Tiskové konference

22. 2. 2010 18:51

Tiskový brífink po zasedání vlády, 22. února 2010

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobrý večer, dámy a pánové, vítám vás na tiskové konferenci stále ještě v průběhu zasedání vlády Jana Fischera, kterého současně požádám o úvodní slovo.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Dámy a pánové, dobrý večer, jak jste slyšeli, vláda ještě běží, ale mám zato že bude dobré už v takto pokročilé hodině vám z ní sdělit ty dosavadní základní výstupy. V prvé řadě bych vás rád informoval, to je nad rámec programu, že jsem dnes v poledních hodinách absolvoval schůzku plánovanou a ohlášenou s ministrem vnitra, ministryní spravedlnosti, s doktorkou Veseckou a panem policejním prezidentem Martinů a apeloval jsem na ně jak na paní státní zástupkyni, tak na pana policejního prezidenta, aby v rámci svých kompetencí a striktně v souladu se zákonem, jako prioritu prověřili veškeré informace, které se v uplynulých dnech, zejména v Mladé frontě objevily v souvislosti s případem nákupu kolových obrněných transportérů, které známe pod názvem Pandur. A byli připraveni v době, která jim je svěřena a je obvyklá na takovéto prověření, aby nikoliv mne, ale českou veřejnost informovali o poznatcích a výsledkům, ke kterým došli. Ujistili mne že to budou jako prioritu ve své činnosti považovat. Jinak je to jejich záležitost. Trvám na tom, aby se v tom postupovalo striktně standardním způsobem a aby se věci ujaly orgány, kterými stát pro tyto účely disponuje. To je k této věci vše. Z vládních dokumentů asi nejvíce přitahuje pozornost, už na BRS v ranních hodinách mimojité se zabývali i změnou strategie pokud jde o vakcinaci proti prasečí chřipce, tedy H1N1 a k tomu vám sdělí základní výstupy paní ministryně Jurásková a z dalších věcí, které určitě vedli k obsáhlé debatě byla exekutivní část tzv. antokorupčního balíčku. Vláda se dnes shodla na opatření, které směřují ke zpevnění požadavků na obsazování výběrových komisí pro veřejné zakázky. Stahujeme to na zakázky nad 500 milionů korun, posléze nad 300 milionů korun a ty požadavky jsou v tom, že budeme žádat, aby členové těchto komisí měli bezpečnostní prověrku na stupeň „Důvěrné“ a to proto, že součástí této prověrky je i prověření majetkových poměrů a transakcí ze strany NBÚ a dalších složek. Měli jsme tak pevnější jistotu o personálním obsazení těch komisí. To se netýká jen členů hodnotících komisí, ale všech osob, které podle vnitřního organizačního předpisu resortů či rozhodnutím zadavatele schvalují na jednotlivých stupních řízení zadávací podmínky nebo výběr nejvhodnější nabídky. Budeme požadovat, aby od 1. dubna 2010 se tyto požadavky vztáhly na všechny zakázky nad 500 milionů korun, které jsou v rukou vlády a rozhoduje o nich vláda. Od 1. září všech zakázek nad 300 milionů korun. Dále budeme požadovat od jednotlivých ministrů, aby informovali vládu o základních parametrech zadávacích podmínek. O vymezení předmětu, o důvodech, hodnotě, druhu zadávacího řízení a platebních podmínkách zakázky. Je to jeden krok na dlouhé cestě, jak snižovat korupční potenciál v této zemi. Já jsme dalek toho tvrdit, že toto opatření je všemocným lékem na korupci, že toto opatření vyžene korupci z útrob české státní správy, ale jsem hluboce přesvědčen, že každý i menší krok je lepší než krok žádný, proto se vláda po poměrně obšírné rozpravě k tomuto bodu rozhodla tyto podmínky a požadavky na osoby, že se dokázala shodnout. To je k této záležitosti. Co určitě poutá vaší pozornost a tam svěřím slovo panu ministru financí, to jsou zásady pro stanovení platů manažerů ve státních podnicích či podniků se státní účastí větší než jedna třetina. O tom bude hovořit pan ministr financí. Tak to je z mé strany vše, já vám teď nebudu dělat asistovanou prohlídku programem vlády. Měli jsme na stole řadu poslaneckých návrhů, za zmínku stojí a k tomu je tu připravena paní ministryně zdravotnictví, to je novela zákona o léčivech a změny některých souvisejících zákonů, to je problematika evidence pseudoefedrinu, efedrinu a dalších přípravků tohoto typu a jak nakládat s daty, která budou putovat prostřednictvím receptů do centrálního úložiště. O tom jsme vedli také poměrně důkladnou debatu. Vláda se shodla na návrhu zákona o veřejných službách v přepravě cestujících a přijala jako transpoziční novelu zákona o cestovních dokladech. To je ještě k programu vlády a to by z mé strany teď bylo vše.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji vám, pane premiére a protože tu máme dámu a pána, tak já dám přednost dámě, paní ministryni Juráskové.

