Tiskové konference

15. 3. 2010 15:42

Tiskový brífink po jednání vlády, 15. března 2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobré odpoledne, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním zasedání vlády. Vítám mezi námi předsedu vlády Jana Fischera, ministryni školství Mirku Kopicovou a ministra pro místní rozvoj Rostislava Vondrušku. Pane premiére, máte slovo.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dobré odpoledne, ty věci z dnešního programu, které vás zaujmou nejvíce svěřím jak paní ministryni Kopicové, tak panu ministrovi Vondruškovi, jsou to dokumenty, které se týkají inklusivního vzdělávání, týkají se přístupu k některým velkým výzkumným projektům a jakých jsme dosáhli pokroku, rozhodování o nich plánování, financování a pna kolega Vondruška bude především hovořit o zjednodušení administrace strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. O legislativních o nelegislativních návrzích, to uslyšíte od nich. Vláda nezaujala stanovisko k návrhu zastupitelstva Kraje Vysočina na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon 347/1997 o vytvoření VÚSC. Stručně řečeno, jde o návrh na změnu názvu „Vysočina“ z „Kraj Vysočina“. Původně jsme měli na stole souhlasné stanovisko, tam nejsou námitky legislativní, ale výhrada vlády k té diskusi spočívala v tom, že takovéto změny názvu mohou být spojovány s růstem nákladů, byť z krajských prostředků, ale i veřejných a proto jsme dali přednost tomu, že to původně souhlasné stanovisko změníme za to, že vláda k tomu stanovisko zaujímat nebude. Respektuje kompetenci a oprávnění krajů k těm návrhům změn názvů, ale na druhé straně jsme si vědomi toho, že za současné doby finančně kritické a převažující tendencí úspornosti této vlády by to nebylo dobré to podpořit. Vláda projednala zásady koncepčního řešení problematiky ochrany před povodněmi v ČR. S tím, že jednak jsme rozhodli o tom, že zatím na těch zásadách bylo gestorem ministerstvo životního prostředí a spolupracujícím je zemědělství. Ten gard se otáčí a to zpracování koncepce, odpovědné bude ministerstvo zemědělství, spolupracujícím orgánem bude ministerstvo životního prostředí, ale podstatné je to, že jsme se shodli, že není únosné, abychom přípravu té koncepce táhli až do konce roku 2010, ale ministru zemědělství a životního prostředí jsme uložili, aby koncepce byla předložena vládě do 30. 6. , tedy o půl roku dříve než bylo původně plánováno. Vláda přerušila jednání o pravidlech uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy. V té debatě se objevily různé námitky a výhrady, ale na druhé straně názor, že bychom neměli odmítnutím vylít s vaničkou i dítě. Za měsíc s tím ministr životního prostředí přijde znova po předchozím projednání v poradě ekonomických ministrů, abychom měli čas na trošku klidnější věcnou diskusi. Vláda schválila řešení problematiky kybernetické bezpečnosti ČR. To je dokument, který už předtím projednala BRS, nositelem toho úkolu bude nadále ministerstvo vnitra. Je tam hodně k práci, protože ve srovnání s ostatními zeměmi v relativně nepříjemném skluzu, navržené usnesení bylo přijato, s tím, že na podzim přijde ministr vnitra se strategií té kybernetické bezpečnosti, názorem na dělbu práce a potom tedy i ve strategii bude i termín do kdy bude vypracována legislativní konstrukce. Myslím si, že za zmínku stojí i skutečnost, že ministr dopravy společně s ministrem financí reagovali na mojí výzvu,a by vládě předložili materiál, který umožní uvolnit prostředky na opravu zimou zdevastovaných komunikacích v ČR. Tento problém považujeme za velmi vážný. Kdybychom do toho nezainventovali, zvyšovali bychom něco, čemu se dá říkat vnitřní dluh. Problém by se zhoršoval. Požádal jsem oba pány, aby se nad tím zamysleli, předložili vládě materiál, to se stalo. Podotýkám, že to řešení nenavyšuje nijak deficit veřejných rozpočtů, nenavyšuje podíl deficitu na HDP, o nic takového nejde. Shodli jsme se na tom, že zhruba 2 miliardy uvolníme z prostředků privatizačního účtu ve prospěch SFDI, což je titul ze zákona možný. A 219,5 m,lionů na tyto účely bude sanovat kapitola ministerstva dopravy. To je výše, ke které jsme vázali ministerstvu prostředky a pan ministr sdělil vládě, že je připraven tyto vázané prostředky věnovat ve prospěch opravy zdevastovaných českých silnic a dálnic. Je to zhruba na polovině toho, jak byly kalkulovány ty potřeby, ale víc na to teď uvolnit nejde. A ještě k tomu sdělení, kam ty prostředky budeme alokovat, 0,75 miliardy zašleme krajům na opravu silnic druhé a třetí třídy. To je myslím k dnešnímu programu vlády z mé strany vše. Teď asi paní ministryně Kopicová a pak pan ministr Vondruška.

