Tiskové konference

22. 2. 2012 11:41

Tisková konference po jednání vlády, 22. února 2012

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, přeji vám hezké dopoledne, vítám vás na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády ČR. Výjimečně tu jako prvního nevítám předsedu vlády Petra Nečase, kterého tímto omlouvám z dnešní tiskové konference i jednání vlády. Vítám zde ale ministra vnitra Jana Kubiceho, který vám představí hlavní body, které vláda projednala a které se týkají právě resortu ministerstva vnitra. Prosím tedy, pane ministře, o úvodní slovo.

Jan Kubice, ministr vnitra: Dobrý den přeji. Ministerstvo vnitra dnes vládě předložilo několik návrhů zákonů. Dovolte mi, abych vás s některými z nich seznámil. Byla to přímá volba prezidenta, návrh zákona o volbě prezidenta republiky a změně některých zákonů. Zákon o volbě prezidenta – smyslem navrhované úpravy je provést na zákonné úrovni vládní novelu Ústavy, která byla 8. února schválena Senátem. Volba prezidenta bude dvoukolová, bude probíhat v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Pro volbu prezidenta je území ČR jeden volební obvod. Kandidátní listinu může podat nejméně 20 poslanců nebo 10 senátorů nebo občan, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná 50 000 občany oprávněnými volit prezidenta republiky. Zjišťování počtu občanů podepsaných pod peticí – návrh obsahuje varianty, které se týkají způsobu zjišťování počtu občanů pod peticí, kterou podporují kandidáta při registraci kandidátní listiny ministerstvem vnitra. Ministerstvo vnitra navrhuje na jednání vlády doporučit ke schválení variantu ve znění stanoviska předsedkyně LRV s tím, že petice podporující kandidáta bude předložena v listinné podobě a bude zkontrolován jen namátkou vybraný vzorek 8 500 podpisů. Vzhledem ke krátkosti času není možné zkontrolovat všechny údaje na petici. Zjistí-li ministerstvo vnitra nesprávné údaje u více než 3 % podepsaných občanů, provede kontrolu u dalšího vzorku stejného rozsahu. Zjistí-li ministerstvo vnitra, že druhý kontrolní vzorek vykazuje chybnost u méně než 3 % občanů podepsaných na petici, nezapočítá ministerstvo vnitra občany z obou kontrolních vzorků do celkového počtu občanů podepsaných na petici. Zjistí-li ministerstvo, že druhý kontrolní vzorek vykazuje chybovost u více než 3 % občanů podepsaných pod peticí, odečte od celkového počtu občanů podepsaných na petici počet občanů, který procentuálně odpovídá chybovosti v obou kontrolních vzorcích. Například bude-li chybovost u obou kontrolních vzorků takto zjištěna celkem 5 %, odečítá se 5 % občanů podepsaných na petici. Hlasuje se tak, že volič vloží do úřední obálky jeden hlasovací lístek. Tento hlasovací lístek se nijak neupravuje. Prezidentem republiky je zvolen ten kandidát, který získal nadpoloviční většinu z celkového počtu platných hlasů oprávněných voličů, kteří se voleb zúčastnili a odevzdali platný hlas. V případě, že žádný z kandidátů nezíská potřebný počet hlasů ke zvolení, zajistí ministerstvo vnitra, aby se druhé kolo volby prezidenta konalo 13. a 14. den po ukončení hlasování v prvním kole volby prezidenta. Prezidentem republiky je zvolen ten kandidát, který získal ve druhém kole volby prezidenta nejvyšší počet hlasů oprávněných voličů. Je-li takových kandidátů více, prezident republiky není zvolen. Účinnost zákona je navrhována od 1. října 2012. Dále je to návrh, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích, trestní řád a některé další zákony. Předložený návrh zákona upravuje poskytování provozních a lokalizačních údajů oprávněným subjektům. Předkládám ho spolu s ministerstvem průmyslu a ministerstvem spravedlnosti jako reakci na dva nálezy Ústavního soudu. První nález zrušil ustanovení zákona o elektronických komunikacích z důvodu nedefinování okruhu orgánů oprávněných provozní a lokalizační údaje lokalizovat. Druhý nález uplynutím dne 30. září 2012 zrušuje ustanovení paragrafu 88a trestního řádu. Vytýkáno je nepřesné vymezení doby uchovávání a likvidace provozních a lokalizačních údajů. Například nemožnost dotčených jednotlivců domáhat se efektivní ochrany proti případnému zneužití, včetně zpětného informování jako v případě odposlechů podle paragrafu 88 trestního řádu. Návrh zákona novelizuje zákon o elektronických komunikacích, trestní řád, zákon o BIS, o vojenském zpravodajství a o dohledu v oblasti kapitálového trhu a důsledně reaguje na výtky Ústavního soudu. K předloženému návrhu zákona zaujal pozitivní stanovisko na svých webových stránkách i ÚOOÚ. Další bod byly základní registry. Je to návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti se zavedením základních registrů. Návrh zákona novelizuje 28 zákonů v působnosti ministerstva vnitra a ministerstva kultury v souvislosti s plánovaným zavedením registrů. Cílem je efektivněji využívat údaje z informačních systémů veřejné správy v souladu s obecnou zásadou, že stát by neměl od fyzických osob požadovat sdělení či prokázání údajů, které si může sám ověřit ze svých informačních systémů. Návrh upravuje přístup k osobním údajům vedeným v informačních systémech veřejné správy pro výkon činnosti soudů a správních úřadů. Přístup k údajům, který se v zákoně navrhuje, je u jednotlivých předložených novel odůvodněn především potřebami správního řízení, ve kterém je třeba ověřit totožnost účastníka řízení a získat také údaje potřebné pro doručování písemností. Účinnost zákona se navrhuje k 1. červenci, kdy odstartuje celý systém základních registrů. Dále je to návrh zákona, kterým se mění volební zákon a zákon 326/1999 Sb. o pobytu cizinců. Předložená novela uvedených volebních zákonů je pouze dílčí technickou novelou, která je vyvolána zahájením provozu základních registrů a změnou počtu obyvatel v některých volebních obvodech do Senátu. Dále se navrhují změny technického charakteru těch ustanovení volebních zákonů, které se jeví pro volby konané na podzim roku 2012 jako nezbytné. Jde o zajištění telekomunikačního spojení, vyhlašování výsledků voleb a v případě voleb do zastupitelstev krajů o zavedení možnosti hlasovat na voličský průkaz. Toť vše za problematiku ministerstva vnitra.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji, pane ministře. Dámy a pánové, dovolte mi doplnit, že vláda také vyslovila souhlas s optimalizací auditní činnosti pro operační programy přeshraniční spolupráce a také s dopracováním metodiky pro využití metody energetické služby se zárukou. Tolik k dnešnímu programu vlády, předpokládám, že vaše dotazy budou směřovat primárně na pana ministra vnitra, prosím, první otázka, aktuálně.cz.

