Aktuálně

14. 3. 2012 23:09

Vláda schválila exportní strategii do roku 2020

Kabinet Petra Nečase odsouhlasil Exportní strategii ČR na období 2012 – 2020, jejímž cílem je zejména navýšení podílu českého vývozu mimo země Evropské unie, ale i kvalitní podpora státu.

Pro zobrazení videa je nutné povolit JavaScript. Zde jsou instrukce jak povolit JavaScript ve Vašem webovém prohlížeči.

Nahrává se přehrávač videa ...

Její snahou je především navýšení podílu českého vývozu také mimo země Evropské unie, diverzifikace exportních oborů, zapojení většího počtu malých a středních podniků tak, aby český export nebyl závislý jen na několika velkých firmách. Cílem strategie je ale také kvalitnější úloha státu jako partnera českých exportérů.

Podle premiéra Petra Nečase je shoda vlády na exportní strategii velmi důležitá, uvedl to po středečním jednání vlády. „Považuji za jeden z klíčových úkolů vlády České republiky v rámci její prorůstové agendy podpořit export českého zboží a českých služeb, protože jsme silně proexportně orientovaná ekonomika,“ vysvětlil předseda vlády.

Vnímáme ji jako velmi důležitý materiál v rámci toho, jak je naše ekonomika vázána na export,“ uvedl na tiskové konferenci po jednání vlády ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Připomněl také, že podíl vývozu na HDP tvoří v rámci české ekonomiky téměř 70 procent. Ministr Martin Kuba na tiskové konferenci po jednání vlády, 14. března 2012

Ministr Kuba: Musíme hledat i další teritoria

Exportní strategie také reflektuje současný stav české ekonomiky a situaci na evropských a světových trzích, a to zejména vývoj na hlavních vývozních trzích České republiky, nerovnoměrný růst světové ekonomiky či situaci na globálních finančních trzích.

V této chvíli velmi zranitelným momentem je, že přes 80 procent vývozu směřuje právě do zemí Evropské unie, která vzhledem tomu, ve které fázi ekonomického cyklu se nachází, tak je pro nás teritoriem, vedle kterého je třeba hledat ještě další,“ řekl ministr Kuba. Exportní strategie se podle něj snaží hledat řešení a na tuto problematiku se tak zaměřila. „Je připravena mnohem více rozšířit naše teritoriální zaměření do prioritních zemí a zemí prioritního zájmu,“ řekl na tiskové konferenci ministr.

Strategie zahrnuje i výčet těchto prioritních zemí vhodných pro české vývozce. Na jeho vypracování spolupracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu společně se Svazem průmyslu a dopravy, s Hospodářskou komorou a s Obchodní mezinárodní komorou.

Vytvoření Exportní strategie ČR na období 2012 - 2020 předcházelo zevrubné vyhodnocení dosavadních proexportních aktivit a jejich nástrojů, které čekají úpravy právě na základě tohoto vyhodnocení. Při tvorbě dokumentu došlo také ke zmapování současného stavu a zjišťování potřeb české ekonomiky, především z pohledu zachování a rozvoje dlouhodobé konkurenceschopnosti.

Materiál byl také důkladně konzultován s českými průmyslníky a exportéry. „Jsme přesvědčeni, že je stavěna na míru českému exportu,“ prohlásil o strategii ministr průmyslu a obchodu Kuba.

vytisknout   e-mailem   Facebook   twitter

Fotogalerie [F] fotogalerie