Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Tiskové konference

9. 11. 2011 21:41

Tisková konference po jednání vlády, 9. listopadu 2011

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Dámy a pánové, přeji vám hezký večer, dovolte, abych vás přivítal na tiskové konferenci po dnešním jednání vlády. Vítám zde předsedu vlády Petra Nečase a prosím ho o úvodní slovo.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Dobrý den, dámy a pánové, vláda ČR dnes měla na svém programu několik důležitých bodů včetně toho, že jsme se zabývali zprávou o stavu přidělení gescí a plnění legislativních závazků vyplývajících z členství ČR v EU. Tam se ukazuje, že z hlediska neimplementovaných směrnic jsme se stali v tuto chvíli špičkou, ale ze zadu, zemí EU. Tedy máme největší počet restů, konkrétně toto je více než 60 norem, které musí být implementovány a kde nám hrozí infringement. Nejvíce z nich, 15, je na ministerstvu zdravotnictví. Dále jsme se zabývali novelou OSŘ a exekučního řádu. Účelem tohoto návrhu je zejména výrazné omezení dvoukolejnosti výkonu rozhodnutí prováděného soudem a exekuce vykonávané soudním exekutorem. Dále zásadní změna postupů při zahájení exekuce spočívající ve zrušení institutu pověření soudního exekutora k provedení exekuce prostřednictvím soudu. Jedná se o to, že se uvolní kapacity soudů a mohlo by to vést k intenzivnějšímu výkonu dohledu nad činností soudních exekutorů a výkon rozhodnutí prodejem podniků se nahrazuje výkonem rozhodnutí postižení podniku. Zavádí se možnost také správy podniku a nově se zavádí rejstřík zahájených exekucí. Sídlo Exekutorské komory se přesouvá z Brna do Prahy. My jsme tento bod přerušili na minulém jednání a proti tomu bodu byla přidána část, která zní: „Je-li oprávněným stát a exekuce je zastavena pro nemajetnost povinného, nemá exekutor nárok na úhradu nákladů exekuce. Jde tedy o snížení nákladů, která by mohly mít státní instituce s vymáháním pohledávek prostřednictvím soudního exekutora. Vláda tak schválila změnu nařízení vlády o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací. Hlavním důvodem tohoto zdražení je potřeba dostatečných příjmů pro SFDI. A v případě elektronického mýta také zohlednění omlazování vozového parku, tedy auta se postupně přesouvají do vyšších emisních tříd, které mají nižší sazby, což vede ke snižování výnosů z mýta. Obsahem schváleného nařízení vlády je zvýšení ceny dálničních známek: celoroční z 1 200 na 1 500 korun, měsíční z 350 na 440 korun a desetidenní z 250 na 350 korun. Současně dochází ke zvýšení sazeb elektronického mýta pro emisní třídy 0-IV o 25 %. U třídy V a výše zůstávají sazby stejné jako u autobusů. Zachování této zvýšené sazby bude v pátek od 15 do 21 hodin. Předpokládaný dodatečný fiskální výnos u dálničních známek je 0,75 miliardy, u elektronického mýta 1,3 miliardy s tím, že je dohoda, že se 300 milionů odčerpá na dohodnuté kompenzace domácím dopravcům. Ten celkový výnos by potom byl 1,75 miliardy korun. Tolik k důležitým bodům dnešního jednání vlády.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Děkuji za úvodní vyjádření, dámy a pánové, prostor pro několik otázek.

TV Prima: Dobrý večer, já jsem se chtěl zeptat na dvě věci. První je, jaký bude časový harmonogram doplnění vaší vlády za ministra Kocourka? A zda už máte kandidáty na post ministra průmyslu? A druhá věc, v médiích se objevilo vaše zprostředkované vyjádření, že vy se domníváte, že pan ministr Kocourek je mimo podezření z korupce, z čeho vycházíte? Ukázal vám třeba pan ministr nějaké ty doklady, které kupříkladu ještě nemá k dispozici protikorupční policie, která to prošetřuje?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já jsem pouze řekl, že se nedomnívám, že tam došlo ke korupčnímu jednání, mimo jiné i proto, že pan Kocourek v té době nebyl v žádné ústavní pozici. Celá ta věc bude vyšetřena a předpokládám, že pan ministr doloží všechny věci jaksi i v podobě listinných materiálů a dopadne to pro něho pozitivně, toto šetření. On mi doplnil některé podrobnosti, které nebyl ochoten veřejně říci. Já považuji za klíčové to, že jsou tu příslušné instituce, které budou postupovat v této věci a nemám žádný důvod to zpochybňovat. Klíčové je to, že pan ministr převzal politickou odpovědnost za krok a chybu, kterou udělal v době, kdy v žádné ústavní pozici nebyl.

