Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

30. 1. 2013 10:51

Tisková konference po jednání vlády, 30. ledna 2013

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, začíná tisková konference po jednání vlády za účasti předsedy vlády Petra Nečase a ministra životního prostředí Tomáše Chalupy. Pane premiére, poprosím o úvodní vyjádření.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové. Vláda ČR dnes na svém jednání schválila návrhy na opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v ČR z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí. Podrobnosti k tomu řekne pan ministr životního prostředí Tomáš Chalupa. Já chci pouze zdůraznit, že je to pokračování procesu tzv. ekoauditu. Tzn. zkoumání toho, zda např. i v souvislosti s přijímáním norem v rámci Evropské unie nejsme někde papežštější než papež. V rámci tohoto návrhu kdy po diskusi s podnikatelskou sférou a s jejími podněty by mohlo dojít k úpravě celkem v oblasti 36 různých podnětů, což by mohlo vést k tomu, že podnikatelská sféra při realizaci těchto podnětů by mohla uspořit přes 8 mld. korun ročně a jednorázové úspory nákladů by byly 1,7 mld. korun. Konkrétní podrobnosti, jak jsem již avizoval, řekne pan ministr Chalupa.

Vláda se dnes také zabývala velmi důležitou otázkou, a to je vývoj drogové kriminality v pohraničí se Spolkovou republikou Německo. Tento materiál předložil pan ministr vnitra a vláda přijala příslušné usnesení, ve kterém uložila ministru vnitra zřídit pracovní skupinu složenou z náměstků ministrů vnitra, spravedlnosti, financí, průmyslu a obchodu, zemědělství a zdravotnictví. V této pracovní skupině bude také národní protidrogový koordinátor, generální ředitel Generálního ředitelství cel, policejní prezident a také generální ředitel Hasičského záchranného sboru. Dále má ministr vnitra svolávat pracovní skupinu ke koordinaci společného postupu příslušných orgánů státní správy proti drogové kriminalitě v pohraničí s Německem a průběžně má pan ministr vnitra hodnotit vývoj situace, a efektivně informovat vládu. Jde o poměrně vážný problém, kdy zde v této pohraniční oblasti působí čím dál tím větší množství výrobců a distributorů drog, především pervitinu. Důvodem je ekonomická krize a do této kriminální činnosti se velmi intenzivně zapojují i příslušníci vietnamské komunity, kteří tímto hledají náhradní zdroj obživy. Znamená to, že potom těmito drogami není zaplavena pouze ČR, ale i dvě sousední spolkové země, především Bavorsko a Sasko. Je naprosto logické, že např. i v našem dialogu s představiteli jak Spolkové vlády, tak představiteli Bavorska a Saska toto zaznívá jako jedno z důležitých témat a my toto téma také považujeme za vážné a chceme ho řešit. Ministr vnitra nás také v této souvislosti informoval o vzniku několika česko-německých pracovních skupin, které mají za cíl represivně působit proti výrobcům pervitinu. Připravují se také legislativní aktivity, např. zrychlení vyhošťování cizinců. Připravována je také změna nařízení vlády týkající se definice většího než malého množství drogy, které je povoleno držet. Protože tento institut bývá při pašování těchto drog do Německa velmi zneužíván.

A nyní bych dal slovo panu ministru Chalupovi, ohledně ekoauditu.

Tomáš Chalupa, ministr životního prostředí: Dobré dopoledne, dámy a pánové. Je to poněkolikáté, co se zabýváme touto tématikou. Jak víte, v té první vlně jsme definovali 59 opatření, která se různě realizují. Nyní máme za sebou druhou vlnu. Ta v první fázi definovala 76 podnětů, kterými jsme se zabývali. Z nich 36 jsou ve fázi úkolů. Některé z nich jsou už v procesu legislativních změn, např. ve Sněmovně máme ve druhém čtení návrh novely o odpadech, který fakticky znamená úspory např. z hlediska změny vedení evidence přepravy nebezpečných odpadů pouze na elektronickou, navýšení počtu původců oprávněných osob, pro které bude možné vykonávat funkci odpadového hospodáře. To fakticky znamená, že dosud byl limit, že jeden odpadový hospodář mohl zpracovávat plán pouze pro omezený počet subjektů. Zvyšovalo to náklady pro tyto osoby a bylo zbytečné provádět tuto regulaci. Fakticky to jsou úspory jenom v těchto dvou případech ročně, v jednom případě o 62 a ve druhém o 130, takže zhruba o 200 mil. korun.