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Děkuji. Já bych vás ráda informovala o tom, že ministerstvo zdravotnictví předložilo dnes ráno BRS a po jejím souhlasném stanovisku i vládě návrh čtvrtého dodatku usnesení vlády ze dne 19. listopadu 2009 o vakcinační strategii pro očkování proti chřipce způsobené virem H1N1. Vy jste Byli informováni už v pátek, co ten návrh obsahuje. Byl přijat bez výhrad. Očkovací látka je uvolněna celé populaci ČR, je uvolněna i na děti od 3 do 9 let a teď máme děti očkovány od 3-17 let a pokračujeme ve vakcinační strategii směrem ke skupinám, které jsou důležité pro chod státu. Pravidla byla podrobně představena, pokud byste chtěli podrobnosti, jsem připravena odpovědět. Zásadní informaci jsem podala BRS i vládě, že jsem v pátek ukončila jednání s farmaceutickou firmou a došli jsme k závěru, že firma je schopná akceptovat 30 % odstoupení od toho kontraktu, tedy neodebereme 300 000 dávek, to znamená úsporu 55 milionů korun. Tolik ke chřipce. Potom si dovolím krátkou informaci kolem toho zákona o kterém hovořil pan premiér, to znamená zákona o léčivech a změně některých souvisejících zákonů. Tato novela je předkládána vládě z toho důvodu že nález pro Úřadu pro ochranu osobních údajů konstatoval, že má výhrady k tomu, jakým způsobem a jaká data se shromažďují a uložil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv zastavit sběr dat a ta zlikvidovat. Já tenkrát říkala, že stále trvám na tom, že tento způsob zabránění manipulace a zneužité léků je nejefektivnější, protože umožňuje přístup občanů bez návštěvy ordinace lékaře a připravila jsem i po konzultacích s úřadem i Legislativní radou vlády návrh, který zpřísňuje pravidla pro strukturu dat, manipulaci a jejich ochranu a co je zásadní, nahlížení do této databáze je s výhradním souhlasem pacienta. Dále je uvedeno, za jakých podmínek tento souhlas není třeba, je to explicitně v zákonu uvedeno. I ta bezpečnost a ochrana je v tom zákoně vyšší než v tom minulém. Účele shromažďování těchto dat je jednak ochrana pacientů a to pokud bude využit celý ten výpis lékové karty, bude to zlom v informacích lékařům a omezení vzájemných interakcí mezi léčivy. Bude to zejména možnost v případě objevení se vedlejších účinků rychlý kontakt se spotřebiteli léku a ve chvíli kdy bude třeba ho stáhnout z trhu, tak to bude možné. Jinak dalším důvodem je i to, že ČR získá zásadní nástroj pro sledování farmakoekonomiky a to i v souvislosti s nelegálním obchodem s léčivy a přístupem padělků na český trh. Tolik asi k tomuto.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji paní ministryni, prosím Eduarda Janotu.