ČT: Dobrý večer, vy jste velice rychle přijal tu rezignaci, kterou vám nabídl ministr Kocourek. Je to ani půl roku zpátky, kdy vám dal funkci k dispozici jiný ministr, Alexandr Vondra. Ani v jednom případě nemáte pocit, že by šlo o nějaké korupční jednání? Nicméně to podezření se v jednom případě týká necelých dvou desítek milionů, v druhém stamilionů. Čím si to vysvětlit, že tu rezignaci vezmete tak rychle a v druhém případě ne?

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Pan ministr Vondra nepodal rezignaci. Dal funkci k dispozici, což je trošku eufemismus, protože já to beru tak, že funkce všech ministrů mi jsou k dispozici, zvláště těch za ODS, tedy pan kolega Vondra mi dal něco, co je stejně moje, abych to řekl jednoduše. Čili v tomto je rozdíl. Pan ministr Kocourek mi dal demisi přímo při tom ústním jednání. Já jsem vzhledem k okolnostem, a ta věc by byla těžko vysvětlitelná, že on udělal objektivně chybu v tom roce 2008, tak jsem neměl důvod to jakkoliv odkládat. Co se týče toho harmonogramu, veřejnost bude včas informována, je to čerstvé. I z technických důvodů není možné, aby formální ústavní úkon, podání demise ministra prostřednictvím předsedy vlády, proběhl dříve než v pondělí.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Prosím, vzhledem k času poslední otázka.

ČTK: Já jsem se chtěl zeptat na toto, zeptám se na něco jiného. Vy jste v neděli nad ránem proklamoval jednotu a stmelení koalice po té šestidenní bitvě ve sněmovně. Dnes jsme viděli osud JIM a loterií a TOP 09 a VV se opět rozhádaly a obviňují se z koaliční nevěry. Chtěl jsem se zeptat na váš komentář k tomu. Děkuji.

Petr Nečas, předseda vlády ČR: Já beru ten dnešní vývoj jako důsledek toho velkého tlaku, pod kterým koalice včetně poslanců byla v posledních týdnech. Je skutečností, že ta výsledná podoba této legislativy, která se týká daňových zákonů a JIM, se nám nepovedla, že došlo objektivně k několika chybám. Ale ty chyby mají zárodek v samotném vládním schválení tohoto návrhu. Chci připomenout, že již v kořenech je to, že se ministři za TOP 09 neúčastnili schvalování tohoto návrhu zákona, tedy existují tu minimálně dva výklady. Jeden říkající, že je možné to přesto považovat za koaličně dohodnutý text, druhý, se kterým nesouhlasím, ale musím ho považovat za legitimní, že nikoliv, když u toho jedna strana nebyla. Již tady jsou kořeny. Jestli se dnes někteří kolegové z TOP 09 zlobí, tak se tak trochu zlobí i sami na sebe, protože tímto došlo k tomu spouštěči toho, že to není úplně standardně projednaný a schvalovaný bod od samého začátku. Na druhé straně k řadě těch záležitostí se budeme muset vrátit zřejmě v podobě jistých úprav. Tím, že se posunuje tato záležitost JIM do 1. 1. 2014, tak je tu dostatečný prostor. Ale to co považuji za důležité, to je především to, že chceme uvést do života JIM, čili jedno místo, kde budou odváděny všechny daně a odvody na jednom formuláři, s jedním základem a jedním úkonem. Z tohoto pohledu zda existuje taková či onaká úleva a sleva, to považuji za druhořadou otázku.

Jan Osúch, tiskový mluvčí vlády ČR: Díky za pozornost, přeji hezký večer.

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Zvuková příloha

Tisková konference po jednání vlády, 9. listopadu 2011

Související zprávy