Z těch nových podnětů bych si dovolil zmínit některé zejména v oblasti odpadů. Jednou z těch záležitostí je např. to, že v té první vlně ekoauditu jsme měli snížení počtu látek, které se hlásí do integrovaného registru znečišťování ze 72 na 26. Máme za sebou roční vyhodnocení. Na konci letošního roku předpokládáme další otevření rozpravy a možnost snížení ještě o některé z nich. Za druhé, dojde k definiční úpravě činností, které se vztahují na zejména malé podnikatele v oblasti hlášení do integrovaného registru. Pro vaši představu to znamená, že v tuto chvíli máme 5 tisíc podnikatelských subjektů, které musí činit hlášení o odpadech z hlediska integrovaného registru znečišťování. Tím, že vyjmenujeme dvě stě činností v zákoně, kterých se to týká, znamená to, že počet těch žadatelů klesne podle našeho odhadu v první fázi o jednu třetinu. Fakticky se to bude týkat těch malých podnikatelů, jejichž vliv je pouze v rovině administrativní zátěže, nikoli reálného dopadu na stav životního prostředí. Co je také podstatné, je to, že dojde ke změně metodiky hlášení v tom, že se nebude hlásit za každou provozovnu, ale pouze v součtu všech provozoven dohromady, což rovněž znamená významnou úsporu.

Další záležitostí, která hraje velkou roli, je že dosud se vyžaduje základní popis odpadu u všech jeho typů. Nově bude vyžadován pouze u těch, které končí na skládce. Fakticky to znamená, že dojde k poklesu celkového množství vytvářených popisů odpadu o 86 %.

Další velmi administrativně náročnou záležitostí pro obce, ale hlavně pro podnikatele je to, že dnes v případě ohlašovacích povinností a systému hlášení o produkci odpadů podnikající subjekty hlásí na dvou místech. Jednak na Českém statistickém úřadu a víceméně stejné údaje, ovšem v jiné formě dotazníků prostřednictvím obecních úřadů do centrálního registru Ministerstva životního prostředí. Nová metoda bude spočívat v tom, že bude pouze jeden systém hlášení společný pro obě instituce a u těch nejmenších původců odpadu navíc v situaci, kdy nám vystačí pouze zprůměrování základních hodnot, protože je to zbytečná administrativní zátěž a fakticky s takto detailními údaji stejně nikdo reálně nepracuje.

Další záležitostí, kterou je třeba zmínit, je že to samé se týká i oblasti vodního hospodářství, zákona o vodách. Tam dokonce nemáme případ duplicit, ale triplicit. I v tomto případě dojde ke snížení té zátěže a ke zjednodušení toho systému. Jsou zde další opatření, která jsou víceméně detailní, např. úprava metodiky v případě zařazení odpadních olejů, atd. ale to jsou věci, které jsou už ve velké části odborné. Je to 36 podnětů, některé z nich jsou na změnu zákona, některé z nich jsou jen na změnu metodického výkladu či pokynu, který vydává ministerstvo životního prostředí prostřednictvím svého věstníku, a které mají zajistit jednotný postup tak, aby nedocházelo ke zbytečnému požadování dokumentů, které nejsou potřeba, nebo úkonů, které nejsou reálně využitelné, ale pouze znamenají administrativní zátěž. Je to trend, kterým se snažíme vytvořit stav, kdy ochrana životního prostředí z hlediska právního režimu bude znamenat fakticky potřebný režim, nikoli obtěžování. To v mnoha případech v minulosti tak nebylo. Děkuji pěkně.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji. A nyní je prostor pro vaše dotazy.