Eduard Janota, ministr financí: K tomu odměňování, dámy a pánové, vláda mi uložila 7. prosince, abych předložil zásady odměňování vedoucích zaměstnanců a členů orgánů obchodních společností s majetkovou účastí státu nad 33 % včetně jiných státních podniků a organizací zřízených ze zákona či ministerstvem. Cílem je zabránit nepřiměřenému odměňování vedoucích zaměstnanců a členů orgánů těchto společností, kde stát má jaksi minimálně 33 %. Je cílem zvýšit transparentnost odměňování, zajistit kontrolu nejen ministerstev, ale i vlády nad odměňováním a informovat vládu a stanovit strukturu odměňování. Existuje seznam, který byl přílohou toho materiálu, orientační. Pokud se najde jedna či dvě firmy, které budou pod toto spadat, tak se doplní ten seznam. To nebylo jen dílo ministerstva financí. Můj kolega Uvíra koordinoval činnost komise, kde byli ministři, akcionáři, ti co mají na starosti státní podniky a jiné instituce a došlo ke konsenzu ve struktuře odměňování. Dá se říci, že cílem je zabránit nepřiměřené výši mezd, která neodpovídá výsledkům těch firem. Vodítkem a návodem byla i situace řešená v souvislosti s ČSA s tzv. zlatými padáky a smyslem toho materiálu je stanovit výši příjmů manažerům. Bavíme se o manažerech s ročním příjmem nad 1,8 milionu korun. Á to i vazbu na navrhované změny se zvýšením stropů a v souvislosti narovnáním tzv. rovné daně u daně z příjmů fyzických osob. Je stanoveno, že výše odchodného bude činit maximálně šestinásobek průměrného měsíčního výdělku, je stanovena struktura mzdy, která krom absolutní výše, která bude diskutovaná na základě auditu, který provádí k těmto institucím pan Kulhánek na základě kontraktu s ministerstvem financí a porovnání odměňování v těchto společnostech nejen v pohledu srovnání privátní firmy a stát ale i v porovnání s evropskou mírou zkušeností. Ta struktura bude mít podobu, že maximálně 50 % bude plat měsíční, maximálně 20 % bude odměna stanovená na základě parametrů výkonnosti a řádově 30 % budou obsahovat střednědobé úkoly a kriteria, která pokud budou naplněna v období 3-5 let, tak poté bude ta část odměny vyplacena. Zajímavé je, že vláda bude informována o tom, jak funguje odměňování, je to odpovědnost ministrů, kteří tvoří valnou hromadu, dá se to tak říci a tito ministři prostě berou odpovědnost za to, že systém bude transparentní. Nemůže se stát to s čím jsme se potýkali v souvislosti s ČSA, kde můj před-předchůdce nevěděl, jak byly stanoveny platy a různé formy odměn a benefitů v představenstvu. To byl hlavní úkol, smysl a zásady. Co se týče druhého kroku, tedy výsledku auditů, které se provádí, ty budou k dispozici 15. dubna a pochopitelně nám ukáží bolavá místa a problémy orgánů, kde sttá vykonává rozhodující mírou akcionářská práva a tam, kde má stát minoritu, budeme žádat, aby zástupci státu v těchto společnostech prosazovali tuto politiku v oblasti odměňování. Ten seznam je pestrý, týká se firem jako ČEZ, Aero, Čepro, Mero, ale i ČEB, Explosiva, Státní tiskárna cenin, Čeps, 4eské dráhy, SŽDC, Cargo, Vojenské lesy a statky, Vojenský opravárenský podnik. To jsou namátkou instituce či firmy. Dále Lesy, Povodí, Garanční podpůrný fond, Budvar. To jsou instituce, na které se tyto zásady budou vztahovat. Děkuji.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím vaše dotazy.

