Úřad vlády nově přechází na doménu vlada.gov.cz. Více informací

Aktuálně

6. 2. 2012 15:32

Premiér: Podpoříme české exportéry

Otevřít nové trhy pro české vývozce a poskytnout jim chytré služby ze strany státu, to jsou hlavní cíle nové Exportní strategie České republiky pro období 2012 - 2020.

Premiér: Podpoříme české exportéry

Premiér Petr Nečas představil společně s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou novou proexportní strategii České republiky. Exportní strategie pro roky 2012 až 2020 je postavena na několika prioritách a cílech. Premiér na tiskové konferenci zdůraznil především nutnost udržení tempa vývozu, navýšení podílu vývozu mimo země Evropské unie, vytvoření podmínek pro trvalý růst firem zaměřených na vývoz, kvalitní podporu státu, ale i zjednodušení vývozních a pojišťovacích procedur.

Všichni víme, co se děje v globální ekonomice a v Evropské unii. Musíme udělat všechno proto, aby česká ekonomika, ale i ekonomika celé Evropské unie neztratila v globálním kontextu svoji konkurenceschopnost,“ uvedl premiér Petr Nečas. Připustil zároveň aktuální ohrožení evropské konkurenceschopnosti.

Podle předsedy vlády má Česká republika zájem nejen na stabilní situaci v eurozóně, ale i na vytvoření funkčního vnitřního trhu Evropské unie. „V dnešní době 16 procent služeb v rámci Evropské unie není liberalizováno a není předmětem vnitřního trhu. To znamená obrovský potenciál rozvíjet a možnost pro ekonomiku celé Evropské unie rozvíjet vnitřní trh,“ podotkl premiér.

Český export dosáhl rekordního růstu

Z dosavadního vývoje českého zahraničního obchodu vyplývá, že celkový objem vývozu bude atakovat rekordní hranici 2,9 až tři biliony korun. „Je to největší vývoz v dějinách České republiky,“ uvedl předseda vlády.

Jedním z problémů českého exportu je podle premiéra pozice českých dodavatelů, kteří často vystupují v pozici subdodavatelů, čímž přicházejí o přímý kontakt s koncovým zákazníkem. „České firmy tak přicházejí o tu nejzajímavější část marže,“ upozornil premiér. Mělo by se tak podle něj českým firmám pomoci, aby se mohly stát koncovým dodavatelem.

Mezi další úskalí českého vývozu zmínil předseda vlády pokles počtu exportérů, na kterých je pak český vývoz závislý. „Proto musí stát udělat všechno proto, abychom rozšířili spektrum našich vývozců do oblasti malých a středních firem,“ uvedl premiér. Česko pak podle něj nebude závislé na několika velkých výkonných exportérech. Malé a střední firmy mají podle premiéra ztížené podmínky pro průnik na zahraniční trh.

MPO pomůže českým firmám proniknout na zahraniční trhy

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba

„Ministerstvo průmyslu a obchodu musí fungovat především jako partner pro naše exportéry,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Českým podnikům chce pak pomoci především doporučením teritorií vhodných pro investice. „Umístění obchodních zastoupení tak pokryje země, které realizují 75 procent světového dovozu. Teď půjde o to, abychom nový exportní potenciál, který takto vytvoříme, dokázali náležitě využít,“ vysvětlil ministr.

Podle ministra Martina Kuby je nutná diverzifikace za hranicemi České republiky, aby český export stál na více nohou, zatímco uvnitř České republiky musíme integrovat služby poskytované českým exportérům, vysvětlil tak princip strategie.

Vytvoření Exportní strategie předcházelo zevrubné vyhodnocení dosavadních proexportních aktivit a jejich nástrojů, zmapování současného stavu a identifikace toho, co česká ekonomika potřebuje z hlediska zachování a rozvoje dlouhodobé konkurenceschopnosti.

Česká republika patří ve světovém srovnání k zemím s největším podílem vývozu zboží a služeb na HDP a tato závislost stále stoupá. Zatímco v roce 1995 se export zboží a služeb podílel na hrubém domácím produktu 51 procenty, v roce 2000 pak 63 procenty, za rok 2010 to bylo necelých 79 procent. Pro porovnání v Německu, tedy u našeho největšího obchodního partnera, tvoří export necelých 50 procent HDP.

Výběr z fotogalerie

       

vytisknout   e-mailem   Facebook   síť X

Exportní strategie České republiky 2012 - 2020

Návrh exportní strategie je postaven na třech základních pilířích:

  1. zpravodajství pro export,
  2. rozvoj exportu,
  3. podpora obchodních příležitostí.

Projekty budou naplňovány prostřednictvím série konkrétních opatření, jejichž hlavním cílem je přenastavení a zefektivnění systému podpory exportu.

Fotogalerie

Připojené dokumenty

Související zprávy

Fotogalerie [F] fotogalerie