ČTK, Jakub Dospiva: Já jsem se chtěl zeptat, zda jste souhlasili se jmenováním do Legislativní rady vlády pana Žižlavského, pana Karolyiho, a zda pan Karolyi se svou minulostí je vhodným členem takového orgánu? A druhá věc, proslýchá se, že snad by se vláda měla zabývat naší vojenskou účastí, pomocí při operaci v Mali. Tak jsem se chtěl zeptat, zda to tak je a čeho se to týká? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Vláda schválila jmenování dvou nových členů Legislativní rady vlády a je skutečností, že mezi nimi je pan doktor Karolyi. Je to návrh předsedy Českého olympijského výboru. Vzhledem k tomu, že se jedná o ombudsmana Českého olympijského výboru a předseda Legislativní rady vlády usoudil, že v té oblasti sportovního práva, antidopingové legislativy apod. je užitečné, aby tam byl odborník, který se tímto druhem práva zabývá.

Co se týče situace v Mali, vláda ČR se zabývala tímto tématem. Předpokládám, že na příští, nebo přespříští jednání vlády bude předložen společný materiál ministerstva obrany a ministerstva zahraničních věcí. My v rámci uvažované operace Evropské unie jsme připraveni diskutovat např. námět, ve kterém by ČR pomohla zajistit zbrojní vybavení pro jednotku dejme to mu na úrovni praporu, včetně příslušného výcviku. Ale zatím je to vše ve stádiu příprav. Je to operace, která je vedena Francií, čili je tady velmi intenzivní dialog s představiteli Francie a my jsme připraveni diskutovat a případně i zapojit naše kapacity do této operace Evropské unie v případě, že bude spuštěna.

Český rozhlas, Martina Spěváčková: Já bych měla dvě otázky na vás, pane premiére. První, zda jste na jednání vlády jednali i požadavku TOP 09, aby se ČR ještě letos připojila k fiskálnímu paktu? A druhá otázka, vy jste mluvil o vývoji drogové kriminality v pohraničí, že je tam ta situace vážná. Jestli byste nemohl nějakým způsobem specifikovat nebo konkretizovat, jak moc to tam narostlo? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: O fiskálním kompaktu jsme nejednali, to byla stranická tiskovka, stranický vzkaz nebo výkřik prostřednictvím médií. Čili není důvod, aby na každý stranický výkřik reagovala vláda při svém jednání.

Co se týče těch konkrétních čísel, ta jsou na ministerstvu vnitra. Musím říci, že teď nejsem schopen je poskytnout. Nicméně, ten nárůst drogové problematiky je velmi signifikantní v pohraničí, není to nárůst o několik procent, je to velmi výrazný výkyv směrem nahoru. Jak v zachycených pašerácích drog na německém území, tak třeba v produkčních kapacitách, varnách pervitinu na území ČR.

Televize Prima, Zikmund: Dobrý den. Já bych se chtěl zeptat, jestli jste se věnovali návrhu ministerstva dopravy na zvyšování rychlosti na některých silnicích prvních tříd z 90 na 110 km v hodině? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Tento materiál nebyl vládou projednáván, protože je to pouze informace. Ministerstvo dopravy nás informovalo o svém úmyslu začít upravovat legislativu, případně dělat některé exekutivní kroky tak, aby skutečně došlo k tomu, že u řady těchto silnic, především tam, kde jsou čtyř-pruhy a tří-pruhy, bude zvýšena maximální povolená rychlost. Ale v tuto chvíli je to ve stádiu informace ze strany ministerstva dopravy.

Lidové noviny, Jan Kálal: Pane premiére, jestli v tom případě můžete upřesnit, kdy by se řidiči mohli těšit na tu vyšší rychlost, na tu 110. Jestli je to už jasné, že během letošního roku by něco takového mohlo být? Druhá otázka, dnes se poměrně razantně vymezil Úřad na ochranu osobních údajů proti S-kartě s tím, že tam jsou osobní data předávána nelegálně. Vím, že tam je celá řada věcí v běhu, ale jestli k tomu máte nějaký aktuální komentář? Poslední věc, v době vyhlášení amnestie padaly na vládě nápady typu Karla Schwarzenberga, že vláda by měla odškodnit ty, kteří se kvůli amnestii svého odškodnění nedomohou, tak jestli to ještě rezonuje nebo to úplně zapadlo?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Co se týče zvýšení maximální povolené rychlosti, chceme to udělat tak, aby ty legislativní změny proběhly v průběhu letošního roku a mohly být nastartovány potom ty příslušné kroky, tzn., zvýšení maximálního povoleného limitu v průběhu příštího roku, nebo nejlépe od začátku příštího roku. Nicméně je tam nezbytné postupovat velmi individuálně, protože někde se jedná pouze o úseky, kde by mohlo k tomuto zvýšení dojít.