ČTK: Já mám několik dotazů. Projednali jste pronájem L-159 Maďarsku? Pokud vím, někteří odborníci měli problém u toho zákona s těmi prověrkami u té novely, že by měli jen měsíc na přípravu, tak jestli to tak zůstalo či ne? Třetí věc, pan Paroubek na vás v pátek naléhal, aby ty výsledky Pandurů byly už do květnových voleb, tak jestli ona doba obvyklá je do toho květnového termínu? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Stopadesátdevítky jsou na příští program vlády. Pan předkladatel je stáhnul do příštího týdne, protože to vyžaduje další jednání. Po velmi intenzivní debatě nakonec vláda se shodla na tom, přijala usnesení k prověrkám komisí, bude to jak bylo navrhováno, tedy od 1. dubna u těch nad 500 milionů, od září nad 300 milionů. To takto zůstává. Pokud jde o Pandury, ani předseda vlády nemůže orgánům činným v trestním řízení udávat konkrétní termíny výsledků jejich práce. Vyzval jsem je, aby se do toho pustili bezodkladně, aby to považovali za prioritu. Policejníé prezident mi sdělil, že v zásadě do konce března by mohly být k dispozici první poznatky, že k té věci si sestaví potřebný tým, protože potřebuje koordinaci několika složek, ale to už je jeho problém.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím další dotaz.

ČTK: Já bych se zeptala paní ministryně, jak chce ve sněmovně prosadit tu novelu zákona o léčivech, zda vláda požádá o zrychlené řízení? Druhý dotaz, zda někdo z mnistrů využil nabídky očkování? Děkuji.

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: Ano, součástí toho materiálu byl i návrh na zkrácené řízení ve sněmovně, tedy pdole paragrafu 90. já jsem ten návrh projednávala i s některými poslanci. Bude záležet na tom, jak se to na čem jsem dohodnuti bude platit a zda budou mít sílu to dostat na program. Co se týče využití nabídky ministrům, vláda považuje postoj jednotlivých ministrů k očkování za jejich privátní věc a nebude to komentovat.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím.

MfD: Mohu se pana premiéra zeptat jednoduše na jeho názor na záležitost s těmi Pandury, zda si myslí, že je správně, že je ČR koupilo v tomto počtu a kategoriích. Když se seznámil s dostupnými fakty, co si myslí o těch poznatcích o možné korupci, nakolik je to závažné či překvapující?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Ta fakta která MfD zveřejnila považuji za vážná a za hodné pozornosti a hodné pozornosti orgánů na něž jsem se dnes obrátil. To je celé co bych k tomu řekl. O účelnosti té zakázky a podobně, to je věc, kterou nerozhodovala tato vláda. Já se necítím být odborníkem, abych mohl z fleku posoudit, zda to mělo být tolik Pandurů a v té ceně. Myslím, že na to jste slyšeli dostatek informací od ministra obrany na polední tiskovce. Já vyzývám a apeluji na orgány činné v trestním řízení aby standardním způsobem v souladu se svými kompetencemi a v mezích zákona prověřili informace, které MfD přinesla a která obsahují některá podezření z korupčního chování. Děkuji.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, aktuálně.cz.

Aktuálně.cz: Chci se zeptat ohledně zítřejší schůzky s předsedy stran, s jakým balíčkem návrhů zákonů tam jdete? Které podle vás hoří a musí se v této sněmovně projednat?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Hoří fotovoltaika to co s ní souvisí. Jsou tam dvě poslanecké novely, které se týkají sociální oblasti, kde byla politická shoda a je tam návrh, který by na pravou míru uvedl DPH z benefitů zaměstnanců, v tomto případě je také shoda. To považuji za velmi citlivé, protože tam hrozí riziko té ohlášené stávky a legislativním zvládnutím toho problému o kterém jsem informován, že je politická shoda, jednali jsme o tom s kluby a odboráři. Mělo by se to zprůchodnit a měla by být politický vůle. Neus tam i balíček návrhů, které jsou transpozicemi evropského práva a je tam otevřena cesta. Pokud bude vůle se na tom shodnout a já věřím, že ano, tak by se staly součástí mimořádné schůze, kdy tyto návrhy budou projednány.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, prosím.