Miroslava Kopicová, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy: Děkuji pane premiére, já jsem dnes měla hezký den, protože mi vláda schválila 5 materiálů z nichž ten první se týká problematiky o kterou jak zjišťuji z vašich reakcí a zájmu, tak se velmi zajímáte. Tedy Národní akční plán inklusivního vzdělávání a dále 4 materiály, které souvisí s podporou výzkumu a vývoje v ČR. Já bych vás krátce seznámila s tím, o čem ty materiály vlastně jsou. Pokud jde o akční plán, je to vlastně schválení rámce na podporu začleňování dětí do normálního vzdělávacího proudu a v dlouhodobém horizontu a vůbec vstřícnosti společnosti vůči dětem, ale i dospělým, kteří potřebují zvláštní pozornost, protože jsou buď zdravotně postiženi, či sociálně znevýhodněni. Dnes je to u nás tak, že máme asi 5 % dětí, které přicházejí do školy a potřebují speciální péči na úrovni regionálního školství. Máme vytvořený fungující systém speciálních škol, systém praktických škol, kam chodí celá řada dětí, 3 % z těch 5 jdou tam, dvě procenta se vzdělávají v normálním vzdělávacím proudu. Naším přáním a cílem je maximum, dětí, které mohou navštěvovat běžnou školu, do této školy zařadit. To vyžaduje řadu opatření legislativního a strategického typu dokumentů. Znamená to zajímat se o situace na školách, mateřských, základních středních, ale také na vysokých, kde systémově řešeno začleňování a umožňovat jim studium na VŠ, to je dáno vysokoškolským zákonem, ale zvláštní podporu na to vysoké školy nemají. Je třeba pracovat s pedagogickými pracovníky, dát jim podporu, ale také podpořit a zkvalitnit poradenský systém, informovat veřejnost a celou řadu činností. V tomto N8rodním akčním plánu jsou tyto oblasti vyjmenovány, je tam řečeno, na kterých úkolech se bude pracovat v různých horizontech, co bude hotovo letos, něco v roce 2011, něco v roce 2012. Myslím, že to pro ten základ je všechno. Chci říci, že první fáze, to zabezpečuje ministerstvo školství ze svých prostředků a můžeme jenom očekávat, že pokud nám to rozpracování plánu přinese konkrétní kroky, které je třeba realizovat, tak tam nároky na státní rozpočet budou ale to se bude řešit tak, jak budou návrhy přicházet. Hovořím teď o rozšíření asistentů pedagogů, vytvoření lepších podmínek ve školách, aby se dětem mohli věnovat. Tak to by bylo k tomu prvnímu dokumentu. Pak jsou tu 4 dokumenty, jak jsme avizovala, ten první, to je materiál Návrh cestovní mapy ČR velkých infrastruktur pro výzkum, vývoj a inovace. Chtěla bych k tomu říci, že to je materiál, který považuji za jedinečný strategický dokument v ČR. Je takto zpracován poprvé, najdete v něm, jak cestovní mapu velkých infrastruktur ČR, najdete tam také evropské infrastruktury a jsou tam i projekty, které jsou nyní ve schvalovacím procesu k financování z operačního programu VAVPI. To znamená, že je to poprvé zcela komplexně pojatý materiál. Jsou tam rozděleny infrastruktury podle jednotlivých oblastí, šest oblastí sociální a humanitní vědy, věda o životním prostředí, fyzika materiálu a vesmír, energetika, biomedicína a informatika. Ke každé této oblasti je popsán její současný stav, prioritní a perspektivní projekty, je to jistě velký zdroj informací pro vaši další práci ale i pro odbornou veřejnost. Dále jsem dnes schválili materiál na poskytnutí účelové podpory velkých infrastruktur pro výzkum, vývoj a inovace v některých oblastech. My jsme již jeden podobný materiál schválili 22. února a nyní předkládáme infrastruktury dvou druhů. Ty, co jsou obsaženy v té evropské cestovní mapě, která zajišťuje nutnost zajišťování kontinuity financování existujících infrastruktur a českého zapojení do nich a dále jsme tam dali další projekty, které se týkají životního prostředí, energetiky, a e-infrastruktury. Výdaje na tyto náklady jsou plánovány v rozpočtu ministerstva, nejsou to dodatečné finance, je to standardní práce toho, jak udržujeme zapojení ČR v těchto infrastrukturách. Předpokládané celkové náklady na tyto projekty činí 3,283 miliardy korun. Další materiál, který byl na pořadu dne byl návrh aktivity mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji na podporu mobility výzkumných pracovníků a pracovnic. Chtěla bych jen krátce uvést, že v minulém období byla podpora mobility součástí programu Kontakt, ale s novou soustavou programů spolupráce ve výzkumu, která byla vládou schválena 17. srpna, tak program změnil své zaměření a proto jsme museli podporu mobility poměrně samostatně upravit. Všechny aktivity, které jsou v této oblasti na podporu jsou soustředěny nyní do programu Mobilita. Je to vlastně významná aktivita, kterou podporujeme začleňování a spolupráci našich vědců a pracovníků do evropského výzkumného prostoru. Mám na stole ještě jeden materiál, který byl také schválen a to je návrh programu mezinárodní spolupráce mezi ČR a Izraelem v aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji. V březnu minulého roku byla podepsána mezi vládou ČR a státem Izrael o dvoustranné spolupráci podepsána dohoda a ta se týká spolupráce při podpoře průmyslového výzkumu a vývoje v soukromé sféře. Izraelská věda je známa tím, že se jí daří velmi rychle a dobře přenášet výsledky výzkumu d komerční praxe, to je něco co naše země velmi naléhavě potřebuje. Tato smlouva má takovému transferu pomoci. Program se zaměřuje na spolupráci malých a středních průmyslových podniků obou států a také na podporu růstu konkurenceschopnosti českých firem, vytváření nových produktů a služeb. Izrael patří k nejrespektovanějším obchodníma hospodářským partnerů na blízkém Východě. Je pro nás velkou radostí, že se nám podařilo takovou smlouvu uzavřít, protože tato země si své partnery velmi uvážlivě vybírá. Nejperspektivnější se nám jeví spolupráce v oblasti vývoje softwaru, biotechnologií, lékařské techniky, strojírenství, nanotechnologií, kybernetiky, robotiky a dalších oborů vyspělých technologií. Šanci získat podporou mají projekty aplikovaného výzkumu na kterých budou společně spolupracovat firmy z naší země s Izraelem. A podmínkou je, že cílem výzkumu musí být konkrétní produkt, který má šanci na komerční uplatnění. To je pro začátek všechno.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji paní ministryně, je vidět, že na to, že je 15. březen, byl opravdu úspěšný den. A poprosím pana ministra Vondrušku.