Co se týče S-karty, ano, očekával jsem velmi kritické stanovisko Úřadu na ochranu osobních údajů. Nejsem jím překvapen. Ministerstvo práce a sociálních věcí, které nese za tyto kroky zodpovědnost, musí velmi rychle připravit příslušné legislativní změny, které budou vycházet z rozhodnutí Úřadu na ochranu osobních údajů. Já na toto téma budu mít jednání s paní ministryní práce a sociálních věcí Ing. Müllerovou a očekávám, že přijde s návrhy konkrétních řešení, jak tuto situaci řešit.

Co se týče vašeho třetího dotazu, debata o odškodnění obětí trestných činů. Nic takového žádný člen vlády nezvedl od té debaty, která byla tehdy, a kde ani tehdy to nikdo nezvednul. To byl až interpretační výrok na tiskové konferenci. Ve skutečnosti to na vládě nikdy projednáváno nebylo.

ČTK, Jan Kálal: Pochopil jsem to dobře, že bychom vybavili prapor malijské armády?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Například. Je to úvaha. Je k dispozici zbrojní technika, především ruční palné zbraně a munice. Zřejmě nejrozumnějším řešením by bylo soustředění těch kapacit z hlediska jejich transparentnosti zabezpečení, tzn., vybavit například jednotku ve velikosti praporu, tzn., několik rot a současně zabezpečit výcvik. Ale v tuto chvíli je to ve stádiu plánování, úvah, nikoli ve stádiu rozhodnutí. Protože i v souladu s Ústavou by tento krok musel být schválen vládou a oběma komorami Parlamentu, protože se jedná o vyslání našich vojáků do zahraničí.

Česká televize, Jana Čermáková: Dobrý den. Pane premiére, já bych se jen stručně vrátila ještě k tomu fiskálnímu paktu či finanční ústavě. Předpokládám, že to bude tématem koaličního jednání, tak bych se ráda zeptala, jestli máte už nějakou představu o termínu, a s čím tam ODS půjde? A druhá doplňující záležitost, jak případně optimisticky vidíte, že se ještě během tohoto funkčního období, nebo dokonce snad během následujících několika měsíců podaří dohodnout s ČSSD na posunutí hranic veřejného dluhu nahoru? Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Musím říci, že já jsem dlouhodobým velkým zastáncem tzv. proti-dluhové brzdy. Čili toho, čemu v ČR říkáme finanční ústava. Chci připomenout, že v programu ODS to bylo již v předvolební kampani. Že jsme to prosadili do vládního programového prohlášení přes odpor našich koaličních partnerů. Přes odpor obou našich koaličních partnerů si to ODS již v roce 2010 prosadila, aby poté, co se to stalo otázkou i na evropské úrovni, došlo na potvrzení toho, že ODS v tomto měla od začátku pravdu, když prosazovala tuto proti-dluhovou brzdu. Je jasné, že to musí být ústavní zákon, tzn., musí být dosažena širší politická shoda. My jsme k dialogu s ČSSD připraveni. Jsme si vědomi toho, že se musíme dohodnout, protože tato proti-dluhová brzda má smysl především z hlediska svého dlouhodobého působení, tzn. nejenom přes horizont této nebo příští vlády. Přes horizont několika příštích volebních období. Čili tam musí být dosažena širší politická shoda a my jsme k ní připraveni. Co se týče konkrétních jednání, je to nově vznesený požadavek, který jsme se dozvěděli teprve včera a prostřednictvím médií. Přímo nikdo z představitelů TOP 09 při jednáních, nebo tváří v tvář žádný podobný požadavek neformuloval. My jsme se to pouze dozvěděli z dotazů vás novinářů, že něco takového bylo řečeno. Samozřejmě vedení ODS se tím bude zabývat a s reakcí potom seznámíme, musím říci, napřed naše koaliční partnery a potom i média.

Michal Schuster, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, děkujeme vám za účast na dnešní tiskové konferenci a na viděnou odpoledne kolem půl páté po jednání vlády a Svazu měst a obcí.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X