Hospodářské noviny: Já mám dotaz ohledně platů manažerů. Zajímalo by mne, co bude s těmi, kteří odmítnou na ty podmínky přistoupit? Co s nimi uděláte?

Eduard Janota, ministr financí: Myslím, že taková situace nenastane, že stát má tam kde je majorita Amur to akciová společnost, tak tam je ministr valnou hromadou, čili prostřednictvím standardních postupů se dá najít řešení. Tam, kde se jedná o státní podnik a jinou organizaci zřízenou ministerstvem či státem, tam je role státu z toho procesního pohledu ještě jednodušší.

Hospodářské noviny: Zeptám se, vy jste také říkali, že se to bude odvíjet od platů manažerů v zahraničí na podobných pozicích? Co když manažer Deutsche Bank má větší plat, to se bude ještě zvyšovat či jak to bude?

Eduard Janota, ministr financí: Jsme to uvedl jako příklad. Jsme v české kotlině, tedy primární bude konzultace, která porovnání české poměry. Toto bych chtěl uvést.

ČT: Ještě k těm komisím na státní zakázky, bude se měnit i struktura těch komisí? Nebo stačí jen ty prověrky? Druhá otázka na paní ministryni, bude to centrální úložiště na stejné bázi jako bylo v polovině roku či je tam změna?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: V té struktuře, já to předkládal do vlády. V té struktuře musí být elementární požadavky na odbornost nejen technickou, ale i ve schopnosti rozhodovat o takovýchto výdajích. To není jen aby u tunelů někdo technicky uměl ty tunely, ale uměl také rozhodovat o ekonomice, které jí obklopují, to je jedna poznámka. To určitě ano, musíme dbát na resortní vyvážení komisí. Docela dobře jsem to předvedli, ono ten požadavek na změnu a skladbu komisí přivede vládu k pečlivé pozornosti , i v médiích neuniknou ty zakázky pozornosti ani na vteřinu, ono se to nedělá za oponou, ale na jevišti a paní ministryně by mohla vyprávět příběh, kdy jsme posuzovali její komisi na posouzení tendru na ministerstvu na vybavení IT. Totéž platilo na lesní práce v souvislosti s kůrovcem pro životní prostředí. Nadvakrát jsme to poprvé vrátili, byli jsme nároční. Netrvali jsme na prověření, ale dosáhli jsme, aby přes 50 % lidí ty prověrky mělo. Poměnili jsme resortní strukturu a tak dále. Samo o sobě to chce, aby vláda se chovala náročněji než bylo zvykem.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji a omlouvám současně ministra financí Eduarda Janotu, který se musel vrátit na zasedání vlády, neboť je předkladatelem jednoho z bodů. Prosím.

Dana Jurásková, ministryně zdravotnictví: centrální úložiště receptů, tak se původně jmenovalo, i když data byla i jiná, například o výdeji léčiv s omezením. V tuto chvíli se to jmenuje Centrální úložiště a shromaždovat nebudou recepty, léky vydané na recept elektronický, papírový a vydané z omezením. Vše by tam mělo být. Co je zásadní, to je přístup a pravidla s manipulaci s daty. Účel js stejný jen s větší ochranou.

Radiožurnál: Já se chci zeptat, zda se projednala novela školského zákona a s jakým výsledkem? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Nikoliv.

Mediafax: Zajímalo by mne, zda jste se zabývali návrhem poslance Doktora ohledně DPH a zákonem o finančním arbitrovi. Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: O finančním arbitrovi, to bylo staženo o 14 dní. Vyžaduje další jednání. Je mimo pochybnost, že je třeba převést arbitra z působnosti ČNB pdo deštník ministerstva financí, ale zda to má být v této fazoně, samostatná rozpočtová kapitola, organizační složka, platy, o tom je třeba pochybovat. To je důvod.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Promiňte, ptala jste se na poslaneckou předlohu školského zákona? K té přijala vláda souhlasné stanovisko.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Pardon, já se velmi omlouvám, protože v té kaskádě poslaneckých návrhů mi to teď uniklo. Ano. Celá plejáda poslanců, ten návrh. Schváleno souhlasné stanovisko. Nemáme s tím problém.