Jan Němec, aktuálně.cz: Dobrý den, já jsem se chtěl zeptat na tu kontrolu podpisů, protože v tom původním návrhu bylo, že když ten druhý vzorek nebude v pořádku, tak se petice automaticky vyřadí. To teď tedy, jak jsem pochopil, úplně padlo, kde bude ta hranice, za kterou by se ta petice vyřadila? Jen když potom škrtání nebude 50 000 podpisů?

Jan Kubice, ministr vnitra: Ne. Tam je hranice 3 % chybovosti, tedy že se zkontroluje vzorek 8 500 podpisů na petici a v případě, že chybovost bude větší než 3 %, tak se to zopakuje na ještě jednom vzorku dalších 3 % a v případě, že se potvrdí, že tato chybovost je vyšší, tak se odečte z toho celkového počtu petičního archu 5 %.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Další otázka, prosím, ČTK.

Jakub Dospiva, ČTK: Velmi se v souvislosti s tímto zákonem hovořilo o stropech a limitech na volební kampaně, ty tam nakonec vláda nedala, proč? Zda tedy limity nebudou nebo jak to bude?

Jan Kubice, ministr vnitra: Ten důvod je v podstatě časový pres volby prezidenta. Ten zákon má od podzimu platit a nebylo by možné zakomponovat do tohoto zákona všechny další požadavky, které budou předmětem dalších jednání v rámci politického spektra. Ale nejde to do tohoto zákona.

Jana Čermáková, ČT: Dobrý den, já bych měla dva dotazy, nejprve ten první, pak bych se vrátila na ten druhý. První je k přímé volbě, k tomu prováděcímu předpisu, ráda bych se zeptala, jestli se počítá s tím, že by se tam ty stropy dostaly v rámci projednávání ve sněmovně, když tam nejsou teď či jak? A hypotetický dotaz, co když někdo utratí víc, pakliže by stropy byly, stane se prezidentem a teprve pak se ukáže, že utratil víc, jestli ten zákon ošetřuje takovou situaci?

Jan Kubice, ministr vnitra: Ne, neošetřuje, to je právě ten důvod, proč nechceme zakomponovat ty stropy do zákona, protože bychom dali do základu té funkce a kandidáta bedničku dynamitu, která by ho ohrozila po zvolení. Bude to řešeno samostatným zákonem.

Jana Čermáková, ČT: Takže ani v rámci poslanecké sněmovny?

Jan Kubice, ministr vnitra: Ani v rámci poslanecké sněmovny, protože ten zákon by vlastně nesplňoval svůj účel.

Jana Čermáková, ČT: Děkuji. Ještě bych měla jeden dotaz, zda-li se vláda v rámci bodu evropská agenda zabývala analýzou MPO ohledně evropských dotací, čerpání peněz? A pakliže ne, dotaz na vás, pane ministře, podle posledních informací má s čerpáním problém i ministerstvo vnitra, tak jestli můžete říci, čím to je a jak se to dá vyřešit?

Jan Kubice, ministr vnitra: Vláda se nezabývala touto problematikou, bude na stole příští týden. Ministerstvo vnitra má v podstatě dlouhodobé problémy s IOP, je to otázka čerpání prostředků. Problémy byly založeny už v minulých letech. V současné době ministerstvo vnitra, tak jako i poměrně v několika dalších případech, vybírá zatáčku a snaží se, aby byly minimalizovány škody. Jinak informace k této problematice nečerpání byla předložena vládě už někdy v březnu 2011, ještě 2 měsíce před mým nástupem na ministerstvo. Ale řešíme to, snažíme se to řešit a je to priorita, kterou v současné době máme.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, nemáte-li už další otázky, díky za pozornost, hezký den.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 22. února 2012

Související zprávy