Rostislav Vondruška, ministr pro místní rozvoj: Děkuji za slovo, dobré odpoledne. Vláda schválila materiál ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva financí, který se zabývá legislativními změnami, které jsou nutné k zjednodušení a zrychlení čerpání fondů a fondu soudržnosti. Návrhy, které se objevily jsou výsledkem jednání s řídícími orgány a také regionálními radami soudržnosti. To jsou orgány, které rozhodují o tom, kam se budou opírat ROPy. Materiál vláda schválila v situaci, kdy bylo proplaceno žadatelům přes 108 miliard korun a projekty jsou schváleny v obou rámcích ve výši 50 % alokace do roku 2013. Mám-li uvést některé důležité věci, které se mění pro žadatele a poskytovatele dotací, tak bych začal tím, že se posouvá hranice hodnoty projektů za které bylo nutno nechat projekty schvalovat ministerstvu financí ze 100 na 500 milionů korun, což znamená nejen menší nápor na administrativu útvarů státního rozpočtu na ministerstvu financí, ale také zkrácení lhůt na vyřízení tohoto schvalování, protože minimálně těch 30 dní, které potřebovalo ministerstvo na zaujetí stanoviska se tento proces zkrátí. Dalším konkrétní změnou je změna rozhodnutí o poskytnutí dotace, která byla příslušná doposud pouze příjemci dotace. Rozhodovat o tom může poskytovatel, tady se odstraní bariéra v případech, kdy se jednalo o odstranění pouze administrativních chyb početních či textových. Není potřeba si vyměňovat složitou korespondenci a poskytovatel sám rozhodne o změně projektu bez toho, že by to mělo negativní dopad finanční a nebo administrativní na příjemce dotace. Dále změny umožní přenositelnost dotačního titulu v duchu zákona 125/2000 tedy přeměny obchodních společností a družstev formou fůze, rozdělením, či převodem jmění na společníka. Pokud k tomu dojde v průběhu dotace, nebude nutné zabývat se složitou administrativou a nově vzniklá společnost bude automatický nástupce příjemce dotačního titulu. Významná je i možnost vykazovat paušálně některé náklady související s realizací projektů, náklady s provozem pronajmutích kanceláří, energie, nájmy. Myslím si, že pomocí bude pro příjemce i úhrada kursových ztrát mezi eurem a korunou, což doposud nebylo možné. Také proces administrace žádostí o platby bylo možné provádět v průběhu roku s výjimkou každých 15 posledních dnů v kvartálu, což činilo za rok 60 dnů, kdy byl pozastaven proces administrace žádostí o platby. Změnou příslušné vyhlášky dojde k tomu, že těchto 60 dní bude také k provádění plateb, což je posun zejména pro žadatele. Poslední, kterou chci zmínit je zefektivnění kontrolní činnosti v současné době existuje 10 kontrolních úřadů, které mohou nezávisle na sobě kontrolovat administraci projektů u příjemce. Ty změny by měli vést k tomu, aby těch subjektů bylo méně, aniž by se snížil rozsah kontroly. To je asi úvodem všechno. změny přicházejí ve chvíli, kdy není prioritní rychlost čerpání, ale do popředí se dostává otázka kvality čerpání a tyto změny by tomu měly napomoci. V průběhu příštího měsíce bude mít vláda na stole další materiály, které se budou týkat administrativních změn a nástrojů finančního řízení fondů. Děkuji.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji panu premiérovi, paní ministryni a panu ministrovi a prosím vaše dotazy.