Radiožurnál: Já jen dvě otázky doplňující, zda můžete stručně okomentovat dopady toho zákona o veřejné dopravě, protože se to týká i standardů v autobusové a vlakové dopravě. A potom, zda jste se dostali k podniku Mes Mohelnice, jaký bude další postup?

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Pokud jde o Mohelnice, tak podle informací, které máme k dispozici, je to bod pro informaci a vláda souhlasí s likvidací této firmy.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Pokud jde o veřejnou dopravu, tka je to zákon, který má dopad a význam. Posílení v dlouhodobosti a organizaci a financování veřejných služeb. Převádí to téma i harmonizuje ho s evropskými požadavky a standardy. Má t adaptační charakter. Zvyšuje to i komfort cestující veřejnosti, její požadavky a nároky. Moderna to je a sám ministr dopravy považuje ten návrh zákona o veřejných službách v přepravě cestující za jeden z klíčových produktů svého resortu.

Reuters: Ještě na pana premiéra, když ministr financí musel odejít k těm platům. Těch 1,8 milionu je strop? Či je nějak stanoven co je maximální přiměřená odměna? Druhá otázky, kolik by se tak dalo uspořit?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Zatím jsme nestanovovali, až se stanoví platy, budeme se bavit o konkrétním výsledku a úsporách, ale zatím není žádná stopovací mez, je to spíš o tom jak postupovat a posílit alespoň střednědobý zájem na výsledku podniku. Propojit odměnu více s výsledkem, zamezit mechanické výplatě zlatých padáků ať už je výsledek jakýkoliv a posílit roli té pohyblivé komponenty platů ve vazbě na výkon na úkor fixní části mzdy. Vracím se k tomu nač jste se ptala i vy, bude k dispozici referenční báze odměňování, ale není to tak, že jestli je to manažer z Deutsche bank, tak automaticky ten plat musí být nastaven stejně. Přeci jen v této zemi jsou jiné relace a produktivita práce a podobně. To je samozřejmé.

ČTK: Chtěl bych se zeptat s jakým výsledkem vláda projednala bod 33 o spotřebitelském úvěru a bod 37 o nákladů ČNB na půjčku MFF? Děkuji.

Jan Fischer, předseda vlády ČR: To druhé, tím vždy začínám, jsem asi nějak posedlý. To je ještě před námi to druhé. Spotřebitelský úvěr máme hodně odpracováno, ale nechtějte závěr, protože se budeme vracet k usnesení, protože propukla výrazná debata o té rozhodčí doložce. Zda nutit spotřebitele, aby šel jedině do režimu rozhodcovského způsobu o těch půjčkách. Tam je výrazné stanovisko ombudsmana. Většina členů vlády ho sdílí, proto to dopadne tak, že tímto návrhem se tento institut zapoví. Je tu sice judikát nejvyššího soudu, ale nedovedu si představit, že by právě tito lidé zubožení tím výsledkem se potom soudili, kde by na tio vzali a podobně? Judikát říká, že je možné to v zásadě na základě obsahu přezkoumat u soudu a tka dále, ale nedovedu si dost dobře představit, že by tito lidé v této situaci se obraceli na soudy. Mělo by to být tak, že formulujeme usnesení k tomuto. To je přerušené, to bude dnes, je to přerušené do konce schůze dnešní vlády.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Poslední dotaz, prosím.

Mediafax: Projednala vláda návrh, který mění preferenční hlasování? A návrh omezující dělení Prahy během komunálních voleb na jednotlivé obvody?

Jan Fischer, předseda vlády ČR: Máte na mysli poslanecké předlohy a k oběma negativní stanovisko.

Roman Prorok, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, já vám děkuji za trpělivost aže jste tu s námi vydrželi. Nás to tu ještě čeká, nekončíme. Děkuji i panu premiérovi a ministryni zdravotnictví. Nashledanou.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tiskový brífink po zasedání vlády, 22. února 2010

Související zprávy