoval nějaké otázky, já jsme tak neučinil, protože nejsme u maturity, ani u státních zkoušek. Měl plnou možnost, aby se mne zeptal v interpelacích, to je standardní procedura v parlamentu a já mám pro něj ty tři stránky připravené. Mohu mu je dát kdykoliv, komukoliv a tak dále. Ale neudělal jsem to. Já v závěru své deklarace k tomu hrubému obvinění mojí osoby a vlády sdělil jedno jediné, pokud to pan poslanec Bursík neodvolá, přestanu ho pokládat za slušného člověka. Jestli někdo vyměkl, tak to nejsem já. Tato věta z prohlášení platí. Vše co jsem k tomu řekl, jsem řekl tady na tiskové konferenci a je veřejně přístupné. Nevidím důvod, proč bych to opakoval. Ale první důvod byl ten, že vláda neměla důvod držet ve sněmovně zákon, který tam nikdy, nevím na kolik pokusů, nedostal se na program. Naposled ten pokud byl učiněn v úterý s výsledkem 25 hlasů pro. To je všechno. A jestli je zlobbovaná sněmovna, to nevím,. Já za sebe tuto věc od dubna systematicky odmítám.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Zdraví máme jenom jedno pane premiére. ČTK.

ČTK: Dobrý den,. Já bych se chtěla zeptat znovu na tu chřipku. Podle jakých parametrů bude pan hygienik posuzovat v jakém stádiu chřipka je?

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Já to raději přečtu, aby to bylo úplně přesně. Pan hlavní hygienik bude hodnotit výskyty chřipkového onemocnění podle počtu nemocných akutními respiračními onemocněními, to je číslo, které znáte, výskyt 2000 na 100 000 se považuje za epidemii. Dále počtu nemocných na onemocnění podobnými chřipce. Dále bude sledovat výsledky virologických vyšetření sentinelových vzorků. To je terminus Technics, Národní referenční laboratoře pro chřipku ve Státním zdravotním ústavu. To jsou standardní odběrová místa, kde se odebírají vzorky a na základě těchto vyšetření je to další parametr jak je populace promořená těmito onemocněními. A na základě jednání BRS hlavní hygienik tam zařadil vedlejší parametr a to je klinický průběh tohoto onemocnění u hospitalizovaných osob pro toto onemocnění. Kde je řečeno, že jsou napadeni novým typem chřipky. To jsou ty parametry.

Televize Nova: Já bych pokračoval v chřipce, v případě, že by pan hygienik vyhlásil tu povinnost, jaké by byly tresty, kdyby ti vybraní lidé, kteří by se měli nechat očkovat se nenechali oočkovat? Děkuji.

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Já na prvním místě doufám, že ČR nikdy takovou situaci nezažije. Ale jak vidíte sami, zákony na tuto situaci pamatují a povinností vlády a hygienika je chránit populaci. Pokud by se stalo, že by přeci jen k vyhlášení povinného očkování podle zmiňovaného zákona došlo, tak očkování se nařizuje fyzickým osobám v nezbytně nutném rozsahu. Stanovené osoby, to jsou ty vyjmenované v rozhodnutí hlavního hygienika a je to celá ta kritická infrastruktura. Jsou povinni se tomuto očkování podrobit. Osoba, která se nepodrobila nařízenému mimořádnému očkování se za podmínek přestupkového zákona dopouští přestupku. Tohoto se dopustí osoba, která nesplní povinnost uloženou předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Za tento přestupek hrozí fyzické osobě pokuta maximálně 10 000 korun,. Přestupek je zaviněné jednání, které porušuje či ohrožuje zájem společnosti. Jde o ochranu populace před vznikem a šířením pandemické chřipky. Přestupku se lze dopustit úmyslně či z nedbalosti. Já znovu opakuji, byla bych ráda, kdyby to zaznělo jen pod čarou, protože doufám, že ta situace nikdy nenastane a že opatření, která podnikáme, tak snad pomohou k tomu, že se chřipka nerozšíří.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ještě, abych předešel nějakým dotazům, my reagujeme i na tu armádní situaci, zcela konkrétně, to jsem zapomněl uvést, že suspendujeme to očkování, které se provádí v armádě, protože armáda to umí buď vůbec či povinně. Tam institut dobrovolného očkování neexistuje. Usnesení pamatuje na to, že toho času se v armádě neočkuje, na rozdíl od jiných oblastí, kde je to možné provádět dobrovolně.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Doufejme, že ČTK nebude privatizovat tuto tiskovku.

ČTK: Já se omlouvám, jen detailní doplnění, jak je to s prezidentem republiky v tomto ohledu po páteční tiskovce?

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Vláda dnes nerozhodla o povinném očkování, to znamená, že ani nemohla rozhodnout o povinném očkování prezidenta republiky. Jinak, pokud halvní hygienik rozhodne o povinném očkování, tak vyjmenované osoby nezbytné pro chod státu, jsou jasně dány a je to BRS i vrchní velitel ozbrojených sil.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Já jsem konečně pochopil, jak jsem se do osob nezbytně nutných pro chod státu dostal. Myslel jsem, že k nim nepatřím, ne z vlády, ale z BRS. Tak když to přijde, tak i na mne.