ČT: Dobré odpoledne, mám dotaz na pan premiére k dnešní události, která se stala v Ostravě, kde došlo k dalšímu útoku na dům romské rodiny pomocí zápalné lahve, poprosím vás o komentář.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Je to událost, kterou já jsem zachytil, když jsme v průběhu schůze otevřel internet. Nepřijatelné, otřesné, šílené. Já jsem přesvědčen, že to jsou akce, které do normální společnosti nepatří a já jen pevně věřím, že se podaří tu věc vyšetřit a pachatele najít. To je vše co k tomu chci teď říci za objemu informací, které k tomu mám.

Lidové noviny: Já má doplňující otázku, jenom k tomuto tématu. Co říkáte na pomalý postup Policie, která k tom případu informovala až dnes, ačkoliv se to stalo ze soboty na neděli? Co říkáte na to, že to kvalifikuje jako obecné ohrožení, ačkoliv po těch zkušenostech, které máme z Vítkova je prakticky zázrakem, že se nikomu nic nestalo.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Na tento informační odstup i to druhé se budu ptát.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Jinak, podle nejnovějších informací, které máme k dispozici, stejně jako vy, zatím nebylo policií ČR potvrzeno, jaké motivy za tím útokem stály. Děkuji, Viděl jsme televizi Prima?

Televize Prima: Já bych měla dotaz na pana premiéra, vy jste hovořil o té koncepci povodňové, chtěla jsem se zeptat, proč je podle vás třeba, aby byla předložena o půl roku dříve? Už se teď dá k té koncepci trošku říci? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Především si myslím, že jestliže vláda se shodla na tom, že takovouto koncepci je potřeba mít a ne vždy reagovat ad hoc, když už ta událost přijde, tak to už bylo zakleto do toho rozhodnutí, že časově to bylo naplánováno špatně. Já prostě si nedovedu představit, aby státní správa pracovala tak, že potřebuje mít půldruhého roku na vypracován koncepce s tím, že někdy za ¾ roku předloží zásady té koncepce. Ono to může mít i nějaké finanční vyznění ať už z evropských peněz nebo z českého rozpočtu a o tom je třeba také debatovat. Ono to nikdy není zadarmo a proto to září je podstatně výhodnější než konce roku. Kromě důvodů prostě obecné efektivnosti státní správy. A bylo to prostě těmi ministry přijato v celku bez odporu. To je ten důvod. Zatím jsou to jen zásady v oblasti, kterým se ta koncepce bude věnovat.