ČT: Chci se zeptat, jestli vláda při tom hlasování o očkování byla jednotná a jestli i paní ministryně zdravotnictví podporuje tento návrh, aby ta povinnost vyhlašování platila přes hlavního hygienika?

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Nebylo hlasování o tom, zda hlavnímu hygienikovi dáme tu kompetenci či nikoliv, on jí prostě má. Jediné o čem jsme hlasovali, že nás o tom, než ten krok učiní, musí dopředu informovat. Pan premiér tu zmiňoval, že je možné, že vláda zhodnotí tu situaci tak katastrofální a dramatickou, že budeme postupovat podle krizového zákona. Ale vláda nerozhodovala o tom, jestli povinně očkovat či nikoliv. Toto náleží hlavnímu hygienikovi. Vláda o tomto vůbec nehlasovala. Hlasovala o usnesení v tom smyslu, že hlavní hygienik jí o tom musí informovat.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, Reuters.

Reuters: Na pana minstra zahraničí, můžete rekapitulovat, jak silný kontingent teď v Afghánistánu je, respektive jaký je výhled, jak by to mělo letos a v dalších letech vypadat?

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: V Afghánistánu máme podle usnesení a rozhodnutí sněmovny z loňského roku 535 osob, z toho 100 osob na Kábulském letišti, 235 osob chrání náš PRT v provincii Lógar a zbytek je na vrtulníkové základně. Zároveň ještě 601. speciální jednotky chrání náš zastupitelský úřad v Kábulu. Pro navrhované navýšení je 55 osob. Z toho 15 by bylo lektorů vojenské policie, zbytek obsluha radiolokátorů. Celkově by to dosáhlo 590 osob.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, protože nevidím, žádnou zvedlou ruku, ale, tak přeci ještě jednou, prosím.

Týden: Já bych poprosila pna premiéra o podrobnější komentář k tomu negativnímu stanovisku, které jste zaujali k návrhu Moravskoslezského kraje, protože navrhovatelé tvrdí, že změny tu LZPS neporušují. Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Nevím, co tvrdí navrhovatelé, já jsem se seznámil s věcnou podstatou toho návrhu. Všichni k ní zaujali negativní stanovisko s výjimkou, ministerstva obrany, nepletu-li se, ale to není podstatné. Naprostou většinou tam byly negativní stanoviska, totéž stanovisko vládní legislativy, velmi jednoznačné a ten důvod je jediný. Takový vstup do obydlí z těchto důvodů je takovou invazí vůči soukromí, jehož ochrana je zajištěna Listinou, že vláda nemůže se ztotožnit s podporou takovéto předlohy. Navíc jsou i jiné možnosti, dá se to dělat bez vstupu do obydlí. Vám přijde z trvale kouřícího komínu, když se zavolá Inspekce životního prostředí a změří to nad tím, objektivně, co v tom vzduchu vše j. Potom není nutné se koukat, čím se tam topí a je možné konat. Jsou prostředky, jak se s touto situací vyrovnat. To je další důvod, proč nikoliv.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji vám, děkuji za účast, děkuji panu premiérovi. A, ještě jedna otázka, opravdu už poslední.

Mediafax: Já jsem s chtěla zeptat pana ministra, vy jste podporu navýšení počtu vojáků podmiňoval i zvýšením finanční podpory pro PRT. Dosáhli jste toho?

Jan Kohout, místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí: Já jsem skutečně podmínil, protože považuji náš PRT a ten balanc mezi vojenskou a civilní složkou za rozhodující. To je jádro té strategie. Ta válka se nedá vyhrát vojensky. Obě složky jsou nutné, proto tato strategie. Já děkuji členům vlády i ministru financí, že souhlasili s tím, že po všech těch kráceních došlo k tomu, že náš PRT v polovině tohoto roku by nebyl schopen zahajovat nové projekty a totálně by s vypařil. Byl y to nesmysl posílat vojáky a nemít rekonstrukční tým. Vláda tyto argumenty seznala validními a navýšila rozpočet pro PRT o 20 milionů korun. Což umožní pokračovat a v zásadě rozvinou aktivity, které tam byly a které jsou velmi vážené a všichni, kteří jste byli přítomni minulý týden, v Praze byla významná konference, kterou jsme udělali ve spolupráci s USA právě k významu těchto PRT a jejich roli při stabilizaci a afghanizaci Afghánistánu.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Shodla se na ochotě 20 milionů na toto věnovat formálně, abychom byli korektní. To vyřešíme usnesením vlády, které k tomu přijmeme za týden.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: To byla poslední otázka, poslední reakce. Dámy a pánové, děkuji vám, nashledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po zasedání vlády, 1.2.2010

Související zprávy