Aktuálně.cz: Dobré odpoledne, pan premiére, Jiří Paroubek říkal, že by vás rád požádal o schůzku kvůli tomu, že některá ministerstva na poslední chvíli hodlají utrácet, doslova řekl, rozpouštět své rozpočtové rezervy, jaks e stavíte k této schůzce a zda máte tyto informace, že některá ministerstva na poslední chvíli peníze utrácela? Případně, že ano, která? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Tak to se dozvídám od vás, já jsem se věnoval řízení vlády a aktivitám s tím souvisejícím. To pozvání ke mně ještě nedoputovalo. Já se budu bránit jakémukoliv bezhlavému čerpání prostředků kdykoliv, kdekoliv aniž bych k tomu byl externě vyzýván a totéž by měli mít na srdci i mysli jednotlivý ministři.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím.

ČTK: K těm penězům na opravy silnic, chci se jen ujistit, vy jste nesáhli do vázaných prostředků ostatních ministerstev, jen do těch privatizačních příjmů a prostředků ministerstva dopravy?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: ano, je to tak. Ta debata byla o zapojení různých zdrojů včetně vázání prostředků jiných kapitol. Což mělo být o necelých 150 milionech, ostatní kapitoly, dali jsme přednost zapojení dvou zdrojů, to znamená privatizačního účtu plus 220 milionů z prostředků vázaných ministerstvem dopravy.

ČTK: Druhá otázka na pan ministra Vondrušku, mluvil jste o změnách při čerpání evropských peněz, jsou to legislativní změny, které musí ještě schvalovat parlament či je to na úrovni vyhlášek?

Rostislav Vondruška, ministr pro místní rozvoj: Je to kombinace obojího, jsou tam některé věci, které se týkají zákonných norem v podobě zákonů a některé jsou ministerské vyhlášky.

Radiožurnál: Asi otázka na pane premiéra, můžete upřesnit, kdy by tedy ty peníze na silnice mohla vláda uvolnit a kdy by kraje je dostaly a kdy opravy mohou začít?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Požádal jsem oba pány ministry, oni vědí, že ty transfery je třeba udělat co nejdříve, aby se dostaly k adresátům. Já se teď nezavážu k nějakému dni, abych pak nebyl vámi vyzkoušen, ale věřte že bude dbát na to, aby to bylo co nejdříve, nic tomu nebrání.

ČTK: Já mám dva dotazy. První, už jste hovořil s panem ministrem zahraničí o paní Vicenové a té situaci v Bruselu? Avizovalo se, že si s ním promluvíte. Druhá věc, pan Rath dnes oznámil, že Středočeský kraj je ochoten převzít lázně Toušim, které vláda chce zprivatizovat. Chtěl jsem se zeptat na názor kabinetu. Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Pokud jde o to druhé, tak vláda nehodlá top zařízení privatizovat ve svém mandátu, ani připravit podmínky pro to. To je první poznámka, dnes jsem o tom s paní ministryní hovořil. Pokud jde o pan vicepremiéra a ministra zahraničí Kohouta, byl v zahraničí minulý týden. Teď čerpá dovolenou, bere si volno, ústavní činitelé nemají dovolenou, podotýkám, institut dovolené tam není, ale pokud jde o situaci kolem paní velvyslankyně Vicenové, já nezastírám, že jsem s ním mluvil, ne v detailu, ale mluvil jsem s ním telefonicky během víkendu a dohodli jsme se, že hned po jeho návratu o tom budeme intenzivně hovořit. Ale to je věc, hezky česky, face to face.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. Poslední otázka, pakliže už nebyla položena? Byla. Dámy a pánové, děkuji vám, děkuji panu premiérovi, členům jeho vlády. Nashledanou.


vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tiskový brífink po jednání vlády, 15. března 2010

Související zprávy